Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
Billigaste bilarna du kan äga. Vi Bilägare har avslöjat milkostnaden på över 90 modeller. Här är vinnarna – som lämnar pengar över till annat.
För de flesta är bilen den näst största utgiften efter boendet. Men genom ett medvetet val kan man spara rejäla summor varje månad, och ha pengar över till annat. Nu har tidningen Vi bilägare gått ut till alla med information om vilka bilar som är billigast att äga. Och den som vill spara pengar behöver välja rätt bilmärke, storlek och drivmedel. I samtliga tester på nya bilar som Vi Bilägare genomför ingår en beräkning av vad det faktiskt kostar att äga bilen per mil. Eftersom samma grundantaganden används i alla tester går resultaten att jämföra rakt av.
I beräkningen av kostnad per mil tar de hänsyn till bland annat servicekostnader, bränsle, fordonsskatt och försäkring för en genomsnittlig bilägare. Det är viktigt att förstå att din verkliga kostnad kan skilja sig från testet, till exempel beroende på hur mycket du kör eller vilken försäkring du har. Syftet är att skapa en rättvis jämförelse där skillnader mellan olika bilmodeller och storleksklasser framgår tydligt.
Dacia Duster är faktiskt inte den billigaste SUV:en att äga. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor toppar listan bland bilar i mellanklassen.
Små bilar är billigare
Påståendet att mindre bilar betyder lägre utgifter stämmer väl. Många av de billigaste bilarna att äga tillhör småbilsklassen. Allra lägst milkostnad har Dacia Sandero, med låga 34,25 kronor per mil. Samtidigt finns det alternativ som bara kostar några kronor mer per mil, exempelvis Toyota Yaris, Audi A3 och Skoda Kamiq. De är ofta mer välutrustade och erbjuder högre säkerhet, vilket gör att inköpspriset inte bör vara den enda faktorn.
Tydligt påslag för SUV
Allt fler bilköpare väljer SUV:ar framför lägre personbilar. Men en SUV är oftast dyrare. Det gör att ägare behöver fundera över hur mycket SUV:en är värd. De nio billigaste bilarna att äga är antingen bensinbilar eller hybrider. Först på tionde plats dyker den billigaste elbilen upp, Hyundai Inster. Den följs tätt av Citroën ë-C3. För båda modeller spås ett rejält värdefall, vilket höjer den totala ägandekostnaden. Tesla Model Y har däremot ett mycket starkare andrahandsvärde, vilket gör att den inte blir särskilt mycket dyrare att äga än de mindre elbilarna.
Billigaste elbilarna att äga
Hyundai och Citroën erbjuder de elbilar som är billigast att äga. Men det rör sig om små modeller med stora värdeminskningar. Tesla Model Y ger däremot mycket mer utrymme sett till kostnaden. Även Volvo EX30 med det större batteriet är prisvärd, då det större batteriet inte kostar särskilt mycket mer.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced
40,98
Citroën ë-C3 44 kWh Max
42,96
Tesla Model Y Standard Range RWD
45,66
Ford Puma Gen-E Premium
47,20
Volvo EX30 Single Motor
48
Renault 5 E-Tech Techno EV52
48,20
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
48,43
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core
49,35
Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh
50,28
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
50,98
Billigaste laddhybriderna att äga
Kia och MG erbjuder de laddhybrider som har lägst milkostnad. Samtidigt sticker Kias servicekostnader ut som relativt höga, medan MG tar mycket höga priser för tillval, service och vissa reservdelar. Höga servicekostnader är dessutom något som generellt präglar laddhybrider, eftersom de i praktiken har två drivlinor som kräver underhåll.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Kia Sportage 1,6 Plug-in Hybrid GT Line
50,99
MG HS Plug-in Hybrid
51
Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Sportline 130 Edition
52,07
Ford Kuga 2,5 Plug-in Hybrid Active X Business Edition
56,50
Honda CR-V E:PHEV 2WD Advance Tech
57,08
Volkswagen Tayron 1,5 e-Hybrid Life Edition
58,65
Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid
60,41
Peugeot 408 GT Plug-in Hybrid
67,48
Mazda CX-80 E-Skyactiv PHEV Homura Plus
68,38
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
68,60
Billigaste småbilarna att äga
I den här klassen hittar man de absolut billigaste bilarna att äga, och dagens småbilar har utvecklats rejält jämfört med hur de var för bara några år sedan. Utrymmen, säkerhet och komfort har alla tagit tydliga kliv framåt. Trots det kan en något större bil i Golfklassen för vissa köpare ge mer valuta för pengarna.
Den eldrivna Renault 4 är betydligt smartare förpackad än Renault 5, men båda påverkas av svaga andrahandsvärden. För många kommer därför merkostnaden för Renault 4 inte att vara motiverad.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Hyundai i20 1,0 T-GDI Advanced
37,20
Honda Jazz 1,5 i-MMD
37,60
Mazda 2 Hybrid Homura
38,21
Toyota Yaris Hybrid 130
40,11
MG 3 Hybrid+ Luxury
40,94
Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced
40,98
Citroën ë-C3 44 kWh Max
42,96
Renault Clio E-Tech 145
44,94
Renault 5 E-Tech Techno EV52
48,20
Renault 4 E-Tech Electric 52 kWh Iconic
56,10
Billigaste Golfklass-bilarna att äga
I den här klassen presenteras inte en fullständig tio-i-topp-lista, eftersom endast sju bilar i Golfklassen testats under 2024 och 2025. Billigast är Dacia Sandero, men både Audi A3 och Volkswagen Golf erbjuder mer komfort och framför allt högre säkerhet för pengarna. Opel och Ford framstår däremot som relativt svaga val. Deras milkostnad motsvarar inte bilarnas egenskaper.
Dacia Sandero Stepway var allra billigast av 90 bilar.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Dacia Sandero Stepway Extreme CVT
34,25
Audi A3 Sportback TFSI Proline Advanced
41,54
Volkswagen Golf 1,5 eTSI R-Line
42,52
Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh
50,28
Ford Focus Active 1,0 Ecoboost
50,56
Opel Astra 1,2 130 Ultimate
51,53
BMW 1-serie 120 M Sport
52,76
Billigaste mellanklassbilarna att äga
Här står Tesla Model 3 som vinnare. Teslan blev tydligt förbättrad 2024. Och den som vill åka en dieseldriven kombi får betala mer. I den lite större storleksklassen är det tvärt om: Volkswagen ID.7 är något dyrare att äga, än dieseldrivna Skoda Superb. Laddhybriden BMW 330e är knappast någon sparbössa. Den har hög bränsleförbrukning när batteriet är urladdat. Kombinerat med kort räckvidd och stort värdefall är det ingen bra kombination.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
48,43
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG7 Sportline
50,88
Volkswagen Passat 1,5 eTSI Business Edition
54,24
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 4×4 L&K
55,92
Polestar 2 Long Range Dual Motor
59,43
BYD Seal Excellence AWD
60,77
Volkswagen ID.7 Tourer Pro Edition
60,93
Mercedes EQE 350 4Matic
61
Audi A5 Avant 2,0 TDI Quattro S-line
63,25
BMW 3-serie 330e xDrive Touring M Sport
69,99
Billigaste suvarna att äga
I SUV-klassen dominerar de japanska märkena. Nissan Juke, Honda HR-V och Suzuki Vitara utmärker sig inte generellt, men milkostnaden uppfattas som godkänd. Toyota Corolla Cross är mer välutrustad och genomtänkt, men kostar också lite mer.
Bilmodell
Milkostnad, kr
Nissan Juke HEV 2WD N-Connecta
39,30
Honda HR-V e:HEV Advance
39,67
Suzuki Vitara 1,4T Hybrid 4×4 Inclusive
40,28
Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Style
41,35
Dacia Duster 1,6 Hybrid Extreme
41,41
Skoda Kamiq 1,0 TSI DSG7 Monte Carlo
41,96
Toyota Corolla Cross 2,0 AWD-i Style
42
Renault Captur Mildhybrid 160 Techno
43,43
Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Life
43,68
Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style
43,93
Så gick testet till från Vi Bilägare
I den milkostnad Vi Bilägare räknar ut ingår värdeminskning, bränslekostnad beräknad med vår egen testförbrukning, fordonsskatt, försäkring och service. De lägger till 10 000 kr för löpande underhåll.
Bränslekostnaden är beräknad med dagsaktuella priser. Elbilar beräknas kosta 1,50 kr/kWh att ladda hemma. Snabbladdning är inte med i kalkylen och det är heller inte parkering, trängselskatt eller kapitalkostnad för att finansiera köpet (exempelvis billån).
Milkostnaden är baserad på tre års ägande och 6 000 mils körsträcka.
Värdeminskningen är beräknad på grundpris enligt analysföretaget Autovista Inter-Global.
Försäkringspremien är baserad på 2 000 mils körning per år i tre år för en bilägande i stad typ Västerås.
De tar enbart med bilar som är testade mellan 2024 och 2025.
Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.
Nu har det hänt igen — nytt otäckt fall med skenande Volvo i Norge. Denna gång skenande Volvon iväg två gånger samma dag. Trots att Volvo-verkstad gått igenom den efter första händelsen. – Jag hade ingen chans att stanna, säger Jinett Sem-Johansen, till Motor.
Jinett Sem-Johansen, 66, skulle till tandläkaren i staden Lærdal, men när hon skulle stanna sin Volvo C40 på parkeringen fick bilen plötsligt eget liv. – Jag hade stannat bilen och skulle precis trycka på “P” för att kliva ur när det hände. Bilen körde framåt, hoppade över en trottoarkant och stannade först på en gräsmatta några meter längre fram, säger Jinett Sem-Johansen, till Motor.
Den skenande elbilen var av modellen Volvo C40. Dubbarna på det ena bakdäcket var nästan helt bortslitna. Efter att Volvon kraschat och stannat fortsatte hjulen att snurra. Foto: Privat
Varken Volvon eller föraren skadades vid händelsen, men efteråt bestämde sig Jinett Sem-Johansen för att lämna in bilen på en kontroll hos Volvo i norska staden Sogndal. De uppdaterade en mjukvara och lät henne köra vidare med bilen redan samma dag. Men bara några timmar senare skulle en liknande händelse inträffa igen, men denna gång var det riktigt allvarligt. – Som tur var blev ingen skadad, men det här kunde ha gått riktigt illa. Tänk om det hade funnits folk framför bilen, säger Jinett Sem-Johnsen till Motor.
När Jinett Sem-Johansen skulle hämta ett paket hos en vän i norska Øvre Årdal, rusade Volvon iväg igen. Denna gång körde den genom ett staket och över en soptunna innan den krockade med ett mindre träd. Bilen kom med en sådan fart att hela trädroten slets upp. Elin Fedje bevittnade hela händelsen på nära håll. – Jag stod med halva överkroppen i bakdörren och pratade med Jinett. Plötsligt sköt bilen iväg som i en film. Jag tänkte nej, nej, nej, vad händer, säger Elin Fedje.
I ett mejl till norska Motor skriver Volvo såhär om händelsen. – Vi är medvetna om händelsen i Øvre Årdal på tisdagen. Både vi och vår återförsäljare har haft flera samtal med kunden, och vi förstår att detta var en skrämmande upplevelse för henne. Bilen är nu i återförsäljarens verkstad, och vi kommer att undersöka den för att försöka ta reda på vad som hände, skriver Henrik Juel Teige från Volvo Car Norge till Motor. LÄS MER:
Elbilen är ny, dyr och full av modern säkerhetsteknik. Ändå klarar den inte ett av bilvärldens mest grundläggande tester. – Det sämsta vi har sett för den här biltypen och storleksklassen, skriver Teknikens Värld.
Ny Audi A6 e-tron visar vägen för märkets nya generation elbilar. Lyxig, rymlig och byggd för lång räckvidd. Men i ett av de mest uppmärksammade säkerhetstesten går det snett. I ett älgtest presterar bilen så dåligt att den nu sägs vara den sämsta de någonsin sett i sin klass. – På testbanan innebär det att vi får resa några extra koner, men ute i verkligheten? Med ett barn, en grävling eller en älg som springer upp på vägen?, skriver Teknikens Värld.
Ett undanmanövertest, mer känt som älgtestet, ska simulera när ett stort djur plötsligt dyker upp på vägen. För en modern bakhjulsdriven elbil borde det vara rutin. Men när Teknikens Värld testar Audi A6 Avant e-tron Proline Edition blir resultatet något helt annat. – Resultatet är det sämsta vi har sett för den här biltypen och storleksklassen.
Bilen fortsätter rakt fram när föraren styr undan. Däcken tappar greppet och antisladdsystemet ingriper inte på ett sätt som sänker farten. På testbanan innebär det att några koner körs ner. I verklig trafik kan konsekvenserna bli betydligt allvarligare. En godkänd hastighet ligger på 72 km/h. Audi e-A6 e-tron klarar bara 62 km/h enligt älgtestet.
Det som gör utfallet extra anmärkningsvärt är bilens prisnivå. Audi A6 e-tron kostar nära 700 000 kronor i sin billigaste version. Samtidigt visar den upp riktigt bra bromsprestanda. När bilen går rakt fram finns grepp men vid snabba undanmanövrar räcker det inte till. – Däcken greppar inte när vi styr, bilen fortsätter rakt fram och antisladdsystemet gör ingenting för att sänka hastigheten.
Problemet är inte unikt för Audi. Resultatet i tidningens älgtester har blivit sämre de senaste åren, i takt med att antisladdsystemen blivit allt mer försiktiga i sina ingrepp skriver dem. Under hösten har flera stora och tunga modeller underkänts, även från välkända märken som Volvo, BMW och Porsche. Trots att moderna bilar är fulla av avancerade säkerhetssystem släpar kraven efter på hur de faktiskt ska fungera i kritiska situationer. En viktig förklaring finns i jakten på låg förbrukning och lång räckvidd.
För att pressa siffrorna monteras ofta däck med mycket lågt rullmotstånd. Det gynnar räckvidden men sker på bekostnad av greppet. Här spelar också ekonomin in. För däcktillverkarna är det avgörande att bli originalutrustning, så kallad OE, på nya bilmodeller. Det ger stora volymer och öppnar dörren för framtida försäljning. Ingenjörer som arbetar med däckutveckling beskriver de lättrullande däcken som en kompromiss som gått för långt, enligt Teknikens Värld.
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Första Mercedesen med Geely-motor är här. Elbilen CLA släpps nu i supersnål hybridversion med ett kinesiskt hjärta.
Mercedes elbil CLA har fått ett gott mottagande på marknaden och lovordats i tester. Men Mercedes nöjer sig inte med att bara släppa elbil. Bilen kommer nu också i en hybridversion. Under motorhuven sitter något oväntat. Tyska märket som är berömda för sina slitstarka motorer har satt en kinesisk Geely-motor under huven. Enligt Mercedes är nya CLA 220 Hybrid deras mest bränsleeffektiva bil med förbränningsmotor någonsin. Förbrukningen ligger på 0,49-0,54 liter mil vid blandad körning.
Den fyrcylindriga motorn med turbo är på 1,5 liter. Tillsammans med ett hybridbatteri på 1,3 kWh ger drivlinan 208 hästkrafter. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på 7,1 sekunder. Det som sticker ut med motorn är att den har en kompression på 12:1, vilket är ovanligt högt. Den arbetar enligt Miller-cykeln, vilket ska ge extra låg förbrukning. Enligt uppgifter i kinesiska IT Home tillverkas motorn i Geelys kinesiska fabriker. I Sverige säljs än så länge bara den elektriska versionen av CLA med EQ-teknik. I Tyskland är listpriset 46 243 euro.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter