Stoppad 2007 – nu ska Koenigsegg få revansch

Koenigsegg CCGT byggdes för att utmana Mclaren F1 GTR i GT1-racing. Men sorgligt nog fick bilen aldrig visa vad den gick för på grund av en regeländring. Nu visar Koenigsegg upp bilen i en ny film – och ska ta CCGT till historiska GT-klassen där bilen kan få revansch. 

I mitten av 2000-talet stod superbilsverkare i kö för att ta fram bilar till GT1-klassen. Ferrari, Aston Martin och McLaren hade GT1-bilar. Koenigsegg ville inte vara sämre utan tog fram specialversionen CCGT av sin CCR. Sorgligt nog kom CCGT inte hela vägen till racerbanan på grund av väldigt oturliga omständigheter. 

Koenigsegg CCGT togs fram för att Christian von Koenigsegg drömde om att vinna GT1-klassen på Le Mans, något som McLaren gjorde 1995 med sin F1 GTR. Men det blev aldrig något Le Mans. Reglerna ändrades och satte stopp för bilen. Det krävdes en minsta produktion på 350 exemplar per år för att få vara med, något som förstås var helt ouppnåeligt för Koenigsegg. Koenigsegg har än idag inte byggt sin 350:e bil. 

Men nu, efter 16 år, kan bilen otroligt nog få sin revansch. Koenigsegg visar upp den i en ny video från Gotland Ring där den körs tillsammans med Koenigsegg Jesko. 
– Från vår första racerbil till vår senaste banfokuserade Megacar. 2007 tog Koenigsegg sin första chans att tävla med CCGT. Lovande början avbröts när GT1-reglerna ändrades och serien avbröts. Nu 2023 kvalificerar CCGT sig för historisk GT-Racing, vilket ger den en chans att tävla mot sina ursprungliga rivaler, skriver Koenigsegg.

CCGT lanserades på bilmässan i Genève 2007. CCGT vägde under 1 000 kg och hade över 600 hästkrafter tillgängliga från sin 5,0-liters 32-ventils V8-motor. Kraften nådde bakhjulen via en AP-Racing dubbelskivig koppling och en Koenigsegg/Cima sekventiell magnesiumväxellåda.

Bilen hade en förstorad version på Koenigseggs V8 på fem liter utan turbo.  Slutresultatet beskrivs av Koenigsegg som häpnadsväckande, bilen var superstyv, vägde under 1000 kg, och hade över 600 kg downforce och hade över 600 hästkrafter utan turbo. 
– De få personer som har kört CCGT uppger att den har väghållning som en dröm och att den skulle ha varit mycket konkurrenskraftig, skriver Koenigsegg på sin hemsida. 

Tidigare i år såldes Koenigsegg CCGT på  Bonhams auktion på Goodwood. Den ägdes tidigare av Bård Eker som varit stor aktieägare i Koenigsegg. Vem som äger bilen idag är för oss okänt, men ägaren har uppenbarligen för avsikt att tävla med bilen.