Mötet i Trollhättan klart: ”Svensk produkt med Saabs historia”

Nu har möten hållits med den hemlige köparen av elbilsprojektet Nevs Emily GT. Planerna för bilproduktion i gamla Saabfabriken Trollhättan har konkretiserats och ljusnat ytterligare efter mötena. 
– Köparen vill att det ska vara en svensk produkt som har anknytning till Trollhättan med tanke på historien kring Saab, säger fabriksägaren Svante Andersson till Carup. 

I onsdags hölls möten mellan Nevs, Stenhaga Invest som äger fabriken, Trollhättans kommun och den hemliga investeraren som vill tillverka bilar i Saab-fabriken igen. Planen är att dra igång tillverkning i fabriken av elbilsprojekten Nevs Emily GT och den självkörande bilen Nevs Pons. Enligt uppgifter ska så många som 1500-2000 personer få jobb i fabriken. Enligt uppgifter ska satsningen starta redan efter sommaren.

– Vi hade möte med köparen i onsdags och jag är nu ännu mera positiv till att affären fullföljs med Emily- och Pons- projekten. Allt känns väldigt genomtänkt och seriöst och jag tror på att det blir produktion i Trollhättan, säger entreprenören Svante Andersson, ägare av Stenhaga Invest som nu äger en majoritet av Saabfabriken. 

Nevs Emily GT. Bild: Peter Wahlström/Plint
Att projektet tagits fram i Trollhättan med anor från 75 års bilbyggande ska ha varit viktigt för köparen. Bild: Peter Wahlström/Plint

De exakta detaljerna i affären är än så länge hemliga och det är inte offentliggjort vem eller vilka investerarna som ska starta bilproduktion i Trollhättan är. Saabs arv har varit viktigt för att de ska gå in och satsa på elbilen Nevs Emily GT. Den hemlige köparen vill satsa på en svensk produkt. 
– Köparen vill att det ska vara en svensk produkt som har anknytning till Trollhättan med tanke på  historien kring Saab. Dessutom är köparen väl medveten om den kompetens som finns i och omkring Trollhättan då Trollhättan varit en ”bilbyggarstad” i många decennier, säger Svante Andersson. 

Namnet på bilen är dock fortfarande en öppen fråga, och hur köparen ska få ihop kopplingen till Saabs historia blir en intrikat utmaning. Försvarskoncernen Saab Group har uppgett för Carup att de inte på några villkor kan tänka sig att låta någon använda märket Saab för bilproduktion, och de har själva inga planer på att utveckla en bil. Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan.

Nevs Emily GT har unik teknik med fyra hjulmotorer. Bild Nevs

Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder. 

I affären ingår även Nevs Pons, det har tidigare beskrivits som ett mobilitetssystem med bilen Sango som kör i städer utan förare i hastigheter omkring 50 km/h.

I affären ingår även Nevs självkörande system Pons. Bild: Nevs