Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Toyota återupplivar älskad motor

En av Toyotas mest älskade motorer är tillbaka. Och det är bara en av många överraskningar.

För den som älskar äldre bilar är det ofta svårt att hitta nya delar när något går sönder. Originaldelar är dyra, sällsynta och blir snabbt slitna. För klassiska Toyotas har det varit ett stort problem. Men nu har Toyota tagit ett stort steg för att lösa det.

– GR Heritage Parts är ett projekt som tar fram gamla reservdelar som inte längre finns och säljer dem som nya, äkta delar. Syftet är att låta folk fortsätta köra sina älskade bilar som betyder så mycket för de och som de har så många minnen med, skriver Toyota Gazoo Racing.

Toyota Gazoo Racing är Toyotas racing- och prestandadel. De börjar nu tillverka nya delar till flera klassiska modeller. Bland annat till Land Cruiser, Supra och den bakhjulsdrivna AE86 Corolla.
– Just nu återutges och säljs över 200 delar för totalt åtta bilmodeller inom projektet.

Men den stora nyheten är att de lanserar nya cylinderblock och cylinderhuvar till den kända 4A-GE-motorn på 1,6 liter. Cylinderhuvarna är tjockare på vissa ställen och bearbetas med modern teknik som gör att alla delar blir mer lika varandra. Blocken är gjorda i mer hållbara gjutjärn och fungerar i både längsgående och tvärställda motorer.

Toyota Gazoo Racing kommer också att visa en restaurerad AE86 med de nya delarna på Fuji Speedway i Japan i helgen, och kunder kan då förhandsbeställa delarna. De väntas finnas tillgängliga i maj 2026. Om du har gamla 4A-GE-block eller huvar kan det vara smart att sälja dem innan nyproduktionen gör originaldelarna mindre sällsynta.

4A-GE-motorn debuterade 1983 och satt bland annat i AE86, Celica och Carina. Den har 16 ventiler och dubbel överliggande kamaxel. Ursprungsversionen gav upp till 140 hk, medan senare versioner nådde upp till cirka 165 hk och med supercharger (4A-GZE) gav den nästan samma effekt. Nu får den klassiska motorn chans att leva vidare – bättre än någonsin.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Ny elbil slår undan benen: ”Volvo har panik”

Stora bilmärken har fått panik efter bilmässan enligt experten. Ny elbil som går 80 mil ritar om spelplanen totalt. 
– Volvo har gissningsvis panik med sin nya Volvo EX60 som ska visas i januari, säger bilexperten Alrik Söderlind. 

Flera biltillverkare har drabbats av panik, enligt bilexperten Alrik Söderlind. Orsaken är nyheten som slog ner som en bomb på bilmässan i München. BMW visade upp en elbil som går 80 mil till ett konkurrenskraftigt pris. Den tog flera konkurrenter på sängen. 
– Hela mässan var egentligen över på fredag när BMW visade sin Neue Klasse. Den slog undan benen på alla andra som blev statister. 

Mercedes hade laddat för mässan i månader. De hade tagit i från tårna när de visade upp sin nya elbil Mercedes GLC. Svenska vd:n Ola Källenius hade till och med dammat av den gamla kromgrillen. Men bilen visade sig ha nästan 10 mil kortare räckvidd än BMW:s nya teknikunder Neue Klasse. 
– Det svettas hos Mercedes som trodde att München skulle bli ett segertåg. Många bilar blev över en natt osäljbara. Tesla har varit teknikledande, men nu… säger Alrik Söderlind. 

Om det är svettigt hos Mercedes i Stuttgart är det panik hos Volvo i Göteborg. Deras 8 år gamla XC60 står för över en tredjedel av försäljningen och är Sveriges mest sålda bil.
– Volvo XC60 är Sveriges mest sålda bil. Men tycker jag den i princip är osäljbar. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan köpa en elbil som går 80 mil på en laddning och kommer ha mycket lägre förmånsvärde? 

Volvos stora hopp står till elbilen EX60 som ska premiärvisas i januari. Men nu finns risken för att den i likhet med Mercedes får svårt att matcha BMW:s nya 80-milabil. 
– Volvo har aldrig gjort sig kända för att göra lätta och energisnåla bilar. Jag tror man svettas över räckvidden på 80 mil i BMW Neue Klasse. Jag tror att man vill ha mer än 750000 kronor för sin EX60, där svettas man också. Det som kan rädda EX60 är att göra en gubbsnygg bil utan en massa ljus och blink i fronten och en minimalistisk interiör. 

BMW:s nya elbil går 80 mil på en laddning. ”Många bilar blev över en natt osäljbara”, säger biljournalisten Alrik Söderlind.
Hur kommer Volvo kunna matcha en prislapp på 750 000 kronor och en räckvidd på 80 mil. I januari får vi svaret.

Sedan har vi Audi, som verkar mest vilsna av alla. De mer eller mindre idiotförklarade sina nuvarande bilar som har gigantiska skärmar och pianolackade plast i inredningen. Istället ska de bli ett minimalistiskt bilmärke där skärmen kan kan trollas bort. 
– Just nu har man sitt yngsta modellprogram någonsin. Och så åker man till München. Stora grejen är att designspråket är helt nytt, jag tror det är helt rätt. Men de säger att det vi har nu är inte bra, vi ska detoxa allt det digitala. Vi ska tar bort all pianolack. Dagens Audibilar blev över en natt omoderna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Enorm återkallelse av dieselbilar – AdBlue-fel

Enorm återkallelse av dieselbilar. Även svenska bilägare kan vara drabbade. 
– Det här är inte alls bra, bilarna kan få körförbud vid besiktningen, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Stellantis tvingas återkalla ett stort antal modeller av märkena Citroên, DS och Peugeot. Anledningen är ett fel i styrenheten som gör att en viktig varningslampa kanske inte fungerar. Felet gör att bilägare kanske inte varnas om det blir problem med Adblue eller partikelfilter. Enligt återkallelser som gått ut via EU är även svenska bilar drabbade.

– Om man kan visa att det är ett ursprungligt fel så kommer bilen att få permanent körförbud. Nu kommer alla EU-länderna också att börja med NOx-mätning vid besiktningarna. Alla de här bilarna riskerar att bli underkända utan att ägarna har fått en varning, säger Bo Ericsson.

Omkring 900 000 bilar av märkena Citroën, DS och Peugeot återkallas för fel i AdBlue-systemet.

Sammanlagt är det 900 000 bilar från de tre franska märkena som är drabbade. De flesta bilarna har tillverkats från den 20 October 2015  till 19 oktober 2022. 
– Det är givetvis inte bra och självklart något Stellantis måste åtgärda då det är krav på att avgasreningssystemet måste fungera och larma när fel uppstår, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).

För de som äger en Citroën, DS eller Peugeot som är tillverkade under den aktuella perioden så gäller det att kontakta en auktoriserad verkstad så fort det går. Om inte Adblue fungerar som det ska, bryter man mot lagen.
– Ja, felet gör att man kan bli underkänd vid besiktningen. Nu när de strängare reglerna kommer. Det här är inte alls bra för bilägarna. Dessutom kommer polisen att börja göra mätningar längs vägarna nu och då riskerar de att fastna i dem, säger Bo Ericsson.

Hos Motorbranschens Riksförbund fick man precis veta nyheten. Där hoppas man att det inte kommer innebära några problem för konsumenterna. 
– Jag förutsätter att, om det är som det skrivs i media, det blir det en återkallelse, kostnadsfri för bilägaren, för att åtgärda felet, Något större problem bör det inte vara för ägarna, utan de som får utmaningar är nog verkstäderna som får en hel del att göra, säger Klaus Silfvenius.

I Sverige är det Wismo Group som är generalagent för samtliga drabbade bilmärken. Vi har sökt dem för en kommentar, men de har inte svarat.

De drabbade modellerna:

  • Citroën Berlingo
  • Citroën C3
  • Citroën C3 Aircross
  • Citroën C4 Cactus
  • Citroën C4 Picasso
  • Citroën C5 Aircross
  • Citroën C-Elysée
  • Citroën Jumpy
  • Citroën Spacetourer
  • DS 3 Crossback
  • DS 4
  • DS 7 Crossback
  • Peugeot 208
  • Peugeot 2008
  • Peugeot 301
  • Peugeot 308
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 508
  • Peugeot 5008
  • Peugeot Boxer
  • Peugeot Expert
  • Peugeot Rifter
  • Peugeot Partner
  • Peugeot Traveller
    Källa: Car-Recalls

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Vill återkalla 1000-tals XC60 – Volvo överklagar

Volvo har hamnat i dieselbråk i Tyskland. En tysk myndighet vill att närmare 2 000 XC60 återkallas. Nu överklagar Volvo beslutet.

1 700 exemplar av första generationens Volvo XC60 med 2,0-liters dieselmotor släpper ut mer kväveoxider än tillåtet. Det menar den tyska transportmyndigheten KBA vilket Carup rapporterat om tidigare. Volvo var starkt kritiska till detta när det kom ut – och nu har man överklagat beslutet.
– Tillverkaren har överklagat det här beslutet och den omedelbara verkställigheten av beslutet har därför avbrutits, säger Stephan Immen, presstalesperson på KBA, till Vi Bilägare.

Konflikten handlar om ett så kallat ”temperaturfönster”. Det är en funktion som minskar avgasreningen vid kallt väder för att skydda motorn. KBA menar att detta leder till olagligt höga utsläpp och krävde att Volvo skulle åtgärda felet och kontakta ägarna inom två månader. Men Volvo har stått på sig.

En Volvo XC60 från 2004.

Volvo har tidigare kritiserat att KBA använder en ny och hårdare lagtolkning retroaktivt på äldre bilar som uppfyllde lagkraven när de var nya.
– Den teknik vi använder för avgasrening är branschstandard och välkänd för berörda myndigheter, har Volvos pressavdelning sagt tidigare.

Bilarna som myndigheten vill återkalla är typgodkända i Spanien och därmed lagliga att köra i EU. Volvo menar att kunderna i Tyskland inte behöver vidta några åtgärder så länge överklagan pågår. KBA har dock varnat för att fler modeller kan bli föremål för återkallelse, eftersom flera bilar använder samma motor och teknik.

EU-domstolen har tidigare slagit fast att temperaturfönster inte är tillåtet om det inte är absolut nödvändigt för motorns säkerhet, vilket försvårar Volvos ställning.
– Vi bestrider beslutet eftersom vi anser att myndigheten har tillämpat en ny lagtolkning retroaktivt på äldre fordon. Alla Volvo Cars bilar har certifierats och godkänts enligt lagar och regler, och tekniken vi använder är branschstandard, sa Volvo Cars pressavdelning till Carup tidigare.

Vi har varit i kontakt med Volvo gällande den senaste överklagan från tillverkaren. Nu är tongångarna mer försiktiga jämfört med Volvo Cars tidigare svar om KBA:s beslut.
– Vi för fortfarande diskussioner med KBA och tyska myndigheter. Då detta fortfarande pågår kan vi inte kommentera ytterligare i detta skede, skriver kommunikationschefen Magnus Holst.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup