Nu är testsäsongen av hemliga bilar igång i norra Sverige. På en enda vinter kan en ny bilmodell rulla 16 000 mil. De körs i treskift, dygnet runt.
– Billtillverkarna vill kunna hitta alla fel innan bilägarna gör det, säger Robert Granström, ordförande för Swedish Proving Ground Association (SPGA).
Norrbotten invaderas av utländska biltillverkare. I 50 år har den här verksamheten pågått långt från alla nyfikna ögon ute på kontinenten. I dag är det en enorm verksamhet med aktörer från hela världen. 1000-tals utländska biltestare finns på plats under säsongen.
– Om man kommer till en restaurang i Arjeplog är det nästan ingen som pratar svenska. Och så finns det ett hotell i Slagnäs som blivit experter på veteöl, säger Robert Granström på Swedish Proving Ground Association och skrattar.
Trakterna i svenska Lappland har visat sig vara perfekta för vintertester av nya bilar. Vintern är lång och förhållandena utmanande.
– Alla bilmärken som finns i Europa kan man räkna med är här, dessutom en hel del asiatiska märken också. De har visserligen vinter där också. Japanerna har en ö som heter Hokkaido, men kylan där är inte riktigt lika sträng.
Verksamheten har två ansikten. Å ena sidan innebär det 200 000 hotellnätter och massor med inkomster för det lokala näringslivet. Men samtidigt pågår en topphemlig verksamhet bakom grindarna hos varje bilmärke.
– De vill absolut inte att konkurrenterna ska få reda på något när det kommer till sådant som kan ge dem marknadsfördelar.
Något som alltid är omgärdat av hemlighetsmakeri så är det elbilarna. Här är tekniken på en sådan frammarsch att varje märke måste hålla stenkoll på sin teknik. Om något läcker ut kan det bli extremt kostsamt för företaget.
– En sak som det varit mycket hysch hysch kring, så är det drivlinan till de nya el- och hybridbilarna. Där har det skett bakom grindarna och ingenting har fått läcka ut.
Bilmärkena har en speciell metod för att dölja sina innovationer. Det är ett sätt som man använt mycket länge.
– Man kan stoppa in den nya utrustningen i gamla karosser för att det inte ska synas. Det är en klassisk metod för att kamouflera nya märken och teknik.
Dessa kamouflerade bilar har ett särskilt namn.
– Man kallar dem för mulor, man provat bilar med nya system i. Samma bil som du kunde köpa förra året och sedan byta ut inälvorna i bilen. Allt från instrumentbrädan till hela drivlinan.
Biltillverkarna transporterar också upp sina framtida modeller för att pröva dem i det hårda vinterklimatet. Då är det mycket viktigt att ingenting läcker ut.
– Sedan testas det också en hel del prototyper, sådana bilar som har långt kvar innan de kommer ut från marknaden. Det sker också alltid bakom stängda grindar och man vill inte att något ska komma ut.
Biltesterna är för det mesta hemliga. Men det finns faktiskt en del av dem som körs framför öppen ridå. Det är när bilarna snart ska komma ut i handeln och ingenjörerna putsar på de sista detaljerna.
– Ja, här sker alla möjliga tester. Allt från hemligheterna kring olika nya komponenter till komplettbilsverifiering. Då kan de köra upp mot 8000 mil i sträck för att testa bilarna så länge det går.
Många bilköpare känner inte till hur hårt europeiska bilar testas innan de når ut till bilköparna. På en vinter kan en bil rulla över 100 dagar, dygnet runt för att hitta svagheter i konstruktionen och hos komponenter. Körsträckan i vinterkyla är längre än vad många bilar uppsätts för under en livstid.
– De kör då på allmänna vägar och det sker i treskift. Varje skift kör i 50 mil innan de byter och så fortsätter det så ungefär 16000 mil. Man kan säga att det är ungefär mellan 70 och 80 olika bilar igång samtidigt. Man vill kunna hitta alla fel innan kunderna gör det. Men det här är bara maximalt tio procent av verksamheten här uppe, säger Robert Granström.
Många bilmärken låter sina anställda flanera fritt bland lokalbefolkningen. Men vissa väljer att hålla allt och alla under lite strängare uppsikt. Människorna som bor här är vana vid bilarna. De är ett vanligt inslag i vinterbilden. Men det finns ingen opposition kring biltesterna. Istället är man stolta över att kunna erbjuda den här servicen och samtidigt dra nytta av bilmärken som bidrar till välstånd.
– Det finns en del företag som bygger upp egna restauranger och har med sig egna kockar. Det är främst de asiatiska som gör så. Men många äter och vistas normalt ute i samhällena. Om man kommer till Arjeplog nu så är det inte ovanligt att se en Rolls Royce eller Ferrari.
Även om de lokala är vana vid alla nya bilar. Så det finns många andra som är nyfikna. Dessutom finns det en som utmärkt sig på att föreviga och avslöja nya och hemliga modeller.
– På Hotell Silverhatten i Arjeplog finns en bildsamling av bilpaparazzin Hans G Lehmann, han har tagit väldigt många smygfotografier på de nya bilarna. Den kan vara väl värd ett besök.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.