Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Stal 11 milj i mynt från kommunens p-automater

Kommunen var helt ovetandes och fick en chock när polisen kontaktade dem. En anställd hade lyckats stjäla 11 miljoner kronor under flera år. Och bytet bestod alltid av mynt – från p-automater.

En kommunanställd i tyska Kempten i Bayern misstänks ha plockat mynt ur p-automater i åratal och förvandlat småpengar till en förmögenhet. Först när banken reagerade på de ovanligt stora kontanterna som sattes in på hans privatkonto började den märkliga historien rullas upp. Nu nystas jättebedrägeriet upp, Auto motor und sport skriver hur mannen kunde förskingra miljoner från p-automater.

Enligt åklagaren ska han i minst 720 fall ha tagit pengar ur automaterna och fört över dem till sig själv. Mannen arbetade med att tömma stadens parkeringsautomater och hade därför daglig tillgång till stora mängder mynt. När slutsumman för mannens hundratals stölder summerades kom det som en bomb. Mannen hade stulit omkring 11 miljoner kronor. Men det var inte kommunen själva som upptäckte bedrägeriet.

Kommunen Kempten var inte de som upptäckte bedrägeriet. Det var bankpersonal som reagerade på mannens stora myntinsättningar.

Det var bankens personal som förvånades över att en privatkund lämnade in så stora mängder mynt. Det var mer typiskt för restauranger än för privatpersoner vilket fick de att reagera. När polisen slog till greps både mannen och hans fru. Hon hade tillgång till kontona och misstänks ha hjälpt till. Båda sitter häktade, men det är ännu oklart om de kommenterat misstankarna.

Redan innan misstankarna blev kända hade dock staden börjat införa digital betalning via mobilen som ett komplement till kontanter. Men vore det inte för bankens uppmärksamma anställda så hade mannens bedrägeri troligtvis fortsatt.

Utredarna försöker nu kartlägga exakt hur länge stölderna pågått och hur paret lyckades frakta de stora mängderna mynt till banken utan att väcka misstankar tidigare. I stadshuset väckte avslöjandet tydlig oro. Borgmästaren Thomas Kiechle säger enligt Auto motor und sport att han är förvånad och lovar att gå igenom rutinerna för automattömningen i detalj.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Polisens uppmaning till alla som bytt däck

Polisen uppmanar alla som bytt däck att vara försiktiga. Stöldvågor går genom landet – tjuvar slår till mot dyra sommarhjul precis när folk skiftat hjul.
– Allra helst om de sitter på ett par snygga aluminiumfälgar, säger Tommy Lind, utredare i Karlstad.

Från hela landet kommer rapporter. Tjuvarna passar på nu när folk precis har skiftat däck. De bryter sig snabbt in i förråd och garage. 
– Stölderna är fullbordade på en minut och det är ofta stora värden på fyra hjul på fälg. Hjulen omsätts till snabba pengar. Vi vill ha hjälp med både iakttagelser och registreringsnummer som kan sättas i samband med stölderna, säger polisen.

Däckstölderna ökar över hela landet. I takt med att priserna går upp blir det också mer intressant att stjäla dem. Allra helst exklusivare märken. 
– Ja, det sker stölder från tomter och förråd. Men det har inte med serier att göra, utan kan ofta handla om stundens ingivelse. Och den blir kanske starkare om hjulen sitter på ett par dyra fälgar, säger Tommy Lind.

Tjuvarna slår till efter däckbytet. Nu går polisen ut och uppmanar de som bytt däck att se upp. Stöldvågen har både drabbat privata förråd och däckhotell.

Polisen i bland annat Stockholm varnar nu allmänheten för de här tjuvarna. 
– Polisen har fått in en våg av anmälningar i veckan. Tjuvarna är fräcka och tar sig in på privata tomter, carportar och skafttomter. Stölderna sker främst nattetid.

Nationell brottsvåg

Samtidigt har svenska däckfirmor blivit utsatta för en brottsvåg. Under hela sommaren och hösten har tjuvar slagit mot flera företag.
– Det här är en brottserie som gått från hela Mellansverige och söderut. De har brutit sig in på bilfirmor och tagit däck från premiumbilar, ofta är det Mercedes och Volvo, säger Tommy Lind.

Han arbetar just nu med en stor utredning kring däckstölder. Polisen har gripit misstänkta i brottsvågen. 
– Det sitter just nu tre stycken anhållna och väntar på åtal. Det handlar om 22 stycken ärenden som drivs. 

Precis när polisen hoppades få slut på brottsvågen startade en ny. Från Värmland kommer rapporter om kupper mot däckverkstäder och däckhotell.
– Det är verkstäder och däckhotell som är ansatta. Från Kristinehamn har vi ett nytt fall där de stulit däck i miljonklassen.

Det är Gummicentralen i Kristinehamn som drabbats senast. När de anställda kom till jobbet i måndags morse fick de ingen trevlig start på arbetsveckan.
– Det var först chock, därefter ringde vi polisen och sedan försäkringsbolaget. Det handlar om 90 omgångar däck som har försvunnit, säger Per Övelius på Gummicentralen.

Hans företag är inte ensamma om att bli drabbade. Polisen undersöker om det kan handla om en liga som ligger bakom stöldvågen.
– Det är mitt jobb att titta på de röda trådarna och se vad som är gemensamt för de olika brottsplatserna. Det är flera fall i Kristinehamn, men samtidigt finns det också olika detaljer som skiljer dem åt, säger Tommy Lind.

Hos Gummicentralen har man städat upp i oredan. Arbetet har kommit igång. Och de hoppas att skurkarna ska åka fast. 
– Polisen kom hit och gjorde en pigg brottsplatsundersökning. Jag var överraskad och det är gott hopp om att man faktiskt kan lösa det här, säger Per Övelius.

Rakt över gatan ligger Finnvedens Bil. Där har man också däckhotell och förbereder sig för att undvika inbrott.
– Vi har inhägnad, kanske är det därför som vi klarar oss. Samtidigt får man vara beredd på att sådant kan hända, säger Erik Gerdin som är chef där.

Polisen arbetar med att säkra spår och försöka hitta tjuvarna. 
– Nu får utredningsarbetet visa om vi kan hitta de ansvariga, avslutar Tommy Lind.

Hjulstölder – så skyddar du dig

Fysiska och tekniska skydd
• Fälglås: Använd moderna fälglås som ersätter en hjulbult med en låsbar lösning.
• Låsbultar: Gör det svårare och mer tidskrävande för tjuven att lossa hjulen.
• Rattlås och billarm: Kan avskräcka tjuven från att bryta sig in i bilen.

Val av parkering och omgivning

• Parkera i upplysta områden eller i garage för att minska stöldrisken.
• Parkera gärna bilens ena sida tätt intill ett annat fordon, en vägg eller mur. Det försvårar för tjuven att komma åt samtliga hjul.

Övriga förebyggande åtgärder

• Grannsamverkan: Engagera dig i grannsamverkan för att hålla koll i området och förebygga brott.
• Videoövervakning: Kan avskräcka och bidra till att upptäcka brott.
Källa: Polisen

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Nya kravet: Gör ditt b-körkort mer värt

De vill göra ditt b-körkort mer värt. Regeln som många EU-länder redan har kan komma till Sverige. 
– Det här är något som 85 procent av EU-medborgarna redan kan göra, säger Roger Berzell från Sverige motorcyklister i en debattartikel i Hallandsposten

EU har sjösatt det fjärde körkortsdirektivet. Då passar Sveriges motorcyklister på att lägga fram ett förslag. De vill att alla som är minst 24 år gamla och haft B-körkort prickfritt i minst två år automatiskt ska få köra lätt motorcykel. I många EU-länder är det redan infört, i vissa fall med en enkel utbildning.
– Beräkningar visar att om endast var tionde bilresa ersätts med en tvåhjuling skulle kötiderna minska med 40 procent, skriver Roger Berzell.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg ser både för- och nackfördelar med förslaget. Däremot delar hon inte Roger Berzells argument.
– Jag har också sett det argumentet, men det beror på att motorcyklisterna kör i zick zack, egentligen tar de lika mycket plats som vanliga bilar, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

I många EU-länder är det redan möjligt att köra 125-kubikare på B-körkort. Foto: Aprilia

I Europa är det vanligt att alla som har B-körkort också har rätt att köra lätt motorcykel.
– Jag förstår tanken att det är bättre för miljön. Som sagt skulle det innebär mindre utsläpp. Det här har diskuterats länge, inte minst med det fjärde körkortsdirektivet. Sedan finns det en rad saker som inte är lika positiva, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Lätta motorcyklar körs på A1-körkort. Deras motor får vara som mest 125 kubikcentimeter. För många skulle det vara ett smidigt sätta att pendla till och från jobbet. Dessutom innebär det mindre utsläpp.
– A1 är idag tillåtet från 16 år, vilket gör att det främst är motorcykelintresserade ungdomar som tar A1-körkort. Syftet med den reform vi vill se är att öppna A1 för fler som kan exempelvis ersätta en bil för en familj som behöver två bilar i dag, säger Roger Berzell.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg ser är öppen för förslaget. Men ställer ändå vissa krav.
– Jag är kritisk till att man kan sätta sig direkt på en motorcykel. Det är ett helt annat fordon med bara två hjul. Det krävs balans och erfarenhet. Däremot är jag öppen för att man gör någon form av utbildning eller kunskapsprov först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Sveriges motorcyklister kan skriva under på Jeanettes krav. Någon form av kunskapsprov behövs innan man sätter av på en tvåhjuling. 
– Det är hög tid att svenska trafikanter får samma möjlighet och frihet som de allra flesta europeiska trafikanter har i dag. Svenska trafikpolitiker borde ge grönt ljus nu, avslutar Roger Berell.

EU-länder där du för köra lätt motorcykel på b-körkort

Med eller utan kortare utbildning.

  • Tyskland: Minst 5 års B-körkortserfarenhet och 13,5 timmars utbildning.
  • Österrike: Minst 5 års B-körkortserfarenhet och 6 timmars utbildning.
  • Italien: Minst 2 års erfarenhet av B-körkort och 10 timmars utbildning.
  • Spanien: Minst 3 års erfarenhet av B-körkort.
  • Frankrike: Minst 2 års B-körkortserfarenhet och 7 timmars utbildning.
  • Luxemburg: Minst 2 års B-körkortserfarenhet och 7 timmars utbildning.
  • Polen: Minst 3 års B-körkortserfarenhet och ibland kortare utbildning.
  • Portugal: Minst 25 års ålder och 2 års erfarenhet av B-körkort.
  • Malta: 10 timmars praktisk utbildning.
  • Grekland: Minst 27 års ålder, 5 års B-körkortserfarenhet och 5 timmars utbildning.
  • Estland, Lettland, Litauen: Krav på kortare utbildning, med nationella krav på erfarenhet eller utbildning. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Audi vässar elbil – sänker pris med 110 000 kr

Audi sänker listpriset på elbil med 110 000 kronor. Samtidigt får den fler hästkrafter och mer utrustning.  

Konkurrensen är stenhård på elektriska SUV:ar i Sverige. Audi har haft en av de modernaste bilarna med sin Q6 e-tron, men nu kommer nya konkurrenter från flera håll. BMW kommer med sin iX3 med 80 mils räckvidd, Mercedes har lanserat GLC med massor av lyx. Och i Göteborg laddar man upp för att avtäcka Volvo EX60 som de lovar ska vara världens bästa elbil. Dessutom ska den kosta i paritet med laddhybriden XC60.

Nu vässar Audi upp sin SUV Q6 e-tron för att möta konkurrensen. De skippar den bakhjulsdrivna versionen helt. Istället satsar de helhjärtat på Quattro i Sverige.  Den får nu 428 hästkrafter. Köparna får en nu massor av utrustning på köpet som elställbara sportstolar, Matrix LED-stråklatare och dubbla ladduttag.  Dessutom har de finslipat en massa funktioner i bilen. Infotainmensystemet får nytt gränssnitt. Dessutom får ratten knappar istället för de kritiserade pekreglagen. Även Audi A6 e-tron får liknande uppdateringar.

Framtill nu har priset varit 899 000 kronor, nu sänker de bilen med 110 000 kronor i nya instegsversionen Proline Edition som dessutom verkar ha fått betydligt mer utrustning. Räckvidden ligger på 62 mil, vilket gör att den hamnar en bit bakom nya BMW iX3 som tar sig 80 mil på en laddning, Mercedes klarar 71 mil och Volvo har lovat slå tyskarna. 

-Audi är synonymt med quattro och efterfrågan har alltid varit stor på våra fyrhjulsdrivna versioner, speciellt när det gäller våra SUV-modeller. I samband med modellårsskiftet har vi valt att satsa helhjärtat på Audi Q6 e-tron quattro och erbjuda den till en attraktiv prisbild som vi tror kommer tilltala många i målgruppen, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup