Trots att den är begagnad kan du inte pruta. Tvärtom, den här Lamborghini Centenario Roadstern har ökat rejält i värde på bara tre år.
Nu säljs den nämligen för nästan 40 miljoner kronor – en ökning med nästan 100 procent jämfört med nypriset.
1916 föddes Ferruccio Lamborghini. Han blev traktorkungen av Sant’Agata Bolognese som satte sprätt på sin förmögenhet och visade upp sin första egna bil 1963, Lamborghini 350 GTV. Resten är en fantastisk bilhistoria.
Och för att fira 100-årsjubilet av Ferruccios födelse skapade Lamborghini en specialmodell med namnet Centenario. Först 20 coupé-exemplar som sålde slut snabbt och ett halvår senare 20 roadsters som såldes lika snabbt.
Nu – tre år senare – har ett av de unika Roadsterexemplaren kommit ut på marknaden, en riktig skönhet helt klädd i kolfiber. De enda detaljerna i exteriören utan kolfiber är lyktorna, däcken och Lamborghini-märkena. Du kan själv se detaljerna i bildspelet under artikeln.
Centenario Roadster har samma teknik under kolfiberskalet som coupémodellen: en V12-motor på 770 hk som ger en acceleration 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Toppfart: 350 km/h.
Det är snabba ryck, men Lamborghini har faktiskt jobbat med luftflödet för att skapa en så blåsfri miljö som möjligt i cockpit.
Gå med i vårt nyhetsbrev – få unika bilnyheter gratis
Den här bilen exporterades till Kanada, där ägaren knappt luftade bilen på vägarna. Endast 59 mil har avverkats på tre år. Det gör förstås att bilen är i nyskick. Men frågan är om den kanadensiska ägaren hade räknat med att bilen skulle bli en så bra investering. Bilen säljs för dubbla nypriset, nästan 40 miljoner kronor i Toronto, hos bilhandlaren Grand Touring Automobiles.
Lamborghini förstod relativt tidigt att lättviktsmaterialet kolfiber attraherar köpare. Numera syns kolfiber-detaljer på de flesta dyra sportbilar.
För två år sedan tillverkade Koenigsegg en Regera helt i kolfiber.
– Det är inte ovanligt att kunderna vill ha synligt kolfiber. Det är ett vackert material ur ett visuellt perspektiv och våra kunder älskar att visa vad bilen är byggd av, förklarade Christian von Koenigsegg.
Maths Nilsson är grundare av Carup.