Nu skördar elbilskrisen ytterligare ett offer. David Beckham-ägda Lunaz byggde om ikoniska veteranbilar till elbilar och värderades till över två miljarder kronor. Nu går Lunaz i konkurs.
Den stora hajpen runt elbilar har kommit av sig och tillväxtkurvan har fått sig ett rejält hack. Flera mindre elbilsföretag har redan gått i konkurs och bilmärket Fisker kämpar för sin överlevnad. Nu drabbas även fotbollsstjärnan David Beckham av krisen. Han äger 10 procent av elbilsföretaget Lunaz som nu går i konkurs, uppger The Standard.
Lunaz hade som affärsidé att konvertera klassiska sport- och lyxbilar till eldrift, liksom transportbilar. För knappt två år sedan stod företaget på toppen och värderades till över två miljarder kronor. David Beckham klev in strax tidigare och tog 10 procent av aktierna. Även den Formel1-vinnande ingenjören Jon Hilton var engagerad i Lunaz.
Företaget visade upp flera klassiska modeller där de slängt ut bensinmotorerna till förmån för elmotorer och battererier. Bland annat har de förvandlat ikoniska klassiker från Aston Martin, Jaguar, Range Rover och Rolls-Royce till elbilar. David Beckhams son Brooklyn fick en eldriven Jaguar XK140 i bröllopspresent. Men efterfrågan hos bilentusiasterna var inte så stor som företaget beräknat, och nu tvingas de ansöka om att gå i konkurs och lägga ner verksamheten.
Företaget bekräftar för The Standard att verksamheten stoppats. Som en av anledningarna anger de brittiska regeringens beslut att skjuta upp säljförbudet för nya bilar med förbränningsmotorer till 2035.
– Företaget omstrukturerar sin verksamhet för att ändra tidslinjerna för produktionsstart för produkter för kommersiella fordon. Detta betyder att affärsenheten “Lunaz Applied Technologies” har stoppat sin verksamhet, uppger bolaget.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter