Miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) kan tänka sig att sänka hastighetsgränserna och höja trängselskatterna i Sverige. Åtgärden ska göras för att kompensera för borttagen reduktionsplikt.
– Vad behöver vi väga upp med för att kalkylen ska gå ihop? Då kan man komplettera med olika verktyg som finns, till exempel med trängselskatter eller med hastighetsbegränsningar, säger Romina Pourmokhtari till Aftonbladet.
Reduktionsplikten har orsakat en politisk strid mellan Sverigedemokraterna och regeringspartierna L, KD och M, som till och med kallats för regeringskris. Eftersom alla utom L lovade kraftigt sänkt eller borttagen reduktionsplikt i valrörelsen kan inte bråket vara av särskilt allvarlig art.
Men risken är att Sverige får betala dyrt för utsläppsrätter när koldioxidutsläppen går upp på grund av borttagen reduktionsplikt. Nu öppnar klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för att sänka hastighetsgränserna som kompensation.
– Först måste man förhandla fram vad reduktionsplikten ska vara – den förhandlingen är inte klar. När man har förhandlat den måste man se hur mycket vi behöver komplettera med. Vad behöver vi väga upp med för att kalkylen ska gå ihop? Då kan man komplettera med olika verktyg som finns, till exempel med trängselskatter eller med hastighetsbegränsningar, säger Romina Pourmokhtari till Aftonbladet.
Förslaget om sänkta hastighetsgränser kritiseras dock från flera håll. Enligt Trafikverket och Naturvårdsverket kommer det inte räcka för att kompensera för reduktionsplikten. Sverigedemokraterna vill snarare ha höjda hastighetsgränser.
– Vi har snarare varit kritiska till att man har dragit ner hastighetsbegränsningar på många håll i landet, säger SD:s klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen till Expressen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter