Nu sägs det vara klart – Trollhättan går miste om tillverkningen av svenskutvecklade elbilen Emily GT. Köparen EV Electra uppger att de skrivit kontrakt för produktion av elbilen utomlands.
– Det är klart att produktionen ska ske utomlands, i Italien, det är redan påskrivet och klart, säger Jihad Mohammed till Carup.
Nyheten om att den svenskutvecklade elbilen Nevs Emily GT köpts upp av EV Electra slog ner som en bomb den 1 december förra året. Pons. Grundaren Jihad Mohammad presenterade först offensiva planer på att starta produktion av elbilen Emily GT i Saabs tidigare fabrik i Trollhättan redan i år.
Men planerna stötte på patrull då fabriken var i sämre skick för bilproduktion än vad EV Electra förväntat sig. Dessutom ville grundaren Jihad Mohammad inte hyra in sig i en fabrik, utan själv äga hela fabriken. Det var något han inte lyckades komma överens om med den nya ägaren Svante Andersson. Nu kommer nya turer i projektet.
Efter en längre tids radiotystnad runt projektet uppger nu Jihad Mohammad för Carup att det är klart att produktionen flyttas utomlands, bort från Trollhättan.
– Ingenjörerna sitter i Trollhättan. Men tillverkningen hamnar i Italien, det är redan påskrivet, säger Jihad Mohammad som inte vill ge några mer exakta detaljer än så. Några tidsplaner eller närmare detaljer om hur och var bilen ska tillverkas vill Jihad Mohammad inte uppge.
Senare utvecklar han uppgifterna via Linkedin och ger fler detaljer.
– Ja, vi gjorde ett erbjudande om att köpa en bilfabrik i Italien och till slut godkändes den igår (inte Maseratifabriken) och i denna nya lokal kommer vi att bygga elbilar som kommer att få alla att bli chockade. Vi har fler än få modeller nu, efter flera förvärv som hände under de senaste två månaderna och ytterligare en kommer att hända den här veckan som gör att vi kan vara på topp i vårt segment.
Jag lovade mitt team att inte ge fler detaljer. eftersom våra investerare behöver veta före alla andra. sedan löser ett officiellt pressmeddelande alla frågor, skriver Jihad Mohammad.
Till SVT Väst uppger Mohammad att det inte är klart exakt vilka modeller som ska produceras.
–Vet inte det än. Vi har inte beslutat vilka bilar vi ska göra i Italien.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar.
Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder. En fördel är att bilen blir rymligare än gängse elbilar, en eventuell nackdel är högre ofjädrad vikt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter