Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
Transportstyrelsen hemligstämplar statistik från hur ofta olika besiktningsorgan underkänner bilar. – Det är sekretess på dessa handlingar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Sedan avregleringen verkar flera olika besiktningsfirmor på den svenska marknaden. Alla dessa ska skicka in sin statistik till Transportstyrelsen. Vi frågar om det går att få se statistik på hur ofta vissa bilmärken underkänns av de olika besiktningsorganen. Men det visar sig att uppgifterna är hemliga.
– Bilägare ska inte kunna få veta hur ofta vissa bilmärken blir underkända på olika besiktningsorgan. Sedan avregleringen finns det flera sådana i Sverige. Därför kan det vara skillnad mellan de olika bolagen och hur de underkänner olika bilmärken, säger Mikael Andersson.
Hur många bilar som underkänns av respektive besiktningsorgan är hemligt.
Vi ställer frågan till de olika besiktningsföretagen som verkar på den svenska marknaden. Enligt dem går det inte att ta fram statistik på hur många gånger vissa bilmärken underkänns. – Vi kan tyvärr inte få fram statistik baserat på fordonsmärke, säger Håkan Andersson på Carspect.
Ändå säger Transportstyrelsen att man sitter på den här informationen. Man vill bara inte att den ska bli officiell. Istället används den för att göra kontroller av de olika besiktningsorganen. – Det bör poängteras att vi har tillgång till den här informationen och vi använder den i vårt tillsynsarbete. Skulle det vara så att en viss station eller ett visst företag sticker ut jämfört med andra så finns det anledning till att titta närmare på vad det kan bero på, säger Mikael Andersson.
Den här informationen kan vara farlig i händerna på allmänheten. Det tror Transportstyrelsen och låser noggrant in den. – Det handlar om att det skulle kunna påverka var man väljer att besikta sin bil. Om det blir känt att det är lättare att bli godkänd hos företag A ligger det nära till hands att man väljer just företaget A och inte företagen B eller C, säger Mikael Andersson.
Svensk bilprovning såldes till tyska TÜV. Det var sista steget i avregleringen av den svenska besiktningsmarknaden. Nu säger Bilprovningen att de heller inte har någon statistik på hur ofta vissa bilmärken underkänns. – Nej, det har vi inte, säger Cecilia Blom Hasselgren på Svensk Bilprovning.
Samma sak gäller hos Opus Bilprovning. – Nej, det finns inte, endast Transportstyrelsens statistik samt att Bilprovningen brukar släppa sin egen statistik, säger Tord Fornander, Opus Bilprovning.
Dekra säger ungefär detsamma, de tycker att vi ska vända oss till Transportstyrelsen. – Vi tillhandahåller tyvärr inte statistik över underkända fordon uppdelat på bilmärke. För denna typ av nationell och sammanställd statistik rekommenderar vi att du vänder dig till Transportstyrelsen, som ansvarar för fordons- och besiktningsrelaterade uppgifter i Sverige, säger Joakim Quick på Dekra. LÄS MER:
Statsminister Ulf Kristersson går ut med besked efter att EU rivit upp förbudet mot förbränningsmotorer. – Vi kommer att titta på det här förslaget med mycket tydliga svenska glasögon.
EU har rivit upp sitt strikta förbud mot att sälja bilar med bensin- och dieselmotorer efter 2035. Nu kommer reaktionen från Sveriges statsminister Ulf Kristersson. Förslaget som ska röstas igenom i EU-parlamentet måste även godkännas av regeringarna i Sverige och andra medlemsländer. Volvo Cars blir en av förlorarna. – Vi har varit starkt för de bolag i Sverige, till exempel Volvo Cars, som gjort stora investeringar för att klara av en elektrifiering och de investeringarna måste verkligen hållas dem till godo, säger Ulf Kristersson till Svenska Dagbladet.
Enligt Kristersson har vissa EU-länder sett övergångstiden som för kort. Volvo Cars som satsar hårt på elbilar och är starkt kritiska. Nu får de stöd av Kristersson, som dock inte vill ta ställning till EU:s förslag i detalj. – I grund och botten vill vi ha stabila spelregler för företag så att de vågar göra investeringar i ny grön teknologi, säger statsministern till SvD.
Statsminister Ulf Kristersson ger besked om att de kommer gå igenom EU:s förslag med svenska glasögon. Volvos investeringar i elbilar måste komma dem till godo, enligt statsministern. Foto: Volvo Cars
För att förbudet ska kunna rivas upp krävs total enighet. Sverige skulle kunna få igenom en skärpning av förslaget för Volvos skull. Kristersson får frågan av SvD om han ska ta strid för Volvo. – Det är klart att varje land kommer ha med sig sina egna erfarenheter in. Vår erfarenhet är att man måste göra stora investeringar i grön teknologi för att klara det, där har vi med oss Volvo-erfarenheten. Sen tar andra länder med sig andra nationella bolags erfarenheter.
Volvo har satsat hårt på att bara sälja elbilar till 2035 i Europa. I januari visar de upp sin nya elbil Volvo EX60 som de har satsat långt över 10 miljarder på. Det blir den första elbilen som tillverkas i svenska bilfabriker i Torslanda i Göteborg. – Framtiden för vår bransch är elbilar och elbilar är det enda segmentet inom bilindustrin som växer. Att försvaga långsiktiga åtaganden för kortsiktig vinst riskerar att undergräva Europas konkurrenskraft under många år framöver, säger presschefen Magnus Holst. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Nya superkameran sätter hård press i Australien. 31 800 bilister fick böter på bara en månad. Och den upptäcker både fortkörare och förare utan bälte.
Det har länge pågått debatt om hur långt övervakningen får gå. Många medborgare känner sig kränkta av kameror som registrerar nästan allt de gör. Men Australien testas nu avancerade AI-kameror. Och efter bara fyra veckor lyckades de nya superkamerorna fota hela 31 800 förare. Det blev böter till förare som var var distraherade, körde för fort eller inte hade säkerhetsbältet på sig. Samtidigt tar Sverige krafttag med 200 nya superkameror 2026.
I Australien testades sex mobila kameror på släp, och tre fasta kameror under totalt åtta månader. Det rapporterar 9 News. Bara under den första månaden utfärdades böter på över 13 miljoner dollar till förare som fångats av kamerorna. Testet tog slut den 7 oktober. – Om AI-systemet bedömer att det föreligger ett brott, kommer två människor att granska bilderna och fatta ett beslut, sade vägtrafikminister Reece Whitby till 9 News.
Av de 31 800 förare som fångades, greps över 12 000 för att använda sina mobiltelefoner. Omkring 10 000 blev tagna utan säkerhetsbälte. – Det är fullständigt ofattbart varför någon inte skulle spänna fast säkerhetsbältet. För Guds skull, var snäll, var försiktig och ta ansvar, fortsatte Reece Whitby.
90 procent erkänner – de kör distraherade
Även Sverige använder Bland de som blev tagna fanns även bisarra bilder. Att måla naglarna och äta en skål med flingor är två exempel. Och myndigheterna ser allvarligt på situationen. De säger att staten närmar sig sitt värsta år för trafikdödsoffer på nästan ett decennium. – Folk normaliserar bilen som en förlängning av sitt hem när man ser vissa av dessa aktiviteter, sade professor Teresa Senserrick vid University of Western Australia.
En studie från september visade att upp till 90 procent i landet erkänner att de kör distraherade. Och 30 procent sa att de inte kommer att ändra sitt körbeteende om de inte råkar ut för en olycka. – Det handlar oftast om bråkdelar av sekunder som avgör om man kan undvika en kollision eller åtminstone hamna i en kollision med låg påverkan, avslutar Teresa Senserrick.
Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.
Mercedes byter lim mot skruvar. Nu går strålkastare att reparera. Och gamla däck får nytt liv i interiören. – Det övergripande målet för alla våra produkter är att inspirera våra kunder, uppger Mercedes Benz.
Europeiska biltillverkare satsar allt mer på miljön. Och nu tar Mercedes ett annorlunda grepp – de återgår till skruvar i sina strålkastare, som tidigare använde lim. Strålkastarna bli därmed möjliga att reparera, vilket inte gått tidigare. – De olika delarna, som lins, kåpa och ram och elektronik, skruvas ihop istället för att limmas. Som resultat kan strålkastaren separeras i sina enskilda komponenter, enkelt och utan skador, uppger Mercedes Benz i ett pressmeddelande.
Skruvarna gör det enklare att byta ut en trasig del, istället för att ersätta hela strålkastaren. Det minskar avfall, sänker reparationskostnader och förlänger strålkastarens livslängd, enligt Mercedes Benz. Om till exempel linsen skadas av en sten kan en tekniker enkelt skruva bort den och sätta dit en ny, utan att behöva byta hela enheten.
Bild: Mercedes BenzInteriören ska få konstläder från utslitna däck för att vara mer miljövänliga. Bild: Mercedes Benz
Och det blir fler miljöåtgärder. Mercedes ska även återanvända slitna däck. Många vill ha riktigt läder. Men plasten från gamla däck ska omvandlas till konstläder, som ska används i lyxbilarnas inredning. – Med hjälp av bioteknik kan plast återvunnen från gamla däck också användas för att tillverka ett högkvalitativt alternativ till läder, skriver Mercedes Benz.
Planerna ingår i Mercedes nya initiativ, “Tomorrow XX”. I initiativet ska Mercedes även använda plast från skrotade bilar till underredsdetaljer, glasfiberförstärkt polyamid från gamla krockkuddar till motorfästen och ventilhus. – Det råder ingen tvekan om att det övergripande målet för alla våra produkter är att inspirera våra kunder, minskar resursanvändningen och stärker den cirkulära ekonomin, avslutar Mercedes Benz.
Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.