Nu säljs Sveriges mest legendariska Audi Quattro. Bilen byggdes om av Sven-Erik “Svempa” Bergendahl när den var splitterny 1986. Bilen förföll under åren och var fulltejpad med reklam och i renoveringsbehov när nuvarande ägaren hittade den i en annons på text-tv.
– Detta var en chans som inte skulle komma åter. Min vision var att återställa den till Svempas version, berättar ägaren.
Länge sågs de av många som ganska smaklösa. Men nu är custombyggen, ombyggda bilar, från 1980-talet det hetaste som går att hitta. Nyligen såldes en Mercedes AMG Hammer för otroliga 9 miljoner kronor och 80-talsbubblan Pink Lady gjorde sensation på Custom Motor Show.
Att Sveriges mest legendariska Audi Quattro då dyker upp till försäljning känns som ytterligare ett tecken i tiden på att 1980-talet är tillbaka. Audi Quattro var bland det häftigaste du kunde köpa 1986, men det hindrade inte bilprofilen Sven-Erik “Svempa” Bergendahl att bygga om sin splitternya Audi Quattro direkt när den rullat ut från återförsäljaren.
Svempa bestämde sig för att göra en brutal breddning av Audis rallyikon. Bilen designades av Janne Richter Lars-Inge Johansson gjorde det proffsiga plåtjobbet. Audi Quattro blev riktigt fet med en breddning på tre decimeter och en sänkning på nästan en decimeter. Allt gjordes i plåt och och både dörrar och skärmar är breddade. Även bakspoilern är gjord i plåt.
Bilen fick massor av uppmärksamhet och var med i tidningsreportage när det begav sig på 80-talet. Idag står mätaren endast på 7674 mil och bilen är renoverad och återställd till samma utseende som Svempa hade 1986. Den beskrivs av Bilwebauctions som varande i utställningsskick.
– Jag såg bilen i tidningen Bilsport 1987 och föll direkt för den. Jag bestämde mig för att någon gång äga en Quattro. Att jag en dag skulle få möjlighet att äga just Svempas Quattro fanns inte ens på kartan. År 2000, alltså tretton år senare fick jag syn en bilannons. TV4 hade vid den tiden en annonstjänst på text-TV. Man använde fjärrkontrollen till tv-apparaten och bläddrade fram bilannonserna. Dåtidens High-tech. Det visade sig vara Svempas custombygge, berättar ägaren för Bilwebauctions.
Trots att skicket blivit miserabelt och bilen var svartlackerad och täckt med dekaler köpte han den. Han köpte bilen och körde hem bilen 77 mil enkel väg från Vilhelmina. En mödosam renovering tog sin början.
– Jag har löpande förbättrat och underhållit bilen. Både framvagn och bakvagn har varit nedplockade, blästrade och lackerade. Inredningen är från en 1990-års Quattro.
Nu har en ny ägare chansen att ta över den legendariska Audin. Det är en alldeles unik version av Audis berömda rallymodell Quattro, den första fyrhjulsdrivna Audin. Bilen har Audis klassiska raka femma med turbo på 200 hästkrafter. Mellan åren 1980 och 1991 tillverkades 11 452 exemplar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter