Hemska upptäckten i Ford-motorn: Dödade sig själv

En uppmärksammad motorexpert tar tar isär och undersöker Fords trecylindriga Ecoboost-motor. Den är känd för att ha dyra och krångliga kamremsbyten som kan kosta 15 000 kronor. Under undersökningen får den stenård kritik av experten för dess brister.
Den här motorn dödade sig själv, säger Eric Berg. 

Motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” undersöker ofta olika motorer genom att plocka isär dem helt. Denna gång tar han en närmare titt på Fords 1,0-liters turbo trecylindriga-Ecoboost motor. Just denna motor ska vara kapabel till 123 hästkrafter och liknande motorer sitter i tiotals Ford-modeller.
– Jag kommer plocka isär motorn till grunden för att se vad som hände, säger Eric Berg. 

Redan när Erik ska vända på motorn stöter han på problem och det är uppenbart att något inte står rätt till med den havererade motorn. I Sverige sitter liknande motorer ibland annat Ford Fiesta och Focus.
– Det där var inga bra ljud. Det låter metalliskt där inne och det är inte normalt, säger Eric Berg. 

Sedan tar han loss tändstiften och uttrycker en viss oro över hur de ser ut. Även om de inte är trasiga tycker Erik att det ser ut som att de har en del fukt på sig. Sedan tar han loss turbon. Enligt experten är det den minsta turbon han sett, dessutom finns det glapp i lagren.
– Det här är en riktigt dålig turbo och det finns inte en chans att jag kan sälja den, säger Eric Berg. 

Efter att ha undersökt turbon tar han en närmare titt på intagningsportarna. Förutom smuts hittar han ingenting som sticker ut. Han tömmer sedan motorn på olja för att montera loss högtryckspumpen och vipplocket. 

När vipplocket tagits bort får Erik syn på motorns kamrem. Motorn har en ovanlig och speciell typ av kamram där den går genom olja. Konstruktionen gör även att ett kamremsbyte i Sverige kan kosta 15 000 kronor.
– Jag kan säga att kamremmen inte är i någon bra form. Den har flera sprickor på sig, säger Erik. 
När han har undersökt kamremmen är det flera saker han inte riktigt förstår hur Ford kan ha valt att göra som det gjort.

Flera av motorns remmar har tappat sina tandningar utan att han kan se vart de tagit vägen, när han går sedan över till att ta loss kamaxlarna. När han sedan lyfter bort kamaxlarna ser han inga stora skador.
– Jag kan inte se några stora skador, men det ser lite sämre ut vid stället där högtryckspumpen sitter, säger motordetektiven.  

Han tar sedan en närmare titt på topplocket och ser inga stora fel på cylindrarna och går sedan över till att undersöka oljetråget. Väl där inne upptäcker han den dolda orsaken till att motorn havererat.
– Det är massor av förbjudet metallspån och annat material som inte ska vara här, bland annat remmarnas tandningar, säger Eric Berg. 

Han hittar även större metallbitar, vilket inte är mycket illavarslande tecken hos en motor. Efter att ha plockat isär i stort sett hela motorn summerar Erik sin undersökning så här.
– Den här motorn dödade sig själv och jag skulle tro att detta är ett rätt vanligt problem för dem. Jag tror inte problemet var ägarens fel utan detta var nog dess design. Jag gillar inte denna motor alls, säger motordetektiven. 

LÄS MER: