Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Senaste nytt

Därför ska du tanka hemma innan bilsemestern

Om du planerar bilsemester i sommar bör du tanka innan du lämnar Sverige. För vi har nämligen ett av Europas lägsta bensinpris just nu. Här är bensinpriserna för hela Europa och världen.

Just nu kan du tanka bensin för så lite som 14,20 kronor på flera mackar runt om i Sverige. Det är visserligen inte det officiella snittpriset som enligt den senaste statistiken ligger runt 15,79 kr/liter enligt Globalpetrolprices. Men det säger ändå något om hur läget ser ut. Jämfört med våra grannländer och många andra europeiska nationer ligger Sverige förvånansvärt bra till.

När sommaren närmar sig och planerna på bilsemester tar fart är det inte bara vädret som avgör hur resan blir. Bensinpriset kan också göra stor skillnad i plånboken. Ser man till vad det kostar att fylla tanken i Europa så är Sverige faktiskt ett av de billigare länderna i sammanhanget. Trots vårt rykte som högskatteland är bensinpriset lägre här än i majoriteten av våra grannar.

Bensinpriserna i Europa plats 1–22

#LandPris kr/liter
1Ryssland7,23
2Vitryssland7,66
3Tunisien8,1
4Georgien10,34
5Bulgarien*12,95
6Moldavien12,54
7Nordmakedonien13,34
8Andorra14,1
9Cypern*14,49
10Malta*14,58
11Tjeckien*14,81
12Polen*14,87
13Rumänien*14,99
14Litauen*15,09
15Montenegro15,34
16Slovenien*15,52
17Ungern*15,68
18Kroatien*15,75
19Spanien*15,78
20Sverige*15,79
21Luxemburg*16
22Slovakien*16,09
* = medlemsland i Europeiska Unionen (EU). Källa för bensinpriser: Globalpetrolprices.

I Danmark får du i snitt betala över 21 kronor litern, medan priset i Norge ligger runt 19 kronor. Även Finland och Tyskland har högre priser än Sverige. Nederländerna, Frankrike och Italien sticker också ut som dyrare länder att köra bil i. Och när man räknar ihop EU-länderna separat är det tydligt att Sverige hör till den billigare halvan – trots svag krona och varierande oljepriser.

Sverige ligger till och med bättre till än våra baltiska grannar Lettland, Litauen och Estland. Det är länder med betydligt lägre lönekostnader och skattenivåer. Det säger något om prissituationen just nu. Och medan vissa länder i Europa som Bulgarien, Polen och Rumänien fortfarande ligger under svenska nivåer, är skillnaden mindre än många kanske tror. I många av dessa länder är dessutom bilägandet en större ekonomisk börda i relation till lönerna.

Bensinpriserna i Europa plats 23–44

#LandPris kr/liter
23Österrike*16,22
24Serbien16,28
25Lettland*16,43
26Belgien*16,83
27Estland*17
28Storbritannien17,05
29San Marino17,23
30Frankrike*18,13
31Monaco18,16
32Tyskland*18,21
33Portugal*18,39
34Irland*18,43
35Italien*18,45
36Finland*18,68
37Grekland*18,8
38Norge19,09
39Albanien19,18
40Schweiz19,98
41Liechtenstein20,02
42Nederländerna*20,28
43Danmark*21,37
44Island22,84
* = medlemsland i Europeiska Unionen (EU). Källa för bensinpriser: Globalpetrolprices.

Men hur står sig Sverige då globalt? Här blir bilden snabbt en annan. Det finns länder där bensinen är chockbillig. Som i Libyen, Iran och Venezuela där priset knappt överstiger 30 öre litern. Det handlar dock om regimer som ofta subventionerar drivmedel kraftigt, trots höga oljepriser på världsmarknaden. I många fall är det politiska beslut snarare än marknadskrafter som håller priserna nere.

Flera oljeländer i Mellanöstern säljer också bensin till extremt låga priser, ibland under 6 kronor litern. Men för den som planerar att köra bil inom Europa i sommar är det snarare Tyskland, Italien, Österrike eller Frankrike som står på rutten. Och där är det alltså ofta betydligt dyrare att fylla tanken än hemma i Sverige. Så innan du packar bilen och styr söderut: passa på att tanka här hemma. Det kan vara det billigaste du gör på hela resan.

Så här ser bensinpriserna ut i världen

#LandPris kr/liter
1Libyen0,26
2Iran0,28
3Venezuela0,34
4Angola3,15
5Kuwait3,3
6Algeriet3,34
7Egypten3,67
8Turkmenistan4,13
9Malaysia4,6
10Kazakstan4,61
11Bahrain5,11
12Nigeria5,13
13Qatar5,16
14Bolivia5,22
15Oman5,98
16Saudiarabien5,99
17Azerbajdzjan6,24
18Irak6,25
19Ecuador6,28
20Förenade Arabemiraten6,48
21Bhutan6,63
22Libanon6,7
23Sudan6,75
24Ryssland7,23
25Vietnam7,43
26Indonesien7,48
27Vitryssland7,66
28Paraguay7,68
29Tunisien8,1
30Kirgizistan8,13
31Afghanistan8,18
32Liberia8,4
33Maldiverna8,42
34Guyana8,54
35Burma8,6
36Pakistan8,62
37Puerto Rico8,68
38Panama8,74
39USA8,78
40Syrien8,89
41Taiwan8,92
42Etiopien8,93
43Uzbekistan9,44
44El Salvador9,59
45Colombia9,69
46Honduras9,73
47Australien9,78
48Gabon9,84
49Bangladesh9,91
50Kongo-Kinshasa10,13
51Kina10,19
52Lesotho10,33
53Filippinerna10,34
54Georgien10,34
55Kambodja10,36
56Guatemala10,38
57Argentina10,41
58Tanzania10,53
59Botswana10,54
60Brasilien10,66
61Haiti10,9
62Sri Lanka10,93
63Trinidad och Tobago11,01
64Curacao11,06
65Nepal11,06
66Namibia11,08
67Swaziland11,08
68Grenada11,13
69Rwanda11,14
70Surinam11,19
71Sydafrika11,29
72Togo11,39
73Indien11,39
74Fiji11,4
75Kanada11,42
76Zambia11,43
77Peru11,58
78Turkiet11,63
79Benin11,64
80Madagaskar11,75
81Jamaica11,79
82Sydkorea12
83Aruba12,01
84Ghana12,07
85Japan12,21
86Armenien12,35
87Kap Verde12,42
88Kuba12,48
89Dominikanska republiken12,53
90Moldavien12,54
91Thailand12,55
92Mexiko12,71
93Bosnien och Hercegovina12,75
94Laos12,78
95Dominica12,8
96Uganda12,82
97Mauritius12,83
98Nicaragua12,84
99Kenya12,9
100Chile12,91
101Mozambique12,95
102Bulgarien12,95
103Saint Lucia12,95
104Mali12,98
105Marocko13,07
106Ukraina13,09
107Burundi13,13
108Costa Rica13,19
109Seychellerna13,33
110Nordmakedonien13,34
111Guinea13,36
112Sierra Leone13,37
113Mongoliet13,59
114Kamerun13,89
115Bahamas13,96
116Caymanöarna13,98
117Malawi14,07
118Andorra14,1
119Burkina Faso14,24
120Elfenbenskusten14,32
121Cypern14,49
122Jordanien14,55
123Malta14,58
124Zimbabwe14,75
125Tjeckien14,81
126Polen14,87
127Rumänien14,99
128Litauen15,09
129Montenegro15,34
130Nya Zeeland15,42
131Slovenien15,52
132Ungern15,68
133Kroatien15,75
134Spanien15,78
135Sverige15,79
136Luxemburg16
137Slovakien16,09
138Österrike16,22
139Serbien16,28
140Lettland16,43
141Senegal16,58
142Belgien16,83
143Belize16,89
144Estland17
145Storbritannien17,05
146San Marino17,23
147Centralafrikanska republiken17,36
148Wallis och Futuna17,95
149Uruguay18,08
150Frankrike18,13
151Monaco18,16
152Tyskland18,21
153Mayotte18,28
154Portugal18,39
155Irland18,43
156Italien18,45
157Barbados18,58
158Finland18,68
159Grekland18,8
160Norge19,09
161Albanien19,18
162Schweiz19,98
163Liechtenstein20,02
164Israel20,13
165Nederländerna20,28
166Singapore20,3
167Danmark21,37
168Island22,84
169Hongkong33,18

Volvos heliga graal i ohelig allians med BMW

En ohelig bilallians säljs nu på auktion. Restomod Volvo P1800 med V8-motor är till salu.
– Man ska tänka på att en ombyggd bil inte kommer från en stor tillverkare, säger den tidigare ägaren Bobo “Biltokig” Ericzén.

Just nu säljs en Volvo P1800 från 1966 med en stor tysk V8-motor under huven. Den här rariteten har byggts om med inredning från BMW av en bilbyggare från Västerås. Den säljs nu på Bidders Highway.
– Jag köpte den av killen som byggde bilen. Han hade lagt ner ett enormt arbete och det är verkligen en fin bil att köra.

Bobo Biltokig minns den här bilen mycket väl. Man kan tro att det är en racerkärra. Men den illusionen sticker han hål på. 
– Även om det är en stor motor i bilen så är det inte direkt en sportvagn. Istället skulle jag vilja säga att det är en GT-bil.

Bobo ägde bilen i några år. Sedan sålde han den vidare till de ägare som nu auktionerar ut den märkliga skapelsen. 
– Anledningen till att jag sålde bilen var att den blev stående. Jag hade samtidigt en PV som jag själv hade arbetat med i 25 år och då blir det lättare att köra den istället. Men jag tog några turer till Skåne och Dalarna med den.

Även om det ser ut som en P1800 är den så ombyggd att den knappt kan kalla för det längre. 
– Poängen med restomod är att de är uppdaterade och långt ifrån originalet. Därför kan man heller inte jämföra dem med originalen.

Bobo har ett helt billiv bakom sig. Därför har han också några goda råd till alla er som drömmer om att köpa en restomod.
– Det är många som drömmer om att till exempel köpa en Volvo 740 med 350 hästkrafter. Men man ska alltid tänka på att ombyggda bilar aldrig blir riktigt klara. Det är inte som Lego. Utan pågående projekt som hela tiden kräver nya insatser. 

Ägandet av en restomod eller ombyggd bil är inte helt okomplicerat. Det kräver en hel del kunskap.
– När du är ute och kör med den och hör ett misstänkt ljud går det inte att köra till en märkesverkstad. Du måste lära känna bilen och ha kunskap för att kunna hantera den.

Bobo Biltokig brinner för sina bilar. Han vill även kunna hjälpa andra att kunna förverkliga sina drömmar.
– Just nu har jag ett projekt där vi tar fram vad som krävs för att ombyggda och trimmade bilar ska bli lagliga att köra. Vi är väldigt duktiga på bilbyggande i Sverige. Men sedan kommer det att få dem besiktigade och färdiga för vägen. 
LÄS MER:

Kravet: Chockhöjd bensin – elbilar för 1500 kr

Chockhöjda bränslepriser om Miljöpartiet och de rödgröna vinner valet. Istället kräver Miljöpartiet att det ska gå att leasa en elbil för 1500 kronor i månaden.
– Nu har vi i princip EU:s lägsta bensin- och dieselskatt. Och det är väl ändå rimligt att vi åtminstone ligger i nivå med våra grannländer, säger Linus Lakso, trafikpolitisk talesman för Miljöpartiet. 

Övergången till ebilar har tappat momentum i Sverige efter att regeringen sänkte skatten på bensin och diesel och drog in klimatbonus. En ny undersökning från Circle K visar att bara var tionde bensin- och dieselbilsförare tror att elbilar kommer dominera 2030. Det är en nedgång från 28 procent för två år. 

Nu vill Miljöpartiet få ny fart på övergången till elbilar med en elbilsoffensiv. De vill också se kraftigt höjda bränsleskatter och att en högre reduktionsplikt på bensin och diesel återinförs.
– Vårt mål är att göra Sverige oberoende av fossila bränslen och därmed också oberoende av import från Ryssland och Saudiarabien, säger Linus Lakso, energi- och trafikpolitisk talesman för Miljöpartiet, till Dagens Industri

Så här planerar ägare av olika biltyper att byta bil nästa gång. Källa. Circle K Omställningsrapport 2025

Istället vill Miljöpartiet att låg- och medelinkomsttagare ska kunna leasa en elbil för 1500 kronor. De vill införa nya stöd som är riktade till låg- och medelinkomsttagare och glesbygd.
– Då räknar vi med att det kommer att bli billigare för alla att byta till elbil. Den som inte sitter på kapitalet, eller varken vill eller kan köpa en ny bil kan ändå leasa en bil och få en lägre totalkostnad än om man behåller sin fossila bil. Då tror jag att vi kommer att få en rusning mot elektrifieringen, säger Linus Lakso.

Utöver det vill de även återinföra miljöbonus för elbilar. Men nu ska det enbart ges till billigare och medeldyra elbilar. De vill också rikta mer stöd till fler laddplatser. Dessutom föreslår de ett Sverigekort som ska ge tillgång till all kollektivtrafik i hela landet till en låg kostnad. 

En ny undersökning från Circle K visar att svenskarnas omställning till hur snabbt övergången till elbilar kan gå minskar. Av de som äger en bensin- eller dieselbil idag anger 12 procent att nästa bil blir en elbil. Istället är det hybrid, bensin- och diesel som är det populäraste alternativet med totalt 56 procent. 

Samtidigt visar undersökningen att de som bytt till elbil är mycket nöjda med sitt val. Men enligt Circle K måste laddningen bli enklare. 
– Rapporten visar att de som kör elbil är nöjda med sitt val. Men som med allt nytt finns det fördomar och okunskap. Ska fler våga ta steget behöver laddningen vara lika enkel som att tanka – tillgänglig, tydlig och pålitlig. Detta jobbar vi med dagligen och det är tydligt att elbilisterna märker det. Parallellt med våra satsningar behöver politiken säkra nätkapacitet, ledtider och långsiktighet, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.
LÄS MER:

BMW avslöjar ny värsting – se första bilderna

BMW avslöjar första bilderna på superversionen av M2. Nya lättade M2 CS får 530 hästkrafter och är lättad med kolfiber. 

BMW kunde inte hålla sig före världspremiären av nya M2 CS. De visade upp nya M2 CS under Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italien. De tekniska detaljerna är ännu så länge hemliga. Men flera uppgifter talar om att den raka sexan vässas från 460 till 530 hästkrafter. 

Bilen får en rejäl ankstjärt till bakspoiler och den unika grillen är mer aggressiv än på vanliga M2. Med 530 hästkrafter lär den bli något alldeles extra att köra. Men den som hoppades kunna växla manuellt blir troligen besviken. På bilderna anas en automatlåda. Prislappen lär hamna en bit norr om en miljon kronor, eftersom en vanlig M2 kostar över 850 000 kronor. 

LÄS MER: