Mystiskt fynd kan vara Saabs försvunna konceptbil

Mytiska karossdelar har hittats i Saab-fabriken. Nu hoppas alla att det är spår efter försvunna konceptbilen Saab PhoeniX som troddes vara förstörd på en bilskrot. Kanske kan den uppstå ur askan i elden – precis som Fågel Fenix.
– Den har en lutande taklinje, nu i veckan vet vi mer, säger Joachim Ågren från Surplex.

Vi på Carup.se har berättat om utförsäljningen av den övergivna Saab-fabriken i Trollhättan. Just nu är auktionsfirman Surplex i gång med att inventera fabriken och lägga ut allt från enorma pressar till skruvdragare till försäljning. Mitt under det här arbetet har man hittat märkliga karossdelar som inte känns igen från tidigare Saab-modeller.
– Faktum är att jag har hittat karossdelar som jag inte känner igen, säger Joachim Ågren.

Många undrar om det kan vara den försvunna konceptbilen PhoeniX. I så fall har Surples och Joachim Ågren gjort tidernas upptäckt.
– Det är för tidigt att säga ännu, jag ska undersöka detta närmare under veckan, säger Joachim Ågren. 

Historien börjar våren 2011. Då presenterade Saab konceptbilen PhoeniX vid bilsalongen i Geneve. Bakom designen stod det unga stjärnskottet Jason Castriota. Och hans skapelse fick hela bilvärlden att ställa sig på knä framför den lilla svenska uppstickaren.Men bakom kulisserna, hemma i Trollhättan, kämpade ledningen med näbbar och klor för att rädda Saab undan konkurs. 

PhoeniX var deras sista stund i rampljuset, men inte för Jason Castriota som tog avstamp mot en imponerande karriär. Han hade värvats till Saab av Victor Muller för att återuppliva företagets själ, som gått förlorad under de svåra åren i klorna på det mäktiga General Motors.

PhoeniX skulle aldrig komma i produktion. Men tanken var att tekniken med en BMW-motor och elektrisk hjälp på bakaxeln skulle användas till den nya uppdaterade 9-3 modellen. Dessutom var Phoenix långt före sin tid. Med kameror i backspeglarna och Google Android i instrumentbrädan hade den finesser som många bilmärken lanserat först på senare år.

Men så kom december 2011. Snön föll lätt över Trollhättan och samtidigt skakades Sverige av beskedet att Saab förlorat kampen och gick under. I fabriken lade man ner arbetet under tystnad och gick hem. Mycket av det som fanns i fabriken står kvar där än idag.

Jason Castriota hade aldrig fått betalt av Saab. Därför skulle allt han byggt förstöras, så stod det i alla fall i avtalet. Och därför har alla trott att spåren efter PhoeniX är som bortblåsta och att den vackra bilen sorgligt nog krossats på en bilskrot.
– Enligt uppgifterna som finns ska PhoniX inte finnas kvar i livet längre, säger Peter Bäckström på Saabmuseet i Trollhättan. 

Men nu kommer nya uppgifter från inventeringarna på Saab-fabriken. De här mystiska och okända karossdelarna ska undersökas närmare. Om det är spår av PhoeniX har Joachim Ågren avslöjat tidernas mysterium och upptäckt en skatt. 

– Vi har inte de konceptbilarna på museet och jag vet inte vart de har tagit vägen. Om bilarna har skrotats är det tragiskt. Att lermodellerna inte finns kvar är inte så konstigt, de förstörs med tiden. Vad Saab hade för uppgörelse med Castriota måste du fråga konkursboet om, säger Peter Bäckström på Saabmuseet.

Jason Castriota gjorde därefter resan över Atlanten. Där fick han arbete hos Ford och blev chefsdesigner för deras elbilar. Han ligger bland annat bakom framgångsrika modeller som Mustang Mach-E och hyperbilen SSC Tuatara
LÄS MER: