Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Säkra vägen till jobb: Över 34 000 kr i lön

Säkra vägen till ett jobb inom bilbranschen. Lönen kan ligga på över 34 000 kronor efter några år.
– En av de säkraste vägarna till arbete för unga, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Många som utbildar sig i Sverige har svårt att få jobb idag. Det gäller till och med de som går en universitetsutbildning. Men det finns en säker väg till jobb efter examen. Ingen annan utbildning leder till så säkert jobb som Fordons- och transportprogrammet gymnasiet. Tre år efter examen är nästan åtta av tio elever i arbete. Klart över snittet på 64 procent för yrkesprogrammen totalt. Det visar nya siffror från Skolverket.

– Det här visar tydligt att fordons- och transportprogrammet är en av de säkraste vägarna till arbete för unga. Transportsektorn behöver mekaniker, tekniker och yrkesförare i hela landet, och här finns utbildningen för unga som söker säkra jobb med trygga villkor och goda karriärmöjligheter, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Många företag inom fordonsbranschen skriker efter personal. 8 av 10 som går fordonsprogrammet får jobb direkt.

Ingångslönen ligger ofta runt 25 000 kronor, men det är inte ovanligt att en skicklig servicetekniker kan tjäna 45 000 kronor efter några år. Medellönen ligger på 34 00 kronor, enligt SCB. Det finns också många andra yrkesmöjligheter för de som gått fordons- och transportprogrammet. Efter fem år har nästan 85 procent av eleverna en etablerad ställning på arbetsmarknaden.

Nu vill Transportföretagen att det blir fler platser på fordonsprogrammet på gymnasiet. Branschen har svårt att hitta kompetens, det fattas omkring 6000 mekaniker och fordonstekniker.
– För att möta samhällets efterfrågan på ett fungerande transportsystem behöver vi fler utbildningsplatser i vuxenutbildningen och på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Branschens långsiktiga rekryteringsbehov i kombination med den höga etableringsgraden efter utbildning är tydliga signaler till politiker och de beslutsfattare som utformar utbildningsutbudet i kommunerna: satsa på transportutbildningar. Det är en win-win både för de unga och för samhället i stort, avslutar Caj Luoma.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

P-böteschock: Lappas på privata villauppfarter

Parkeringsbolag lappar folk på privata uppfarter. Nu kräver man att kommunen säger upp avtalet.
– De går över sina befogenheter och lappar folk på deras uppfarter, säger Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd i Huddinge. 

Parkeringsvakterna i Huddinge lappar folk på sina egna uppfarter och på privat tomtmark. Nu visar det sig att parkeringsböter för parkering i terräng har ökat med 500 procent på ett år. Då kräver oppositionen att kommunen säger upp avtalet med parkeringsbolaget QSG.

– I ungefär en tredjedel av fallen har parkeringsbolaget gått utanför sin befogenhet och bötfällt fordon på privat mark, till exempel uppfarter och andra ytor som inte omfattas av kommunens ansvar, säger Carl Otto Engberg.

Carl-Otto Engberg kräver att parkeringsbolaget kastas ut efter en våg av orimliga böter mot villaägare.

Liberalernas initiativ får beröm av parkeringsexperten Stefan Wahlberg. Han är jurist och specialiserad på parkeringsfrågor.
– Fascinerande. Tur att några av de folkvalda försöker se till så att lagarna följs, säger han.

I Huddinge har en tredjedel av de överklagade böterna som blivit avskrivna har getts på privat mark. Hundratals uppretade Huddingebor har överklagat sina böter. Nu har de fått rätt av polisen. De som lappats på egna tomten behöver inte betala sina böter.
– Att parkeringsbolaget inte bara delar ut orimliga böter för två hjul utanför asfalten, utan dessutom regelbundet lappat bilar på privat mark, visar att situationen gått för långt. Parkeringsbolagets förtroende är förbrukat och avtalet bör sägas upp, säger Carl Otto Engberg.

De styrande slår ifrån sig

Kommunalrådet slår ifrån sig. Man hävdar att det är utanför deras befogenheter att styra över parkeringsbolaget och att de följer lagen. 
– Det är  så att kommunens politiker enligt grundlagen inte har något som helst utrymme att instruera parkeringsövervakningen att ”se mellan fingrarna” då parkeringsövervakning är myndighetsutövning mot enskild, säger Emil Högberg (S), kommunalråd i Huddinge.

Liberalen Carl Otto Engberg lyssnar inte på svaret. Han kräver att kommunen genast säger upp avtalet med QSG.
– Det är tydligt att det finns ett mönster att man gått utanför sina befogenheter när man inte bara jagar de som parkerar med två hjul utanför, säger Carl Otto Engberg.

Enligt Mittenstyret i Huddinge är böteshysterin inte en lokal fråga. Det är snarare en nationell angelägenhet. Därför har de svårt att ta itu med den.
– Det som har hänt sedan i våras när vi senast hade kontakt var att kommunstyrelsen fick en genomgång av rättsläget kring parkering i terräng i juni. Av den genomgången står det helt klart att regleringen är nationell och gäller lika i hela landet, säger Emil Högberg.

Gunnar Norberg är en av alla som drabbats. Enligt p-vakterna stod bilen i terräng när han parkerat vid sin villamur.

Många har blivit drabbade

En av de drabbade heter Gunnar Norberg. Han skulle få gäster. 
– Jag hade två hjul utanför, vi har bott här i 40 år och aldrig varit med om något liknande. Vi skulle få gäster och jag parkerade precis utanför min tomt, längs vår mur. Där finns ett utrymme på ungefär 30 centimeter med grus mellan gatan och muren, säger han.

Mittenstyret i Huddinge har lovat att sänka avgifterna på böterna för att mildra konsekvenserna. Snart är det val även i Huddinge…
– Kommunen har möjlighet att bestämma nivån på felparkeringsavgifterna. Vi i Mittenstyret har därför gått fram med ett förslag om att sänka den högsta nivån från 1300 till 1100 kronor. Av någon anledning valde den nuvarande oppositionen att driva fram länets högsta felparkeringsavgift för bland annat parkering i terräng, säger Emil Högberg.

Kräver ändring

Varken oppositionen eller medborgarna accepterar svaret. Folk undrar varför deras egna beslutfattare har ingått avtal med ett parkeringsbolag som lappar folk i de egna hemmen.
– Vi kan inte ha ett parkeringssystem där människor riskerar böter för att stå på sin egen uppfart. Det undergräver förtroendet för kommunen och rättssäkerheten i stort, säger Carl Otto Engberg.

Liberalerna har tagit itu med en brännande fråga i Huddinge. Kommunen har många villakvarter. Och där finns det flera drabbade väljare. 
– Vi tycker att det är uppenbart när man tar del från berättelser. pappan missar kalaset för att han måste vakta gästernas bilar från trappan. En dam kan inte bjuda sina väninnor längre för att de får böter. Då är det dags att säga upp sitt avtal med parkeringsbolaget, de har förbrukat sitt förtroende, säger Carl Otto Engberg.
Carup har sökt QSG:s driftchef i Huddinge för en kommentar.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Körd 180 mil på 32 år – nu säljs en otrolig Jaguar

Jaguaren var världens snabbaste produktionsbil. Nådde långt över 300 km/h. Nu är modellen till salu, och bilen har inte ens gått 200 mil sedan 1993.

En av bilvärldens mest ikoniska superbilar är till salu. En Jaguar XJ220 Coupé från 1993. Samma modell som satte rekordet som världens snabbaste produktionsbil året innan. Bilen tros vara nummer 283 av endast 285 byggda, och har har haft två ägare. Men inte bara världsrekordet är unikt. Bilen har bara gått 180 mil på 32 år.

XJ220 är Jaguars mest spektakulära bil sedan 1950-talets Le Mans-vinnande C- och D-Type. Bilen utvecklades under slutet av 1980-talet och visades för första gången 1988, strax efter Jaguars sjätte Le Mans-seger. Endast 285 exemplar byggdes, vilket gör den till en mycket exklusiv superbil. Och priset? Det väntas landa på omkring 4,6–5 miljoner kronor enligt Bonhams, som ansvarar för auktionen.

Prototypens 6,2-liters V12-motor byttes i produktionsversionen. Istället fick bilen en 3,5-liters twin-turbo V6 med 542 hästkrafter, vilket gjorde det möjligt för bilen att nå över 322 km/h. Med justerad varvtalsbegränsning och utan katalysatorer satte XJ220 rekord som världens snabbaste produktionsbil mellan 1992 och 1998. Den gick imponerande 217,1 mph, motsvarande 349,3 km/h, på en bana i Italien.

Detta exemplar har Le Mans Blue-lack som tros vara original, sandfärgade lädersäten och en kupé fylld av ljus, tack vare det fasta glastaket. Bilen är utrustad med Connolly-läderstolar, Nardi-ratt, luftkonditionering, elhissar, elektriskt uppvärmda speglar samt Alpine-ljudsystem med CD-växlare. Och bilen är en dröm för många samlare som söker en bil med mycket historia bevarad.

Bilen kommer med ett komplett originalbokpaket direkt från fabriken, med servicebok, tyska registreringshandlingar och originalverktyg. Även små detaljer som verktyg för centrumlåset, reservlampor och första hjälpen-kit följer med. Och tillsammans med sitt låga miltal och världsrekord, är denna XJ220 en unik chans för både samlare och bilentusiaster att äga en riktig ikon.

Dela med dig av Carup
Koegnissegg

Leasade Koenigsegg för 350 000 kr/mån – säljs nu

Kände YouTubern dumpar sin Agera S som privatleasades för 350 000 kronor. Hyperbilen har körts av Lewis Hamilton. Och har ett avgassystem för över 900 000 kronor.

Den kända YouTubern “The Stradman” går vidare från sin Koenigsegg Agera S från 2012. Bara fem exemplar är byggda i hela världen. Denna bilen, i färgen Monterey Blue med exponerad kolfiber, är en unik chans för seriösa bilsamlare. Men det är långt ifrån en billig historia. Bilen är till salu för 2,9 miljoner dollar, strax över 27 miljoner kronor.

Koenigsegg bygger sina bilar i liten skala, ofta med hög nivå av handgjort arbete och skräddarsydda detaljer. Därför får varje bil ett unikt nummer i byggordningen. Den här bilen var Koenigseggs 99:e bil, någonsin. Och den har flera exklusiva detaljer, bland annat ett avgassystem i guld. The Stradman har tidigare berättat att han privatleasar bilen för 350 000 kronor i månaden. Det är lätt att förstå att kostnaden blev tung att bära.

Koenigseggen var tidigare folierad i lilarosa och kostade 350 000 kronor i månaden att leasa.

Och avgassystemet, som kommer från RYFT, är värt 100 000 dollar, enligt Yahoo. Bilen har också kolfiberhjul och samma spegeldesign som används på Koenigsegg One:1, vilket ger den ett ännu mer unikt och sportigt utseende. Och under huven sitter Koenigseggs signaturmotor. En 5,0-liters twin-turbo V8, som levererar 1 044 hästkrafter genom ett kolfiberchassi. En prestanda som gör Agera S till en av världens mest imponerande hyperbilar.

Men den här bilen är mer än bara sällsynt och snabb, den har också ett liv på nätet. Under flera år har bilen varit stjärnan på The Stradmans populära YouTube-kanal, sedd av miljontals fans världen över. Från bergsvägar täckta i snö, till framträdanden på Gumball 3000. Och på just Gumball har till och med Lewis Hamilton en gång körde den.

YouTuberns Agera S blev en central del av hans innehåll och en milstolpe i hans karriär som en av YouTubes mest populära bilpersonligheter. Hans Koenigsegg fångade en publik över hela världen, som alla lockades av spänningen med hyperbilar.

Och nu är den till salu via DuPont Registry. Men köparen får inte bara en extrem hyperbil, utan också en bit av modern bilhistoria, med en bil som setts över 100 miljoner gånger online, och som körts av Lewis Hamilton.

Dela med dig av Carup