Snart är laddning på samma nivå som tankning. Både BYD och CATL kommer redan i år med nya 6C-batterier som går att snabbladda på mindre än 10 minuter. De nya batterierna är av LFP-typ.
Tidigare i veckan kom flera stort test på elbilars laddningshastighet. I testet vann Lotus Emeya som kunde ladda från 10 till 80 procent på endast 14 minuter, något vi på Carup skrev om då. Men nu planerar både BYD och CATL att lansera varsitt superbatteri som kommer kunna ladda från 10 till 80 procent redan i år, enligt Carnewschina.
Både BYD:s Blade-batteri 2.0 och CATL Qilin batteri 2.0 stödjer en 6C-laddning. Båda batterierna har litiumjärnfosfat-kemi (LFP). LFP har varit långsammare än NMC-batterier, men en ny teknik har gjort att de kan laddas snabbare. Vad 6C betyder är att batteriet kan ladda sex gånger sin egen kapacitet på en timme. Mer förenklat betyder det att om vi talar i laddhastighet kan ett batteri med en 6C-laddhastighet bli fulladdat på tio minuter.
Bara för några månader sedan lanserade CATL ett batteri med 5C-laddning. Zeekrs uppdaterade modell 001 lanserades i februari tidigare i år och var då utrustad med CATL:s nya batteri som stöder en 5C-laddning. Den bilmodellen kunde då laddas från 10 till 80 procent på 11,5 minuter och hade en räckvidd på 47 mil.
Ett problem som dykt upp i Kina med ökade laddhastigheter är att de behöver kompletteras med en ny snabbare laddinfrastruktur. Ett företag i landet planerar att lansera 5000 laddare som stödjer 5C 2025, men i dag är verkligheten en annan där de flesta laddare endast har en kapacitet på 120 kW. För att uppnå en laddningsmultiplikator på 5C måste effekten minst vara 360 kW.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.