Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil. Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen. Nu prisas han som Årets Trafikhjälte.
Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.
”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.
–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.
De två andra finalisterna var i år: De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom. Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.
Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.
När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.
När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.
Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.
Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.
Nu är beslutet fattat. Kostnad som alla bilägare betalar höjs med nio procent. För den som har många fordon kan det bli kännbart. – Totalt sett höjer Transportstyrelsen färre avgifter den 1 januari 2026 än vid senaste årsskiftet, uppger myndigeten.
Transportstyrelsen har sett över sina avgifter för nästa år. Nu är de nya avgifterna för 2026 beslutade. En kostnad som alla bilägare betalar varje år kommer att höjas med nio procent. Men de flesta kan andas ut – höjningen stannar på fem kronor per bil. För bilhandlare väntar en betydligt större höjning.
Alla bilägare betalar varje år en vägtrafikregisteravgift på för varje fordon till Transportstyrelsen. Den ska täcka kostnader för fordonsregistret. Förutom för bilar betalar den för motorcykel, motorredskap, tung terrängvagn och släpvagn. För den som har många fordon kan det bli en viss kostnad.
Nu har Transportstyrelsen fattat beslut om att ska höja registeravgiften från 1 januari. I år kostar det 69 kronor, men nästa år föreslår de att avgiften ska höjas med åtta procent till 74 kronor. För bilhandlare blir det en betydligt större kostnad. Avgiften för saluvagnslicens, den så kallade grönskylten höjs från 4750 kronor till 6000 kronor.
Transportstyrelsens ekonomi är i underskott och myndigheten kämpar för att ekonomin ska komma i balans. – De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss. Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger ekonomichefen Helen Hellman. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Enorma skillnaden i värdeminskning på bilar. Två populära bensinbilar tappade bara 20 000 kronor på tre år. Samtidigt tappade Teslas populära elbil 320 000 kronor.
Carup har granskat nypriserna för de fem mest sålda elbilarna och de fem mest sålda bensin- och dieselbilarna från 2022 och jämfört dem med dagens begagnatpriser för bilar som gått högst 5 500 mil. Det visar sig att några av de populäraste bensinbilarna bara tappat 20 000 kr i värde, medan elbilarna har tappat mellan 39 och 49 procent av sitt värde på tre år. Tesla Model Y Long Range tappade mest räknat i pengar: 320 000 kronor. – Värdeminskningen för de olika drivlinorna speglar underliggande marknadsmekanismer och bör tolkas i ett större sammanhang, säger Karl Wahlin, marknadsanalytiker vid bilvärderingstjänsten Bilpriser.
Elbilarna Volkswagen ID.4, Polestar 2 och Volvos elektriska XC40 ligger alla på fall kring 40 procent i värdeminskning efter tre år. Kia e-Niro tappar allra mest med nära 50 procent. Men störst värdeminskning i procent har Tesla Model Y Long Range som tappat nästan 45 procent på tre år. Mönstret är tydligt när vi jämför de mest sålda bilarna 2022. Elbilarna faller snabbt i värde medan förbränningsmotorerna har haft en mycket mer skonsam värdeminskning.
Så mycket har bilarna tappat i värde på tre år
Bil
Nypris
Pris idag begagnad
Värdeminskning
Volkswagen ID.4 (elbil)
514 900 kr
294 900 kr
–42,7 %
Volvo XC40 Recharge Core (elbil)
509 900 kr
318 900 kr
–37,5 %
Tesla Model Y Long Range (elbil)
719 900 kr
399 900 kr
–44,45 %
Kia e-Niro (elbil)
487 900 kr
249 000 kr
–49,0 %
Polestar 2 (elbil)
489 000 kr
299 900 kr
–38,7 %
Volkswagen T-Roc
263 900 kr
199 000 kr
–24,6 %
Volvo XC40 T2 Core
323 000 kr
299 000 kr
–7,4 %
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI
299 900 kr
279 500 kr
–6,8 %
Volkswagen Passat SC 2.0
379 000 kr
308 900 kr
–18,5 %
Volkswagen Golf TSI 110
249 900 kr
209 900 kr
–16,0 %
Vi har jämfört med den billigaste motsvarande modellen från bilhandlare på Blocket som rullat max 5 500 mil. Nypriset avser bilar utan någon extra utrustning. Sammanställt av Carup.
Flera modeller på bensinsidan knappt tappat någonting alls. Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 T2 Core ligger runt 7–8 procent vilket är ett ovanligt lågt tapp på tre år. Även Passat och Golf håller sina värden betydligt bättre än många elbilar. För den som ägde en traditionell bensinbil har kostnaden per år blivit betydligt mindre än för många elbilsägare. Skillnaden i värdeminskning mot Tesla som fallit mest räcker till nästan 20 000 liter bensin.
Karl Wahlin säger att en förklaring till skillnaderna är nypriset: – Fossilbilar har generellt betydligt lägre prislapp än motsvarande elbilar, vilket innebär en mindre fallhöjd i kronor räknat. Samtidigt har inflödet av nya fossilbilar på marknaden varit lågt under flera år. Trots det kvarstår efterfrågan från en bred kundgrupp som ännu inte är redo att ta steget till eldrift.
Volkswagen Tiguan med 1,5-liters bensinmotor sticker ut med en värdeminskning på endast 20 000 kronor på tre år. Utöver det får den som byter in bilen räkna med att bilhandlaren vill ha en marginal på uppåt 40 000 kronor. Den bensindrivna Volvo XC40 står sig otroligt bra i värde och har bara tappat 24 000 kronor på tre år. Samtidigt har den eldrivna motsvarigheten tappat 191 000 kronor. Efter tre år är bilarna nere på nästan samma andrahandsvärde, trots att elbilen var 187 000 dyrare i inköpspris. Skillnaden räcker till mer än 10 000 liter bensin. Karl Wahlin är marknadsanalytiker vid bilvärderingstjänsten Bilpriser.
Han säger obalansen mellan tillgång och efterfrågan bidrar till att hålla uppe andrahandsvärdena. – Till detta kommer att exporten av fossilbilar är relativt stark, vilket ytterligare stöttar prisnivåerna. I synnerhet mindre och konkurrenskraftigt prissatta bensinbilar har haft anmärkningsvärt stabila andrahandsvärden de senaste åren.
Den som köpte en ny Tesla Model Y för tre år sedan har förlorat 320 000 kronor av bilens värde på tre år. Det är en värdeminskning på nästan 9000 kronor i månaden. Kia Niro har tappat nästan halva sitt värde på bara tre år.
När vissa elbilar tappar nästan halva värdet på tre år och bensinmodeller knappt rör sig nedåt blir skillnaderna tydliga. Och räknar man in de cirka 15 procent som försvinner vid inbyte blir det ännu större skillnader mellan ägarens verkliga förlust och bilens listpris. För begagnatköparna innebär det däremot en fördel. Särskilt på elbilssidan där det nu går att hitta riktiga fynd efter tre år.
Men frågan är om man inte ska satsa på en bensinbil istället för att vara på den säkra sidan vad gäller värdeminskningen. Vi ställde frågan till Karl som menar att det utifrån ett andrahandsvärdeperspektiv beror på hur man bor och hur mycket man kör.
– Andrahandsvärdet är bara en del av den totala ägandekostnaden. För den som kan ladda hemma och kör mycket är det ekonomiskt fördelaktigt att välja en elbil tack vare betydligt lägre milkostnad. Dessutom pekar det mesta på stigande drivmedelspriser, och det kommer att ha negativ effekt på bensin- och dieselbilars andrahandsvärden, säger Wahlin.
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Dela med dig av Carup
Nya risken när du köper bil – detta måste du kolla
Det trygga bilköpet hos en bilhandlare kan bli en ekonomisk mardröm. Det har blivit lika viktigt att kolla upp bilhandlaren som bilen du ska köpa. Även om du reklamerar och får rätt i ARN kan du gå lottlös. – Det kan kännas omständigt. Men det är sånt man måste göra, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Nu är det minst lika viktigt att granska bilhandlaren som själva bilen. Flera färska fall visar hur köpare blivit blåsta trots att de valt tryggheten att köpa begagnad bil hos en handlare. Ett antal nya fall visar på fallgropar med dolda trimningar, bilar som rasar direkt efter affären, bilar med skulder, konkursade handlare och säljare som försvinner utomlands. – Ja, det gäller att vara om sig och kring sig vid ett bilköp. Det finns många bra saker som är bra att kontrollera, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Bo Ericsson menar att många problem skulle kunna undvikas om fler gjorde en systematisk kontroll innan köpet. Han påminner också om att köpare inte ska låta sig luras av friskrivningar. – Det kan kännas omständigt, men det är sånt här man måste göra. Befintligt skick finns inte i lagen, så det kan köparen bortse ifrån, säger han.
Innan du köper en bil finns det flera viktiga saker att kolla upp.
Ett uppmärksammat fall den senaste tiden gäller en man i Borlänge som köpte en Ford Kuga. Efter bara några månader krånglade växellådan, bilen var svårstartad och backen gick knappt i. Vid en felsökning visade det sig dessutom att bilen varit trimmad och att växellådan hade manipulerats – något köparen aldrig fått information om. När han försökte reklamera uteblev svaret från bilfirman och han vände sig till ARN skriver Borlänge Tidning.
Säljaren hävdade att bilen var felfri vid leverans och att problemen handlade om normalt slitage. ARN kom fram till motsatsen: eftersom bilen var trimmad och inte motsvarade vad som utlovats hade köparen rätt att häva köpet. Rekommendationen var att han skulle få tillbaka hela köpesumman på 127 000 kronor och ersättning för felsökningen. Men när beslutet kom hade bilfirman stängt och ägaren flyttat till Tyskland. Köparen har nu anlitat advokat, men har låga förhoppningar om att få tillbaka pengarna.
Mannen har fått rätt hos ARN för problemen med sin Ford Kuga. Men företagets ägare har rymt utomlands.
Ett annat fall gäller Wåhlins Bil som Carup skrivit om, där företaget gått i konkurs. En bilköpare fick nyligen rätt i ARN. Men konkursen gör att hen står utan ersättning. Konkursförvaltaren tar över – men när bolaget saknar tillgångar hamnar kunderna sist i kön. Det innebär att ARN-beslut i praktiken blir värdelösa.
En annan bilköpare fick en otrevlig överraskning när hon upptäckte att bilen hon köpt hade en obetald skuld hos Kronofogden. Skulden fick hon själv betala, trots att hon köpt bilen av en bilhandlare. – Eftersom jag handlade av en bilfirma trodde jag att de hade koll – eller skulle sagt något, säger köparen Malin Frid till Eskilstuna Kuriren.
Så här kan det se ut när ett fordon har obetalda avgifter. Du kan kontrollera detta helt gratis via Transportstyrelsens e-tjänst Fordons- och ägaruppgift (Uppgifter om andras fordon).
Allt detta visar hur viktigt det är att göra en noggrann kontroll innan man köper bil. Inte bara av fordonet utan minst lika mycket av handlaren. Transportstyrelsens e-tjänster visar om bilen har skulder. På Allabolag går det att se vem som driver verksamheten, hur ekonomin ser ut och om företaget har anmärkningar. Råd & Röns svarta lista kan avslöja om andra haft problem tidigare, även om allt som skrivs i forum och grupper på sociala medier måste tas med stor försiktighet.
Lika viktigt är det att spara hela annonsen. Om handlaren lovat att bilen är i “perfekt skick” måste det kunna bevisas i efterhand. Det finns flera fall där gamla annonser blivit avgörande när kunder behövt visa vad säljaren faktiskt lovat. Ett annat misstag är att lita på att en extern garantipartner “tar ansvar”. – Fall inte i fällan att någon annan part har övertagit säljarens roll, exempelvis Svensk Bilgaranti. De är inte er avtalspart – säljaren är det, säger Ericsson.
Bo Ericsson, Fordonsjuristen
Han rekommenderar också att alltid spara hela annonsen. Om handlaren lovat att bilen är i “perfekt skick” måste det kunna bevisas i efterhand. Bo har ett sista tips: – Jag tycker att köparen ska fråga handlaren om de är med i någon fordonsbranschförening. Alla fordonsbransch har inte en logga om det på sin hemsida, därför bör köparen fråga om de är medlemmar. Skälet är att både vi och MRF ställer som krav på att handlaren följer ARNs beslut.
Faktaruta: Viktiga kontroller när du köper begagnad bil
Kontrollera företaget • Betalningsanmärkningar eller skulder • F-skatt och momsregistrering • Om företaget är med i en branschorganisation (t.ex. MRF) • Att handlaren följer ARN:s beslut
Kontrollera bilen • Servicebok eller digital servicehistorik • Att service gjorts i tid • Besiktningshistorik • Obetalda skulder (“Uppgifter om andras fordon” hos Transportstyrelsen) • Eventuella kvarvarande lån eller leasing (Vilket även framgår hos Transportstyrelsen)
Avtal och dokumentation • Vad ni avtalat om och vilka fel som står i VDN-protokollet • Garantier/trygghetspaket – tänk på att fel inom två år anses som ursprungliga • Spara hela annonsen – den kan behövas senare
Känner du dig fortfarande osäker eller är det en dyrare bil? • Låt en oberoende verkstad göra en konditionskontroll (ca 1 000–2 000 kr) • Låt dig inte luras av att en garantipartner “tar över” – säljaren är alltid avtalspart
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Spänningen lever i Formel 1 – allt kan hända. McLaren gjorde en jättemiss och Max Verstappen körde istället. hem F1-loppet i Qatar. Nu väntar en rysarfinal.
Det såg mörkt ut för Max Verstappen när Formel 1-cirkusen anlände till Qatar. Drömmen om att ta VM-titeln var på väg att slockna. Dessutom såg Oscar Piastri och Lando Norris ut att ta en dubbelseger när loppet drog igång. Men McLaren begick en episk miss när de valde att inte ta ett depåstopp när säkerhetsbilen kom ut. De gick från ledning till att bli omkörda av Verstappen som vann Grand Prix i Qatar. Piastri kom tvåa medan Lando Norris fick nöja sig med andraplatsen.
Nu är det upplagt för ett spännande avgörande i Abu Dhabi. Tre förare har fortfarande chansen att bli världsmästare: Norris leder med 12 poäng före Verstappen. Piastri är bara fyra poäng bakom Max. Norris måste bli minst trea för att säkra titeln. Men med en jagande Verstappen i jaktläge kan vad som helst hända. Årets sista deltävling och mästerskapet i Formel 1 avgörs i Abu Dhabi på söndag. LÄS MER: