Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
266 lastbilar fylldes. Sedan stod ett nytt världsrekord klart. Fälthacken med 24-liters V12 krossade tidigare rekord – med råge.
Totalt 30 lastbilar tog kontinuerligt emot det hackade materialet. Och till slut var ett nytt världsrekord på plats. Fälthacken Jaguar 1200 är tillverkad av Claas och hackade 4096 ton vete på 12 timmar. Det är mer än dubbel så mycket som det tidigare världsrekordet från 2001. Senaste var rekordet på 1891 ton. Rekordet uppnåddes på ett stort fält i Texas, USA. Under 12 timmar registrerades 266 lastbilar med 4096 ton vete.
Claas Jaguar 1200 är en variant av en skördetröska. Den drivs av en V12-motor på 1100 hk med 24,2 liters cylindervolym. Fälthacken har en bränsletank på 1500 liter. Maskinen har även ett avancerat system som hjälper fälthacken att hålla rätt spår. Den följer exakt samma linjer över fältet, så att inte en enda växt ska missas. Det hackade vetet var i 17 mm stora bitar, och användes bland annat som foder till djur. Och efter den mängden kan många gå mätta.
En helikopter följde resultatet. Bild: CLAAS North America / YoutubeBild: CLAAS North America / YoutubeCLAAS North America / Youtube
Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.
Om två veckor förlorar 10 000-tals bilar viktiga funktioner.Så här hanterar du nedsläckningen av 2G och 3G. – Detta är inget som man löser själv hemma, säger Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagen Sverige.
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten är en teknisk revolution. Det gamla sopas bort för att ge plats åt det nya. Samtidigt gör det så att mängder med bilar förlorar kontakten. Och då slutar en mängd funktioner att fungera. Om bara två veckor släcks näten från Telenor och Tele2 ner för alltid. – Det är synd att fordonsbranschen fortsatt att använda 2G och 3G för den här tjänsten när de i övrigt använder modern teknologi. Där har de inte följt med, säger Sara Klebert, nätexpert på Telenor.
Det handlar om bilar som bara är några år gamla. Funktioner som värmare och kartfunktioner kommer att sluta fungera. 10 000-tals bilar drabbas, främst handlar det om bilar från Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen, samtliga tillverkas av VW-koncernen och har använt näten som nu släcks för komfortfunktioner. – För komfortfunktioner så är det att kontakta respektive återförsäljare och tillverkare för besked, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund (MRF).
10 000-tals bilar från Volkswagen, Skoda, Seat, Audi och Porsche kommer tappa kontakten med nätet. Många nyare modeller från Audi tappar kontaktaen med nätet 1 december. Som ägare är det dock svårt att få information.
Volkswagen är ett av de mest drabbade bilmärkena. I vissa fall kan bilarna rädda med en uppdatering. – Alla funktioner som är beroende av den här kommunikationen kommer att sluta fungera. Just nu håller vi på att informera våra kunder om vad som gäller för deras bil. Det är inte klart ännu, men vi jobbar på uppdateringar, säger Marcus Thomasfolk.
Motorbranschen uppmanar bilägare att höra av sig till sina handlare och tillverkare. De är ansvariga för att upplysa sina kunder om vad som gäller. – Vi upplyser våra kunder via hemsidan. Om man har en Audi så får man ringa till kundservice, säger Marcus Thomasfolk.
För Audi-ägare kan det vara mycket svårt att veta vad som händer om två veckor. Kundtjänsten kan inte svara direkt. Volkswagen kämpar för att komma ikapp. Deras kunder riskerar att gå i månader utan funktioner som de är vana vid. – Det är inte klart ännu, men det kommer att finnas uppdateringar tillgängliga för vissa modeller nästa år. Vad det innebär eller vad man måste göra återkommer vi till, säger Marcus Thomasfolk.
Många bilägare kommer att tvingas åka iväg om de vill behålla funktionerna. Volkswagen har lovat en lösning. – Vi kommer att tillhandahålla vad man ska göra, men det är inget man kan ordna själv hemma. Utan det blir kanske att åka till verkstaden, säger Marcus Thomasfolk.
Bilbranschen tänker så att hjärnan blöder. De behöver lösa det här problemet. Nätbolagen är obarmhärtiga. Snart kommer de att stänga av allt. Och de lägger ansvaret på biltillverkarna. – Vi trycker på knappen den första december. Det är datumet som vi har sagt är när näten stängs ner. Sedan är det planerade nattjobb som varar mellan natten mot den första och den andra december, säger Sara Klebert.
Även e-Call kan drabbas
Enligt EU:s besiktningsdirektiv ska bilar med nödfunktionen e-Call kontrolleras vid besiktningen. Den här funktionen är i många bilmodeller kopplade till 2G och 3G-näten. – Här finns det ingen anledning till att oroa sig. Telia har garanterat att deras roamingtjänst kommer att fungera fram till den sista december 2027, säger Elena Belkow, utredare på Transportstyrelsen.
Nätbolagen är kritiska mot biltillverkarna. De har använt en teknik som är på väg att fasas ut. – Sedan är de eCall-tjänsten, det är olyckligt att fordonsbranschen har valt den vägen. Det har varit känt i flera år att de här näten kommer att stängas ner, säger Sara Klebert.
Just nu arbetar Transportstyrelsen på att införa ett undantag i besiktningen för e-Call. Så fort det är klart kommer man inte att kontrollera nödfunktionen vid kontrollbesiktningen. – Det är på gång, planen är att det ska vara klart vid årsskiftet, men det är inte helt säkert ännu säger Elena Belkow.
Frågan om e-Call har rört upp känslorna. Flera olika branscher har träffats för att hitta en lösning. Fordonsbranschen har fått mycket syrlig kritik för detta. – Vi har haft rundabordssamtal om det här. Där har Transportstyrelsen och även Konsumentverket varit med. Det har gått lite trögt, men jag hoppas att det kommer att lösa sig. Främst handlar det om besiktningsreglerna kring eCall, men där vet jag att Transportstyrelsen arbetar för fullt för att det ska lösa sig, säger Sara Klebert.
Den första januari 2028 kommer även Telia att stänga ner. Då 100 000-tals, kanske miljontals, svenska bilar att förlora e-Call och i många fall andra komfortfunktioner. – Vi håller på att arbeta med hur vi ska göra med dem då. Vi har två år på oss och hoppas att det kommer bli klart, säger Elena Belkow.
Så drabbas olika bilar av nedsläckningen av 2G och 3G
Volkswagen-koncernen har gått ut exakt med vilka bilmodeller av olika tilvverkningsperioder som drabbas av nätnedsläckningen. Vissa bilar kommer att kräva uppdatering, den kan i vissa fall göras över nätet, i andra fall via verkstad.
Just nu har vi tekniska problem på Carup på grund av världsomfattande störningar i Cloudflare-nätverket som drabbat många tjänster och sajter. Sajten går att läsa, men innehållet kan ladda långsammare än vanligt. Vi ber om ursäkt för problemen och jobbar på en snabb lösning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Krigsveteranen hade stora ambitioner med sin Volvo P1800. Men livet ändrade allt. – Föreställ dig att du köper en bil som är ett par år gammal. Och sedan, när bilen är fem-sex år, ställer du in den i en lada, tar bort några delar och aldrig återvänder, säger Jonny Smith.
I ett förortsgarage i England har en ovanlig Volvo stått gömd i 47 år. Den tillhörde Ron, en före detta soldat. Han jobbade till sjöss i handelsflottan, och var känd för sin nästan maniska omsorg om att hålla fukt borta från allt han ägde. – Han var besatt av segel och rep, avlopp och att hålla saker torra. Och han köpte bilen här inne på 70-talet och nästan direkt, utan att egentligen använda den, säger svärsonen Andy i The Late Break Show med Jonny Smith.
Det är en sportig Volvo P1800 ES som stått gömd. Den sista skatten på bilen är från 1978. Ron hade stora planer med bilen och plockade isär stora delar. Men där tog det stopp. – Jag tror han hade tanken att fixa all krom, bromsarna, allt på den. Mekaniken och karossen är perfekta. Och sedan tog annat över. De flyttade hit. Bilen gick in i garaget och de började renovera huset, fortätter Andy.
Här gömde soldaten sin Volvo i 47 år. Bild: The Late Brake Show/Youtube
Men trots att Rons bil hade detaljer som behövde sättas tillbaka, var Volvon i perfekt skick. Så pass att när bilen dras ut i dagsljus, är första reaktionen förvåning. Bilen såg inte ut som ett klassiskt “ladufynd”. Skicket imponerade rejält på programledaren Jonny Smith. – Den här Volvon användes bara några år innan den ställdes undan. Och det märks. Lacken, detaljerna, karossen… det ser inte ut som ett vanligt “ladufynd”, säger han.
Inuti var mattorna i perfekt skick. Och läder som bara behöver lite enkel rengöring. Men samtidigt fanns där flera lösa delar från när Ron plockat isär bilen. Allt detta var dock noggrant borttaget och sparat. – Föreställ dig att du köper en bil som är ett par år gammal. Och sedan, när bilen är fem-sex år, ställer du in den i en lada, tar bort några delar och aldrig återvänder, fortsätter Jonny Smith.
Volvo p1800 är en bil som imponerar på programledaren Jonny Smith. Bild: The Late Brake Show/YoutubeFlera delar låg lösa i bilen. Bild: The Late Brake Show/Youtube
Motorrummet hade fortfarande originalbatteriet och tändstiften kvar. Jonny förberedda för att prova starta motorn. Men sedan kom upptäckten som stoppade försöket. Ron hade tagit bort Volvons startmotor för omlackering, och den saknade sina bultar. Utan bultarna kunde motorn inte vevas igång. – Bultarna gick inte att hitta någonstans, säger Jonny.
Men trots att bilen inte går att starta anser Jonny Smith att bilen är i ett skick som stått emot årens förfall. – Även om bilen har varit delvis demonterad och vissa delar har målats om, är skicket verkligen bra. Den behöver bara en ordentlig rengöring och allt behöver helt enkelt återställas. Men ja… Vilken grym bil, avslutar Jonny Smith.
Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.