Testa tappar en intäkt på 20 miljarder kronor.
Jättekoncernen Stellantis med Fiat, Peugeot och Chrysler slutar köpa utsläppsrätter från Tesla.
– Vi klarar det själva nu, säger Stellantis-chefen Carlos Tavares till den franska veckotidningen Le Point.
Om inte Tesla sålde utsläppsrätter till andra biltillverkare skulle företaget göra en rejäl förlust. Nu meddelar Stellantis som köpt utsläppsrätter för 20 miljarder kronor på tre år av Tesla att de inte längre behöver Tesla för att nå sina utsläppsmål. Stellantis är en ny jättekoncern som består av FCA och PSA med bilmärken som Fiat, Chrysler, Peugeot, Opel och Citroën.
– Med den elektriska tekniken som PSA förde till Stellantis kommer vi självständigt att uppfylla koldioxidutsläppsreglerna redan i år, säger Stellantis-chefen Carlos Tavares.
För Tesla innebär det en hård ekonomisk smäll och företaget kan komma att göra förlust om de inte lyckas sälja utsläppsrätten till någon annan. En talesman för Stellantis sa att företaget diskuterar med Tesla om de ekonomiska konsekvenserna av beslutet att stoppa avtalet.
Teslas försäljning av miljökrediter till andra biltillverkare gjorde att de överträffade analytikernas vinstförväntningar för första kvartalet, något som fick aktien att stiga. Trots det negativa beskedet var Teslas aktiekurs oförändrad på New York-börsen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter