Räddad i Sverige – Lamborghini Miura i otroligt nyskick

Det här exemplaret av supersportbilen Lamborghini Miura förstördes och fick den magnifika V12:an utbytt mot en Chevrolet V8.
Efter en första räddande renovering i Sverige har bilen nu kunnat återställts till ett otroligt originalskick. 
Nu säljs den på auktion och tros gå för omkring 15 miljoner kronor.

Lamborghini Miura var den första moderna superbilen när den visades upp 1965. Bilen ritades av den legendariske Marcello Gandini som bara var 27 år gammal och nyanställd av Bertone vid tidpunkten. 

Inte många designers klarar att placera ögonfransar på en sportbil – och få det att se genialiskt ut. De svepande linjerna var helt nydanande och bildade skola för många kommande bilmodeller. 

Visst var Lotus först med mittmotor, men monocoquechassit som togs fram av den 28-årige ingenjören Gian Paolo Dallara var nyskapade på flera sätt. Miura fick V12:an och växellådan tvärställda bakom förarhytten, ett koncept som kom att bilda skola. 

V12-motorn var ett mästerverk signerad Giotto Bizzarrini som bara var runt 30 år gammal. På Ferrari hade Bizzarrini skapat Ferrari 250 GTO. Den nya V12-motorn som Bizzarrini tog fram kom att användas i alla Lamborghinis bilar fram till Aventador. 

Bilen visades upp som ett chassi utan kaross på Turins bilsalong 1965. Och ändå var det tio köpare som beställda den nyskapade mittmotorbilen. När karossen visades på bilsalongen i Genève 1966 utbröt rena hysterin. Kändisar som Frank Sinatra, Dean Martin, Eddie Van Halen, Elton John och Rod Stewart stod i kö för att köpa bilen.

Miura etablerade Lamborghini som en superbilstillverkare och 762 bilar kom att tillverkas totalt. Toppfarten var 277 km/h och bilen accelererade upp till 100 km/h på under 7 sekunder. 

Bilen du ser på bilderna har chassinummer 3375 och lämnade fabriken i Saint Agata Bolognese den 4 mars 1968. Det var en av de första bilarna med ett lite styvare och tjockare chassi, då det första chassit var en aning vekt. Bilen levererades ny till en Mr. Bongiasca i Milano. I slutet av 1990-talet exporteras den till Kalifornien. 

Bilen blir till salu 2009 och får då sägas vara förstörd. Den legendariska V12-motorn hade ersätts med en Chevrolet V8:a och en ZF-växellåda, vilket får sägas vara ett helgerån. Nu köptes bilen till Sverige och den nya svenska ägaren började en räddningsaktion av bilen. Bilen återbördades med den rätta V12-motorn och växellådan från Lamborghini Miura. Bilen målades om i grönt.

Den svenske ägaren sålde bilen till Italien och den nye ägaren gjorde ytterligare en renovering Nu fick bilen tillbaka sin ursprungliga färg, Bianco Miura och en inredning i blått och ljusgrått läder. Chassit sattes på en rigg och allt blev till concours d’elegance i ett häpnadsväckande skick. 

Nu ska bilen byta ägare på nytt och bjuds ut i Schweiz av RM Sotheby’s. Den som är intresserad bör ha en tjock plånbok, för priset tros inte bli under 14 miljoner kronor, snarare uppemot 16 miljoner. Inte så farligt för en av de snyggaste och mest ikoniska bilar du kan äga. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester