Bilistorganisationen M Sverige kräver ett förbud mot mopedbilar. I stället vill de se snabbare A-traktorer.
– Dessa fordon är en fara för både förarna och miljön, men fortsätter att öka i antal. Mopedbilarna bör fasas ut och förbjudas, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Sverige har fått allt fler mopedbilar. Vid årsskiftet fanns 17 000 registrerade mopedbilar. Bilarna har fått kritik för höga utsläpp och usel krocksäkerhet, var fjärde bil är inblandad i olyckor. Nu vill M Sverige att de förbjuds.
Antalet mopedbilar har ökat kraftigt det senaste decenniet. Cirka 17 000 fanns registrerade vid årsskiftet i Sverige trots omfattande kritik mot mopedbilens höga utsläpp och dåliga säkerhet. Nu kräver Riksförbundet M Sverige förbud av fordonsslaget.
– Som förälder kan jag förstå lockelsen i att köpa en mopedbil till barnen, eftersom den upplevs som säkrare än en vanlig moped, men här visar det sig att karossen kan ge en falsk känsla av trygghet. Jag skulle därför avråda föräldrar från att låta ungdomar framföra dessa, säger Heléne Lilja.
I stället vill M Sverige ha snabbare A-traktorer. En A-traktor får bara köras i 30 km/h, till skillnad från mopedbilen som får gå i 45 km/h. A-traktorer är lika krocksäkra som personbilar. A-traktorer har ökat snabbt i popularitet och det finns nu 50 000 A-traktorer registrerade i Sverige.
– A-traktorer är en bra introduktion i trafiken och förbättrar mobiliteten för inte minst ungdomar. De har en stabilare och säkrare konstruktion än mopedbilar. Även här finns dock säkerhetsproblem som behöver åtgärdas. Många a-traktorer är lätta att manipulera och det finns inget bälteskrav. Körkortskraven bör förändras eftersom a-traktorer skiljer sig från mopeder på många sätt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter