Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
Det är en ren bensinmotor som kan ge över 2 150 hästkrafter. Och den är till och med godkänd för Euro 6. – Den får varje elektrisk superbil att se fruktansvärt tråkig ut, säger ingenjören Mike Fernie.
Det som gömmer sig i en anonym industrilokal i norra Italien är något de flesta trodde var omöjligt år 2025. En helt ny förbränningsmotor på sju liter med tolv cylindrar, fyra turboaggregat och en planerad effekt på 2 157 hästkrafter. Effekten är så hög att den slår både Bugatti och Koenigsegg. Och det är ingen elkraft som hjälper till – allt kommer från ren bensin.
Motorn utvecklas av Giamaro Automobili och byggs hos Italtecnica i Turin. Youtubern och ingenjörsutbildade Mike Fernie fick unik tillgång till verkstaden och beskriver mötet med motorn med fullständig fascination. – Det här är en fyrturbo-V12 med 2 000 hästkrafter som får varje elektrisk superbil att se fruktansvärt tråkig ut, säger han.
Trots att dagens hyperbilar tenderar att få en hybridmotor går italienarna åt motsatt håll. Giamaros V12 använder fyra stora Garrett-turboaggregat placerade tätt samlade i en ”hot-V”. För att få plats var ingenjörerna tvungna att öppna upp motorvinkeln från klassiska 60 grader till hela 120 grader. Det är nära en boxermotor, men med dubbelt så många cylindrar.
I en vanlig V12 tänder cylindrarna med jämna mellanrum. Men i Giamaros motor skulle det få den långa vevaxeln att vrida sig av belastningen. Därför har ingenjörerna hittat ett ovanligt knep: de låter cylindrarna tända med omväxlande kortare och längre intervall – först efter 50 grader, sedan efter 70 grader. Den oregelbundna rytmen gör vevaxeln mycket stabilare och minskar risken för att den vrids eller skadas.
Motorn ska sitta i Giamaros hyperbil Katla.
Enligt ingenjörerna är det här första gången en sådan lösning används på en motor som ska sitta i en gatlegal bil. Ricardo betonar också att Giamaros V12 inte är byggd som en ömtålig dragracingmotor. – Det kommer att vara en gatmotor. Den ska ha lång livslängd… den är inte uppskruvad till sin absoluta maxgräns för att behålla tillförlitligheten.”
För att säkerställa smörjningen använder motorn ett avancerat torrsumpsystem med sex separata oljepumpar, en för varje två cylindrar. Oljeflödet testas i en särskild rigg där ingen gnista eller förbränning förekommer där allt handlar om att få oljan in i minsta vrå innan första provkörningen. – Den här motorn gör inte bara 2 000 hästkrafter – den är också Euro 6-godkänd och godkänd i USA, säger Fernie.
Just nu har motorn bekräftats på 1 500 hk på bänk. Nästa steg är att nå den fulla effekte 2 157 hk i hyperbilen Katlas ”race mode”. Lyckas italienarna innebär det att en liten motorverkstad i Turin skapat den mest kraftfulla förbränningsmotorn som någonsin suttit i en gatgodkänd bil. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Prisskillnader på diesel är extremt stor i Sverige just nu. Bensinpiraterna trotsar de stora bolagen. – Man får ta av marginalen och försöka hålla låga priser, säger Tony Schäfer.
Just nu är riktpriset på diesel mycket högt i Sverige. På tisdagmorgonen låg det på 17.74 kronor litern. Trots det kan några få fristående bensnmackar hålla lågt pris. Tony Schäfer driver verkstad och bensinmack i småländska Torsås. Tillsammans med några andra bensinpirater lyckas de pressa priserna under 16 kronor. – Jag höjde lite i går. Vi fick en höjning av vår leverantör på måndagen. Men vi försöker att hela tiden ligga väldigt lågt, säger han.
De stora kedjorna tar 17.49-17.74 kronor litern för diesel under tisdagsmorgonen. Prisskillnaden mellan Circle K i Falun och Ingo i Hallsberg är nästan två kronor litern. – Samtidigt som leverantören höjde priset igår så föll faktiskt världsmarknadspriset med 35 öre litern, säger Tony Schäfer.
Bensinpiraten Tony Schäfer försöker pressa priset, trots stigande världsmarknadspriser på dieseln.
Fristående bensinmackar måste vara uppmärksamma på vad som händer. De får hålla koll på priserna och sedan fylla sina lager efter den utvecklingen. – Om vi vet att priset ska sticka iväg nästa vecka så fyller vi tankarna på fredagen. Det beror också på vilket avtal och bolag man har som leverantör. Vissa har veckovis, andra har med fjorton dagars mellanrum, säger Tony Schäfer.
Experten förklarar varför dieseln är så dyr i Sverige just nu. Kriget i Ukraina och amerikanska sanktioner mot Putins Ryssland ställer till det för vanliga svenska tankare. – I Sverige köper vi diesel från Indien och de köper olja från Ryssland. Nu med sanktionerna mot Ryssland blir det svårare att få tag på olja. Samtidigt har priserna för frakt med tankers ökat, säger Christian Kopfer, analytiker på Handelsbanken.
Branschen håller med bankens analytiker. – VI delar dock den övergripande analysen att ökningen i de svenska dieselpriserna kan kopplas till en obalans på den internationella dieselmarknaden där produktionskapaciteten på kort sikt inte svarar upp mot efterfrågan, säger Viktor Gunnarsson på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Hans laddhybrid förlorade mer än en tredjdel av räckvidden efter återkallelsen. Nu vägrar Ford svara på varför. 10 000-tals bilägare världen över kan vara drabbade. – Nu vägrar de att återställa den och säger att det här är rimligt, säger Sam Blees.
I Gullspång mellan Mariestad och Kristinehamn bor den här fridfulla Fordägarna. Sam och hans bättre hälft Ann-Charlotte letade efter en billig och miljövänlig bil som passar deras behov. En dag fick de syn på en annons och bestämde sig för en Ford. – Jag köpte en Ford Kuga laddhybrid för den skulle gå att ladda upp till sju mil och det räcker för mina behov.
Till en början var allt frid och fröjd. Sam och Ann-Charlotte tyckte att bilen var alldeles utmärkt. Den är enkel att ladda och var trevlig att köra. – Vi har varit väldigt nöjda med bilen. Det blir lite turer i närområdet och det räckte alltid med en laddning och ibland kan vi även ladda under tiden vi uträttar ärenden.
Omkring 27 000 Ford Kuga laddhybrider har återkallats för brandrisk. När Sam Blees fick tillbaka sin bil efter uppdatering var en stor del av räckvidden i bilen borta.
En dag fick paret ett oroande meddelande. Hedin Automotive som är generalagent för Ford i Sverige kallade dem till verkstaden. De skulle söka sig till närmaste auktoriserad Fordverkstad för att ordna ett fel. Det finns nämligen risk för brand i batteriet. – En dag fick jag en återkallelse. Bilen behövde fixas. Det var något med batteriet och hade att göra med bilbränderna i Kanada, sa man till mig. Efter detta har inte bilen varit som förut.
Sam och Ann-Charlotte märkte snabbt att bilen inte alls hade samma kapacitet som tidigare när de fick tillbaka den. Tidigare kunde bilen laddas till en uppgiven räckvidd upp till 72 km. Men något mystiskt har hänt med batteriet efter återkallelsen. – Nu kommer jag inte mer än maximalt 45 kilometer på en laddning, det är nästan hälften mot tidigare. Jag har ringt till Fordverkstaden. När de inte återkopplade så fick jag ringa tillbaka.
Återkallad över hela världen
Ford Kuga har återkallats över hela världen. The Guardian skrev i våras att Ford har återkallat 27 000 hybrider över hela världen efter att flera bilar börjat brinna. – Jag vet inte vad det är som har hänt med Sams bil. Vi har frågat Ford men inte fått något svar, säger verkstadschefen.
Sam och Ann-Charlotte blev bekymrade. Den nya räckvidden räcker inte för att täcka deras behov. De ringde till Fordverkstaden och frågade. – Då sa de till mig att sju mil inte är normalt, utan knappt fem mil är nog mer rimligt för min bil. Men de gick ut med att man skulle kunna köra sju mil. Så här får det inte gå till och jag vill ha tillbaka kapaciteten.
I Sverige är Hedin Automotive generalagent för Ford. Vi har sökt dem flera gånger för en förklaring. Men de har inte svarat. En Fordverkstad svarar så här: – Det är en uppdatering som görs på batteriet för att skydda det. Vad det var vet vi inte riktigt och vi har heller inte fått veta. Men vi tror det har med bränderna att göra, uppger en verkstad.
Sam vänder och vrider på myntet. Han sätter det här i perspektiv om det hade varit en bil med en förbränningsmotor. – Jag känner mig lurad och bedragen. Om jag lämnar in en bil med bensinmotor på 300 hästkrafter och får tillbaka en med 200 hästkrafter efter service. Skulle det inte bli ett jäkla liv då, säger Sam Blees. LÄS MER:
Anställda i Volvo Cars dotterbolag togs på sängen av chockbeskedet att Volvo Bil ska lägga ner. Företaget äger i dag 16 000 bilar. – Det här kom rakt in i magen på folk, säger Adrian Avdullahu, IF Metalls ordförande på Volvo Cars, till Dagens Arbete.
I går kom beskedet att Volvo Cars lägger ner sitt dotterbolag Volvo Bil i Göteborg AB. Företaget som omsatte 4,7 miljarder kronor har varit en intern bilhandel åt Volvo Cars som köpt in Volvo- och Polestar-bilar och leasat ut dem till anställda och sedan sålt eller exporterat dem vidare. Volvo Bil äger idag nästan 16 000 bilar.
För de 200 anställda på Volvo Bil kom beskedet om nedläggningen som en blixt från klar himmel. De trodde att verksamheten var både stabil och lönsam. 175 av dem är verkstadarbetare under IF Metall. Nu väntar fackliga förhandlingar om varslet som har lagts. Under måndagen var stämningen tung, många fick ett ovälkommet chockbesked med bara en månad kvar till julhelgen. – Folk var ledsna. Det här kom rakt in i magen på många av dem. Många har jobbat länge här och trodde aldrig att hela verksamheten skulle försvinna, säger Adrian Avdullahu till Dagens Arbete.
Volvo Cars har hört av sig till Carup och vänder sig mot beskrivningen att Volvo Bil är en bilhandlare, trots att de enligt sin egen verksamhetsbeskrivning hos Bolagsverket uppger huvudsak att företaget ägnar sig åt handel med motorfordon. Enligt årsredovisningen sålde de bilar för 3,5 miljarder kronor. Volvo Cars uppger istället nu att de ägnar de sig åt att administrera förmåns- och leasingbilar åt främst koncernbolag samt att reparera och i ordningsställa begagnade bilar för Volvohandeln. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter