Nu säljs en prototyp av Ferraris historiska LaFerrari. Exemplaret är en tredjefas prototyp – alltså väldigt nära den riktiga modellen. Bilen är inte så mycket snabbare än en A-traktor – men säljs ändå för en jättesumma.
LaFerrari debuterade 2013 och imponerade genast med sitt utseende och kraftfullhet. Under huven finns en 6,3-liters V12:a som producerar 950 hästkrafter tillsammans med en hybriddrivlina. Superbilens tekniska framsteg togs från Ferraris F1-bilar.
Modellen har en väldigt låg tyngdpunkt och produktionsbilen klarar 0-100 km/h på 2,5 sekunder med en toppfart på 350 km/h. LaFerrari sticker också ut då det är den första Ferrari-modellen som designats internt utan hjälp av andra designers som Pininfarina.
Eftersom LaFerrari var ett enormt projekt att få fram för en slutgiltig produkt så tog det över ett år att fullända. En hel del prototyper togs fram och denna som nu säljs tillhör tredje fasen. Det betyder att den är så nära slutprodukten det går att bli med samma kaross och drivlina.
Exemplaret får tyvärr inte köra på gatan utan endast på banor. Dock har den en maxhastighet på 48 km/h. Så åka av lär det inte bli. Trots detta har prototypen kört 1641 mil. Ägaren till bilen verkar inte heller ha haft det lätt att bli av med sin bil då det är tredje gången på tre år som den ligger ute till salu. Det är SBX Cars som auktionerar ut den. Om den lyckas bli såld denna gång får vi se, men just nu ligger ett nuvarande bud på 13 miljoner kronor.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.