Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
En rutinreparation slutade med en obehaglig påminnelse om hur farliga elbilar kan vara när något går fel. Plötsligt small det till och 400 volt slog ljusbåge rakt framför mekanikerna. – Det är en av de farligaste elbilsreparationer vi gjort, säger elbilsmekanikern George.
Händelsen fångades på film av OGS Mechanics där mekanikern George och hans team försökte rädda en helt död Polestar 2. Bilen gick varken att ladda eller köra och fick rullas in i verkstaden genom att de knuffade in den. Men det verkligt dramatiska kom först när de började felsöka på allvar. – Vi visste att bilen inte laddade men vi hade ingen aning om att 400 volt skulle slå ljusbåge rakt framför oss, säger mekanikerna i klippet.
Problemet såg till en början bekant ut. Elbilen hade stått länge med mycket låg batterinivå. Ett vanligt scenario enligt verkstaden där både högvoltsbatteriet och 12-voltsbatteriet kan tömmas helt. Resultatet blir en bil som vägrar starta, vägrar gå i neutral och inte tar emot laddning oavsett kabel eller laddstation. – Det som började som ett ”enkelt laddfel” blev snabbt en av de farligaste elbilsreparationer vi gjort, konstaterar de.
Felsökningen visade snabbt att högvoltsbatteriet var helt urladdat. Så pass tomt att bilens eget laddsystem vägrade ens försöka. Lösningen blev drastisk och hela batteripaketet monterades ner från bilens undersida för att laddas manuellt, långsamt och under strikt övervakning. – Om ett elbilsbatteri laddas ur för långt kan bilen inte längre väcka det själv. Då krävs manuell laddning, annars är batteriet i praktiken dött, förklarar verkstaden.
Det var under just detta moment som dramatiken eskalerade. När batteriet kopplades in för laddning slog högspänningen till oväntat. – Det där är exakt varför elbilsdiagnostik kräver extrem försiktighet. 400 volt gör jobbet väldigt, väldigt verkligt.
Efter mer än ett dygns laddning började batteriet till slut visa livstecken. Bilen gick att köra igen men laddningsproblemet kvarstod. Nästa pusselbit visade sig vara den inbyggda laddaren som trots avsaknad av tydliga felkoder var defekt. – Det luriga är att diagnostiken inte alltid pekar åt rätt håll. I det här fallet var det laddsystemet som bråkade, inte batteriet i sig, säger mekanikerna.
Med en utbytt laddmodul, rensade felkoder och flera testcykler började elbilen till slut ladda normalt. Efter provkörning, nya laddningar och ytterligare kontroller kunde bilen rulla ut från verkstaden fullt fungerande. – Det här är en dyr och riskfylld påminnelse om varför du aldrig ska låta en elbil stå länge med låg batterinivå, avslutar George. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Volvo har tvingats åkerkalla 1100 elektriska lastbilar. Lastbilarna har plötsligt kunna accelerera utan att föraren gasar. – Det är låg sannolikhet att problemet uppstår, hastigheten är låg och föraren kan stoppa fordonet med bromsarna, uppger Volvo Lastvagnar för Carup.
Volvo Lastvagnar har blivit ledande på elektriska lastbilar i stora delar av världen. Men för någon månad sedan blev de tvungna att återkalla 1100 elektriska lastbilar av fyra olika modeller. Orsaken är att de plötsligt kan accelerera i låg fart. Lastbilarna är tillverkade mellan oktober 2022 och augusti 2025. – I höstas återkallade vi cirka 1100 batterielektriska FM- och FH-lastbilar med växellådsmonterade kraftuttag och som levererats främst till kunder i Europa och Asien, uppger Volvo för Carup.
De upptäckte att den oväntade accelerationen berodde på ett problem i mjukvaran. Lastbilarna är av modellerna Volvo FHE, FME, FMLE. – Anledningen var en mjukvarubugg som kan leda till en oväntad acceleration i låg hastighet när lastbilen har en specifik påbyggnad och kraftuttag sker från växellådan som till exempel på en tippbil som används på en byggarbetsplats. Det är låg sannolikhet att problemet uppstår, hastigheten är låg och föraren kan stoppa fordonet med bromsarna. Problemet kan uppstå till exempel när lastbilen används för att tippa en last löst grus på marken på en byggarbetsplats och föraren trycker på gaspedalen för att flytta fordonet.
De flesta lastbilarna har nu åtgärdats genom att mjukvaran uppdaterats. – Vi har inte fått in några rapporter om incidenter på grund av detta problem. Nu har majoriteten av de återkallade lastbilarna reparerats genom en mjukvaruuppdatering i verkstaden, uppger Volvo Lastvagnar till Carup. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Efter biljättens elektriska reträtt. Nu gör en av världens mest kraftfulla V8-motorer comeback. Sjuliters Hemi-V8:an med kompressor är god för över 1000 hästkrafter.
Många trodde att Hemi-V8:an var död och begraven efter att biljätten Stellantis bestämt sig för att både Dodges och RAM skulle satsa allt på elbilar. De lade ner den älskade motorn och satsade istället på den elektriska muskelbilen Dodge Charger.
Men det visade sig att de amerikanska köparna inte alls var mogna för elektriska muskelbilar. Nyligen tog de tillbaka Hemi-V8:an i RAM. Nu börjar de dessutom tillverka Dodges starkaste Hemi-V8 någonsin: Mopar Hellephant A30. Snart kan även Dodges muskelbilar med Hemi vara tillbaka.
Till att börja med säljs den som en så kallad crate engine, i en låda. De som beställer den får hem en sjuliters V8 med skruvkompressor på 1000 hästkrafter att sätta i valfri bil. Vridmomentet är skapliga 1287 Newtonmeter. Priset ligger på 35 000 dollar, uppger Carscoops. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
En av 1980-talets främsta sportbilsikoner hittad i lada efter 30 år. Värderingsmannen trillade ner i ett grävlingsbo när han skulle rädda bilen – som är känd från flera James Bond-filmer. – Den har övergått från rött till mossgrönt, säger Richard Bromell på Charterhouse auktioner.
Lotus Esprit är en av världens mest kända bilmodeller. Många minns den från de två James Bond-filmerna ”Älskade Spion” och ”Ur dödlig synvinkel”. I den förstanämnda filmen förvandlas bilen till en ubåt. Den tidlösa designen gjordes av italienaren Giorgetto Giugiaro. Bilen kom 1976 och blev snabbt en drömbil för många.
I början av 1980-talet kom Lotus Esprit Turbo som var en giftig utmanare till Porsche och Ferrari. Det är just en sådan Esprit som har fört värderingsmannen Richard Bromell till en lada på brittiska landsbygden. Efter att ha gömt bilen i en lada i 30 år hade ägaren till slut gett upp. Han insåg att det aldrig kommer att bli en renovering. Men värderingsmannen höll knappt på att ta sig in i ladan. – Det var inte lätt att ta sig in i ladan genom björnbuskarna och när jag gick runt bilen måste jag erkänna att jag satte ena benet i ett grävlingsgryt eftersom jag inte tittade vart jag gick, säger Bromell till BBC.
Synen han fick se i ladan var smått overklig under ett stort lager mossa fanns en Lotus Esprit Turbo från 1992 gömd. – Vissa talar om att patina ger mervärde, men jag är inte säker på att de med detta menar den gröna mossan, laven och slemmet som har vuxit på denna Lotus under de senaste tre decennierna, säger Richard Bromell.
Men inuti bilen är det nästan som om tiden har stått stilla. Läderinredningen i magnolia-läder ser nästan ut som ny. Nu ska bilen säljas på en auktion på Haynes Motor Museum som arrangeras av Charterhouse. Den säljs till rena vrakpriset, bara 125 000-180 000 kronor. – Den tillbringade 30 år stillastående, gradvis övergick den från rött till grönt.
Förhoppningsvis kan köparen restaurera bilen till samma glans som när den lämnade fabriken i Hethel, Norfolk för 43 år sedan. Väl på vägen väntar en fantastisk sportbil på den nya ägaren. Den fyrcylindriga turbomotorn har 210 hästkrafter vilket ger en enorm körglädje till den 1000 kilo lätta Lotusen. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter