Sex nya elbilar ställs mot varandra i ett räckviddstest. Elbilarna kördes tills de dog av tomt batteri.
– Vi har en tydlig vinnare, säger Mat Watson.
Motorjournalisten Mat Watson har gjort sig känd på Youtube för att utföra galna dragrace. Men de utför också mer seriösa tester med konsumentnytta I Carwows senaste klipp gör Watson något annorlunda. I stället för att tävla olika bilar mot varandra i snabbhet utför han ett räckviddstest på sex elbilar. I undersökningen körs elbilarna från att vara fulladdade tills de dör.
Modellerna som ställs mot varandra är Audi Q4 e-tron, Ford Explorer, Kia EV6, Polestar 4, Porsche Macan och Tesla Model Y. Elbilarna körs inte med hjälp av någon farthållare, men förarna håller sig hela tiden inom hastighetsgränsen.
– Vi kommer inte heller att använda någon sätesvärmare, säger Mat Watson.
Längst räckvidd på pappret har Porsche Macan på 62 mil. Porschen har även det största batteriet på 95 kWh. Men vinnaren av testet är den modell som lyckats bäst jämfört med sin angivna räckvidd.
När testet sedan var avslutat skulle det visa sig att ingen av elbilarna var i närheten av att lyckas nå sin uttalade räckvidd. Den första elbilen som dör är Audi Q4 e-tron, som stannar efter 43 mil, vilket bara är 79 procent av dess angivna räckvidd.
Efter det dör elbil efter elbil och i slutet är det bara Porsche Macan och Polestar 4 som fortfarande lever. Porschen lyckas ta sig 51 mil innan den dör helt. Däremot lyckas Polestar 4 ta sig hela 53 mil innan den till slut får ge upp. Ett resultat som innebär att elbilen lyckades ta sig 90 procent av sin uttalade räckvidd.
– Det är den tydliga vinnaren, säger Mat Watson.
Ingen av elbilarna lyckades uppnå sin angivna räckvidd, men den bil som lyckades bäst var Polestar 4, som tidigare har kritiserats av Tesla-Björn. Modellen tog sig till 90 procent av sin uttalade räckvidd och kördes även den längsta sträckan på 53 mil. Den bil som lyckades sämst i testet var Ford Explorer som enbart lyckades uppnå 78 procent av sin uttalade räckvidd. Här är hela listan.
Så långt kom elbilarna innan de dog:
Modell | Angiven räckvidd | Körd sträcka | Uppnåd angiven räckvidd i procent |
Audi Q4 e-tron | 54 mil | 43 mil | 79 procent |
Ford Explorer | 60 mil | 47 mil | 78 procent |
Kia EV6 | 56 mil | 45 mil | 81 procent |
Polestar 4 | 60 mil | 53 mil | 90 procent |
Porsche Macan | 62 mil | 51 mil | 82 procent |
Tesla Model Y LR RWD | 60 mil | 47 mil | 79 procent |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.