Han leder ett av världens minst lönsamma bilmärken – ändå tjänar han bäst av alla bilchefer. Lucids vd Peter Rawlinson fick 4,2 miljarder kronor i lön och optioner förra året. Samtidigt blev Lucids förlust 14,3 miljarder och företaget tillverkade bara 7180 bilar.
Många trodde kanske att Elon Musk eller GM:s Mary Barra skulle vara USA:s bäst betalda bilchef förra året. Men listan som tagit fram av Automotive News toppas bland bilcheferna av ett oväntat namn från en liten och olönsam elbilstillverkare.
Lucid lyckades bara tillverka 7180 bilar förra året och hade en försäljning på 6,7 miljarder kronor. Förlusten blev 14,3 miljarder kronor. Ändå fick vd Peter Rawlinson en ersättning på 4,2 miljarder kronor i lön och aktieoptioner. Största delen utgjordes av optioner och aktieersättning, medan Rawlinsons grundlön var drygt sex miljoner kronor.
Det gör honom till USA:s bäst betalda bil-vd, sannolikt tjänade han även bäst i världen. Utslaget per bil drog Peter Rawlinson in 585 000 kronor, vilket står i bjärt kontrast till Lucid som förlorade två miljoner per tillverkad bil. Förlusterna har fortsatt in på 2023.
Men Lucids vd får faktiskt stryk av en annan person inom bilbranschen, dock inte på ett bilmärke. Nvidia, som bland annat tillverkar processorer åt Volvo Cars, leds av Jen-Hsun Huang. Förra året landade hans ersättning i form av lön och optioner på 5,6 miljarder kronor. Det betyder att han tjänar 23 miljoner kronor per arbetsdag. Enbart ett toalettbesök kan således vara värt en miljon kronor för Jen-Hsun Huang, om det sker på betald arbetstid.
GM:s chef Mary Barry kom trea på listan, men hon är lågbetald jämfört med toppduon. Hon fick nöja sig med 375 miljoner kronor, varav grundlönen utgjorde 23 miljoner dollar. Fords vd Jim Farley ligger bara på plats 14 på listan och hans ersättning landade på 202 miljoner kronor.
Under 2021 var Elon Musk den högst betalda chefen på listan med 250 miljarder kronor, men de senaste två åren har Musk inte utnyttjat några optioner och är inte med på årets lista.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter