Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

90-åringen skulle bara parkera sin Porsche

Den 90-årige mannen skulle bara parkera sin Porsche i ett parkeringsgarage. Men det slutade med att sportbilen blev hängandes. Räddningstjänsten häpnade av den ovanliga händelsen.

En 90-årig man i tyska Ludwigsburg skulle bara parkera sin Porsche. Men det slutade med att han körde rakt igenom en betongvägg. Den kraftiga smällen fick väggen att ge vika och sportbilen blev hängande med bakdelen fem meter ovanför marken i ett ventilationsschakt. Skadorna på både bil och byggnad uppskattas till motsvarande omkring en miljon kronor.

Enligt polisen inträffade olyckan på måndagseftermiddagen i ett parkeringsgarage under stadshuset. Föraren skulle backa sin Porsche Carrera GTS när bilen plötsligt accelererade bakåt och träffade den nästan 18 centimeter tjocka väggen. Betongen brast och bilen blev sittande fast mellan våningsplanen. På ett längre klipp på Youtube kan man se hur en förbryllad räddningstjänst arbetar med att bärga bilen.

Räddningstjänsten kallades till platsen och fick använda stegar för att få ut den fastklämde mannen ur bilen. Trots det dramatiska händelseförloppet klarade sig 90-åringen utan skador. Däremot var arbetet med att säkra och ta upp bilen komplicerat.

– Fordonet satt fast i ett slags ventilationsschakt. Vi fick se till att inget bränsle eller olja orsakade brandrisk och sedan sänka ner bilen kontrollerat. Den landade på taket, och vi fick försiktigt vända den rätt igen. Sådant här ser man inte varje dag, säger räddningsledaren Marco Buess.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

El-lastbil slår diesel: Körsträckan – varje dag

Den kostar 2-3 gånger mer än en vanlig lastbil på diesel. Nu avslöjar DHL hur lastbilen lyckas köra längre med el än på diesel – varje dygn. 
– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork, säger åkeriägaren Guner Ismail.

Tunga elektriska lastbilar har haft svårt att få ordenligt fäste på marknaden. Trots att de är nödvändiga för att vi ska klimatmålen. Orsaken är enkel: De kostar 2-3 gånger mer än en dieseldriven lastbil. Det har varit extremt svårt för åkerier att räkna hem. För samtidigt kräver lastbilen laddstopp och de måste investera i laddare. 

Men nu avslöjar DHL Freight och åkeriet WLX WeLink Express i Malmö hur de lyckas köra mer med nya elektriska lastbilar än de som körs på diesel. En ny Mercedes Benz eActros 600 med 50 mils räckvidd rullar 100 mil varje dygn. 
– Det är förmodligen Europas hårdast arbetande ellastbil, uppger DHL. 

Detta är Europas hårdast jobbande elektriska lastbil. DHL kör den längre än lastbilar som går på diesel. Foto: Jenny Leyman

För att få avbetalning på den dyra investeringen på uppåt fyra miljoner kronor hämtas lastbilen redan klockan 06.00 på morgonen från från laddstationen i Malmö av dagens första förare. Färden går först till Malmö hamn för att hämta en trailer och sedan bär det av 23 mil till småländska Emmaboda för det 36 ton tunga ekipaget. Där lossar och lastas bilen full på nytt och kör sen hemåt med ett kort laddstopp i Kristianstad för energipåfyllning på vägen hem.

Hemma i Malmö ställs trailern av i hamnen för vidare transport ut i Europa. Lastbilen kör sedan till laddstationen där den första föraren är klar för dagen vid 15.00. Men lastbilen arbetar vidare. Efter knappt två timmar är den fulladdad. Då hämtas den av nästa förare som kör till DHL Freights terminal i Malmö för att koppla på både link och fullastad trailer för en total längd på 25,25 meter och en vikt på 40 ton. 

Arbetsdagen börjar redan 06.00. Först klockan 03.30 har lastbilen kört klart. Då har den gått 100 mil på ett dygn.

Sedan startar resan mot Göteborg, en sträcka på nästan 30 mil. När den kommit fram tid lossas och lastas på nytt vid DHLs terminal. Föraren får en rast när lastbilen laddas kort för ny energi som räcker för att ta sig hem till Malmö med god marginal. Först klockan 03:30 på natten har lastbilen jobbat klart för dygnet. Då har den rullat 100 mil och varit igång närmare 20 timmar – på ett dygn. 

En vanlig lastbil hos DHL kör 70-80 mil/dag. Tidigare har inte elektriska lastbilar kunnat köra lika långt. Trots högre pris har det körts kortare av åkerierna. En ekvation som är snudd på omöjlig att få ihop. Men med snabbare laddning och längre räckvidd har det blivit möjligt. Men det krävs och mycket arbete med logistiken för DHL. 

Åkeriägaren Guner Ismail är mycket nöjd. Lastbilen kostar 2-3 gånger mer än en vanlig dieselbil, men har levererat över förväntan när det kommer till ekonomi.

– När alla har ett gemensamt mål att minska de fossila utsläppen utan att tumma på service eller långsiktig ekonomisk hållbarhet kan man flytta fram positionerna på det här sättet. Gott samarbete med åkeriet WeLink har gjort att vi tillsammans har kunnat lösa de logistiska knutar som finns för att kunna nyttja bilen så mycket som krävs för att få ihop kalkylerna för alla inblandade, säger Martin Jelvestam, Line Haul Manager Domestic, DHL Freight Sverige.

Mercedes-lastbilen ägs av åkeriet WLX WeLink Express i Malmö som kör för DHL Freight. För ägaren Guner Ismail .
-Jag ville inte hoppa på elektrifieringståget förrän tekniken kommit så långt att det går att få ihop en hållbar ekonomi. Jag vill inte vara beroende av tillfälliga bidrag eller subventioner utan uppdraget ska kunna stå på egna ben. Det var ett stort steg att köpa in och testa den här lastbilen och vårt mål har alltid varit att använda fordonet på samma vis som vi använder våra dieselfordon och köra den i två skift. Nu har vi kört den i full trafik sedan april i år och den levererar enligt förväntan och ekonomiskt till och med bättre, säger Guner Ismail.

Lastbilschaufförerna är glada över att slippa hålla på med diesel och oljor. 
– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork, och den är helt tyst oavsett last. Dessutom slipper de allt med oljor och diesel, berättar Guner Ismail.

Fakta Mercedes eActros 600 som kör för DHL

Nyttjande: 100 mil/dygn, 5 dagar/vecka
Typ av leveranser: Kör importerade varor till kund i Emmaboda, levererar varor från kund för vidare distribution samt kör pallgods och paket mellan DHLs terminaler.
Räckvidd: Upp till 500 km
Utnyttjningsbar batterikapacitet : 600 kWh, 3 batterier
Totalvikt/maximal sammanlagd bruttovikt : 44 000 kg
Max kapacitet/lastvikt: ~32 700 kg
Ålder: Varit i bruk sedan april 2025
Ägare: WLX WeLink Express
Kör för: DHL Freight Sverige

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Galen Rolls-Royce: 27-liters V12 från Spitfire

En Rolls-Royce med 27-liters V12-motor från stridsplanet Spitfire. Toppfarten är hisnande – men inget man bör testa. Nu ska den galna monsterbilen säljas.

En rejält modifierad Rolls-Royce byggd på ett chassi från 1930 är till salu på Ebay. Bilen drivs av en 27-liters Merlin V12 flygmotor med 1 000 hk. En likadan motor som drev två av Storbritanniens mest kända jaktplan under andra världskriget, Spitfires och Hurricanes. Bilen sägs kunna nå 120 km/h på första växeln och 220 km/h på andra, med en teoretisk toppfart på nästan 350 km/h – även om ingen har testat detta, av uppenbara skäl.

Bilen byggdes för över 50 år sedan och är en av de äldsta Merlin-drivna bilarna som finns kvar. Precis som andra Merlin- och Meteor-bilar är den helt unik. Ett specialbygge, där ingen är den andra lik. Med specialkaross och den kraftfulla Merlin-motorn är detta alltså en mycket unik skapelse. Det högsta budet just nu ligger på 42 250 euro, ungefär 532 000 kronor. Men det kan mycket väl stiga ännu högre.

En kraftigt modifierad Rolls-Royce, byggd på ett chassi från 1930.
Bilen drivs av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 flygmotor med 1 000 hk.
Bilens ha byggts för över 50 år sedan – vilket gör den till en av de äldsta Merlin-drivna bilarna någonsin
Bilen har en teoretisk toppfart på 350 km/h, men att försöka nå den är troligtvis ingen bra idé.
Dela med dig av Carup

Stor nätbutik sålde 6 år gamla vinterdäck som nya

Stora näthandlaren Bythjul sålde sex år gamla vinterdäck som nya. De motsatte sig kundens krav på ersättning. Nu har Allmänna Reklamationsnämnden avgjort däcktvisten. 

Han trodde sig köpa fyra nya vinterdäck förra hösten. Priset var nästan 6000 kronor och han såg fram emot att köra tryggt och säkert i många år. Det dröjde inte länge innan han upptäckte att däcken var mer än begagnade.
– Däcken levererades den 17 oktober och då framkom det att de var sex år gamla. Däck är färskvara. Livslängden är tio år och det finns därför bara fyra år kvar på däcken, står det i anmälan. 

Kunden hade tänkt använda däcken på sitt hobbyfordon. Därför blev affären ännu mer ofördelaktig för honom, enligt anmälan.
–  Däcken sitter på en entusiastbil som körs lite och inte kommer att nötas upp av slitage på fyra år, står det i anmälan.

Kunden hörde genast av sig till Bythjul. Han krävde att få ett rejält prisavdrag på hjulen. Han kände sig lurad och undrade hur de kunde sälja så gamla däck.
– Om det framgått att de var sex år gamla hade han inte köpt dem. Han klagade till Bythjul som uppgav att han kunde få 30 procent prisavdrag men det är för lågt i förhållande till däckens skick. Han vill ha prisavdrag motsvarande 50 procent av kostnaden, står det i anmälan.

Motsatte sig kravet

Bythjul motsatte sig kravet. Enligt dem är ett så stort prisavdrag inte rimligt. Istället föreslår de en jämkning.
– Enligt VTI (Väg och Transportforskningsinstitutet) och den oberoende forskning som gjorts så åldras inte däck eller tappar egenskaper under närmare fem år förutsatt att de lagras korrekt och inte tagits i bruk. Ett avdrag på 30 procent är därför rimligt, svarar Bythjul.

Bythjul erkänner däremot att de gjort ett misstag. Man ber kunden om ursäkt. Men de tycker inte att hans krav är rimligt.
– Det är beklagligt att däcken var så gamla. Det tillhör god försäljningssed inom branschen att märka upp däck äldre än tre år och där har det brustit denna gång. Att däckens halva livslängd är förbrukad stämmer dock inte. 

Därför slutade hela saken hos Allmänna reklamationsnämnden. De tittade närmare på fallet. Enligt ARN är Konsumentköplagen tillämplig. 
– Nämnden anser att ett prisavdrag om 2 835 kr, motsvarande 50 procent, är skäligt och svarar mot felet. Bythjul rekommenderas därför att betala detta belopp till kunden. 
Vi har sökt Bythjul för en kommentar. De har ännu inte svarat. 

Så kan du se hur gamla dina vinterdäck är

De sista fyra siffrorna i DOT-numret är vanligen tillverkningsveckan och året. Ibland kan koden sitta på insidan av däcket. Om det till exempel står 3118 på slutet är däcken tillverkade vecka 31 år 2018.
Bild: Continental


LÄS MER:

Dela med dig av Carup