Kämpigt för Polestar – sparkar personal och skjuter på modell

Elbilstillverkaren Polestar har hamnat i ett besvärligt läge. Bolaget tvingas skjuta på nya elbilen Polestar 3 och säga upp 10 procent av all personal. Dessutom är kassan snart tom på miljarder. 

Polestar presenterade sin kvartalsrapport under torsdagen och gjorde en förlust med drygt två miljarder kronor på de drygt 12 000 bilar som levererades. Bolaget har drabbats av flera bakslag. 

Den viktiga lanseringen av Polestar 3 kommer att försenas till första kvartalet 2024. Det gör att Polestar måste skriva ner sina försäljningssiffror till 60 000 – 70 000 bilar, från den tidigare prognosen på 80 000 bilar. Polestar skyller förseningen på Volvo Cars, som delar samma platform till sin nya EX90 som också försenas. 

Polestar 3 (till vänster) försenas och kommer nu att komma efter Polestar 3 som nyligen visades. Bild: Polestar

Nu tvingas Polestar spara pengar och ska minska antalet anställda med 10 procent. En stor del av personalstyrkan är tjänstemän i Göteborg, men Polestar har inte berättat hur många i Sverige som berörs. 

– Vi tar nödvändiga åtgärder för att stärka Polestar på kort sikt. Medan produktionen av Polestar 3 nu kommer att starta under första kvartalet 2024, innebär den framgångsrika lanseringen av Polestar 4 förra månaden att vi lägger till två starka erbjudanden på den attraktiva el-SUV-marknaden 2024. Jag är övertygad om att vi kommer att leverera på våra tillväxtambitioner och väg mot lönsamhet, säger vd Thomas Ingenlath i en kommentar. 

Polestar har dessutom snart tomt i kassan och kommer att behöva ta in ett antal miljarder kronor för att kunna överleva. Pengarna beräknas av Carup ta slut någon gång i sommar. Nyheterna om förseningar och uppsägningar fick den redan hårt pressade aktien att falla med över 10 procent på Nasdaqbörsen.