Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Detta får du inte ha i bilen – kan ge 50 000 i böter

Det här får inte ligga i din bil. Enkla misstaget som gör att du kan hamna i domstol och få dryga dagsböter.
– Det är en bedömningsfråga, syftet och platsen är avgörande, säger trafikpolis Anders Schääf.

Sveriges lagar är många och komplicerade. För vanliga människor är det omöjligt att hålla reda på alla. Men lagstiftarna räknar med att medborgarna ändå med sunt förnuft kan räkna ut vad som gäller i samhället. Men det finns ändå vissa saker som är lätta att glömma och då kan du få stora bekymmer.
– Att ha en kniv i bilen där den är lättillgänglig kan vara ett brott mot knivlagen, eller till och med ett grovt brott mot knivlagen. Man tittar på flera olika omständigheter kring varje fall och bedömer där utifrån dessa.

Allt beror på var du har kniven. Men om den skulle ligga framme lätt åtkomlig av misstag, kan det bli mycket svårt att förklara för polisen. En fällkniv i handskfacket kan räcka.
– Vad som räknas med lättillgängligt är att du lätt kan gripa tag i den och använda den. Det kan vara i sidofickan eller vid handbromsen. Då väcker det funderingar på vad kniven kan användas till.

Vissa saker som varningstriangel måste du alltid ha med i bilen, men det saker som inte får ligga i bilen om du inte kan visa att du har ett legitimt skäl att använda dem. Bild: Volvo
Trafikpolisen Anders Schääf.

Om poliserna inspekterar ett fordon och hittar en kniv, frågar de bilägarna vad syftet med kniven är.
– Det beror på var du är någonstans och vilket syfte du har med kniven. Allt sådant blir en bedömningsfråga. Det spelar också stor roll var du befinner dig. Olika omständigheter kring saken vägs samman när polisen gör sin bedömning.
— Om du bor i en storstad och åker runt med en kniv vid ratten, då blir det naturligt att man undrar vad personen ska ha kniven till.

Om du har använt en kniv och sedan lagt den i sidofickan för att sedan glömma bort den, kan vara ett brott. Det beror på hur polisen ser på saken. Det spelar ingen roll vilken kniv det är.
– Även en vanlig kökskniv kan vara ett brott mot knivlagen. Det beror på hur man förvarar den i bilen och var man befinner sig. Är det löningshelg och sent så blir det inte konstigt att polisen undrar vad kniven har för syfte.

Om du har en kniv i bakluckan och bor på landet, behöver det inte vara ett brott.
– Ja, bor du till exempel i Norrlands inland och har en kniv i bagageutrymmet med en rad andra saker som kan behövas, då är det inte rimligt att det är ett brott mot knivlagen. Men som sagt, det är en fråga man får ta från fall till fall.

Så här säger lagen om att ha kniv på allmän plats: Lag 1988:254 1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats. Brott mot knivlagen kan ge 30 eller 50 dagsböter i normalfallet, i värsta fall blir det 50 000 kronor för den med en hög lön.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Dolda tricksen i Sveriges vanligaste bil

Sveriges vanligaste bil har flera dolda finesser som är helt okända för de flesta. En del av funktionerna är faktiskt väldigt användbara i många situationer.
– Ofta kan man äga en bil i flera år utan att känna till alla bilens funktioner, säger en av grabbarna från Vparts. 

Sveriges absolut vanligaste bilmodell är Volvo V70. Bilen är enormt populär i de svenska stugorna och i dag finns det över 260 000 V70:or ute på vägarna i Sverige. Men det många inte vet är att modellen har några mindre kända finesser. Några som valt att uppmärksamma detta är grabbarna från den svenska Youtubekanalen “Vparts”.
– På V70 finns det en hel del tips och tricks som är användbara, säger en av grabbarna från Vparts. 

Den första dolda funktionen V70 har handlar om att du inte behöver hålla in knappen för tanklocket tills du hör ett klickljud. Du behöver faktiskt bara klicka på knappen en gång för att locket ska öppnas.
– För att öppna behöver du bara klicka en gång, säger mannen från Vparts.  

Om tanklocket inte går att öppna på det vanliga sättet har du faktiskt ett alternativ till. Det finns nämligen en gömd grön spak i bagageluckan som du kan dra i för att öppna locket. Vparts tipsar även om att det faktiskt går att fälla ryggstödet på den främre passagerarstolen. Detta gör att V70 är en utmärkt bil för att frakta de allra längsta sakerna.
– Då har vi massor med utrymme att kunna lasta bilen, säger en av grabbarna från Vparts. 

En annan finess V70 har är att du kan fälla ner fönsterrutorna med hjälp av bilnyckeln. Detta gör du enkelt genom att hålla in olåsknappen. Om du vill stänga rutorna kan du dessutom göra det genom att hålla in låsknappen på bilnyckeln.
– Då öppnas alla rutor och bilen vädras utan att du har kommit fram till den, säger mannen från Vparts.

Om du ska parkera din V70 vid ett trångt utrymme kan du enkelt fälla in backspeglarna genom att klicka på knapparna för spegeljustering samtidigt. Det finns även ett enkelt knep för att torkarbladen inte ska frysa fast. Det du gör är att sätta igång tändningen och sedan slå av den för att snabbt dra igång vindrutetorkaren. Torkarbladen kommer då att fastna i högsta läget.
– Nu kan du enkelt byta torkarbladen på plats eller fälla upp dem för att undvika att de fryser fast, säger mannen från Vparts.

Du kan se alla Vparts finesser och hur de fungerar i klippet som finns i artikeln. V70:s bilnyckel har dessutom en annan hemlig funktion som vi har skrivit om tidigare.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Fick p-böter för gamla mc-linjer – jagad i två år

I snart två år har Emil från Helsingborg jagats av ett parkeringsbolag för en parkeringsanmärkning han vägrar acceptera. Allt började med några gamla linjer på marken.
– Det känns som att de har den där parkeringen för att lura folk på pengar, säger Emil.

Efter flera bestridanden, brevväxlingar och olika bevis som Emil lagt fram står p-bolaget fortfarande på sig. Det har nu gått så långt att han fått flera inkassokrav men Emil hävdar fortsatt att det är han som har rätt och att p-bolaget för fel. Nu vill han att det avgörs i domstol.
– Jag fick den här parkeringsavgiften, ringde dem direkt och sa att det är helt fel. Det är fel markering och allt, säger Emil.

Det var i januari 2024 som kontrollavgiften dök upp på vindrutan. Skånsk Parkering menade att Emils bil stod utanför linjerna. Men enligt honom handlar det om något helt annat. Platsen var tidigare en motorcykelparkering och målningarna är fortfarande kvar.
– Jag har stått där i flera år, och vi är fyra stycken som brukar parkera där. Det är gamla mc-platser, smala som bara den. Om man ställer bilen inom linjerna går det inte ens att komma ut ur bilen, säger han.

Parkeringsplatsen som ligger till grund för allt detta. Parkeringsbolaget har gått på de gamla rutorna för motorcykelparkering.

Rutorna är så smala att bara en bil får plats åt gången och den som parkerar där riskerar att inte ens kunna öppna bildörren, berättar Emil. Skylten visar inte hur många bilar som ska stå där och linjerna är inte helt tydliga att se. När han kontaktade bolaget förklarade han situationen men fick inget gehör. Och han har fortsatt att bestrida parkeringsboten men parkeringsbolaget har stått på sig.

Sedan började breven komma. Först påminnelser, sedan inkassokrav.
– Jag har ringt och skrivit flera gånger. De bryr sig inte. De bara skickar nya brev och hotar med inkasso. Jag sa redan första gången: jag tänker inte betala, säger Emil.

Den första boten låg på 800 kronor. Idag har summan växt till över 1 200 kronor. Enligt Emil är det samma ägare bakom både parkeringsbolaget och inkassoföretaget.
– Det är samma man som styr båda. De jagar folk och tjänar pengar på det, säger han.

Skånsk Parkering valde att “avsluta brevväxlingen” och därefter damp ett första inkassokrav ner i Emils brevlåda.

För att bevisa sin sak har Emil fotograferat parkeringen. På bilderna syns de gamla mc-markeringarna och hur trångt det är mellan väggarna och bilarna.
– Hela området är kaos. Det saknas linjer och det är trångt överallt. Jag har en ganska bred bil, nästan två meter. Om jag parkerar exakt inom linjerna går det inte att öppna dörrarna, säger han.

Trots det har han fortsatt få kravbrev. Vid ett tillfälle erbjöds han att betala ett lägre belopp för att få saken ur världen. Om det är ett tryckfel låter vi vara osagt.
– Först ville de ha 1 196 kronor, sen sänkte de det till 680. Jag tror de hoppas att folk ska ge upp och bara betala. Men jag tänker inte ge mig, säger Emil.

Nyligen kom ett nytt inkassokrav – den här gången från ett annat företag i Helsingborg som nu verkar ha tagit över Emils ärende som fortfarande handlar om parkeringsboten från januari 2024.
– Jag skrev till dem också att jag tänker inte betala. Vill de ha pengarna får de ta det till domstol. Hade jag gjort fel hade jag betalat direkt. Men det här är fel. Jag känner att de bara lurar folk. Och tjänar pengar på den parkeringen, säger han.

Emil ser grannar parkera på samma plats idag, utan att få böter. Det förbryllar honom.

Parkeringsplatsen där Emil fick böter finns kvar idag. Han har slutat parkera där men grannar i området fortsätter använda den – utan att få böter.
– Jag ser grannen stå där varje kväll, exakt som jag gjorde. Han får ingenting. Det är det som är så sjukt, säger Emil.

Nu hoppas han att ärendet till slut hamnar i domstol, så att allt kan få ett avslut.
– Jag har sagt flera gånger att de får skicka det till domstol så det får avgöras där. Jag har sagt till de att “det känns som ni bara lurar folk på pengar på den parkeringen”.

Är du inte rädd för att ärendet ska lämnas vidare till Kronofogden?
– Alltså jag är rädd. Men jag är samtidigt 100 procent säker på att parkeringsbolaget gjort fel, säger Emil.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

EU:s okända gräns – då ska en avställd bil skrotas

Okända tidsgränsen för avställda bilar avslöjad i hemligt EU-dokument. Sedan skrotar EU dem. 
– Det kan bli beslutat snart, säger Henrik Nyberg på M Sverige. 

Nu får vi inte längre ha bilar avställda. EU-kommissionens hemliga förslag kan snart röstas igenom. Då kommer myndigheterna att börja jaga dem som har en bil undangömd i garaget.
– Rent spontant kan jag tycka att det är ett bra förslag. Man behöver komma åt det här problemet, säger Andreas Frössberg, vd för Sveriges bilåtervinnare. 

EU-kommissionen har ett förslag om att begränsa avställningstiden för bilar. Om det går igenom kommer det att slå hårt mot den svenska veteranbilsrörelsen.
– Vi tycker det svenska systemet kring avställningar fungerar bra och ser inga anledningar till förändringar av detta. Det finns många fordon som inte används i daglig trafik som vinner på att kunna ställas av i perioder, säger Karl Ask, verksamhetschef för Motorhistoriska Riksförbundet.

Enligt ett nytt EU-förslag får bilar inte vara avställda längre än 10 eller 18 månader. Sedan ska de på skroten och återvinnas.

Hemliga uppgifter 

Uppgifterna är inte offentliga. Det är AI som hittar dem. Det står i konsiliedokument 10092-2025 ett förslag om att man ska begränsa tiden för hur länge bilarna ska vara avställda.
– Fastställ en maximal varaktighet för avställning kan var ett år eller 18 månader, varefter fordonet antingen måste omregistreras, permanent avregistreras som ett utrangerat fordon och skickas till en auktoriserad behandlingsanläggning, eller på annat sätt formellt omhändertas, står det i dokumentet.

Om det går igenom innebär det att alla bilar får en begränsad period som de får stå avställda. I Sverige har vi en motorhistorisk tradition. Intresset för veteranbilar kan liknas vid en folkrörelse. 
– Det cirkulerar ett antal olika förslag. Jag kan inte kommentera det eftersom det inte finns beslut. Men ett beslut borde komma snart. Däremot kan vi se att det svenska systemet med avställning har stora fördelar mot avregistrering. Då riskerar man att förlora kontrollen över bilarna eftersom de försvinner ur rullorna, säger Henrik Nyberg från M Sverige.  

Skrotningsbranschen vill ha fler bilar

Bilåtervinnarna har ont om material. Svenskarna är dåliga på att skrota sina gamla bilar. Samtidigt blir den nationella fordonsflottan allt äldre. I flera EU-länder har skrotningsbranschen och myndigheter tryckt på för att tvinga folk att skrota bort sina föråldrade fordon.
– Vi har 900 000 bilar i Sverige som varit avställda i över två år. Det är på tok för länge. Sammanlagt finns det 1,4 miljoner avställda bilar i Sverige. Det här är något som man behöver göra något åt, säger Andreas Frössberg. 

Veteranbilsrörelsen är mycket kritisk. Deras medlemmar har ofta bilar avställda under längre perioder. Om förslaget går igenom kommer det att slå stenhårt mot alla som sysslar med entusiastfordon.
– Det är just det som är viktigt. Jag tycker att man ska ta hänsyn till vilket fordon det gäller. Om det är ett motorhistoriskt fordon så ska man kunna göra undantag. Är det däremot en skrotbil som bara står tycker jag att det här är bra, säger Andreas Frössberg. 

Förslaget hänger samman med EU:s nya förslag End of Life Vehicles (ELV). Det går ut på att man genom lagstiftning ska försöka skrota bort så många gamla bilar som möjligt. EU vill få bort bilar som blivit stående. 
– Grundidéen är bra, vi tycker också att man behöver få bort bilar som bara står. Men det måste anpassas efter svenska förhållanden, säger Henrik Nyberg.

Varje år passerar sex miljoner bilar i EU gränsen för ELV. Det vill EU-kommissionen komma åt och göra sig av med.
– Det behövs effektiva myndigheter som kan övervaka och se till att de här reglerna följs om de träder i kraft, står det i EU-dokumentet. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup