Jag var en av alla som trodde på ”Den gröne Jesus” och att Northvolt skulle frälsa Sverige. Sällan eller aldrig har några varit så hyllade i medierna som Peter Carlsson och batterijätten Northvolt. Men drömmen om ett grönt himmelrike är på väg att krascha helt och hållet. Vi i medierna har varit naiva och borde ha börjat granska Northvolt långt tidigare. Och nu rusar drevet vidare för långt åt andra hållet, när Jesus istället håller på att bli korsfäst utan återuppståndelse.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA OCH ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Den högt uppsatte Teslachefen Peter Carlsson flyttade hem till Sverige 2015. Efter åren med Elon Musk var Peter Carlsson helt slutkörd. Men erfarenheterna från att ha varit med på Teslas otroliga resa tycktes enormt värdefulla. Carlsson grundade företaget SGF Energy tillsammans med riskkapitalisten Harald Mix. Tämligen omgående fick Peter Carlsson stor uppmärksamhet i medierna och omskrevs som en stor klimathjälte och har kallats ”Den gröne Jesus”. En svensk som jobbat nära Elon Musk, hur kunde något ge fel liksom?
Historien om Northvolt börjar egentligen med en lavinolycka 10 februari 2017 i Kanada. Det blev vändpunkten för Peter Carlsson som egentligen hade tänkt att bli styrelseproffs och investerare på heltid. Men ödet ville annorlunda.
– Min tanke var egentligen aldrig att starta Northvolt, jag hade tänkt mig ett annat liv när jag lämnade Tesla och var helt slutkörd, berättade han i Sommar i P1 2021.
Men lavinolyckan då Peter Carlsson blev medvetslös och var nära att omkomma förändrade allt. Han drogs 120 meter ner i ett skogsområde och Peter Carlsson fick återupplivas med hjärt- och lungräddning. När han vaknade hade han kommit till insikt.
– Jag hade tur som klarade mig och det blev en svår rehabilitering…Mitt sätt att göra skillnad var att använda mina kunskaper för att bygga upp batteriproduktion för att möjliggöra elektrifieringen. Min dröm är att bygga storskalig batteriproduktion för att minska världens oljeberoende, berättar han i Sommar.
Under 2017 bytte företaget namn till Northvolt och presenterade sina planer på att bygga Europas största batterifabrik. Från början blev det huggsexa bland svenska kommuner om att försöka locka till sig Northvolts fabrik. Valet föll i oktober 2017 på Skellefteå där det fanns ett område på 100 hektar som passade perfekt. I maj 2018 togs det första spadtaget.
– Vi såg ett Europa som måste göra stora förändringar för transporter. Vi såg att batterier kommer att göra en stor och viktig del i omställningen. Tillsammans med Carl-Erik Lagercrantz och Harald Mix insåg vi bristen på battericeller som väntade, berättar Peter Carlsson i Sommar i P1.
Hyllningarna från oss journalister i medierna visste knappt några gränser på den tiden. Några ifrågasättande artiklar om svårigheterna att lyckas med Sveriges största industriprojekt genom tiderna är extremt svåra att hitta. Alla fiskar simmade med strömmen och hyllade Den gröne Jesus och hans mission. Kritisk journalistik på ett tidigt stadium hade kunnat göra skillnad. Jag var själv en av de naiva som lät oss bländas av Northvolt, och inte gjorde det jobb jag borde ha gjort.
Mycket av finansieringen i Northvolt gjordes med enorma lån. Totalt har det pumpats in drygt 120 miljarder kronor i Northvolt i lån och riskkapital, enligt Carups beräkningar. Det var hela tiden svårt att få fram uppgifter om Northvolt och transparensen har varit liten. Det gör egentligen att granskning är ännu mer angelägen. Too Big to Fail, är ett återkommande mantra om de stora lånen.
Ända fram till våren 2023 var så gott som alla tidningsartiklar och inslag hyllande om Northvolt. Så sent som i december kallades Northvolt vinnare när bubblor brister i Dagens Industri. I maj 2023 utsågs Northvolt till Sveriges högst värderade startupbolag av Dagens Industri i en artikel som hyllade grundarna Peter Carlsson och Harald Mix. Dagens Industri är i gott sällskap av tidningar och tv som i kör hyllade Northvolt. Grundaren och miljardären Harald Mix sommarpratade i Sveriges Radio sommaren 2023 och kallade klimatkrisen ”en fantastisk investeringsmöjlighet”. Så sent som i mars i år hade vi på Carup en artikel där Peter Carlsson försäkrar att allt går bra.
På bara några månader är scenförändringen total. Hur kraschen i Northvolt ska kunna stoppas nu övergår mitt förstånd. Det är som att bevittna en bilolycka i slow motion. Den verkliga kraschen började idag med konkurs i ett av bolagen. Mer kommer att följa och några krockkuddar finns inte.
Det är smärtsamt att bevittna kraschen och se illusionen krossas. Drömmen om det gröna paradiset och den gröna industrin var så härlig att tro på. Borde satsningen aldrig ha gjorts? Det är lätt att säga nu med facit i hand. Jag var själv en av de som trodde på detta. Men när alla från regeringar till medier kollektivt rycks med i eufori och inte ser med kritiska ögon blir det farligt. Motstånd och kritisk granskning på ett tidigare stadium hade kunnat förändra utgången och göra satsningen mer rimlig och med större chanser att lyckas.
Nu springer alla åt samma håll igen och sågar ner Northvolt och alla möjligheter att göra batterier i Sverige och Europa. Den gröne Jesus blir snudd på korsfäst. Ska vi ge upp alltihop och lägga hela batteriindustrin i händerna på Kina? Då kan vi lika gärna stänga ner bilindustrin i Europa. Jag tror och hoppas på en återuppståndelse. Men det blir inte lätt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter