Hon tappade nyckeln och verkstaden behöll bilen i 11 månader. Till slut fick Marie Elme tillbaka sin Citroën – sönderplockad i delar.
– De sa att den inte gick att laga och jag behövde bogsera bort den, säger Marie Elme till Carup.
Malmötjejen Marie Elme fick sitt livs chock när Hedbergs bil ringde henne. Hon som bara tappat bort nyckeln hade haft bilen på Hedbergs bil i elva månader, något SVT Nyheter Skåne var först med att berätta om.
– De ringde mig och sa att jag fick se till att få bort bilen från deras verkstad och lämna tillbaka lånebilen, jag blev alldeles förbluffad och visste inte riktigt hur jag skulle göra, säger Marie Elme.
Eländet började ett år tidigare. Marie hade köpt en Citroën som passade fint för hennes stadsliv i Malmö.
– Jag hade länge tänkt att skaffa mig en nyckel till. Men ni vet ju hur det är, man skjuter upp det. Men när jag kom hem från en semester och vaknade dagen efter hittade jag inte bilnyckeln någonstans, säger Marie Elme.
Hon letade som en galning och lyfte på varenda sten. Men nyckeln var borta och Marie förbannad sig själv över att inte ha skaffat en extranyckel.
– Då ringde jag till försäkringsbolaget som berättade att jag hade en drulleförsäkring, så de skulle bogsera bilen till Hedbergs bil i Malmö, de har Citroën, så jag tyckte det passade bra, säger Marie Elme.
Den auktoriserade Citroën-verkstaden Hedbergs Bil sa till henne att det skulle ta omkring en vecka att ordna med felet. Under tiden fick hon hålla tillgodo med kollektivtrafiken.
– Men så ringde de efter bara fem dagar och jag blev först glad, säger Marie Elme.
Men den första lyckan förbyttes i nya problem.
– Det var någon som sa till mig att jag skulle komma för att koda en nyckel. Men jag sa till dem att bilen redan står hos dem, säger Marie Elme.
Här började hon ana att något inte stod rätt till. Efter detta hörde Marie av sig ideligen till Hedbergs och frågade hur det gick med bilen. Men hon fick inget bra svar.
– Jag sa till dem att det behövdes en bil, men de hade ingen lånebil. Men den här gången stod jag verkligen på mig och krävde att de skulle betala för en hyrbil, till slut gick de med på det, säger Marie Elme.
Ersättningsbilen fungerade bra. Men Marie Elme ville ha tillbaka sin egen bil och få problemen ur världen.
– Först sa de till mig att man behövde beställa något och det kunde ta lite tid. Men vid Lucia så började servicelampan lysa på bilen och då ringde jag till Hedbergs, säger Marie Elme.
Men Hedbergs gjorde ingenting. Marie försökte att kontakta dem men fick inget svar. På våren var hon trött på problemen och gjorde ett inlägg på sin Facebook.
– Då tog det bara ett par timmar, sedan ringde Hedbergs och ville ha ett möte med mig. Så jag åkte dit, där satt två stycken och väntade på mig, säger Marie Elme.
Men istället för en ursäkt och en reparerad bil fick hon ett kylslaget bemötande.
– De sa till mig att bilen inte gick att laga och att jag behövde se till att få bilen bortforslad, säger Marie Elme.
Hon blev såklart förvirrad. En borttappad nyckel borde kunna gå att ordna. Men istället för att ordna med bogserbil fick Marie hjälp av en advokat.
– Då gick Hedbergs med på att bogsera bilen till en ny verkstad, säger Marie Elme.
Då kom nästa präktiga örfil. Efter ett år med konflikter hade Hedbergs förstört bilen.
– De hade tagit bort instrumentbrädan och allt var i en enda röda, skruvar låg i en mugg och jag vet inte om det går att ordna, säger Marie Elme.
Nu funderar hon på att vidta åtgärder.
– Jag behöver göra något, ingen ska behöva bli behandlad på det här viset, säger Marie Elme.
Vi ringer till Hedbergs bil, som hänvisar till den kommentar de gett till SVT.
För SVT har bilfirman uppgett att det var ett förhastat beslut att inte sätta ihop bilen igen. De uppger också att infört nya rutiner.
– Vi beklagar att kunden har fått vänta länge. Ärendet har tyvärr misskötts av en tidigare anställd”, skriver företaget till SVT Nyheter Skåne.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.