Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
Tyskland återinför elbilsbonus. Nu blir det återigen lättare för många att köpa elbil på Europas största bilmarknad.
För två år sedan bestämde sig Tyskland för att helt ta bort statliga bidrag till elbilar. Beslutet skakade om bilindustrin rejält, men nu återinförs det statliga bidraget till elbilar i Tyskland. Det nya bidraget ska främst främja familjer med låg- eller medelinkomst. För att få bidraget får du inte tjäna mer än 878 000 kronor per år och gränsen ökar med 54 000 kronor per barn i hushållet. Bidraget kommer att gå att använda till att köpa både elbilar och hybrider.
Tyska medier rapporterar att bidraget kommer att ligga på cirka 30 000 kronor och att det ökas med 5 000 kronor per barn. Ett hushåll med särskilt låga inkomster kan få ytterligare 10 000 kronor i bidrag. Det nya bidraget förväntas börja gälla från och med januari nästa år. LÄS MER:
Nytt svenskt dieseltest avslöjar sanningen om HVO100, B7 och premiumdiesel. Resultatet är överraskande – många trodde HVO100 skulle ge högre förbrukning. – Miles+ chockerar. Det syns tydligt att den kostar mer, säger en av testarna från BSR Sweden.
Experterna från BSR i Växjö är tillbaka med ett nytt bränsletest som bjuder på flera överraskningar. Denna gång bestämde de sig för att undersöka skillnaderna mellan tre olika bränslen från Circle K, nämligen B7-diesel, Miles + och HVO100. – Vi har nu testat bränslena under flera veckor och vi har varit supernoga för att det ska bli precis rätt, säger en av testarna från BSR.
BSR har utfört testet med en BMW 320 diesel från 2019 som de gjort om med specialtank för att kunna skapa en helt exakt mätning. De har kört bilen två gånger varje dag ungefär fyra mil. Detta har gjort att bilen tvingats kallstarta två gånger. – Vi tycker att det är en väldigt bra mätning eftersom det skildrar hur de flesta har det, säger en av testarna.
Se hela testet här.
När de sedan gick igenom resultatet efter undersökningen började de med att räkna ut hur mycket av de olika bränslena bilen drog på 100 kilometer. Det visade sig då att Miles + hade minst förbrukning på 5,26 liter per 100 km. B7:an och HVO100 hade båda en förbrukning på 5,37 liter per 100 km. Det är en skillnad i två procent för premiumdieseln. – HVO100 drar exakt lika mycket som vanliga B7:an. Man får alltså ingen förändring i bränsleförbrukning. Man skulle kunna tro att den ger en ökad förbrukning, men så är inte fallet. Det är exakt samma. Riktigt intressant, säger testaren.
De räknade även ut kostnaderna för bränslena per 100 km och då blev resultatet helt annorlunda. B7:an kostade minst och hade ett pris på 94,15 kronor per 100 km medan Miles + hade ett pris på 95,40 kronor. När det gäller HVO100 ökade däremot skillnaderna rejält. HVO100 kostade 129,57 kronor per 100 km. – Det kostar att vara miljövänlig, säger en av grabbarna från BSR.
Resultatet från testet visade dessutom att även om Miles + drar mindre har den fortfarande en dyrare kostnad totalt, jämfört med B7:an. – Det syns tydligt att Miles + blir dyrare även om den drar mindre, avslutar testaren från BSR. LÄS MER:
Ny innovativ teknik förvandlar vägar till kraftverk. Första anläggningen redan i drift. Fordon skapar energi när de passerar som sedan kan ladda elbilar.
El är den nya oljan i världen. Med allt fler elbilar, energislukande AI-teknik, robotar och eldrivna fabriker spår många experter att elektrisk energi blir en allt viktigare och mer värdefull tillgång. Nu har en tysk startup skapat ett helt nytt sätt att generera elektrisk energi. Och den första anläggningen har redan invigts i Hamburgs hamn i Tyskland.
Det tyrolska startupföretaget REPS omvandlar vägtrafikens kinetiska energi till utsläppsfri elektricitet. Den första anläggningen invigdes i måndags och är nu i drift i Hamburgs hamn. Den tyska starten REPS (Road Energy Production System) har tagit fram ett helt nytt sätt att låta fordon skapa elektrisk energi via ett kraftverk som byggs in i vägar.
Den första anläggningen har nu invigts i Hamburgs hamn. Foto: REPS
De har skapat en tolv meter långt och tre meter brett kraftverk som fungerar som en vanlig vägbana. När fordon, framförallt lastbilar, kör över stålplattorna trycks de ner och skapar energi som överförs till ett hydrauliskt system som genererar elektricitet via en magnetisk enhet. Fordonen som kör över plattorna ska inte märka någonting och inte få högre bränsleförbrukning. – Det som började som en djärv idé blir nu verklighet – att förvandla vägar till rena kraftverk, uppger REPS.
Frågan är dock hur gångbart det är jämfört med andra energikällor. För att skapa 1 kWh energi krävs dock 16 överfarter vid den 12 meter långa anläggningen. Men enligt REPS skulle en anläggning av 312 system kunna skapa 18 GWh energi varje år, och kompensera för 5-15 procent av koldioxidutsläppen för trafiken i hamnen. De uppger att ett 80 meter långt system på en gata skulle kunna generera 200 MWh – årligen. Enligt REPS skulle en anläggning betala av sig på 10 år. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Lotus backar från sina helt elektriska ambitioner. Bilmärket gör om elbil till hybrid. – Hybrider erbjuder fler valmöjligheter för köpare, säger Feng Qingfeng, vd för Lotus.
De senaste åren har flera biltillverkare lovat att de snart helt ska övergå till att bara producera elbilar. Många har dock tvingats ändra sina planer och några exempel på det är Volvo och Bentley. Nu ansluter även Lotus till den skaran, då företaget är det senaste bilmärket som tvingats skrota sina elbilsambitioner.
För några år sedan hävdade Lotus att bilmodellen Emira skulle bli den sista med en förbränningsmotor. Nu avslöjar däremot Lotus att de inte alls bara kommer att lansera nya elbilar utan redan nästa år kommer hybriden Eletre. SUV:en kommer först att lanseras i Kina och senare under året i Europa. – Det kommer att hjälpa oss att expandera till bredare marknader, inklusive regioner med långsammare elbilsanvändning, såsom Italien, Spanien och Saudiarabien, säger Feng Qingfeng, vd för Lotus, enligt Autocar.
Lotus Eletre.
Åtgärden att lansera Eletre som hybrid gör att Lotus som är Geely-ägt kommer att undvika EU:s högre tullar på kinesiskt tillverkade elbilar. Enligt Lotus kommer förbränningsmotorn i nya Eletre kunna ladda batterier samtidigt som bilen körs. Det finns än så länge inga specifika detaljer om själva motorn, men Eletre kommer med 912 hästkrafter, rapporterar Autocar.
2025 har hittills varit ett tufft år för Lotus och företaget redovisade en rörelseförlust på 357 miljoner dollar, medan försäljningen, delvis på grund av amerikanska tullar, sjunkit med 40 procent till 4 612 bilar. Även i hemlandet Storbritannien minskade försäljningen med 27 procent. LÄS MER: