Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
I delstaten Tennessee infördes nyligen en ovanlig lag. Mobbare riskerar förlora sitt körkort i ett år. – Det här bidrar till att förhoppningsvis förhindra tragiska händelser, säger Lowell Russell, representant från delstaten, till WVLT.
Amerikanska delstater har flera gånger visat sig vara mycket kreativa när det gäller att införa nya regler och lagar. I Virginia tas just nu en ny lag fram som ska införa hastighetsbegränsningar för personer som dömts för fortkörning flera gånger. Ett annat exempel på en udda regler är en ny lag som började gälla denna månad i Tennessee.
Från och med den 1 juli i år kan ungdomar som döms för mobbning i delstaten Tennessee få sitt körkort indraget i ett år, eller helt nekas rätten att ta körkort. – Mobbning kan orsaka långsiktiga skador som kan leda till psykiska problem senare i livet, säger Lowell Russell, representant från delstaten, till WVLT.
Unga mobbare i Tennessee kan förlora körkortet utan att ha gjort något fel på vägarna.
Däremot får alla förstagångsförbrytare en andra chans. Det är dessutom möjligt att ansöka om ett särskilt körkort som tillåter ungdomar att köra till skolan, arbetet eller kyrkan. På körkortet anges tydligt var och under vilka omständigheter de får köra. – Jag tycker det är fantastiskt att staten tar ett steg framåt för att försöka göra något åt mobbning, säger Scott Payne, chef för Contact Care Line.
Även försvarsadvokaten David G. Ridings, som bor och arbetar i staden Nashville, välkomnar den nya lagen. Han anser dessutom att andra amerikanska delstater bör införa liknande lagar. – Mobbning har ingen plats i dagens samhället, säger Ridings, till WVLT. LÄS MER:
Kupp mot fartkameror. Mystiska vandaler slog till mot varningsskyltarna. – Det finns de som tror att det är för att turisterna ska fastna i kamerorna, säger Johan Ineby från Visby till Carup.se.
Det var han som upptäckte vandalismen. Johan kör ofta den här sträckan till jobbet. En dag fick han syn på att något inte stod rätt till. Varningsskylten framför kameran i Fole på Gotland var helt övermålad med en kamouflerande blå färg, något P4 Gotland var först med att berätta om. – Jag såg att någon hade sprayat över varningsskylten som kommer före kamerorna. Men jag vet inte vem som kan ha gjort det, säger Johan Ineby.
Han tog en bild och nu har händelsen blivit hett omdiskuterad på ön. Ingen säger sig veta vem eller vilka som ligger bakom tilltaget. Däremot finns det många teorier om vad som kan vara det bakomliggande motivet. – Det är många som irriterar sig på att turisterna kör för fort. Därför tror man att det kan vara för att de ska åka fast i kamerorna, säger Johan Ineby.
I vanliga fall brukar det finnas tydliga varningsskyltar cirka 100 meter före en fartkamera. Men nu har någon målat över dem på turiststråket på Gotland.
Längs väg 147 mellan Visby och Slite har det nyligen installerats fyra kameror. Under årets tre kallare årstider tas det inte många bilder. När det sedan blir sommar och ön invaderas av semestrande fastlänningar, då blixtrar det som attan. – Jag tror de kom upp för något år sedan. Det är bra för att det körs väldigt fort om somrarna längs sträckan. Jag tror att de som gjort det vill att någon ska åka fast, varför skulle man annars lägga ner så mycket tid och energi på att göra så, säger Johan Ineby.
Trafikverket hade ingen aning om detta förrän Johan Ineby hörde av sig till lokalradion. Nu har myndigheten lovat att ta itu med saken fort det går. – Det är bra att engagerade trafikanter hör av sig om det här. Eftersom jag hörde om detta precis nu har jag precis kunnat vara i kontakt med berörda entreprenörer för att beställa nya skyltar, säger Emil Holmlund.
Enligt lag ska det finnas varningsskyltar före fartkamerorna. Lagen säger däremot inte hur väl synlig eller på vilket avstånd de måste stå. – Eftersom det är semestertider så vet vi inte hur lång tid det kan ta att få fram nya skyltar. Däremot kan man använda sig av klottersanerande medel för att återställa dem under tiden, då utan att skada reflexkanten, säger Emil Holmlund.
Som det är nu får fortkörarna ingen förvarning. Om de inte hört talas om attentatet och inte känner igen skyltarna kommer de att rusa rakt in i kamerablixten. – Det kan få konsekvenser för trafiksäkerheten. Jag tror säkert att många trafikanter kan bli arga eftersom de inte ser kamerorna i god tid. Men jag hoppas ändå att folk håller hastigheten så att vi kan färdas tryggt även på Gotland, säger Emil Holmlund.
Det här är inte första gången som fartkameror utsätts för attentat och vandalism. Vi på Carup.se har tidigare bland annat berättat om kameror som utsätts för skadegörelse utanför skånska Osby. – Det är något som sker ibland. Men det har faktiskt blivit mer sällsynt. Om något område skulle bli extra utsatt kan vi arrangera med bevakning, säger Eva Lundberg på Trafikverket till Carup.se
Motiven till att ge sig på fartkameror kan vi bara spekulera i. – Det kan vara så att man är van vid att köra som man vill på en viss sträcka och så kommer det upp en kamera, men vi vet inte om förövaren inte har berättat, säger Eva Lundberg. LÄS MER:
Auktoriserade firman krävde 3300 kronor för enkel reparation. Bilägaren lagade felet för 32 kronor. – Min auktoriserade verkstad ville ha 1650 kronor styck för att byta ut knapparna på nyckeln, säger vår läsare.
I måndags berättade vi på Carup.se om en stor bilfirma som krävde 12000 kronor för att reparera en dragkrok. Senare lagade en mindre verkstad samma fel på 20 minuter och tog 300 kronor i betalt. Efter detta har en annan bilägare hört av sig. – Jag har en Hyundai och det var problem med fjärrkontrollen. Då vände jag mig till en auktoriserad verkstad. De krävde mig på 1650 kronor stycket för att byta knapparna, berättar läsaren.
Priset gjorde honom förbaskad. Så dyrt kan inte en nyckel vara att laga, tänkte bilägaren. Han vände på klacken och gick hem för att forska om det gick att lösa på ett annat sätt. – Jag sa till dem att det fick vara och tänkte försöka lösa det på ett annat sätt, säger bilägaren.
Verkstaden krävde 3300 kronor, men med hjälp av Youtube kunde bilnyckeln lagas för 32 kronor.
Då skrattade Hyundaiverkstaden åt honom. De avrådde mannen noggrant från att försöka sig på något sådant på egen hand. – Då sa verkstadschefen till mig att det inte är möjligt. De menade att det sitter en transponder inne i nyckeln som är mycket känslig och det behöver göras av auktoriserad och utbildad personal, säger bilägaren.
Han gick raka vägen hem och började forska i saken. Ganska snabbt hittade han en instruktionsfilm på Youtube. Där visade en bilkunnig person tydligt hur man gör för att byta ut de gamla knapparna. – Sedan köpte jag två stycken silikon-tastaturer på nätet, de kostade bara 16 kronor stycket. Tillsammans med instruktionsfilmen tog hela arbetet bara en halvtimme. Sedan var det klart och fungerar alldeles utmärkt, säger bilägaren.
Han var mycket nöjd med hela projektet. Bilägaren sparade inte bara pengar. Han visade också för alla andra att det går att spara pengar och laga enkla fel på egen hand. – På det här sparade jag massor med pengar, det som skulle kostat över 3300 kronor slutade istället på 32 kronor, säger bilägaren.
Vi ringer och frågar en auktoriserad Hyundaiverkstäder om det här verkligen är ett rimligt pris. Och om inte var och en kan göra det här arbetet hemma själva för en mycket rimligare kostnad. – Det är en intressant fråga, som märkesverkstad är man ofta ganska bakbunden av vad man kan göra och vilka delar som kan erbjudas kunden. Därför blir det lätt så här, säger en Hyundaimekaniker som vill vara anonym.
Mekanikern är inte alls förvånad över läsarens berättelse. Det är inte ovanligt att bilägare får betala alldeles för mycket för egentligen ganska enkla reparationer. – Jag tror att många bilägare och kunder kan göra mycket själv för en billigare peng. Jag förstår att det är många som undrar. Men som sagt kan en auktoriserad verkstad inte göra så mycket mer än att följa instruktionerna från Hyundai, säger mekanikern. Vi har sökt Hyundai Sverige för en kommentar. De har ännu inte svarat oss. LÄS MER:
En Range Rover-förare i USA lyckades lura både polis och försäkringsbolag. Efter en våldsam krock som orsakade flera allvarliga personskador. Men Teslas kameror avslöjade den stora lögnen.
En matt svart Range Rover pressar sig fram i vänsterfilen på en motorväg i Brooklyn. Föraren hetsar bakom en skåpbil, fäktar med händerna och tränger sig förbi allt som inte kör tillräckligt snabbt enligt honom. Men i nästa sekund tappar han kontrollen och kraschar rakt in i en Tesla Model S och en Honda i filen bredvid. Det kunde ha blivit hans ord mot deras. Om det inte vore för Teslans kamera.
Föraren kliver ur sin Range Rover utan att ens titta åt bilen han just demolerat. I Teslan satt en mamma och hennes dotter, på väg till en jobbintervju. Båda skadades svårt och fördes till sjukhus med frakturer. På plats skyller Range Rover-föraren på en påhittad Volvo. Han påstår att den prejat honom av vägen innan den smet. Men vad han inte visste var att varenda sekund hade fångats av Teslans kameror.
Sonen i familjen, Joseph, anlände snabbt till olycksplatsen men kunde inte få tag i videon direkt eftersom bilen hade stängts av helt. Först några dagar senare fick han ett samtal från verkstan som sa att han borde komma över och kika på bilderna från Teslans kameror.
Det var då lögnen sprack. Range Rover föraren hade dragit till med en riktig rövarhistoria för polisen och försäkringsbolaget. – Det fanns ingen Volvo. Det var bara hans egna idiotiska körning, säger Joseph i till Wham Baam Teslacam.
Försäkringsbolaget såg filmen och erkände direkt ansvar. Polisanmälan har nu ändrats i efterhand och familjen har valt att stämma Range Rover-föraren för det känslomässiga lidande han orsakat. Händelsen är en av flera som visas i det virala klippet om New Yorks farligaste bilförare. Men just den här kraschen sticker ut för att förarens lögn nästan lyckades. Tills tekniken avslöjade sanningen.
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.