Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Otroliga svenska Scanian: ”Vi gick all in”

En timmerlastbil som skrämmer skogsarbetare och samtidigt vinner publikens hjärtan. Det här åkeriet i Dalarna kan ha Sverigest mest extrema – och häftigaste lastbil.
– Vi gick all in, säger ägaren Christer Bergsten.

Det finns lastbilar som syns i trafiken och så finns det lastbilar som får hela trafiken att stanna av. I Rättvik har Bergstens Transport nyligen visat upp sin nya Scania och reaktionerna har varit så starka att ekipaget redan prisats på stora träffar.
– Nog stannar folk upp när man kommer och åker med den och tittar. Alltså det gör de, helt klart, säger åkeriets ägare Christer Bergsten.

Familjeföretaget har två timmerbilar idag men båda sticker ut. Den senaste som fått namnet “The Nun” är resultatet av ett projekt som egentligen började betydligt enklare. Christers äldsta son Felix var den som tog idén hela vägen.
– Det var ju det här att det är ju skräckfilm, att vara i skogen med mörkret hela tiden runt omkring sig och allting. Så det var väl det som lockade. Det var Felix som kom på det, som i mesta delen med det här temat.

På den mörkblå hytten löper detaljerade motivlackeringar, kors och skuggspel. Fronten har kraftiga extraljus, skyddsbåge och integrerad belysning. Längs ekipaget fortsätter temat med foliedetaljer, LED-lister och en hyttmiljö som lyser intensivt blå i mörker. När den tänds upp på kvällstid som på bilderna från färjan ser den mer ut som en filmrekvisita än ett arbetsredskap.

Trots uppmärksamheten menar Christer att hela projektet drivits av familjens intresse.
– Det är inte för att det ska bli något bättre för mig. Jag och mina söner har alltid varit intresserade av lastbilar… då körde vi all in på den här bilen, säger han.

Och resultatet märks. På Lastbilsträffen i Ramsele tog “The Nun” hem 1:a pris i Publikens val och 3:e pris i Bästa Timmerbil. På deras Facebook skriver åkeriet:
– Det värmer extra mycket att få så fin respons på ‘The Nun’ – både från jury och publik.

Men att köra en spektakulär timmerbil ute i skogen har också sin baksida.
–  Att ha en sån extrem bil som vi byggde är också väldigt mycket att sköta. Att vara ute i skogen med den där och bryta grejer med timmerstockar och allt skit. Och så gängar det i fälgarna. Det är inte så roligt. Så jag vet faktiskt inte om det blir sådär extremt nästa gång. 

Foton: Bergstens Transport i Rättvik AB via Facebook

Om några år ska den vita timmerlastbilen bytas ut. Det märks ändå att Christer tvekar och kan vara redo att skapa något nytt tillsammans med sonen. Även om han precis innan sagt att det inte ska bli lika extremt igen.
– Den vita vi har nu ska bytas ut om ett par år. Då får vi se vad det blir… kanske fler skräckfilmsmotiv, säger han med ett skratt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Tickande däck-bomben – tre olyckor på kort tid

Epidemi av hjul som lossnar under färd. Flera allvarliga olyckor i Sverige på kort tid efter skiftet till vinterhjul.
– Jag körde i ungefär 60 km/h så det var en jäklans tur, säger Peter Ståhl till Sörmlands Nyheter.

Däckbranschen har länge varnat för detta. Nu inträffar flera fall av hjul som lossnar mitt under färd. Från olika håll i Sverige kommer rapporter om olyckor.
– Vi har skrivit en rapport och kommit fram till att det är 600 personer om året som tappar hjulen. Visst förekommer allvarliga olyckor, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Precis i början av vinterdäcksäsongen inträffade en olycka på gamla E4 utanför Vaggeryd. En bil tappade plötsligt hjulet, voltade och åkte av vägen ner i diket. Föraren klarade sig lindrigt undan.
– Olycksorsaken var att ett hjul hade tappats, säger Angelica Israelsson Silver, som är presstaleskvinna vid polisen till Skillingaryd.nu.

Bärgningsbilar får uppleva ett antal fall med tappade hjul varje år. Foto: Assistancekåren

I onsdags fick räddningstjänsten larm från E6 utanför Tanum. En bil kom körande på motorvägen när hjulet plötsligt lossnade. Bilen färdades i hög fart och kraschade in i mitträcket och det var ren tur att ingen människa skadades.
– Enligt inringaren har en personbil kört in i mitträcket. Det finns inga personskador, säger Konstantina Sarigiannidou på SOS alarm till Bohusläningen.

Peter Ståhl var ute en kväll och körde i Stigtomta i Sörmland. Plötsligt var det något som skakade i bilen. Sedan fick han se sitt däck rulla rakt ut i spenaten.
– Jag har också tänkt i efterhand vilken tur jag hade att det inte kom några bilar i motsatt riktning. Jag körde i ungefär 60 km/h så det var en jäklans tur, säger han till tidningen.

Peter stannade genast. Han gick ut och tittade. Mycket riktigt, hjulet saknades på vänster framsida. Snart stannade en annan bil. Det var tre ungdomar som hjälpte honom att hitta hjulet. Han fäste det med bultar från de andra däcken och kunde ta sig hem. 
– Det finns mycket vänliga människor som vill hjälpa till, jag kände mig väldigt ensam när det hände så jag är tacksam för all hjälp jag fick, säger han.

Peter Ståhl berättar för tidningen att han själv hade skiftat däcken på sin bil. Något liknande har han aldrig varit med om. Men Däckbranschen säger att det här inte är ett unikt fall. Det inträffar mängder med liknande händelser över hela landet varje år.
– Det är vanligt förekommande att man gör något misstag när man byter däck själv. Därför finns det en del saker man ska tänka på, säger Lasse Dahlqvist.

Många smörjer bultarna. Däckbranschen varnar för detta. Då finns det en risk att man drar åt för hårt och då kan bultarna gå sönder. Sedan lossnade däcket som det gjorde för Peter Ståhl.
– Man ska rengöra ytorna ordentligt, använda momentnyckel efter instruktionerna och därefter göra en efterkontroll efter fem eller tio mil. Du ska bara efterdra bultarna om de inte sitter med rätt moment. Du ska inte smörja bultarna.

Om bultarna lossnar får man problem. Det är vanligare än man tror, och det slutar inte alltid med en bilolycka. Efter att du vinterhjulen satts på behöver du använda en momentnyckel och kontrollera så att bultarna är korrekt åtdragna. Kontrollen bör göras efter 5-10 mil. Har du missat det bör du göra det nu.
– Det vanligaste är att hjulet lossnar, karossen faller ner och man kan styra in åt sidan. Det blir skador på bromsskivan och karossen, så det kan bli dyrt, säger Lasse Dahlqvist.

För elbilsägare är det mer komplicerat. Deras bilar är tyngre. Dessutom måste de lyftas på ett annat sätt och har sitt känsliga batteri på undersidan.
– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis, Operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization.

Missarna många gör när de byter däck:

  1. Gör inte rent kontaktytorna
  2. Använder fälgkors istället för momentnyckel.
  3. Använd inte domkraften som följde med bilen, utan palla upp den för att undvika förödande konsekvenser.
  4. Många glömmer att ta bort centreringsringar.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Kollaps: Bilhandlare med 500 anställda i konkurs

Stor konkurs skakar Tyskland. Bilhandelsjätte med 500 anställda går omkull. Elbilar får stor del av skulden.
– De har varit dåliga på att ta fram billiga elbilar som alla kan köpa, säger vd Eva Preckel till Merkur.de.

En av Tysklands största bilhandlare har försatts i konkurs. De sålde bland annat nya Kia, Fiat, MG och Nissan. Nu är jobben för 500 anställda i fara. Ännu en stor konkurs i den tyska bilbranschen.
– Den spända situationen som många bilhandlare i Tyskland står inför just nu ställer också stora utmaningar för oss och har fått oss att ta detta steg, säger företagets vd Eva Preckel.

Autohaus Preckel är ett regionalt imperium som sträcker sig över hela Ruhrområdet. De har bilhallar i Krefeld, Mönchengladbach, Düsseldorf, Solingen, Heligenhaus, Geldern och Kleve. Flera av hallarna stängde förra veckan. Det har i generationer styrts av samma familj och deras kris sänder en varning till hela landet. Den tyska bilindustrin med alla dess delar står mitt i den värsta stormen genom alla tider. Sedan freden har bilarna varit navet i det tyska välståndet. När det nu vacklar blir många rädda. Och konkurserna har varit många. 

Bilhandlaren som säljer flera nybilsmärken informerar om konkursen på sin hemsida.

En efter en har bilföretag och underleverantörer kastat in handduken. Samtidigt som de stora märkena aviserar om neddragningar och stängda fabriker. Autohaus Preckel är en av de stora. Deras konkursansökan berör 500 anställda. Och man ska stänga verksamheten i Düsseldorf, Solingen och Heiligenhaus. Däremot kommer de fortsätta i Krefeld, Mönchengladbach och Geldern.

Elbilar får en känga och en portion av skulden. Enligt företagets vd har man satsat på en hög efterfrågan. Men de tyska konsumenterna vill tanka bensin och diesel. Därför står mängder med osålda elbilar i deras lager.

Eva Preckel ger biltillverkarna svidande kritik. Hon menar på att de har varit dåligt att ta fram elbilar som alla kan köpa. Istället har de inhemska märkena satsat krutet på dyra elbilar mot en begränsad målgrupp.
– Särskilt eftersom tillverkarnas modellserier endast erbjuder ett begränsat antal fordon i det lägre prissegmentet, säger hon.

En tysk konkurs innebär att företaget vänder sig till tingsrätten. De utser en konkursförvaltare som tillsammans med företagsledningen ska hitta en lösning. De får 90 dagar på sig att om det inte lyckas måste verksamheten stänga. Autohaus Preckel sticker inte under stol med att de söker investerare och friskt kapital för att verksamheten ska överleva. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Larmet: Fel på 1000-tals Blocket-annonser

Fel uppgifter om 1000-tals bilar och fordon på nya omgjorda Blocket. Nu slår Fordonsjuristen larm om kaoset. 
– Problemet är omfattande och påverkar hela fordonsbranschen, säger Ulf Stefansson på branschorganisationen Fordonsjuristen. 

För några veckor sedan gick Blocket ut med en ny omgjord sajt. Omgörningen har inte tagits emot väl av alla användare. Många har riktat hård kritik om att ”Blocket blivit förstört” och att omgörningen gjort det svårt att söka och hitta det man vill köpa.
– Det här är fullständig katastrof. Ta tillbaka den gamla sidan, skriver en användare.

Bilhandlare har även rapporterat om att de tappat bilförsäljning efter Blockets omgörning. De har märkt att färre bilköpare hör av sig och vissa av deras bilar inte dyker upp i den nya söksortering.
– Det är ju jättetråkigt. Vi säljer ju mindre bilar. Jag kan tänka mig att ännu mindre handlare får väl ännu tuffare om de har mindre bil i lager, säger bilhandlaren Birk Bodin Wigler till P4 Värmland.

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen. Foto: Bo Ericsson/Fordonsjuristen

Nu kommer ny allvarlig kritik. Enligt Fordonsjuristen som företräder många bilhandlare i Sverige har omgörningen inneburit att många fordonsannonser har felaktiga uppgifter.
– Det har medfört att fordonsannonsers uppgifter som drivlina, utrustning och till och med fordonstyp, ny eller begagnad, i stor utsträckning blivit felaktiga. Problemet är omfattande och påverkar hela fordonsbranschen, vilket framgår av konkreta exempel från våra medlemsföretag säger Ulf Stefansson på branschorganisationen Fordonsjuristen. 

Enligt Fordonsjuristen har bilar bland annat markerats felaktigt som fyrhjulsdrivna trots att de inte är det. Begagnade fordon visas som nya. Men det handlar också om bilhandlare som annonserat ut bilar som inte går att filtrera fram i sökmotorn. 
– Det blir vilseledande och bryter mot marknadsföringslagen. Om en kund köper en bil som annonserats ut med felaktiga uppgifter kan det räknas som ett köprättsligt fel och fällas i ARN, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Enligt Marknadsföringslagen (2008:486) får en näringsidkare inte tillhandahålla vilseledande information. 
– Uppgifter om exempelvis fyrhjulsdrift eller fordonets skick är centrala delar och påverkar konsumentens köpbeslut, säger Bo Ericsson.

En kund som köpt ett fordon där fel uppgifter har angivits kan kräva pengar tillbaka av bilhandlaren. Enligt konsumentköplagen är annonsen en del avtalet. 
– Om själva annonserna avviker kraftigt mot verkligheten skapar detta en ohållbar situation för en handlare säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen. 

Enligt Fordonsjuristen har bilhandlarna tappat kontrollen över bilar som marknadsförs på Blocket. Fordonsjuristen kräver nu att Blocket tar problemen på allvar och snabbt ser till att annonserna blir korrekta.
– Det vilseleder bilköpare på företagens bekostnad, säger Bo Ericsson. 

Blocket varken dementerar eller bekräftar uppgifterna om fel i annonser, men säger:
– Vi förstår att en så här stor förändring väcker reaktioner, och det var vi beredda på. Vi lyssnar och tar till oss av all feedback vi får, och fortsätter jobba för att göra Blocket så bra som möjligt. Generellt ser vi att trafiken till Blocket är på en stabil nivå, i linje med vad vi förväntat oss efter lanseringen av nya Blocket. Antal annonser på fordonssidan likaså, och den statistik vi ser på leads till dessa annonser är också, justerat för säsong, på stabila nivåer, säger Kitty Ehn, kommunikationsansvarig på Blocket och Schibsted Marketplaces i Sverige.

Blocket ska nu jobba vidare på att förbättra plattformen efter alla reaktioner.
– Vi är inte färdiga, och har upptäckt och uppmärksammats på flera områden där vi behöver, och jobbar på, att göra Blocket ännu bättre och tydligare för både kunder och användare. Just sök- och filteringsupplevelsen är två av dessa områden, där vi undersöker och utreder internt hur vi kan göra det enklare och tydligare framåt. Vi kommer fortsatt vara transparenta med processen framåt, och finns självklart här för frågor och feedback, säger Kitty Ehn.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup