Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Hittades död – gömde bil värd 200 milj i container

Polisen hittade en svårt brännskadad kvinna i en park. Några timmar senare dog hon på sjukhus. Då avslöjades hennes hemlighet. I hennes container fanns skandalproducenten Phil Spectors Daytona Cobra Coupé som blev värd 200 miljoner kronor.

Påsken 2001 slogs dörrarna upp till rättegångssalen i Orange County, Kalifornien. Domaren James Gray hade fått ett knivigt mål. Framför sig hade han de åldrande föräldrarna till Donna O´Hara på den ena bänken och den tidigare vännen till familjen, Kurt Goss på den andra. Båda parterna var ute efter Donnas unika Daytona Cobra Coupe.

Men precis när rättegången skulle starta dök det upp en tredje advokat. Alla kände genast igen Robert Shapiro, han hade gjort sig ett stort namn under rättegången mot OJ Simpson och var en viktig anledning till att den avdankade fotbolls- och filmstjärnan glassade vid poolen istället för att skaka galler.

Robert Shapiro var självsäker och hävdade bestämt att den åtråvärda bilen tillhörde ingen av de stridande parterna, istället var det musikproducenten Phil Spector som var den rättmätiga ägaren. Hela historien började ett år tidigare. En mycket tidig februarimorgon, med de första glittrande solstrålarna, hittade en polispatrull en sönderbränd kvinna i Fullerton, Kalifornien. Poliserna böjer sig fram och ser att hon fortfarande andas.
– Vem har gjort det här mot dig, undrar de.
– Det har ni inte med att göra, svarade hon.

Kvinnan fördes med ilfart till sjukhuset. Hela tiden bönade hon om att få dö och lämna det eländiga jordelivet bakom sig. Den önskan infriades senare på kvällen. Då gav hon upp och dödförklarades av läkarna. Tidningarna skrev om saken och kallade henne för Jane Doe. Men till slut lyckades man gräva fram hennes namn. Det var 55-åriga Donna O´Hara, ett receptionsbiträde från Orange County, ogift och barnlös utan någon relation till sina levande släktingar.

I hennes hus fanns det inte särskilt mycket av värde. Men i en container i Anaheim hade Donna en skatt undangömd. Och den skulle ge tidningarna massor att skriva om. Där stod nämligen Carroll Shelbys Daytona Cobra Coupé, den första som byggdes. Den hade sopat banan med konkurrenterna på racingscenen innan den pensionerades 1965. Den här bilen köptes av den spektakulära musikproducenten Phil Spector. Det här var vid den tid han stod på tröskeln till genombrottet, innan Spector blev en enstöring.

Phil Spector hade en gammal polis som arbetade på sitt gods. George Brand tog hand om allt som den uppstigna stjärnan behövde hjälp med. Och när Phil Spector en dag verkade ha tröttnat på sin Cobra, sålde han den till George för 1000 dollar.

Men vad skulle en vaktmästare med en pensionerad racerbil till? George lät dottern Donna och hennes man John ta över bilen. Men efter att de skildes i början av 1980-talet låste hon in den i ett garage och skulle aldrig mer ens se på bilen.

För Donna skulle skilsmässan bli steget mot ett eget liv. Men istället drabbades hon av himmelens alla olyckor. Alla kärlekshistorier gick på grund. Donna var en egensinnig kvinna, med stark vilja och integritet. Hon var intelligent och intresserad av konst och kultur. Det var inte alla karlar som stod ut med att koka sina makaroner med ost på egen hand.

Men bakom den hårda fasaden höll hennes inre väsen på att krackelera. På jobbet misstänkte man henne för att vara på väg mot galenskapens kant. Donna hade lagt till med olaten att anklaga folk för oegentligheter och skrev ideligen rapporter till cheferna. Därför var det inte så konstigt att hon blev impopulär.

Samtidigt började samlare spåra upp hennes undangömda Cobra. En efter en dök de upp och bjöd över varandra, till och med Carroll Shelby ska ha gett ett bud på 20 miljoner kronor. Men alla kördes iväg från uppfarten och hon drog igen dörren bakom sig.

Däremot påstod Kurt Goss att han skulle ha fått bilen några dagar innan hon gick bort. Han hade till och med ett slarvigt dokument, där stod det att Donna ville att han skulle ta hand om hennes kvarlåtenskap om något hände henne. Hon var redan redan bestämd med att möta sitt öde.

Men efter hennes död kom Kurt Goss till garaget med en advokat och en bultsax. Då hade Donnas mamma redan sålt bilen till en neurokirurg från Philadelphia för 30 miljoner och därför hamnade de i rätten. Domaren Gray lyssnade till alla inblandade och till slut dömde han som kung Salomo gjorde enligt Kungaboken i Bibeln. Där två kvinnor kivades om ett barn. Kungen sa då att de fick dela barnet på mitten. Varpå den rättmätiga modern genast gav upp sina anspråk. Men när Grey gjorde detsamma slutade det med att man delade upp pengarna och skiljdes åt som bittra fiender.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Miljardärens bilmärke i kris – sparkar personal

Miljardärens imperium är i kris. Nu får 100-tals sluta på biltillverkaren som ägs av Manchester Uniteds ägare Jim Ratcliffe. Imperiet dignar under enorma skulder.

Att driva ett nystartat bilmärke kostar enorma pengar. Inte ens Storbritanniens rikaste man mäktar med. Nu är Ineos Automotive som tillverkar en modernare kopia av Land Rover i kris. De tvingas säga upp 100-tals anställda i både Storbritannien och runt om i Europa, uppger The Guardian. Samtidigt kommer uppgifter om att Ratcliffes förmögenhet krymper snabbt och att hans imperium är skuldsatt. 

Än så länge ska dock inte de anställda vid fabriken i Frankrike drabbas av nedskärningarna. Ineos kämpar mot stora förluster och har drabbats hårt av Donald Trumps tullar på bilar. De säljer flest bilar i USA. Även moderbolaget Ineos som tillverkar kemikalier är hårt pressat och säger upp anställda. Kreditvärderingsinstitut har varnar för stora skulder. 

Terrängbilen Ineos Grandier är en modernare kopia på klassiska Land Rover Defender.

Förra året krympte Jim Ratcliffes förmögenhet med hela 85 miljarder kronor. Från 317 miljarder kronor till 232 miljarder kronor. Frågan är nu hur länge han har resurser att pumpa in pengar i den blödande biltillverkningen när huvudverksamheten vacklar. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Oväntade felet i LaFerrari – skulle kosta 350 000

En unik Ferrari LaFerrari med ett miltal ingen trodde var möjligt drabbades av ett oväntat elhaveri. Motorbytet skulle gå på 350 000 kronor.
– Delen finns inte att köpa hos någon tillverkare eller hos Ferrari, skriver verkstaden på X.

En Ferrari LaFerrari är för de flesta något man bara ser i ett bilmuseum eller på YouTube. Men en ägare har gjort det ingen trodde var möjligt. Han har kört sin hyperbil över 155 000 kilometer. Och nu kom den första riktiga smällen när elmotorn i hybridsystemet gick sönder.

Problemet dök upp som ett fel i bilens Hy-KERS-system, den teknik som kombinerar V12-motorn med en elmotor inspirerad av Formel 1. Elmotorn är en så kallad PMSM-motor. Den används för att ge snabb extra kraft, fungera som generator och förbättra responsen. Det är en extremt avancerad komponent som sitter integrerad i hela hybridsystemet och långt ifrån något man ”byter hemma i garaget”.

När motorn slutade fungera visade det sig att en intern sensor inne i statorn gett upp. Den går inte att köpa separat. Inte ens Ferrari säljer delen. En vanlig verkstad hade därför rekommenderat att hela elmotorn skulle bytas. Priset för det skulle bli cirka 31 000 euro vilket motsvarar över 340 000 kronor.

I stället hamnade bilen hos kroatiska EV Clinic. En verkstad som blivit känd för att rädda bilar ingen annan vill röra. I sitt inlägg skriver de:
– Det är den enda typen av hybrid som inte låtsas vara ‘för miljön’ eller ‘för bränslebesparing’ – något som visat sig vara ett totalt misslyckande i vanliga hybridbilar.

Eftersom sensorn inte går att köpa någonstans byggde EV Clinic i stället upp den från grunden. De använde den andra, fungerande reservsensorn för att mäta upp alla värden och byggde sedan en ny ersättningssensor som matchade originalet.
– Delen finns inte att köpa hos någon tillverkare eller hos Ferrari, skriver EV Clinic på X.

Teknikerna upptäckte samtidigt att någon tidigare öppnat motorn, lossat en kabel och lämnat den hängande utan att sätta tillbaka den. Den sattes på plats, allt monterades ihop och elmotorn startade igen. Men det fanns en oväntad upptäckt kvar.
– Den här enheten är en racingprototyp byggd i endast ett exemplar.

Det innebär att just denna elmotor inte ens är samma typ som sitter i andra LaFerrari. Utan en unik prototyp som utvecklades innan modellen gick i produktion. Tack vare den specialbyggda sensorn slapp ägaren byta hela motorn och undvek en räkning på över 350 000 kronor. Men exakt hur mycket – eller lite ägaren fick betala för reparationen skriver inte EV Clinic.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

9,5 miljoner bilar besiktigade – smäll för Tesla

Tesla får bottenbetyg i tyska besiktningen. Här är bilarna som var bäst och sämst. Även BMW får stå vid skampålen på hemmaplan.

Den tyska besiktningsjätten förvärvade nyligen även svenska Bilprovningen. Nu har de gått ut med oroande siffror från Tyskland efter att 9,5 miljoner bilar testats. Enligt TÜV hade 21,5 procent av samtliga besiktigade bilar allvarliga brister. Företaget presenterar varje år siffror från den tyska besiktningen. 

I år hade de fler modeller än någonsin. Nytt var också att man hade fler elbilar än tidigare. Hela 18 stycken olika modeller jämförs i testet. 
– Modellutbudet växer. Fler och fler intressanta elbilar kommer in på den begagnade bilmarknaden och utvecklas tack vare attraktiva priser till ett verkligt alternativ till fordon med förbränningsmotor, säger Joachim Bühler, vd för TÜV.

Tesla Model Y klarade sig dåligt i tyska besiktningen och hamnade sist bland de 2-3 år gamla bilarna.

Värst bland alla 2-3 år gamla bilar var Teslas elbilar 3 och Y. Där blev mängder med bilar underkända. Enligt TÜV är de sämst i klassen och lider av en rad brister. Framförallt är det upphängningen på axlarna, bromsskivor och belysningen som ger dem underkänt. Tesla Model Y hade den högsta felfrekvensen bland alla 2-3 år gamla bilar med 17,3 procent.

Tesla Model 3 var tidigare sämst av alla märken. Nu har de blivit omkörda av systern Model Y.
– Axelupphängningarna lider av batteriets höga vikt, och bromsarna används sällan på grund av regenerativ bromsning. Det leder till problem med bromsskivorna, och det finns risk för minskad bromsprestanda, säger Joachim Bühler.

Även BMW 5-serie får kritik av TÜV, den hade högre felfrekvens än Tesla bland de femåriga bilarna.

Däremot kunde tyskarna belåtet konstatera att några av deras inhemska elbilar klarade sig alldeles utmärkt. Volkswagens ID-modeller blev några av de bästa. Dessutom visade Audi fina resultat. Däremot fick BMW 5- och 6-serie bakläxa på hemmaplan. Hela 21,5 procent underkändes, det var fler än för Tesla Model 3 där 21 procent underkändes bland femåringarna.

Andel underkända elbilar som är 2-3 år gamla

Felfrekvens i procent 
Mini Cooper SE 3,56
Audi Q4 e-tron 4
Fiat 500e 4,2
VW ID.3  5,5
VW ID.4/ID.5 6,1
Skoda Enyaq 9,1
Dacia Spring 13
Tesla Model 3 13,1
Tesla Model Y 17,3

Sämsta bilarna i TÜV-rapporten 2026

  • BMW 5-serie/6-serie: två gånger sist i åldersgrupperna 4–5 år och 8–9 år
  • Dacia Duster: två gånger sista plats i åldersgrupperna 6-7 år och 10-11 år
  • Renault Clio: sista plats bland 12- till 13-åringar

Bilar med toppbetyg i tyska TÜV:s besiktning

  • 4–5 år: VW Golf Sportsvan, VW T-Roc
  • 6–7 år: VW T-Roc
  • 8–9 år: Mazda CX-3
  • 10–11 år: Mercedes B-klass
  • 12–13 år: VW Touareg

Vinnare per fordonsklass (2–3 år):

  • Minibilar : Fiat 500e
  • Småbilar: Mazda 2
  • Kompaktklass : BMW 1-serie
  • Mellanklass : Mercedes C-klass
  • SUV : VW T-Roc
  • Skåpbilar : Mercedes B-klass

LÄS MER:

Dela med dig av Carup