Jättelyft för Volvos elbilsförsäljning – bensin och diesel rasar

Volvo Cars noterar ett rejält lyft för sina elbilar i januari. Elbilarna ökade sin försäljning globalt med 152 procent. Försäljningen av bensin- och dieselbilar faller samtidigt kraftigt. 

Volvo Cars inledde året med en mindre ökning i januari. Den totala försäljningen steg med två procent, men det som verkligen sticker ut är ökningen av elbilarna. Volvos elbilar ökade med 152 procent till 7874 sålda elbilar under januari. 

Både bensin-, diesel- och Laddhybridbilar minskade sin försäljning, så det är helt och hållet elbilarna som driver Volvos tillväxt. Bensin- och dieselbilar backade med 12 procent, laddhybrider minskade med 0,6 procent. Andelen eldrivna bilar är nu 16 procent, Volvos mål är att ha en elektrisk andel på 50 procent om två år. 

Försäljningen av laddhybrider minskar något, men elbilarna ökar desto mer.

Den europeiska försäljningen för januari nådde 21 436 bilar, en ökning med 14,7 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen leddes av marknader som Storbritannien, Italien och Belgien. Försäljningen i USA nådde 7 693 bilar, en ökning med 8,2 procent jämfört med januari förra året. Andelen Recharge-modeller stod för 30,8 procent av månadens totala försäljning.

I Kina minskade försäljningen med 19,5 procent till 11 783 bilar i januari på grund av tidpunkten för det kinesiska nyåret. Andelen Recharge-bilar nådde 10,7 procent.

I januari var Volvos XC60 den mest sålda modellen med en försäljning som nådde 16 016 bilar (2022: 14 516), följt av XC40, med total försäljning på 14 038 bilar (2022: 12 286 enheter), och Volvo XC90 på 7 2024 bilar (7 2023 bilar: enheter).