Hybridbilar tar nu oväntat revansch på elbilar. Toyota har hånats från många håll, men ser nu ut att få rätt.
– Jag är skyldig Toyota en ursäkt, säger kände fordonsanalytikern Adam Jonas.
Hybridbilar dömdes ut som hopplöst omoderna för mindre än ett år sedan. Både så kallade fullhybrider och laddhybrider var hopplöst föråldrade mellansteg på den raka motorvägen över till helt eldrivna bilar. En av få skeptiker har varit Toyota med styrelseordföranden Akio Toyoda i spetsen. Nu ser Toyota ut att få rätt, skriver Financial Times.
En av de som dömt ut hybriderna är fordonsanalytikerna Adam Jonas på Morgan Stanley, som nu ber Toyota om ursäkt. Nya siffror från Jato Dynamics visar att elbilarnas andel av nybilsmarknaden minskar i både USA och Storbritannien. I EU avtar tillväxttakten för elbilar. Bland annat minskade de med 51 procent i Tyskland i januari, till stor del beroende på borttagna subventioner.
Samtidigt slår Toyota som är världens största tillverkare av hybrider vinst- och försäljningsrekord. Toyota ökade sin försäljning av hybrider med en miljon bilar till 3,4 miljoner bilar. Vinsten steg till rekordhöga 340 miljarder kronor.
Analytikern Adam Jonas var långt ifrån ensam om att döma ut hybriderna. Plötsligt ökar efterfrågan igen för både laddhybrider och så kallade fullhybrider som laddas av rörelseenergin som skapas av motorn. En stor anledning är att hybriderna än så länge är billigare att köpa, något som har stor betydelse efter att räntan gått upp och prissänkningar fått andrahandsvärdena på elbilar att sjunka snabbt.
Både General Motors och Ford har nu gått ut med att de ska satsa på hybrider igen. GM hade i stort sett fasat ut laddhybrider ur modellprogrammet, men återupptar nu satsningen. Ford förutspår att deras försäljning av hybrider kommer att öka med 40 procent i år, medan elbilarna backar.
– Vår data visar att elbilar är en tydlig destination för många kunder. . .[men] det kommer att ta mer tid än vi förväntade oss för 18 månader sedan. Hybrider kommer att spela en allt viktigare roll i vår branschs övergång och kommer att finnas här på lång sikt, sa Fords vd Jim Farley till investerare, enligt FT.
Vilken teknologi vinner – hybrider eller elbilar? Hur det kommer att gå i slutändan vet vi inte. Men presidentvalet i USA kan få stor påverkan. Donald Trump har tydligt deklarerat att han ska göra vad han kan för att stoppa elbilarnas framfart. Här hemma i Sverige börjar många laddhybrider få en räckvidd på tio mil, och efterfrågas enligt uppgift från flera generalagenter återigen av fler köpare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter