Varför överges så många superbilar i Dubai?
Varje år säljs 100-tals lyx- och sportbilar på auktion efter att ha samlats in på gatorna. Priserna är låga, men ofta kan bilarna kräva omfattande renovering.
Många har sett bilderna på de övergivna sportbilarna i Dubai och undrat hur hur ägare kan lämna miljonbilar som Ferrari och Lamborghini för att sedan låta dem förfalla.
Inte sällan handlar det om lyxbilar och sportbilar. Ibland är det verkliga rariteter som Koenigsegg, Ferrari Enzo och Bugatti som lämnats vind för våg. Ofta handlar det om att ägaren är skuldsatt och riskerar att hamna i fängelse för obetalda lån. Många affärsmän från andra länder bor i Dubai, och det händer att lyxkonsumtionen går för snabbt och att det blir problem att betala lånen. I Förenade Arabemiraten kan den som inte sköter sina lånebetalningar gripas och hamna i fängelse. Då kan det vara ett lockande alternativ att lämna bil, lägenhet och andra ägodelar och fly landet. Bilen parkeras på första bästa ställe och ägaren hinner inte sälja den.
LÄS MER: Missnöjd med sin Tesla – sprängde den med 30 kg dynamit
Följden blir att bilar lämnas på sidan av vägen, ibland med nycklarna i tändningen. Efter några månader bärgas de bort av myndigheterna som sedan förvarar dem i flera år innan de säljs, ofta på auktion. Det är däremot en myt om att det går att köpa övergivna superbilar för en spottstyver i Dubai. Priserna ligger långt under vad en bilhandlare tar i Sverige för en likande bil, men oftast måste du reparera bilen då den stått still under långt tid och fått skador.
Koenigsegg One:1
Youtube-kanalen Effspot hittade nyligen en dammtäckt Koenigsegg One:1 tillsammans med en Ferrari F40 bakom ett skyltfönster i Dubai. Den svenska hyperbilen Koenigsegg One:1 har bara tillverkats i sex exemplar plus en prototyp. Det visar sig att ägaren till bilen var sonen till Ekvatorialguineas diktator, Teodorín Nguema Obiang. Bilen beslagtogs 2016 av schweizisk polis. Sedan köpte diktatorns son tillbaka den för 45 miljoner kronor, och nu har han lämnat den i ett hus i Dubai.
Ferrari Enzo
Enzo är en av Ferraris snabbaste och mest exklusiva modeller och byggdes endast i 399 exemplar. Det här sorgliga exemplaret övergavs av sin ägare på en parkeringsplats 2011. Enligt uppgifter hade den köpts med fejkade lån. Den har omhändertagits av myndigheterna, men ska nu ha stått förvarad i åtta år i ökenhetta och förfallit totalt.
McLaren 12C
I Sverige ser du sällan en McLaren, men i Dubai är de vardagsmat. Hur någon kan överge en sportbil som är värd långt över två miljoner kronor är en gåta, men i Dubai händer det.
Bugatti
Ingen annanstans finns det så många Bugatti-bilar som i Dubai. Men det här exemplaret saknar ägare och har sett sina bättre dagar. Med tanke på att det kostar cirka 500 000 kr att serva en välskött Bugatti varje år, lär renoveringen av bilen gå på mångmiljonbelopp för den som ska sätta den på vägen igen.
Lamborghini Countach
1980-talets mest ikoniska superbil går för 4-5 miljoner kronor på auktioner i dag och är en mytomspunnen modell. Många är de som hade bilen som poster på sin vägg på 1980-talet. Men det här exemplaret riskerar att gå samma väg som den bil som kraschades av Leonardo diCaprio i Wolf of Wall Street.
LÄS MER: Missnöjd med sin Tesla – sprängde den med 30 kg dynamit
Jaguar Xj220
XJ220 var världens snabbaste produktionsbil när den lanserades på 1990-talet. Bilen hade en lätt V6:a på hela 540 hästkrafter. Det verkar dock inte ha varit tillräckligt för att den här ägaren skulle stanna kvar hos sin Jaguar i Dubai och riskera ett fängelsestraff.
Lamborghini Aventador
Den här Aventadoren blev stående i ett p-hus där förbipasserande ritade figurer i lacken på bilen. Vad som hände med bilen till slut är okänt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter