Skatten på tjänstebilar höjs nästa år med 70-90 procent på många vanliga bilmodeller.
Nu avslöjar Miljöpartiet att en anledning till höjningen är att de flesta som har förmånsbil är män.
– Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog till Teknikens Värld.
Nu är alla detaljer i den nya höjda beskattningen av förmånsbilar officiella efter att regeringen skickat ut förslaget på remiss. Många vanliga bilmodeller får höjningar på 70-90 procent från 1 juli nästa år. Sveriges mest sålda laddhybrid, Volvo V60 Recharge får en höjning av förmånsvärdet på 68 procent. Det innebär en skattehöjning på 1150 kr per månad eller 13 800 kr per år för den som kör Volvos laddhybrid. Enligt regeringen är anledningen att jämna ut villkoren mellan privat bilägande och de cirka 350 000 svenska hushåll som har en förmånsbil. Höjningen gäller bilar som tas i bruk efter 1 juli nästa år.
LISTA: SÅ MYCKET HÖJS FÖRMÅNSVÄRDET PÅ VANLIGA BILMODELLER
Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog, som även är ledamot i riksdagens finansutskott, tippas bli nytt språkrör efter Isabella Lövin. För Teknikens Värld förklarar hon varför genusaspekten har påverkat regeringens beslut.
– Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är… helt åt fanders! säger hon till tidningen Teknikens Värld.
Karolina Skog uppger dock att genus inte är den avgörande aspekten, utan att orättvisan mellan storstäder och landsbygd varit viktigare. Höjningen drabbar dock även de som har tjänstebil och bor i glesbygden.
Enligt tidigare statistik från tjänstebilskonsulten Ynnor är cirka 80 procent av alla som har en förmånsbil män. 60 procent av de som har tjänstebil bor i något av de tre storstadslänen i Sverige. De tre storstadslänen står dock för 52 procent av alla invånare i Sverige, så även på landsbygden kör många tjänstebilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter