Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Nya regler: Så straffas bilar utan knappar

Nya regler efter nyår. Så ska bilar utan knappar straffas. 

Nya bilar får allt färre knappar och allt mer av viktiga funktioner flyttas över till skärmarna. Även grundläggande funktioner som att sätta på värmebakrutan eller justera ventilationsgallren flyttas till skärmarna. Men en ny forskningsstudie visar att det ger osäkrare förare. Nästa år kan biltillverkarna dessutom straffas om förarmiljön distraherar föraren. Krocktestinstitutet Euro Ncap kommer ta bort stjärnor från bilmodeller som inte har säkra funktioner för förarna.

I sin bedömning av nya bilar tar de nu hänsyn till hur säker körning bilarna erbjuder. De kommer att utvärdera bilarnas förarmiljö utifrån hur väl vi kan interagera med bilen. Och särskilt titta på vilka knappar som finns.
– Nya utvärderingar av människa-maskin-gränssnittet (HMI) introduceras, där placeringen, tydligheten och användarvänligheten av viktiga kontroller utvärderas – inklusive tillgängligheten av fysiska knappar för vanligt förekommande funktioner, vilket enligt konsumentfeedback kan minska distraktioner, uppger Euro Ncap. 

Bilar som flyttat alla kontroller till skärmarna riskerar att bli av med stjärnor i Euro Ncaps säkerhetstester efter nyår. På bilden syns Tesla Model S som har ytterst få fysiska kontroller.

En del nyare bilmodeller, bland annat Tesla, har fått hård kritik för att dörrhandtagen kan sluta fungera efter en olycka. Nu kommer EuroNcap att införa krav på att eldrivna dörrhandtag fortsätter att fungera efter en kollision. Dessutom måste elbilar kunna kommunicera risken för batteribrand till föraren och varna i tid om bilen är på väg att börja brinna under laddning eller efter en olycka. 

Men de nya krav är fler än så. Euro Ncap ska också undersöka hur bilarnas numera obligatoriska förarövervakning fungerar. Nya bilar måste ha en trötthetsvarnare. Men många upplever att den piper och plingar så fort man vrider på huvudet eller gäspar. De här systemen kommer Euro Ncap att utvärdera. 

Volkswagen är en av de tillverkare som börjat ta tillbaka fysiska knappar. Det här är nya elbilen VW ID. Cross om snart lanseras. Foto: VW

– För att uppnå högsta betyg måste fordon inte bara använda kontinuerlig ögon- och huvudspårning utan också koppla information om förarens tillstånd till känsligheten hos förarassistanssystemen. Ytterligare poäng kommer att ges till tekniker som kan identifiera tecken på drog- eller alkoholberoende och de som säkert kan få fordonet att stanna om föraren slutar reagera, uppger Euro Ncap. 

De kommer även granska hur bra bilarna är på att upptäcka om säkerhetsbältena används korrekt. Nya bilar har dessutom system med hastighetsvarnare. EuroNcap ska nu granska om bilarna ger rätt hastighetsgräns under verklig körning, något många bilmärken haft stora problem med. 

Utöver det ska de också undersöka hur bra bilarna är på att undvika krockar genom olika ingripanden från förarassistansen. Dessutom krocktestar de med fler krockdockar för att se hur barn och äldre passagerare klarar sig i en olycka. 

– Euro Ncap fortsätter att främja säkerhetsstandarder inom alla aspekter av fordonsdesign, och 2026 års protokoll förkroppsligar detta åtagande genom att uppmuntra tillverkare att anta och förbättra livräddande teknik. Det avsedda resultatet är förbättrat skydd för fordonspassagerare och alla trafikanter genom effektivare förarassistans, robust olycksförebyggande åtgärder, förbättrat krockskydd och förbättrad hantering efter olyckor, säger Dr. Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Chockfilm avslöjar bilisters livsfarliga beteende

Ny chockfilm från lastbilschaufförer avslöjar svenskarnas vansinnesomkörningar. Här är det centimetrar från allvarlig trafikolycka. Så här säger lagen om omkörningar.

Youtube-kanalen Trucker Dashcam publicerar regelbundet situationer som chaufförernas kameror fångat på vägarna. På julaftonen kom en film som avslöjar flera livsfarliga vansinnesomkörningar. Bilister är beredda att riskera livet på sig själva och medtrafikanter för att komma om långsammare fordon. Vid flera tillfällen är det nära att smälla. 

Att göra en farlig omkörning utan fri sikt är inte bara livsfarligt. Det kan ge höga böter. I värsta fall kan föraren bli åtalad för vårdslöshet i trafik. Då blir det dryga dagsböter.
– Det är varierande böter beroende på hur farlig omkörningen har varit. Det blir en bedömningsfråga och den högsta summan är 3000 kronor. Men som sagt är det något som man får ta från fall till fall, har trafikpolisen Joakim Abrahamsson tidigare sagt till Carup.

Den som kör om på det här sättet tjänar otroligt lite tid, men tar en extremt stor risk.
– Det är ett otroligt omoget sätt att tjäna några sekunder. Om man kan räkna matte så går det att räkna ut hur få sekunder man tjänar på att köra om på det här viset, har trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg tidigare sagt till Carup. 

Så här säger lagen om omkörningar

32 §   En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 §   Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Möte och omkörning på väg

34 §   Vid möte med ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ett fordon hållas till höger.

Där skenornas läge föranleder det, får fordonet dock hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

35 §   Omkörning av ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ske till höger.

Där skenornas läge föranleder det får dock omkörning göras till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet. På en körbana med enkelriktad trafik får omkörning även äga rum till vänster, om trafikförhållandena medger det.

36 §   Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.

En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

37 §   När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.

Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Källa: Trafikförordningen, 3 kapitlet. Bestämmelser för trafik med fordon

LÄS MER:



Dela med dig av Carup

Biljätten tvingas stänga ner sina laddare för elbilar

Enorm konkurrens knäcker Porsche i Kina. Nu tvingas lyxtillverkaren dra ur kontakten till sitt nätverk av snabbladdare. Kan vara första steget till att lämna Kina helt. 

Länge var Kina en enorm guldgruva för tyska Porsche. Nyrika kineser ville manifestera sin rikedom med en ikon från Tyskland. Försäljningen toppade 2021 med 95 000 bilar. Förra året sålde Porsche 57 000 bilar och i år har raset bara fortsatt. Det kan landa på så lite som 40 000 bilar i år. 

– Högteknologisk och mycket prisaggressiv lokal konkurrens har utvecklats där. Vårt marknadssegment för dyra lyxprodukter har å andra sidan praktiskt taget kollapsat på kort tid. Precis som fallet är för andra lyxvaror, skrev Porsches vd Oliver Blume tidigare i år i ett brev till personalen. 

Porsches elbilar har svårt att hitta köpare i Kina. Istället gör Xiaomi som har en snarlik design stor succé. Nu avvecklar Porsche sitt nätverk med laddare i Kina.

Nu kommer beskedet att Porsche tar till drastiska medel efter raset i Kina. Vissa experter tolkar det som ett tecken på att Porsche kan lämna Kina helt. Från 1 mars 2026 börjar Porsche gradvis stänga ner sitt nätverk med 200 laddstationer, uppger kinesiska nyhetsbyrån Yicau. De hänvisar till officiella Porsche-källor som har bekräftat informationen. 

– I takt med att marknadsförhållandena utvecklas och användarnas laddningsvanor fortsätter att förändras utvärderar Porsche regelbundet vilken roll deras laddningstjänster spelar för att stödja daglig mobilitet. För att bättre anpassa sig till nuvarande krav och prioritera användarbekvämlighet och upplevelse har Porsche China beslutat att optimera sina högpresterande laddningstjänster, skriver Porsche i ett brev. 

Beskedet kommer efter att Porsche dessutom ska minska antalet återförsäljare i Kina från 150 till 80. Konkurrensen från nya märken som Xiaomi och BYD blir allt svårare att möta, särskilt för elbilarna. Nu står Porsches hopp till nya Cayenne Electric, men Xiaomi erbjuder elbilar med liknande prestanda till mycket lägre pris. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Bilexpert grundlurad i bilaffär: ”Hjärtat stannade”

Att vara expert på bilar räcker inte – bilhandlare gick själv på lömsk blåsning. Bilen saknade en helt avgörande komponent. 
– Jag trodde att jag skulle dö. Hjärtat liksom stannade, säger tidigare bilhandlaren Kent Nygren, till Folkbladet. 

Att göra en bra och säker bilaffär upplevs av många som komplicerat. För den genomsnittlige köparen är det alltid svårt att avgöra om man verkligen kan lita på det bilsäljaren säger och om priset är rimligt. Nyligen visade det sig dessutom att även en riktig bilexpert kan bli grundlurad i en bilaffär. Kent Nygrens yrkesliv och fritid har till stor del kretsat kring motorer. Men när han och frun köpte en fyrhjulsdriven Kia Sportage på Blocket skulle köpet visa sig vara allt annat än de först trott.

Paret köpte bilen i slutet av förra året av en bilfirma i Umeå. De betalade 98 000 kronor och till en början fungerade bilen utan några större problem. Det var först när Kent Nygren upptäckte en oljefläck på golvet som han bestämde sig för att undersöka bilen underifrån.
– När jag liksom var under bilen gick jag bakåt och kikade. Plötsligt såg jag att bilen saknade mellanaxel, det var helt tomt där den skulle sitta, säger Kent, till Folkbladet

Det var inte en fullt fungerande Kia Sportage Kent och Liisa Nygren köpt.

Efter upptäckten bestämde sig Kent Nygren för att besikta bilen redan samma dag. Besiktningspersonalen kunde konstatera samma sak. Den fyrhjulsdrivna bilen var inte fyrhjulsdriven eftersom den saknade kardanaxeln som gör bilen det. På grund av den underkända besiktningen bestämde sig paret för att lämna tillbaka bilen till firman i Umeå.
– Försäljaren blånekade. Han sa att bilen var i toppskick när vi tog den och vidhöll att bilen var fyrhjulsdriven när den såldes och att axeln i så fall måste ha blivit stulen efter köpet, berättar Liisa Nygren till Folkbladet. 

Paret anmälde bilköpet till ARN hösten 2024 och i juni 2025 gav nämnden Liisa och Kent rätt att häva köpet. Strulet slutade däremot inte där. 
– Ett beslut av ARN är inte tvingande, bara en rekommendation. Jag tog kontakt med dem och frågade om de skulle följa beslutet. Det skulle de, svarade de och bad om telefonnummer till oss. Då skulle de kontakta oss. Men när jag skickade telefonnumret så blockerade de allting. Det gick aldrig att komma i kontakt med dem på något vis. Alla mejl, allting, säger Kent till Folkbladet. 

Kent och Liisa blev då tvingande att vända sig till en advokat. Tillsammans med advokaten tog de kontakt med personen som ägde bilen innan bilfirman köpt in den. Det avslöjades då att det fanns dokumenterat att axeln monterats bort tidigare på grund av missljud. Paret lyckades med juristen komma fram till en lösning med bilfirman där Kent och Liisa fick behålla bilen, och ersattes med 25 000 kronor. 
– Jag har varit fordonsmekaniker och haft egen bilfirma, jag har haft det som mitt största fritidsintresse. Att man trots det ändå kan bli så jävla blåst, nog jag har känt mig riktigt dum. Och samtidigt, vem fan lägger sig på rygg och kollar om kardan är kvar, avslutar Kent till Folkbladet.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup