Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Porsche drivs främst av framhjul

Skrällen: Ny Porsche blir framhjulsdriven

En riktig chock för Porsche-puristerna. Nya Porsche Macan kommer framför allt att drivas av framhjulen.

Porsches nya SUV, som i dagsläget kallas M1, blir efterföljare till ICE-Macan, alltså bensinversionen. Men istället för bakhjulsdrift kommer kraften istället främst skickas till framaxeln. Bakhjulen kopplas in först om greppet riskerar att gå förlorat. Ett tydligt skifte för Porsche, som länge har varit kända för sina bakhjulsdrivna bilar. M1 bygger på samma plattform som tredje generationens Audi Q5, och använder Q5:ans Quattro Ultra-drivsystem, uppger Autocar.

SUV:en är en del av Porsches satsning på att vända sin vikande försäljning. Porsche vill samtidigt snabbutvecklas med hjälp av Q5-samarbetet. M1 kommer inte som elbil; den marknaden fylls av Macan EV. M1 förväntas erbjudas med bensinmotorer: en 2,0-liters turbo på 268 hk och en kraftfull 3,0-liters V6 med 362 hk. Varken laddhybrid eller dieselvarianter planeras. Framhjulsdriften innebär att Porsche bryter en 94-årig epok.

Just nu finns det bara en elektrisk Porsche Macan. Den nya modellen med förbränningsmotor ska enligt uppgifter bli framhjulsdriven.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Vild jakt i 130 km/h: A-traktor körde ifrån polisbilar

En A-traktor som borde maxa 30 kilometer i timmen förvandlades till rena flyktbilen. Med polisbilar hack i häl körde den om allt som kom i vägen. Och epan drog ifrån polisen trots att den blev prejad.

Polisen fick upp ögonen för en Volvo 940 med varningsskylten bak som visar att det är en A-traktor. Ett fordon som enligt lag inte får köra snabbare än 30 km/h. Men denna epa skulle visa sig kunna köra minst det dubbla och enligt åklagaren till och med över 130 km/h. Det var bara en i raden av trafikbrott innan en vild polisjakt tog fart. Epan tryckte gasen i botten och lämnade polisbilarna bakom sig.

På filmklippet som delats av GTBoard syns hur epan i hög fart kör om både bilar och gående på landsväg, långt över den tillåtna hastigheten. Jakten fortsatte in i ett bostadsområde där ytterligare en polisbil anslöt. Polisen lyckades till och med preja A-traktorn. Men föraren vägrade ge upp, vände snabbt runt och flydde från platsen ännu en gång.

Det hela fick ändå ett slut när A-traktorn kort därefter svängde in på en parkeringsplats och blev inringad. Åklagaren ville att föraren skulle dömas för grov vårdslöshet i trafik och hävdade att hastigheten låg på omkring 130 kilometer i timmen. Tingsrätten ansåg dock att det inte gick att bevisa.

Istället fälldes föraren för att ha kört mot stopplikt vid två tillfällen och för att ha kört vidare efter att ha kolliderat med polisen. Straffet blev 40 timmars ungdomstjänst trots att ungdomen med sin trimmade A-traktor visade att den klarade av att hänga med i trafiken på vägar där vanliga bilar kör i 70.

Trimmade A-traktorer har blivit ett stort problem i Sverige. En A-traktor som är trimmad klassas inte längre som A-traktor. Därmed blir det olovlig körning och föraren kan få böter och indraget körkortstillstånd. Även föräldrar kan hållas ansvariga om de tillåter sitt barn att köra ett fordon som är manipulerat och inte uppfyller kraven.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Jimmy är Sveriges bästa däckskiftare

Här är Sveriges bästa däckskiftare. Den här skåningen visade var skåpet skulle stå under SM-tävlingen.
– Det var väldigt jämt, de andra tävlande var riktigt bra, säger Jimmy Lemheden.

Vi talar med honom dagen efter den stora triumfen. I går tog Jimmy hem ett skinande SM-guld som Sveriges bästa däckskiftare. I dag firar han segern i lugn och ro med familjen på en camping i Torekov.
– Det har varit roligt, nu är det skönt att koppla av lite, säger Jimmy.

Till vardags driver han Däckcenter i skånska Vellinge. För den stora tävlingen packade Jimmy sina saker och reste norrut. Han trodde aldrig att det skulle bli en resa i triumf. Att vara bäst i Sverige är en stor ära. 
– Man skulle först göra ett hjulskifte på en bil, därefter en montering av ett personbilsdäck och en balansering av däcket. 

Även infrastrukturminister Andreas Carlsson fick prova på att byta däck.

Tävlingen övervakas minutiöst. Domarna granskade de tävlande noga under varenda moment. 
– Det bedömdes på 24 punkter av tre domare. Sedan gick det på tid också. Men jag tog det lugnt och försökte inte stirra upp mig. Om man missade blev det tidspåslag och det var nog därför som jag vann.

Från början var det tio tävlande som kvalificerade sig. I slutet var det bara tre kvar och bara en kunde vinna guldmedaljen. Innan domarna kom med sitt utslag följde en nervös väntan.
– Det var en mycket större tävling och evenemang än jag kunnat föreställa mig. Förstapriset var diplom, en flaska champagne och ett presentkort på en upplevelse, vi får se vad jag gör med det.

Det var inte lätt att kvalificera sig till finalen. Alla däckskiftare i Sverige hade möjligheten att anmäla sig. Konkurrensen var mördande innan man kunde ta fram de tio finalisterna. 
– För att nå hit har finalisterna först genomgått ett omfattande teoretiskt prov. Frågorna spänner över hela yrkesbredden: från däckets uppbyggnad och materialkunskap, till montering, balansering, hjulinställning, ergonomi, arbetsmiljö, lagar och regler – och förstås trafiksäkerhet i olika väglag. Det är kunskaper som utgör själva grunden för yrkets professionalitet, säger Jonas Roupé, vd för Däckbranschens informationsråd.

Däckbranschen vill lyfta upp sina duktiga skiftare. Det finns 30 000 av dem i Sverige. Alla jobbar hårt i det vardagliga livet och hjälper folk med sina däck och hjul. Med SM-tävlingen ger man dem ett kort ögonblick i rampljuset innan det är dags att återvända till verkstaden.

– De är inte bara däckspecialister – de är en del av Sveriges infrastruktur, avgörande för både trafiksäkerhet och beredskap. Genom denna tävling vill vi lyfta yrkesstoltheten, synliggöra kompetensen och inspirera nästa generation att välja ett framtidsyrke i fordonsbranschen, säger Jonas Roupé.

För Jimmy Lemheden återvänder nu livet hastigt till det vanliga. 
– Jag hade det väldigt trevligt, man knöt många trevliga kontakter och så bjöd de på en mycket trevlig lunch, säger Jimmy Lemheden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Bensinjättens larm: ”Otroligt oroväckande”

Bensinjätten släpper larmrapport. Går till hårt angrepp mot sina kunder.
–  Den här rapporten ger en viktig och samtidigt smärtsam inblick i arbetsvardagen för många inom servicebranschen, säger Jeremy Knights vd på Circle K.

Anställda på bensinstationer vittnar om trakasserier. Detta visar en stor undersökning som Circle K gjort tillsammans med forskare vid Linnéuniversitet.  Nästan nio av tio anställda berättar att de blivit utsatt för hot eller trakasserier. 
– Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande. Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar, säger Jeremy Knights.

Värst är det för unga kvinnor. Var fjärde anställd berättar att de blivit utsatta för sexuella trakasserier av något slag.
– Forskning visar att sexuella trakasserier från kunder eller andra på arbetsplatsen ofta faller mellan stolarna; i lagstiftning, utbildning och arbetsmiljöarbete. Särskilt unga kvinnor i serviceyrken är utsatta, inte minst för att de ofta står långt ner i hierarkin och har otrygga anställningar, säger Eva Klope, forskare vid Linnéuniversitetet. 

Cirkle K och forskare slår larm om att många anställda utsätts för oacceptabelt beteende från kunder. Foto: Pressbild Cirkle K

Circle K kräver att kunderna skärper sig. Om man ska handla hos dem så får man bete sig som folk. 
– I rollen som servicepersonal suddas gränserna lätt ut – man förväntas vara tillmötesgående, även när beteenden går över gränsen. Det är därför avgörande att arbetsgivare tar ett tydligt ansvar och markerar vad som är acceptabelt, säger Eva Klope.

Undersökningen visar att trakasserierna återkommande för de som jobbar i branschen Hälften av de tillfrågade i undersökningen säger att det hör till vardagen i deras bransch. Många kunder blir hotfulla, aggressiva eller beter sig nedlåtande. 
– Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället, säger Jeremy Knights.

Eva Klope har forskat i många år på trakasserier. Allra helst sexuella mot kvinnor. De som arbetar på bensinstationerna befinner sig i en utsatt position.
– Det ska inte vara individens uppgift att bära hela ansvaret för att hantera det här – det är ett systemproblem som kräver systematiska lösningar, säger Eva Klope.
Foto stora bilden: Jonathan Petersson/Unsplash
LÄS MER:

Dela med dig av Carup