I 20 år har en Ferrari Testarossa stått orörd på en p-plats i ett garage. Orsaken är tragisk: Ägaren dog 2012 utan att ha fått köra bilen igen. På alla år har den bara gått 2243 mil .
Det är något speciellt med bilar som står ensam och övergivna – det verkar som många drömmer om att upptäcka sådana fordon. Den dammiga bilen triggar fantasin och vi undrar vad som hänt. Varför lämnades bilen åt sitt öde? Kanske drömmer vi om att rädda bilen.
I fallet med den här Ferrari Testarossan finns det en sorglig historia som förklarar varför bilen stått stilla under ett dammigt kapell i ett parkeringshus i Frankrike. Bilen köptes ny 1989 av Mr Jacques S. i Mulhouse. Några år senare registrerade han om den från sitt företag och till sig själv. Den allra sista resan med bilen gjordes 2003 till Saint-Tropez. Sedan ställdes den på parkeringen, och skulle inte komma att flytta. Ägaren hade också en Porsche 911 Speedster som han körde med. Dessvärre blev Mr Jacques S. sjuk och dog 2012, utan att ha fått köra sin Testarossa en sista gång.
Trots alla åren under bilskyddet verkar Ferrarin ha stått emot tidens tand. Interiören är fortfarande i toppskick och lackeringen verkar dammig, men fin. Ägaren hann bara njuta av bilen i 2243 mil. För den som vill rädda Testarossan så finns nu chansen, bilen bjuds ut på Artcuriels Le Mans-auktion i sommar.
Ferrari Testarossa är en bil som många drömmer om. Den premiärvisades 1984 på bilsalongen i Paris och med sin läckra 80-talsdesign blev den lika beundrad som Lamborghini Countach. Namnet är en hyllning till 1957 års Ferrari 250 Testa Rossa, bilen som vann World Sportscar Championship. På italienska betyder “testa rossa” “rött huvud”, vilket syfta på bilens ventilkåpor.
Testarossa har en 4,9-liters 12:a som ger 385 hk. Men det verkligt anslående är designen med sin breda stance i bak och de klassiska ribborna längs sidan. Testarossa är bilen som verkligen andas 80-tal och som syntes i Miami Vice och tv-spelet Outrun. Den blev en av Ferraris mest framgångsrika modeller och nästa 10 000 exemplar producerades.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter