Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Polis tog lyxbilar för 8 milj hos svensk bilhandlare

Polisen slog till mot en bilhandlare. Lyxbilar för miljonbelopp beslagtagna.
– Det fanns allt från Ferrari och Aston Martin till A-traktor, säger utredningsledare Patrick Ström.

Polisen i Kungälv slog till mot en lokal bilhandlare. Efter ett gediget spaningsarbete blev det till slut dags att gå till offensiv mot det kriminella nätverket. Beslaget blev rekordstort. Ett tjugotal bilar värda nästan åtta miljoner kronor togs omhand.
– Det handlar om en kriminell ekonomi. Om man ser ett bolag som inte har täckning eller tillräcklig omsättning för att äga så många bilar, säger Patrick Ström.

Polisen sätter in extra resurser mot gängen och den organiserade brottsligheten. Genom att gå mot deras ekonomi sårar man dem bäst. Så var fallet i Kungälv där de kriminella förlorade värden för miljonbelopp.
– Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt. Bilar är en kapitalpryl som går att gömma. I det här fallet fanns det en hel del fordon med ett bolag som var ägare. De hade inte ekonomin för att äga dem.

Polisen i Göteborg beslagtog ett 20-tal bilar hos bilhandlaren. Foto: Arkiv

Bland de beslagtagna bilarna fanns det en hel del oansenliga kärror. Men det fanns också ovanliga lyxbilar som nu är omhändertagna av staten. 
– Det fanns som sagt allt från Aston Martin och Ferrari till A-traktor. Det var ett brett spektrum av bilar. Det här bolaget hade hyrt in sig hos en bilhandlare och förvarade bilarna där i deras bilhall.

Det kriminella nätverkets bolag hade slutit ett avtal med en bilhandlare. De förvarade sina fordon i deras bilhall. 
– Det är svårt att säga om bilhandlaren vet något om sådana här saker. Sedan är det såklart öppna register, för den som är nyfiken är det ganska lätt att ta reda på hur det egentligen ligger till.

Utredningen har precis börjat. Polisen kan eller vill inte säga för mycket i ett så här tidigt skede.
– Än så länge har vi ingen gripen. Men det har hållits förhör med många olika personer, det är allt från anställda på bilfirman där fordonen fanns, men även vittnen och de som har koppling till bolaget som står som ägare.

Själva tillslaget gick lugnt till. Personalen på bilfirman blev överraskad när polisen plötsligt dök upp mitt under en vanlig vardag. 
– Vi gjorde en insats som först och främst gick ut på att säkra egendomen och göra så bra förstahandsåtgärder som möjligt. 

Polisen tar ofta kriminella bilar i beslag. Men det här var ett ovanligt fall. 
– Det är ovanligt för ett lokalpolisområde med en sådan här stor mängd med grejer som tas i beslag. Sedan är kanske inte det så ovanligt att kriminella gömmer pengar på det här viset.

För den som är sugen på en Ferrari med en mörk historia. Den ska kanske snart hålla utkik på Kronofogdens hemsida. Snart kan de här bilarna komma ut till försäljning.
– I första hand är brottsrubriceringen penningtvätt. Sedan får vi se om den kommer att ändras. Och bilarna finns i vårt förvar, det blir tingsrätten som bestämmer vad som ska göras med dem.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Klart: Nya svenska stödet till elbilar godkänt av EU

Nu har EU godkänt Sveriges nya bidrag till elbilar. Regeringens sociala klimatplan fick grönt ljus. 
– Den riktade elbilspremien är ett av regeringens verktyg för att underlätta för hushåll i glesbygd att ställa om och köpa en elbil, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Nästa år införs ett nytt stöd till köpare av elbil i Sverige. Men de flesta svenskar är undantagna. Naturvårdsverket räknar med att omkring 100 000 svenskar kan få det nya bidraget. Det riktar sig till låginkomsttagare i 177 svenska glesbygdskommuner. Det ger som mest 46 800 kronor, eller 64 800 kronor för vissa hushåll med allra lägst inkomster. Efter 1 juli 2028 sänks maxbeloppet till 36 000 kronor.

Nu går regeringen ut med att EU gett grönt ljus till nya satsningen. Pengarna till bidraget hämtas ur EU:s sociala klimatfond. Naturvårdsverket har fått jobba om planen för att få EU att godkänna bidraget. 
– Jag är stolt över att Sverige som första land i EU fått sin sociala klimatplan godkänd. Den riktade elbilspremien är ett av regeringens verktyg för att underlätta för hushåll i glesbygd att ställa om och köpa en elbil. Det har varit ett intensivt men konstruktivt arbete med EU-kommissionen för att komma så här långt. Nu håller regeringen ett högt tempo för att få premien på plats så snart som möjligt, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Nu jobbar Naturvårdsverket mot klockan för att få stödet på plats till första kvartalet nästa år. De måste bland annat ta fram en sajt där ansökningar kan lämnas in och ett exakt regelverk för vad som gäller. 
– Regeringen kommer nu att ta fram en stödförordning som lägger fast detaljerade villkor för elbilspremien, uppger Klimat- och näringsdepartementet. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Så mycket tappar elbilarna i kyla – stora skillnader

En stor undersökning avslöjar hur mycket räckvidd olika elbilar tappar i minusgrader. Skillnaderna mellan tillverkare är enorma.

Att elbilar tappar räckvidd när det blir kallare är ingen hemlighet. Men nu visar en omfattande undersökning från Recurrent Auto, baserad på verklig kördata från över 30 000 elbilar, hur olika modeller klarar vintervädret. Och skillnaderna är större än många föreställt sig.
– De 34 populära elbilsmodeller som vi analyserar behåller i genomsnitt 78 procent av sin räckvidd i fryspunktskyla jämfört med idealiska förhållanden, skriver sajten.

När temperaturen faller till sju minusgrader minskar snittet till ungefär 70 procent. Men tabellerna undersökningen visar samtidigt att vissa tillverkare har betydligt bättre vinterprestanda än andra. Tesla är den tydligaste vinnaren och placerar sig i topp oavsett modell:
– Tesla krossar kylan, skriver Recurrent Auto.

Elbilarna som behåller mest av sin räckvidd i kylan

ModellRäckvidd vid 0°CRäckvidd vid –7°C
Tesla Cybertruck84%88%
Tesla Model S82%87%
Tesla Model X81%86%
Rivian R1S78%83%
Tesla Model Y76%82%
Tesla Model 376%81%
Ford F-150 Lightning73%80%
Hyundai Ioniq 573%80%
Kia Niro EV72%80%
Hyundai Ioniq 672%79%
Audi e-tron72%79%
Nissan Leaf70%78%
BMW iX70%78%
Kia EV670%78%
Hyundai Ioniq 5 (annan version)70%78%
Mini Cooper SE68%78%
BMW i469%78%
Hyundai Ioniq Electric69%78%
Audi Q8 e-tron69%78%
Jaguar I-Pace69%77%
Ford Mustang Mach-E69%77%
Nissan Ariya68%77%
Kia EV968%77%
Rivian R1T68%77%
Audi e-tron Sportback68%76%
Hyundai Kona Electric68%76%
Volkswagen e-Golf67%76%
Cadillac Lyriq66%75%
Volkswagen ID.466%75%
BMW i4 (annan version)65%75%
Chevrolet Bolt EV/EUV65%74%
Chevrolet Equinox EV63%73%
BMW i363%73%
Chevrolet Blazer EV57%69%
Tabellen visar hur mycket räckvidd olika elbilsmodeller behåller i vinterkyla. Källa: Recurrent

Den första tabellen rankar 34 populära elbilar efter hur mycket räckvidd som finns kvar vid noll grader och vid sju minusgrader. De blå staplarna visar räckvidden vid noll grader, medan de rosa staplarna visar samma bilar vid sju minusgrader. Tesla Cybertruck hamnar högst, med ungefär 88 procent kvar vid noll grader och 84 procent vid sju minusgrader. Därefter följer Model S, Model X och Model Y. I botten finns modeller som BMW i3, som i snitt bara behåller runt 73 procent vid noll grader och 63 procent vid sju minusgrader.

Volkswagen sticker också ut i statistiken och inte på ett positivt sätt. ID.4 som är Sveriges näst vanligaste elbil hamnar långt ned i undersökningen med ett av de största räckviddstappen i kyla. Modellen behåller bara omkring två tredjedelar av räckvidden vid sju minusgrader, men versionen i USA har ofta inte värmepump vilket bilen har i Sverige. Även e-Golf placerar sig långt ner på listan.

Märkesligan – så mycket av sin räckvidd behåller elbilarna under vintern

TillverkareRäckvidd vid 0°CRäckvidd vid –7°C
Tesla77%83%
Rivian71%79%
Ford71%79%
Hyundai70%78%
Jaguar70%78%
Kia70%78%
Mini68%78%
Nissan70%77%
Audi70%77%
BMW68%76%
Cadillac66%75%
Volkswagen68%75%
Chevrolet64%74%
Tabellen visar hur mycket räckvidd olika tillverkares elbilar behåller i vinterkyla. Källa: Recurrent

Den andra tabellen grupperar bilarna efter tillverkare. Där syns trenden ännu tydligare. Tesla ligger högst med ett genomsnitt på 83 procent räckvidd kvar vid noll grader, följt av Rivian, Ford och Hyundai runt 78 procent. Näst längst ner finns Volkswagen som får lida stort för ID.4:ans svaga resultat. Och i botten återfinns Chevrolet på ungefär 74 procent vid noll grader. Tabellen ger en snabb överblick över hur olika märken prioriterat vinterprestanda i sina värme- och batterisystem.

En viktig faktor är om bilen har värmepump. Recurrent uppskattar att en värmepump i genomsnitt förlänger räckvidden med ungefär tio procent vid noll grader. Eftersom elbilar inte får någon gratis spillvärme från en bränn­motor måste all kupévärme tas från batteriet. En värmepump använder energin betydligt mer effektivt än ett motståndselement och sparar därför på räckvidden. Först vid riktigt extrem kyla minskar fördelen.

Recurrent lyfter särskilt fram Tesla, som lagt stora resurser på avancerade värmesystem där batteri, motor och kupé delar värme och där spillenergi återvinns. Det ger mindre energiförluster och märks direkt i statistiken: Teslas modeller tappar minst räckvidd när temperaturen sjunker. Samtidigt faller vissa modeller ut betydligt sämre än väntat.

Elbilen Volkswagen ID.4 behåller 66 procent av sin räckvidd vid noll grader och 75 procent av sin räckvidd vid sju minusgrader enligt Recurrents data. Den amerikanska modellen har dock oftast inte värme

Volkswagen ID.4 är dock inte ensam om att prestera sämre i vinterkylan. GM:s elbilar som Cadillac Lyriq och Chevrolet Equinox EV presterar under snittet trots moderna batterier och värmepumpar. Recurrent tror att bilarna prioriterar kupévärme före räckvidd och aktiverar energikrävande värmeelement tidigare än andra märken.

Att elbilar tappar räckvidd i kyla är dock helt naturligt. Batterier arbetar långsammare i låga temperaturer och kupévärmen kräver mer energi. Det Recurrent visar är därför inte ett bevis på att elbilar fungerar dåligt i kyla. Utan på att skillnaderna mellan olika modeller är stora. Den goda nyheten är att tappet inte är permanent. När temperaturen stiger återgår räckvidden till normala nivåer. Och det finns också enkla knep för att minska vintertappet.

Recurrent rekommenderar att bilen värms upp medan den fortfarande är ansluten till laddaren, att förare använder stol- och rattvärme i stället för hög kupévärme och att bilen gärna förvaras inkopplad under kalla perioder. Det kostar betydligt mindre energi att hålla en varm bil varm än att värma upp en genomfrusen.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Skapar modern måsvinge för 2000-talet

Med en modern Mercedes som grund skapar den tyska firman en retrodoftande blinkning till 50-talets supersportbil. Men priset?

I kategorin legendariska sportbilar finns det skäl att hävda att Mercedes-Benz 300 SL var först av dem alla. Eller W198 som den kallas på Mercedes internspråk. Modellen är minst lika berömd för måsvingedörrarna som för lättviktskonstruktionen och den nytänkande bränsleinsprutningen. För sin tid var 300 SL en av de snabbaste produktionsbilarna som beundrades lika mycket för sin design som för den bakomliggande tekniken.

Faktum är att dörrarna som givit modellen dess smeknamn Måsvingen eller Gullwing, inte skapades som en ren designmässig finess. Istället kom de till som en rent teknisk lösning utifrån förutsättningarna som bilens rörramskonstruktion tillät. Som hos en tävlingsbil. Detta gjorde 300 SL till en de facto ikon över en natt. 

Originalet.

Den strömlinjeformade karossen var tillverkad av aluminium och stål. Drivlinan bestod av en radmotor på sex cylindrar och en slagvolym på tre liter. Med bränsleinsprutning levererade motorn 215 hk på bakhjulen. Ungefär 1 400 exemplar producerades mellan 1954 och 1957, vilket gör 300 SL till en av de mest eftertraktade klassiska bilarna idag med priser som räknas i ett tvåsiffrigt antal miljoner.

Ett modernt alternativ

Men det finns alternativ. Tyska Signature Autosports bygger en modern tolkning av 300 SL Måsvingen med en Mercedes SLK 55 AMG från 2014 som grund. Därför kallas projektet 355 SL. Och har tydliga designelement och proportioner från den historiska förlagan. Dörrarna öppnas nu naturligtvis uppåt och de svepande linjerna följer den klassiska coupéns snitt. Men invärtes är den tekniska grunden modern. Det är det fiffiga med en restomod.

Det betyder en 5,5-liters V8 som producerar 421 hk – nästan dubbelt så mycket som originalet från 50-talet. Den sjuväxlade automatlådan behålls också utan att modifieras på något sätt. Men för att understryka den sportiga karaktären hos 355 SL, har den utrustats med coilover-fjädring från tyska KW. Tredelade 18-tumsfälgar med navkapslar doftar 50-tal, medan däcken naturligtvis är av modernt snitt.

Om bilens exteriör är skapad för att frammana minnen från en svunnen tid, så är däremot interiören helt modern. Luftkonditionering, stereo och alla komfort- och säkerhetsfinesser som vi är vana vid idag. I 355 SL kombineras själva essensen hos en retromod. Den har utseendet och känslan av en klassisk sportbil, parallellt med den användbarhet och vardagsnytta som ett modernt fordon erbjuder.

Men det kostar. Också i kontexten av vad en av de ursprungliga 1400 vagnarna betingar. För den svarta bilen på bilderna begär Signature Autosports 299 950 dollar, ungefär 2 800 000 svenska kronor.

(Bildtexter)

måsvinge_fram “Den stora kylargrillsstjärnan, de upphöjda stråken och de runda strålkastarna. Inget skvallrar om att det ruvar en modern V8:a där under.”

måsvinge_bak “En modern SLK 55 AMG utgör den tekniska grunden och ger inspiration till namnet på restomodden: 355 SL”

måsvinge_snett_fram “Linjer som leder tankarna till 300 SL”

måsvinge_snett_bak “Karossvecken ovanför hjulen, gälarna på flyglarna, dörrarna som öppnas upp mot himlen – klassiska referenser till 300SL”

måsvinge_interiör “Invärtes är all modern teknik intakt. Stolarna kläs om utan nackstöd”

Dela med dig av Carup