Volvo Cars ökar sin försäljning i USA med hela 21,4 procent.
Oktober blev den bästa månaden på 16 år med 10691 sålda bilar – tack vare en stor tillväxt för Volvo XC40.
– Vi är mycket stolta över den fortsatta styrkan i vårt varumärke bland konsumenterna”, säger Volvos USA-chef Anders Gustafsson.
Trots coronapandemin fortsätter Volvo Cars att gå starkt i USA. Efter en rejäl dipp i våras blev oktober rekordartad och hela året ligger nu på plus igen, upp 2,6 procent. Volvo i Kanada ökar ännu mer, upp 25 procent.
Det är femte månaden i rad som Volvo växer i USA och totalt såldes 10691 bilar till kunderna. I USA är det Volvos SUV:ar som nu står för 87 procent av försäljningen. Trots sin ringa storlek har XC40 blivit en riktig hit i USA och sålde i 2504 exemplar i oktober, men den gamla storsäljaren XC60 ökar också, och är fortfarande större med 3571 sålda bilar.
– Vi är mycket stolta över den fortsatta styrkan i vårt varumärke bland konsumenterna. Inte bara har vi kunnat uppvisa tillväxt på den amerikanska marknaden, utan hela vår Amerika-region har haft framgång i oktober tack vare den fortsatta flexibiliteten hos våra anställda och detaljhandelspartner, säger Anders Gustafsson som är Volvos USA-chef.
Volvo Personvagnars globala försäljning fortsatte också att växa i oktober och volymerna ökade med 7,1 procent jämfört med samma period föregående år, tack vare tvåsiffriga försäljningsökningar i Kina och USA.
Företaget sålde 65 290 bilar under månaden och volymtillväxten drevs av SUV:arna.
Andelen laddbara Recharge-modeller, med ett helt elektriskt eller plug-in hybrid drivaggregat, mer än fördubblades under de första tio månaderna, jämfört med samma period förra året, och utgör nu 16,0 procent av den globala försäljningen. I Europa var andelen 27,0 procent samma period. Volvos mest sålda modell globalt är nu XC40.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter