Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Audi går in i Formel 1 – avslöjar bilens utseende

Audi är på väg in i Formel 1. Nya bilarna får klassiska Audi-färger.

Trots att Audi befinner sig i ett mycket pressat ekonomis läge ger de sig in i en dyr Formel 1-satsning. Förhoppningen är att det ska ge varumärket draghjälp. Nästa år är det dags och nu avslöjar Audi hur de kommande bilarna kommer att se ut. 

Bilarna kommer att köras av Nico Hülkenberg och Gabriel Bortoleto. Det nuvarande teamet heter Sauber, men görs om till Audi nästa år. Den nya F1-bilen kommer att gå i silver, svart och rött, vilket är klassiska färger för Audi Motorsport. 

– Vårt inträde i Formel 1 är en del av något större. Det är nästa steg i företagets förnyelse för att stärka vår position i den globala konkurrensen. I Formel 1 räknas varje sekund. Framgång kräver prestation, precision och lagarbete. Detta tankesätt kommer att vara drivkraften för en ny prestandaorientering i hela företaget och en katalysator för förändring mot ett snabbare, mer effektivt och innovativt Audi, säger vd Gernot Döllner. 

Med nya regler och bilar i Formel 1 anser Audi att kostnaderna är mer rimliga.
– Formel 1 är naturligtvis ren känsla. Men för Audi finns det en tydlig logik bakom inträdet. Kostnadstaket garanterar ekonomisk hållbarhet. Samtidigt ger Formel 1:s globala räckvidd vårt varumärke oöverträffad synlighet. Det gör det möjligt att adressera nya målgrupper, särskilt på våra nyckelmarknader USA, Europa och Kina.

Dela med dig av Carup

BMW:s nya elbil får över 80 mils räckvidd

BMW gör sig redo att ta nästa språng i elbilssatsningen. Den nya modellen BMW iX4 blir ersättaren till X4. Och uppges kunna köra över 80 mil på en laddning.

Produktionen av nuvarande iX4 upphör vid årsskiftet och i stället för bensin och diesel satsar BMW nu på en eldriven efterträdare som kan få en rejäl räckvidd. Den nya modellen ska heta BMW iX4 och väntas bli en av märkets mest avancerade elbilar hittills. Precis som föregångaren får den en sluttande taklinje och coupéformad siluett

Men designen blir renare med en mindre njurgrill, smalare strålkastare och diskretare linjer. Bakpartiet får också nya proportioner medan mycket av fronten och sidorna hämtas direkt från den kommande generationen av iX3. Även interiören ska till stor del delas med iX3 med den breda panoramaskärmen som sträcker sig längs instrumentpanelen och den nya fyrspakiga ratten.

Kolesa har tagit fram renderingar utifrån spionbilder. Foton: Kolesa
Foton: Kolesa

Enligt uppgifter kan iX4 få unika färger och material för att särskiljas, men det sluttande taket innebär något mindre plats för passagerare och bagage. Prestandan väntas bli densamma som i iX3 50 xDrive med omkring 463 hästkrafter, 645 Nm och 0–100 km/h på cirka 4,7 sekunder. Batteriet ska kunna laddas från 10 till 80 procent på ungefär 20 minuter.

Exakt hur långt iX4 kommer på en laddning är ännu inte bekräftat. Men den brittiska tidningen Autocar skriver att bilen kan få en räckvidd på över 80 mil på en laddning. Redan nu har iX3 en räckvidd på 80 mil och eftersom den har högre luftmotstånd än iX4 kan en anta att iX4 kommer ytterligare några mil längre. BMW iX4 väntas presenteras som 2027 års modell och blir en av de första bilarna byggda på BMW:s nya elbilsplattform Neue Klasse. Med längre räckvidd, snabbare laddning och ett sportigare formspråk.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Så blev Säpos Volvo partybil i Norrland

Säpos Volvo rullar som partybil på norrländska vischan. Bytt mot en Jönssonligan-bil.
– Det ringde en kille från Hudiksvall och ville ha den på stört, säger mekanikern Hugo Kenger.

En gång i tiden användes Säpo hälften av Volvon på sina uppdrag. När den utrangerades hamnade den i händerna på en norrländsk trio med svetsarglädje.
– De delade den och svetsade sedan samman den med en annan Volvo. Sedan körde man runt ett tag innan jag köpte den, säger Hugo Kenger.

Han tänkte slutföra uppdraget. Volvolimousinen hade potential och en historia som gjorde den extra spännande som utflyktsbil sena fredags och lördagskvällar.
– Jag gjorde klart den och reggade in den som ett amatörbygge. Sedan hade vi en hel del skoj med bilen här i Dalarna, säger Hugo Kenger.

Ringde en kväll 

En kväll ringde det i hans telefon. I andra änden bönade en man från Hudiksvall om att få köpa den här smått historiska Volvolimousinen.
– Han kom hit och vi gjorde ett byte. Jag fick en Cheva Impala från 1964 av honom, en sådan som Jönssonligan har. Och en summa pengar i utbyte mot limousinen, säger Hugo Kenger. 

Det var just Jönssonliganstuket som fångade honom. Hugo Kenger har levt med motorer hela sitt liv. Även under åren då han bodde i Kina. Eftersom pappa jobbar på ABB och har fått flytta runt till olika platser i världen.
– Nej, jag är inte Vanheden, kanske mer av Harry tror jag. Nu har jag lite jobb med den här Chevan eftersom topplocket gick, säger Hugo Kenger.

Chevrolet Impala.

Rikskänd fixare

I somras blev Hugo Kenger rikskänd. En bilägare fick nedslag på besiktningen. Det var dragkroken som felade. En stor bilfirma skulle ta 12000 kronor och flera dagar för att laga felet. Hugo Kenger gjorde det på tjugo minuter för 300 kronor.
– Det är ett allmänt problem med de stora firmorna, de tar alldeles för mycket betalt. De lagar heller inte. istället byter de bara ut delar, det är varken bra för miljön eller plånboken

Efter det här har Hugo Kenger kastat sig in i Youtubebranschen. Hans nya kanal Kengers Garage ger tittarna specialtips hur man fixar sin bil. Den bjuder också på speciella modeller.
– Den senaste filmen är på Impalan, nästa vecka kommer det en Volvo 945, säger Hugo Kenger.


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Elbilen som tappat 24 000 kr per månad

De två elbilarna lanserades som tekniska mästerverk laddade med kraft, lyx och framtidstro. Men deras värderas har visat sig vara extremt. Den ena tappar 24 000 kronor i värde – varje månad.

Men nu visar det sig att två av Sveriges mest påkostade elbilar tappat enorma summor i värde på bara tre år. De har batterier som klarar nästan 50 mil, fyrhjulsdrift och laddning som går på bara några minuter. Ändå har prisraset varit brutalt. Slår man ut det per månad blir det brutalt och i ena fallet tappar elbilen en hel månadslön i värde varje månad.

När Audi e-tron GT RS kom ut var det en av märkets mest påkostade modeller någonsin. Under den låga karossen gömmer sig dubbla elmotorer som tillsammans ger upp till 646 hästkrafter och quattro-fyrhjulsdrift. Batteriet på 93,4 kWh räcker till omkring 420 kilometers räckvidd och tack vare 800-voltsladdning kan bilen snabbladdas till 80 procent på drygt 20 minuter. Bilen kombinerar prestanda i superbilsklass med lyxig interiör och Gran Turismo-känsla. Men det har inte hjälpt mot raset i värde.

Den eldrivna sportkombi Porsche Taycan 4 Cross Turismo lanserades samma år och riktade sig till dem som ville ha Porsches körkänsla i ett mer praktiskt format. Bilen har samma batteristorlek som Audin, 93,4 kWh och klarar upp till 456 kilometer på en laddning. Fyrhjulsdrift är standard, och 0–100 km/h går på 5,1 sekunder. Cross Turismo-versionen fick också högre markfrigång för att klara dåliga vägar och vinterkörning.

Men trots teknik i toppklass är prisfallet dramatiskt. En Taycan som 2022 kostade 1,14 miljoner kronor i standardutförandet säljs nu för runt 639 000 kronor. Ett tapp på nästan 14 000 kronor i månaden. För Audi e-tron GT RS är siffrorna ännu dystrare. Från 1,6 miljoner till cirka 740 000 kronor på tre år, motsvarande runt 24 000 kronor per månad. Det gör att Audin tappat över 850 000 kronor i värde på bara tre år.

Två av Europas mest avancerade elbilar har alltså tappat mer än många tjänar på ett år. Trots att de båda bjuder på kraft, lyx och prestanda i världsklass. För bilägare som äger någon av elbilarna kan det vara ett skrämmande besked. Men för den som letar begagnat kan det också vara en oväntad chans att köpa lyxiga elbilar till halva priset.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup