Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
John Deeres monstertraktor har mer hästkrafter än de flesta Ferraribilar. Nu har en journalist fått provköra besten med en 18-liters dieselmotor. – 9RX 830 har få naturliga rivaler, skriver Autocar.
Varje år genomför motorjournalister massor av olika biltester på nya bilar. Autocar är en av världens största biltidningar och de har en märklig jultradition där de utför en provkörning på en lite annorlunda modell. I år hamnade valet på John Deeres rekordtraktor som heter John Deere 9RX 830. Den är mer kraftfull än någon annan traktor i världen. – Årets jultestobjekt tar den där “höga hästkraften” till en nivå som inte setts i sitt område tidigare, skriver Autocar.
Traktorer som används till jordbruk behöver ofta väldigt mycket kraft för att kunna utföra sitt arbete, men när John Deere tog fram 9RX 830 var de tvungna att ta sitt skapande till en ny nivå. Den har en enorm motor, nämligen en 18-liters sexcylindrig turbodiesel med 830 hästkrafter och ett vridmoment på 4 234 Nm. En kraft som är jämförbar med vad många moderna hyperbilar har idag. – Till skillnad från en bil, som kanske bara levererar en överbelastad toppeffekt under en kort tid, kan John Deere upprätthålla denna toppsiffra i timmar åt gången, skriver Autocar.
På egen hand väger traktorn hela 21 119 kg. Den har dessutom inga däck utan använder istället band. Dessa band ska ha imponerat stort på Autocar, även om de framstod som läskiga till en början. – 9RX kringgår många problem med kanske sin mest uppenbara mekaniska funktion: de fyra uppsättningarna 762 mm breda band som den löper på istället för hjul. Fördelarna är många. För det första fördelar banden lasten betydligt mjukare, skriver Autocar.
9RX är fyrhjulsdriven och har en automatisk växellåda med 21 växlar för framåtkörning och 11 växlar för backning. 9RX 830:s maxhastighet är 40 km/h, vilket däremot är mycket långsammare än vad Ferraribilar kan uppnå. – Styrningen är lätt, genomgående, men eftersom sikten är så god och vändradien är 6,75 m (från bakaxelns mittlinje) är den förvånansvärt lättmanövrerad, skriver tidningen.
Motorn som sitter i nya 9RX 830. Den har 830 hästkrafter och ett vridmoment på otroliga 4 234 Newtonmeter. Foto: John Deere
Som förare i 9RX kan du dessutom använda dig av Apple CarPlay och Android Auto. Traktorn erbjuder även massage så det går inte att klaga på bekvämligheten i den starka traktorn. – Med allround-ljud, klimatkontroll och till och med massage är detta en enkel plats att bli extremt bekväm på, skriver Autocar.
Men om du är intresserad av den nya 9RX 830 kommer du att behöva betala en hel del. Traktorn säljs nämligen för 11,7 miljoner kronor. Alltså är det inte alla som kommer att ha råd med detta monster, och kanske får de leta i John Deeres katalog efter en mindre maskin. Autocar jämför i alla fall köpet av en 9RX med att köpa en riktigt fin bil. – Precis som att köpa en Porsche 911 Turbo S eller en AMG Mercedes, om du ska köpa den största och mest kapabla modellen, kan du lika gärna gå hela vägen och välja den absolut kraftfullaste varianten, skriver Autocar. LÄS MER:
Nya turer i bråket mellan Youtubern Steve Hamilton och Koenigsegg. Kände bilsamlaren uppger att hans helt nya Koenigsegg Jesko för 40 miljoner gick sönder redan första dagen. – Vi har tappat all vår bromsvätska, säger Steve Hamilton.
I november bröt ett infekterat bråk ut mellan bilsamlaren Steve Hamilton och Koenigsegg. Hamilton klagade offentligt på att hans Koenigsegg Regera gick sönder hela tiden och var opålitlig. Christian von Koenigsegg svarade upprört i sociala medier att bilen inte hade servats på tre år och de flugit över tekniker för att hjälpa den kände youtubern.
Samtidigt visade Koenigsegg upp Hamiltons nya Jesko i Ängelholm, som han inte visste vad han skulle göra med. Men nu har Steve Hamilton fått ta emot sin nya Koenigsegg Jesko i USA. I en ny film på Youtube visar han upp hur han tar leverans av den nya hyperbilen som han betalat över tre miljoner dollar för. Till en början gick allt väldigt bra. – Det är ögonblicket vi alla har väntat på. Min Koenigsegg Jesko är här och detta är absolut första gången för Hamilton Collection när hela min familj är här med mig för att ta emot leveransen, säger han i filmen.
Steve Hamilton låter sina sönder avtäcka drömbilen. Sedan får hans 15-årige son köra hem bilen från återförsäljaren och för att köpa pizza. I USA kan 15-åringar köra bil i sällskap av en vuxen. Hela familjen hyllar underverket och tycker den är fantastisk på alla sätt. – Vi har kört typ tre kvarter här och det har varit folk som kantat vägen hela vägen. Jag älskar detta, säger Hamilton.
Nästa morgon är det dags för Hamilton att köra sin nya Koenigsegg Jesko och göra en ny video. Men något har hänt under natten. Framför bilen ligger två stora pölar med bromsvätska. Bilens varningssystem varnar för problem med bromssystemet, men uppger att den går att köra försiktigt. Även en motorvarningslampa är tänd. Och innan dess hade infotainmentsystemet slocknat men börjat fungera igen, uppger youtubern.
Hamilton lät sin 15-åriga son köra Jeskon efter att den avtäckts. Steve Hamilton uppger att hans nya Koenigsegg Jesko hade läckt ut bromsvätskan. Bilen varnade för bromsfel, men enligt datorn gick den att köra försiktigt.
– Jag började den här videon med att försöka vara en förespråkare för Koenigsegg. Jag ville att detta skulle vara inget annat än positivt. Jag njöt som fan av den här grejen. Jag filmade inte ens när hela rattpanelen slocknade. Jag hade inga blinkers. Jag hade inget gyro eller hastighetsmätare alls. Pratade med deras tekniker. Det slutade med att det fixade sig självt. Spelade inte in det igen, men nu läcker den hydraulvätska och den är oanvändbar, säger Steve Hamilton i filmen.
Bilens varningssystem varnar för bromsfel, men säger att den kan köras. Men youtubern väljer att ringa efter en bärgningsbil. – Bromsregleringsfel. Okej. att köra med försiktighet. Nä, vi har tappat all vår bromsvätska. Jag ska inte köra, jag tänker inte köra den där.
Hamilton uppger att han inte söker konflikt med Koenigsegg, trots att han går hårt åt bilmärket i nya filmen. – Jag dyker inte upp och letar efter bråk. Jag förväntar mig bara att det jag köpte ska fungera rätt. CVK, jag tror på det du bygger. Det är därför tystnaden träffar mig fortfarande. Jag vill inte hata. Jag vill verkligen inte det. Men det är svårt att le när den inte startar. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Bara veckor kvar till en av svensk industris största ödesdagar någonsin. Volvo Cars har investerat över 20 miljarder kronor i den första svensktillverkade elbilen någonsin. Går det snett kan 10 000-tals jobb hotas. – Livet är lite mer komplicerat än att ett företag är en ödesdag för vårt land, säger Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv, till SVT.
För första gången någonsin ska en elbil tillverkas i Sverige. Nu är det bara veckor kvar till Volvos ödeslansering av nya elbilen EX60. Om bilen blir ett fiasko står framtiden för 10 000-tals svenska jobb på spel. Volvo Cars har investerat mer pengar än någonsin i elbilen som är avgörande för deras framtid.
Volvos bilfabriker i Torslanda har byggts om för 10 miljarder kronor för att kunna ställas om till tillverkning av moderna elbilar. De har köpt in gigantiska pressar som gjuter hela stycken till chassit i aluminium. En helt ny monteringsfabrik för att sätta ihop battericeller till färdiga batteripaket har byggts. Just nu rekryterar Volvo personal dit. Dessutom har lackeringsverkstäder och monteringslinor moderniserats kraftigt. Under första halvåret 2026 ska tillverkningen av nya elbilen EX60 vara igång har Volvo lovat.
Volvos ödesdag närmar sig. Den 21 januari ska de visa den första elbilen som tillverkas i Sverige. De har plöjt ner över 20 miljarder kronor i nya fabriker och ny teknik till nya elbilen EX60.
Ovanpå det har uppskattningsvis långt över 10 miljarder kronor investerats i tekniken i SPA3-plattformen nya elbilen EX60. Volvo anger inte någon exakt siffra, men de har lånat 10 miljarder kronor av Europeiska investeringsbanken och ytterligare 1,6 miljarder kronor av Nordiska investeringsbanken. Ovanpå det investerar de egna pengar i ny teknik.
Senaste lanseringen av en elbil blev ett stort misslyckande för Volvo. Elbilen EX90 har kantats av problem. Först blev den två år försenad. När köparna väl fick bilen var den inte färdig, utan full av fel och buggar. Dessutom var många funktioner i bilen avstängda. Köpare har till och med fått häva köpen av sina Volvo EX90 efter att de gått sönder om och om igen och stått veckor på verkstäder. Bland annat har Volvo haft enorma problem med laddarna i bilen som går sönder flera gånger. Mjukvaran har haft enorma problem med buggar. Den här gången har de inte råd att misslyckas.
Volvo Cars har bland annat investerat i enorma pressar som gjuter hela bilens bakparti i aluminium.
Nu kommenterar Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv, för första gången Volvo Cars ödeslansering. – Vare sig det är små eller stora företag är det viktigt att det går bra. Om nu Volvo Cars satsar på forskning och utveckling, tar till sig de senaste teknologierna och levererar en efterfrågad produkt. Jag tror att det är de de har gjort. Att de verkligen hittat något som har goda förutsättningar. Sedan får vi se vad vi konsumenter gör, säger Wallenberg till SVT.
Den 21 januari är det upp till bevis. Då visas Volvo EX60 för världen. Sedan ska Volvo få igång produktionen under första halvåret nästa år. Och få ut elbilar som fungerar felfritt. Om de misslyckas igen kan Volvo Cars framtid stå på spel – och 10 000-tals svenska jobb. Men Sverige står inte och faller med elbilen, enligt ordföranden för Svenskt Näringsliv. – Livet är lite mer komplicerat än att ett företag är en ödesdag för vårt land. Men det är naturligtvis viktigt för Volvo Cars att den här produkten kommer landa väl, säger Jacob Wallenberg.
Enligt Wallenberg är det viktigaste hur elbilen tas emot utanför Sverige. – Den stora utmaningen är att vi har en tendens att bara titta på vårt eget land. Men vi är en del av en mycket större värld. Det är faktiskt där ute som Volvo Cars och många andra svenska företag måste vara konkurrenskraftiga. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Med detta knep slipper du köpa nya torkare hela tiden. En enkel åtgärd räddar okända felet på många torkarblad. – Få saker är så irriterande som när torkarblad hoppar, säger Stefan Olsson på BSR.
Som bilförare är sikten jätteviktigt om föraren ska hinna reagera snabbt. Därför är det viktigt att du använder torkarblad som fungerar så att risken för olyckor minskar. Några som har stenkoll på torkarblad är BSR i Växjö som har gjort sig kända för sina olika tester. De menar att många byter ut sina torkarblad alldeles för tidigt. – Det finns ett knep så man slipper byta torkarblad så ofta, säger Stefan Olsson på BSR.
Om dina torkarblad börjar låta betyder inte det alltid att de måste bytas ut. Det skrapande ljudet är minst sagt irriterande, men det finns faktiskt en lösning på hur man får bort det utan att behöva byta torkarbladen. – Man måste få bort glappet, säger Stefan.
Ett fungerande torkarblad har en penslande rörelse. Om du märker att bladet inte gör denna rörelse eller att det låter konstigt kan du använda dig av en parallelltång eller en skiftnyckel för att vrida torkbladet i rätt vinkel. För att kunna se att vinkeln blir rätt kan du använda dig av en linjal. – När vi känner oss nöjda kollar vi så att den vänder vid ytterlägena varje gång, säger Stefan.
Det är viktigt att vara försiktig när du utför detta knep och ett tips är att du lägger en handduk under vinkeln för att undvika onödiga skador. Det är också viktigt att kontrollera så att verktyget du använder inte är skadat. Om du vill vara extra försiktig kan du lägga på lite eltejp om käftarna. – Byt inte torkarblad i onödan, säger BSR.
Det är också viktigt att komma ihåg att i klippet är det experter från BSR som utför knepet och att du bör veta vad du gör innan du börjar böja dina torkararmar. Företaget listar även kyla, avfettningsmedel och smuts som tre vanliga orsaker till att torkarbladen går sönder. – Man behöver inte byta varje gång. Det går att justera bara, säger Stefan. LÄS MER: