Hur långt tid tar det egentligen att ladda en elbil? Ett nytt laddningstest visar vilka elbilsmodeller som laddar snabbast och långsammast. Koreanska Kia EV6 peter ner Mercedes dubbelt så dyra lyxmodell EQS.
Konsultföretaget P3-Group gör varje år ett laddningstest där de rankar vilka elbilar som laddar snabbast på så kallade snabbladdare. Många bilar skryter med en hög laddningseffekt, men det är inte alltid det stämmer i verkligheten. Dessutom spelar bilens energiförbrukning stor roll. Om bilen drar mycket ström är den verkliga laddningen inte så hög.
Därför mäter P3-Group hur mycket verklig räckvidd bilarna laddar under 20 minuters snabbladdning på en 350 kW-station. I år vann Kia testet för första gången. Nya elbilen Kia EV6 med 77,4 kWh batteri och bakhjulsdrift laddar snabbast mätt i räckvidd. Enligt testet laddar den 30,9 mils räckvidd på 20 minuter. Det innebär att den slog flera lyxbilar som Porsche och Mercedes, men också systermodellen Hyundai Ioniq 5 som har liknande teknik som Kia EV6.
Förra årets testvinnare Mercedes EQS kostar dubbelt så mycket som Kia EV6 men får finna sig i andra platsen. Den testade modellen EQS 450+ laddar 27,5 mil på 20 minuter.
Även nya BMW iX xDrive 50 laddar snabbt och kommer strax bakom på 27,3 mil. Hyundai Ioniq 5 2WD kommer långt bakom Kia med 27,2 mil trots att den bilmodellen har samma 800-voltsteknik.
Även Porsche Taycan GTS Sport Turismo och Audi E-Tron GT Quattro har 800-voltsteknik och borde på papperet kunna utmana Kia. Men de hinner inte ladda mer än 27,1 mil respektive 23,7 mil på 20 minuter, på grund av att laddningskurvan faller brant efter 45 procents laddning av batteriet.
Volkswagen ID.3 klarade sig betydligt sämre i år än förra året. Modellen med det mindre 58 kWh-batteriet kunde bara ladda in 15,3 mil på 20 minuter, medan ID.3 Pro med det större batteriet laddade upp 22 mil på samma tid. Storebror ID.4 laddade 17 mil på 20 minuter. Teslas modeller var kanske något av en besvikelse i testet, trots att de laddades på de egna Supercharger-stationerna. Det här visar att andra tillverkare har gått förbi Tesla när det gäller laddning.
Den som till äventyrs funderar på att åka långt i en Dacia Spring bör tänka om. På 20 minuter hinner bilen endast ladda in 5,9 mils räckvidd. Å andra sidan kan det bli många kaffe och glasspauser.
Så snabbt laddar olika modeller av elbilar in räckvidd
Tabellen visar hur mycket verklig räckvidd som laddas på en 350 kW snabbladdare efter 10 respektive 20 minuter. Källa: P3-Group
Lyxbilar
Mercedes-Benz EQS 450+
Efter 10 minuter 154 km
Efter 20 minuter 275 km
BMW iX xDrive 50
Efter 10 minuter 157 km
Efter 20 minuter 273 km
Porsche Taycan GTS
Efter 10 minuter 183 km
Efter 20 minuter 271 km
Audi e-tron GT quattro
Efter 10 minuter 158 km
Efter 20 minuter 237 km
Audi e-tron 55 quattro
Efter 10 minuter 92 km
Efter 20 minuter 187 km
Premiumklassen
Kia EV6 77 kWh RWD
Efter 10 minuter 197 km
Efter 20 minuter 309 km
Hyundai Ioniq 5 2WD
Efter 10 minuter 164 km
Efter 20 minuter 273 km
BMW i4 eDrive40
Efter 10 minuter 148 km
Efter 20 minuter 235 km
Tesla Model 3 LR
Efter 10 minuter 149 km
Efter 20 minuter 221 km
Polestar 2 LR Single Motor
Efter 10 minuter 128 km
Efter 20 minuter 218 km
BMW iX3
Efter 10 minuter 113 km
Efter 20 minuter 201 km
Tesla Model Y LR
Efter 10 minuter 106 km
Efter 20 minuter 175 km
Volkswagen ID.4 77 kWh
Efter 10 minuter 94 km
Efter 20 minuter 171 km
Mercedes-Benz EQA250
Efter 10 minuter 85 km
Efter 20 minuter 163 km
Renault Megane ET EV60
Efter 10 minuter 96 km
Efter 20 minuter 160 km
Kompaktklassen
Volkswagen ID.3 58 kWh
Efter 10 minuter 87 km
Efter 20 minuter 153 km
Hyundai Kona
Efter 10 minuter 74 km
Efter 20 minuter 144 km
Peugeot e-208 GT
Efter 10 minuter 81 km
Efter 20 minuter 130 km
Fiat 500e
Efter 10 minuter 72 km
Efter 20 minuter 123 km
Mini Cooper SE
Efter 10 minuter 42 km
Efter 20 minuter 87 km
Dacia Spring
Efter 10 minuter 30 km
Efter 20 minuter 59 km
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter