Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Upptäckten i laddhybriden – efter bara 4 år

När den mekanikern lyfte upp laddhybriden möttes han av viktiga elkablar som vittrat sönder av salt och fukt. Nu varnar han för en konstruktion som kan slå ut hela bilen långt innan ägarna anar något.
– Det här är ingen slump, säger finske mekanikern Jesse Haapala.

Den finske elbils- och laddhybridmekanikern Jesse Haapala har öppnat flera moderna laddhybrider från Audi och mötts av en syn han inte trodde var möjlig på så nya bilar. Han visar hur en Audi A6 laddhybrid från 2021 är kraftigt angripen av rost efter bara fyra år i nordiskt klimat – och det på viktiga komponenter som kan slå ut hela bilen. Det har visat sig vara ett gissel för laddhybrider från flera märken.
– Det här är tyvärr en av laddhybridernas stora svagheter, säger Jesse.

Bilen kom in till verkstaden med ett elfel. Ganska snabbt hittade Haapala orsaken. En huvudkabel hade oxiderat och gått av. Kabeln sitter bakom framhjulet, lågt placerad och helt oskyddad mot vatten, smuts och vägsalt.
– De här komponenterna hamnar på platser där de inte borde vara i vårt klimat, säger han.

Det handlar inte om någon obetydlig del. Kabeln är kopplad till den så kallade kraftelektroniken, en modul som bland annat fungerar som DC-DC-omvandlare och laddar bilens 12-voltsbatteri. När den slutar fungera stannar bilen, även om bensinmotorn i teorin är oskadd.
– Om det blir fel i högvoltsystemet så laddas inte 12-voltsbatteriet. Då tar det stopp. Man kan inte bara fortsätta köra på bensin, förklarar Haapala.

När plastskyddet plockades bort syntes omfattande angrepp. Kontakterna var kraftigt oxiderade, aluminiumet hade börjat vittra och isoleringen runt kablarna hade blivit spröd och smulig. Först såg det ut som ett enskilt måndagsexemplar. Men kort därefter rullades ännu en Audi A6 laddhybrid från samma årsmodell in i verkstaden.
– Vi tog in en till likadan Audi från 2021 – och den såg exakt likadan ut. Det här är ingen slump, säger han.

Underredet på en Audi laddhybrid från 2021.

Enligt Haapala är problemet konstruktionen. Komponenterna är placerade där de får konstant fukt, smuts och vägsalt på sig, samtidigt som de värms upp inifrån. Kombinationen påskyndar rosten kraftigt, särskilt i kallare klimit. Och på en märkesverkstad kan reparationen bli mycket dyr. I det här fallet låg den första kostnadsuppskattningen på cirka 85 000 kronor, eftersom både kraftelektronik och kablage behövde bytas.

I vissa fall går det dock att rädda delarna genom noggrann rengöring och behandling. Men långt ifrån alltid, berättar Jesse:
– Det här är inget som kontrolleras särskilt noga i det vanliga serviceprogrammet. Vi rekommenderar att man börjar kontrollera de här delarna redan efter ett par år.

Jesse visar upp rosten på underredet.

Han påpekar också att liknande problem har dykt upp på andra laddhybrider, bland annat Audi Q7 och vissa Mercedes-modeller. Det är alltså inte nödvändigtvis ett isolerat Audi-problem, utan snarare en risk kopplad till hur laddhybrider konstrueras.

Men det som förvånar honom mest är att misstagen upprepas.
– Det är märkligt att man 2021 fortfarande placerar känsliga elkablar längst ner på bilen, helt exponerade för vatten och salt. Det känns som om man har glömt bort den erfarenhet som byggdes upp under decennier, säger han.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Experten körde 100 mil med elbil på en enda dag

Bilexperten Alrik Söderlind körde 100 mil på en dag i elbil. Har elbilar blivit lika bra på långresa som bensinbilar? Klarar en elbil med 79 mils räckvidd att köra 47 mil utan laddstopp? I filmen reder experten ut alla frågetecken.

Nya elbilar går allt längre på en laddning. Bilexperten Alrik Söderlind begav sig ut på ett långtest tillsammans med kollegerna Julia Brzezinska på Göteborgs-Posten och Felix Björklund på Ny Teknik. De vill testa hur elbilarna Mercedes CLA, Tesla Model 3 och Polestar 2 klarar en långresa till fjällen. Därför körde de bilarna fram och tillbaka till Trysil på en enda dag. Dit är det 47 mil.

På papperet ska alla tre bilarna klara enkelresan till norska skidmetropolen på en laddning. Nya Mercedesen har en räckvidd på hela 79 mil på en laddning, Teslan ska klara 75 mil och Polestar 2 ska gå 65 mil. Men det är laboratoriesiffror på papperet som är uppmätta i 23 plusgrader. Alrik Söderlind lottas att köra Polestar 2 som har kortast räckvidd. Men skillnaden i tid är liten.
– Jag kollade på ruttplanerare och då ska du skilja ungefär en halvtimme mellan bästa och sämsta bil på den här och Mercedes kommer i mål snabbast men det blir lätt över 12 timmar fram och tillbaka, säger experten. 

I filmen avslöjar experten hur det gick och vilken bil som är snabbast, bäst och mest ekonomisk.
– När bilarna går så här långt så är det ingen större uppoffring att köra elbil, säger Alrik Söderllind.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup
Bil efter brand

Bilen brann – kvinna krävs på 175 000 kr

Kvinnans bil brann upp på en parkering – två veckor efter att den försäkrats. Hon valde då att stämma försäkringsbolaget. Nu är kvinnan istället dömd att betala 175 000 kronor.

Kvinnan köpte bilen för 110 000 kronor år 2020. Efter att bilen varit avställd i 15 månader ställdes den på igen, i december 2022 och försäkrades. Försäkringen gällde bland annat skador vid brand, om branden orsakats av någon utomstående. Två veckor senare brann bilen upp helt, rapporterar Skånska Dagbladet. Den stod då parkerad i ett industriområde i Landskrona.

Räddningstjänstens bekräftade att en bakruta var helt nedvevad efter branden. För att göra det krävdes att bilen varit upplåst med nyckel. Och branden hade sitt starkaste fäste i baksätet. Bilen hade också stora brister, och bedömdes vara i så dåligt skick att den inte gick att använda redan före branden. Men kvinnan uppgav att hon hade kört bilen till platsen dagen innan.

Försäkringsbolaget pekade ut kvinnan som ansvarig för branden

Länsförsäkringar ansåg att kvinnan lämnat felaktiga uppgifter om bilens skick. Det påverkade hennes trovärdighet, enligt bolaget. Försäkringsbolaget menade att bilens stora reparationsbehov gav henne ett ekonomiskt motiv att anlägga branden. I mars 2023 beslutade Länsförsäkringar att ingen ersättning skulle betalas ut. Motiveringen var att kvinnan själv, eller någon på hennes uppdrag, anlagt branden. Bakrutan på bilen var nerhissad, något som enligt räddningstjänstens utredning krävde att bilen varit upplåst med nyckel.

Kvinnan stämde försäkringsbolaget i Malmö tingsrätt. Hon nekade till att ha anlagt branden och sa att hon inte visste om bakrutan var nedvevad när hon lämnade bilen. Men tingsrätten gick på försäkringsbolagets linje. Rätten slog fast att den som anlagt branden måste ha haft tillgång till bilens nyckel. Enligt domstolen var kvinnan den enda som hade det. Kvinnan får därför ingen ersättning. Och nu döms hon istället att betala försäkringsbolagets rättegångskostnader på 174 861 kronor.
Fotnot: Bilden ovan är en arkivbild.

Dela med dig av Carup

Sparekonom om Polestars ras: ”Det skriker varning”

Sparekonom varnar för elbilsbolaget Polestar efter nya raset. 
– Det skriker varning, säger Felicia Schön, sparekonom på Avanza
till Dagens Industri.

Polestar genomförde i förra veckan en räddningsaktion för att kunna hålla aktien kvar på New York-börsen när aktien under lång tid stått under den förbjudna gränsen en dollar. De slog ihop 30 aktier till en i en omvänd splitt. Men draget ledde till ett kursras på 20 procent trots att aktien återhämtade en stor del av raset på fredagen. 

Nu går Avanzas sparekonom Felicia Schön ut i Dagens Industri och varnar de 26 000 svenska småspararna som äger aktier i Polestar. Enligt ekonomen kan det stora raset bero på att aktieägare trots splitter oroar sig för att aktien ska avnoteras och säljer av. Polestar har ett börsvärde på mindre än 10 miljarder kronor och skulder på över 50 miljarder.
– Frågan är om man tror på en återhämtning för bolaget, annars bör man sälja. Ledningen måste visa att de har en plan för att vända utvecklingen, säger Felicia Schön till Dagens Industri
LÄS MER:

Dela med dig av Carup