Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Uppgifter: VW lägger ner elbilen ID.5

Volkswagens coupé-SUV blev aldrig någon succé. Nu läggs elbilen ner, enligt uppgifter. 

Volkswagen har fått rejäl fart på sina elbilar samtidigt som Tesla tappar stort. Men en elbil är inte med på framgångståget. Få köpare vill betala extra för att få en elbil med trängre utrymmen. Nu uppger Autocar att Volkswagen ID.5 ska äggas ner helt. 

När ID.4 modellen görs om och förnyas nästa år kommer ID.5 inte att få någon efterträdare, uppger tidningen. istället satsar Volkswagen hårdare på ID.4-modellen och kombin ID.7 Tourer. Men sannolikt kommer de bilarna att få nya namn när VW skrotar ID-namnen. Om ett par veckor premiärvisar Volkswagen den mindre elbilen som fram tills nu kallats för ID.2. 

Volkswagen ID.5 är egentligen en ID.4 med mer sluttande bakparti. Nu sägs den trängre ID.5-modellen gå i graven.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Självkörande taxi körde rakt ner i väggrop

Datorhjärnan i en självkörande taxi var inte beredd på det oväntade. Körde rakt ner i ett hål i vägen. 

Självkörande bilar sägs vara säkrare än människor bakom ratten. Men det gäller så länge det oväntade som datorn inte lärt sig inte inträffar. En självkörande taxi från Baidu var inte alls beredd på en grop från ett byggarbete i vägen i kinesiska Chongqing. 

Bilen körde rakt ner i gropen med en passagerare den 6 augusti 2025, uppger Reuters . Enligt flera kinesiska medier skadades passageraren inte och kunde räddas ur fordonet av lokala invånare med hjälp av en stege. Gropen var säkrad med både barriärer och varningsskyltar, men den självkörande bilen struntade i varningarna. Händelsen riskerar att sätta ny fart på debatten om riskerna med självkörande bilar i Kina. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Lyxbilar för 15 milj gömdes i underjordisk bunker

Bilar för 15 miljoner kronor hittades i en underjordisk bunker. Den oväntade upptäcken visade sig vara gömda av det konkursade lyxbilsmärket Bristol. 
– Vi gick ut för att utforska den övergivna byggnaden utan att ha en aning om det, säger upptäckaren Ben. 

Bilarna var täckta av damm och smuts när Urban Explorer-teamet Lost Adventures snubblade över dem i ett dolt underjordiskt bunkerliknande garage i London-trakten. 
Det visade sig vara de sista resterna den konkursade lyxbilstillverkaren Bristol. Det var både lyxbilar, delar, skyltar, prototyper och trämodeller som Bristol hade lämnat. Bland fynden fanns skylten från Bristols berömda showroom i Kensington. 

Bilmärket var en gång stoltheten i Bristol, stadens egen biltillverkare som tillverkade lyxfordon för rika och berömda. Men den dammiga upptäckten i det underjordiska utrymmet var allt som fanns kvar. Urban Explorer-teamet Lost Adventure hade känt till byggnaden i ett par år, men hade inte förväntat sig ett underjordiskt garage med lyxbilar för miljoner. 

Bilarna visar sig tillhöra det konkursade bilmärket Bristol.
Inredningen i den allra sista Bristol Bullet-Bilen.

– Jag hade haft ögonen på det i ett par år, eftersom det såg så intressant ut. Vi gick ut för att utforska den övergivna byggnaden utan aning om vad det var. Vi hoppade ner, bara för att hitta bilar till ett värde av miljoner pund under denna plats, säger han i filmen. 

Bland de 15 bilarna som hittades fanns en Bristol Bullet från 2016, en Bristol 409 Bullet Speedster prototyp från 1964, en 1982 prototyp av en Bristol Fighter, en 1957 Beardmore taxi, en modell av URT A1GP Open Wheeled Motorsport Series racerbil, en lera och trä Bentley gjord för utvecking och Bristol Cars trämallar från 1949 till 1980. Och några nyare bilar, som en Bentley Continental Flying Spur från 2008. När ledningen för Bristol Cars fick höra talas om fyndet hävdade de att fynden inte skulle ingå i konkursboet. 

– En del av bilarna ägs av oss, andra är privatägda och vi tar hand om dem. Vi höll dem bara tillfälligt, men på grund av Covid kunde de inte hämtas och de stannade där i några månader. Men ingen av dem är verkligen värda någonting, de är bara skräp, hävdade Kasun Waduge, företagets ekonomichef.

Bland ägarna till Bristols bilar fanns storheter som Liam Gallagher, Bono, Tina Turner, Richard Branson och designern Paul Smith. Efter 73 år försattes företaget i konkurs av brittiska domstolar. Trots att Bristol hade många kända personer som kunder gick inte undergången att undvika.

Bristol var känt för sin fantastiska flygplanskvalitet på bilarna, men designen var med moderna mått föga insmickrande. Det en gång så eftersökta varumärket tappade sin attraktion när bilarna inte moderniserades i tillräcklig takt. Enligt myten var den typiska kunden en burgen brittisk gentleman på lansbygden som inte ville synas i något så vräkigt som en Bentley eller Rolls-Royce, men ändå ha något som var lika bra.

Bristol Fighter i dagsljus – kanske återuppstår det ikoniska bilmärket 2026.

Den sista riktiga modellen blev sportbilen Bristol Fighter som lanserades 2004 och tillverkades fram till 2011. Under huven fanns en V10-motor från Dodge Viper. Designen var flärdfull för att vara Bristol, och bilen påstås ha haft en toppfart på 340 km/h.

Men trots en mer flärdfull design och hög toppfart var de som köpte Bristol Fighter alltför få. Endast 13 exemplar ska ha tillverkats. Vissa uppgifter gör gällande att endast nio bilar byggdes. Trots den ringa populariteten hade Bristol ett showroom på Kensington High Street i London som höll öppet in i det sista. Hur hyran och omkostnader har betalats när inga bilar är ett mysterium.

Ett sista försök att charma bilköparna gjordes 2016. Bristol Bullet visades upp i centrala London och rönte faktiskt visst intresse från bilköparna. Men bilen, som hade en V8 från BMW under huven, kom aldrig i produktion. Bara en prototyp byggdes trots att det verkade finnas köpare.

In i det sista försökte Bristol överklaga konkurshotet, men enligt uppgifter i brittiska Independent uppgick skulderna till cirka 100 miljoner kronor och utsikterna för att rädda bolaget fanns inte. Den sista hälsningen på Twitter från märket till de 2496 följarna blev:
– Bristolägare, letar du efter historiken på din bil? Vi finns här för att hjälpa dig med information från den allra första början av Bristol Cars.

Till slut såldes bilarna, delarna och sakerna från filmen på en auktion och lämningarna efter bilmärket Bristol på en auktion. Även varumärket såldes bort. Rätten till namnet Bristol köptes av entreprenören Jason Wharton, som har planer på att återuppliva bilmärket till 80-årsjubileet 2026. Än så länge har inte mycket av nya märket synts till och det går långsamt att återuppliva Bristol, men på hemsidan kallas det för Bristol Cars 8.0.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Okända regeln cyklister och bilister missar

Trafikreglerna som orsakar kollisioner och farliga situationer mellan cyklister och bilister. Många förstår inte skillnaden.
– Det står i Trafikförordningen att cyklister måste ha uppsikt och inte kasta sig ut, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Nu är våren i antågande och allt fler cyklister dyker upp i trafiken. Varje år sker över 2000 olyckor mellan bilister och cyklister i Sverige. En av anledningarna är att många cyklister har väldigt lite kunskap om trafikregler. Därför bad vi Sveriges främsta expert att reda ut några viktiga punkter.
– Vid cykelöverfarter har bilisterna väjningsplikt. Egentligen ska de här överfarterna var tydligt markerade med hastighetssänkande åtgärder en skylt med en cykel och hajtänder i marken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns exempel där cyklisterna ska stanna för bilarna. Om det är en cykelbana som slutar vid en väg och fortsätter på andra sidan, så är det omvända roller. Det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan en cykelöverfart och cykelpassage. Begreppen är likartade, men skillnaden i regler stor.
– Om det är en cykelpassage så ska cyklisten lämna företräde för bilisterna, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Den som cyklar på en passage vid övergångsstället ska lämna företräde för billister.
Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

En tredje viktig del är om något av fordonen ska svänga.
– Då gäller svängningsregeln, den utgår från att den som svänger alltid ska lämna företräde för den som åker rakt fram, håller man sig till de här tre så gör man rätt i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men precis som allt annat i trafiken är det inte så svart eller vitt som vi kanske tror.
– Men sedan ska vi tänka på att cyklister inte har någon skyldighet att hålla koll på vilka regler som gäller, de behöver ingen utbildning, det har däremot bilisterna, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Därför vilar ändå till slut det mesta av ansvaret på bilisterna.
– En bilist ska hela tiden hålla uppsikt så att den kan stanna om det uppstår ett hinder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Ofta leder kollisioner mellan cyklar och bilar till trätor och inte helt sällan tvingas de avgöras i domstol. Det kan dessutom bli tal om skadestånd.
– Om det skulle bli rättegång och skadeståndsanspråk blir det som oftast bilisterna som får ta ansvaret, det kan hända vid sällsynta fall att även cyklisterna får del, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

I en del kommuner är det ont om cykelöverfarter. Då får bilar och cyklar hjälpas åt och visa hänsyn till varandra.
– Det ser olika ut i kommunerna, en del har investerat mindre pengar i cykelöverfarter och då finns kanske inte hajtänderna eller farthindrande åtgärder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart

Cykelpassager

Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.

Cykelöverfart

Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid cykelöverfarter – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som färdas ut på cykelöverfarten.

Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.  Källa: Transportstyrelsen
Foto: Stora bilden till vänster: Wikimedia Commons
LÄS MER:

Dela med dig av Carup