Tesla Cybertruck har redan registrerats in i EU via ett kryphål. Nu kräver en kampanj att de förbjuds och totalstoppas.
– De skarpa kanterna kommer att leda till ökade frekvenser av skador och dödsfall, skriver protestanterna.
Tesla Cybertruck är de senaste årens mest uppmärksammade bil. Bilen är dock inte godkänd för EU-bruk. Trots det har ett antal bilar hittat hit genom parallellimport. Ägarna har till och med lyckats få sina bilar godkända och registrerade för vägarna i EU. Detta trots att bilen skarpt kantiga kaross bryter mot reglerna i Europa.
Bilarna har godkänts av tjeckiska myndigheter som tycks ha hittat ett kryphål i reglerna. Men nu har en kampanj dragits igång av miljö- och cyklistorganisationer. De kräver att den stora kantiga bilen ska förbjudas och stoppas från europeiska gator och vägar, uppger The Telegraph.
– Den förvärra skadans svårighetsgrad och dödsfrekvensen. Avbryt Cybertruckens tillgång till allmänna gator, skriver European Transport Safety Council och European Cyclists’ Federation i brev till Tjeckiens transportminister.
Cybertrucks kantiga kaross i rostfritt stål saknar vanliga deformationszoner och stötupptagande delar som är ett krav i Europa. Skyddet för cyklister och fotgängare uppges vara betydligt sämre än kraven i EU. Att bilen är skottsäker verkar inte blidka protestanterna.
– Mycket överdimensionerade pickupbilar importeras nu i allt större utsträckning och skapar fara på våra gator, säger James Nix från den ideella organisationen Transport & Environment, som var med och undertecknade brevet till The Guardian.
De hävdar dessutom att Tjeckien godkänt bilen på felaktiga grunder. Den ska vara inregistrerad som personbil med en vikt under 3500 kg, trots att Cybertruck väger omkring 4000 kg. Tjeckiens transportminister uppger att bilarna godkänts på individull basis och att det inte är ett typgodkännande.
Om vi någonsin kommer att få se Cybertruck i Europa på laglig basis är oklart. Tesla visade tidigare i år upp bilen i Sverige och den visas inom kort på bilmässan i Paris. Men det handlar om oregistrerade bilar som bara får köras korta sträckor med dispens.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter