Läkare gömde Lamborghini Countach på ö i 30 år

I decennier stod den gömd under filtar på en liten ö. En läkare gömde undan ett av de allra första exemplaren som tillverkades av den mytiska superbilen Lamborghini Countach.
– Hittar inga ord för att beskriva vad jag kände när jag upptäckte bilen, säger bilfotografen Kevin Van Campenhou

Värderarna hos det franska auktionsföretaget Artcurial fick ett samtal om att det skulle finnas en unik bil som stått gömd i åratal på en ö i Atlanten utanför La Rochelle. De skickade dit den fantastiske bilfotografen Kevin Van Campenhou som gjorde ett otroligt fynd. Under filtar fanns en av de allra första Lamborghini Countach som lämnade fabriken i Sant’Agata Bolognese utanför Bologna 1975.
– Hittar inga ord för att beskriva vad jag kände när jag upptäckte bilen under lakanen med teamet hos Artcurial. Overkligt ögonblick överväldigad av känslor, berättar Kevin på Instagram. 

Under många år har Lamborghini Countach varit hans favoritbil, och vi är många som delar den fascinationen och har nostalgiska minnen runt bilmodellen. Kevin trodde aldrig att han skulle göra ett sådant här bilfynd, men plötsligt hände det. 
– Som många av er redan vet är Countach min favoritbil genom tiderna. Denna kärlek kom från min bortgångne farfar som erbjöd mig för decennier sedan en biltidning med Countach LP500 som omslag. Sedan dess har jag ett obegränsat beroende av den här bilen, skriver Kevin. 

De hade kallats till den lilla atlantön utanför La Rochelle av en läkare som ägt en Lamborghini Countach ända sedan 1983. Det sägs att läkaren använde bilen för extra snabba akututryckningar till patienter längs den franska atlantkusten. Men för nästan trettio år sedan parkerade han superbilen i garaget och täckte över den med filtar. När filtarna lyftes bort hittade Kevin och teamet från Artcurial en mycket välbevarad Lamborghini Countach. Dessutom visade det sig vara en extra speciell Countach.

Det var det nionde exemplaret som byggdes av Lamborghini Countach 1974, den legendariska modellen som producerades mellan 1974 och 1990. Den första mytomspunna prototypen visades redan 1971 på bilsalongen i Genève och skulle ersätta Lamborghini Miura

Foto: Kevin Van Campenhou/Artcurial.fr
Väckt ur törnrosasömnen efter åratal – en Lamborghini Countach Periscopio från 1975. Foto: Kevin Van Campenhou/Artcurial.fr

Just den här tidiga bilen är dessutom av den omtalade Periscopio-versionen. Det betyder att den har en liten lucka baktill i taket för att ge viss bakåtsikt i innerbackspegeln. En typ av periskop, därav namnet. Efter 157 exemplar övergav Lamborghini lösningen och satsade på ett konventionellt tak. 

Föregångaren Lamborghini Miura var den första superbilen med mittmotor och hade V12:an placerad på tvären mitt i bilen. Hos Countach är mittmotorn placerad på längden mitt i bilen. När bilen kom var det den första V12:an som monterats på detta sätt, men det blev vanligt även hos Ferrari de kommande åren. 

Precis som Lamborghini Miura är Countach designad av legendariske Marcello Gandini från Bertone. Han experimenterade med ett nytt djärvt formspråk med kantiga linjer och aggressiva geometriska former som en kontrast till Miurans mer runda och mjuka linjer. En tidlös och ikonisk bildesign som än idag fascinerar var född. 

Countach var den första bilmodellen med Lamborghinins omtalade saxdörrar som senare använts på många andra Lamborghini-modeller. De nyskapande dörrarna åstadkoms med horisontella gångjärn, samtidigt som gasfjädrar gjorde att de kunde öppnas och stängas mjukt. 

Hjärtat i bilen är förstås Lamborghinis fantastiska V12-motor som från början konstruerades av Giotto Bizzarrini. I de tidiga exemplaren av Countach var den på 3,9 liter och gav 375 hästkrafter vid 8000 varv per minut. Vridmomentet var på 360 Newtonmeter och tolvan gav bilen sensationella prestanda. Topphastigheten var 290 km/h och 0-100 km/h gick på under sex sekunder. 

Den aktuella Countachen har nu vilat i sitt garage i decennier. Men vi kan lugnt konstatera att den franske läkaren skaffade sig en pensionsförsäkring som heter duga. Trots alla år under filtar är bilen i ganska fint skick. Från första början var bilen lackerad brun, men den nya silverlackeringen är nästan snyggare. Interiören var utförd i senapsfärgat skinn, men är idag röd.  

Kanske är det resorna till patienterna som gjort att den har en ganska hög körsträcka för att vara en Countach. Hela 8756 mil har den tillryggalagt. Men milen har betalat sig bra. Läkaren sålde bilen för 10,5 miljoner kronor på auktionen Artcurial Retromobile i februari i år.
– Betydde mycket för mig och det här är en av de sällsynta sakerna jag aldrig trodde jag skulle få uppleva en dag. Händer förmodligen en gång i livet, sammanfattar fotografen Kevin Van Campenhou fyndet.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester