Fryser ner elbilar till minus 20 grader: ”Vi kör tills värmen slås av”

Robert Granström jobbar med att frysa ner elbilar till minus 20 grader. Sedan kör han dem i 90 km/h tills den slår av värmen eller sänker farten.
– Man kan räkna med att ungefär 25% av batterikapaciteten går till att värma bilen, när den redan är varm, säger han. 

Myterna om elbilar i sträng vinterkyla i Norrland är många. En som verkligen vet är Robert Granström. Han arbetar för biltestarföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association med att frysa ner elbilar till  minus 20-30 grader. 
– Jag brukar säga som min gamla chef: ”Det som testas blir åtgärdat!”. Och det ligger något i det. Vi behöver testa mer.

Bilarna ställs in i en jättelik frys och fryses ner till minus 20-30 grader för att simulera hur mycket räckvidd och olika funktioner påverkas i extrema temperaturer. 
– Det vi gör när vi testar är att vi fryser ner bilen till minus 20 grader, sedan har vi en tre kilometer lång rundbana där vi kör bilen i konstant 90 kilometer i timmen tills den slår av värmen eller sänker farten, berättar Robert. 

Elbilar fungerar i många avseenden bättre att köra vintertid, även i Norrlands inland. Men den angivna räckvidden som bilen säljs med stämmer förstås inte alls i vinterkyla. Det beror enligt Robert Granström på att den angivna förbrukningen baseras på snittbilistens snittförbrukning sommartid. Han nämner en snittfart på 46 kilometer i timmen, vilket inte överhuvudtaget rimmar med hur bilar förs fram längs norrländska raksträckor.

I testerna får man dessutom med uppvärmningsförloppet för elbilen, vilket i allra högsta grad är relevant eftersom elbilar också drar väldigt mycket direkt efter en kallstart. Om bilen stått i ett varmgarage tjänar man ungefär tre mil i räckvidd jämfört med om man startar en kall bil, berättar han.
– Man kan säga att per 10 grader kallare tappar man en till två mil i räckvidd, lite beroende på vilken modell man kör.

När det testade elbilar 2017 hade de så små batterier att det procentuella räckviddstappet på grund av uppvärmningen blev stort. Då var vinterräckvidder på bara 10 mil inte ovanligt.

– Man kan räkna med att ungefär 25% av batterikapaciteten går till att värma bilen, när den redan är varm. Och på bara några år har det hänt jättemycket med batteristorleken. Dagens bilar som sägs ha en räckvidd på 50 mil går förvisso bara 40 mil sommartid på landsväg, det innebär runt 30 mil vintertid.

En stor fördel är att elbilen alltid startar, även i mycket sträng kyla. När de började testa elbilar var många skeptiska till hur bilen skulle klara kylan. 
– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.

Enligt Robert Granström är höga temperaturer ett större problem för batterierna än kyla. Det är i stort sett är tre saker som påverkar batterierna. Hur mycket det använts, hur länge det använts och hur höga – inte låga – temperaturer det utsatts för.

– Redan idag finns bilar som körts mellan 40 och 60 000 mil på samma batteri och det är riktigt bra! Bra kylning för att förlänga batteriets livslängd är självklart något man jobbar vidare med. Några biltillverkare har till och med löst utmaningen med att man kan ladda med full effekt direkt när man anslutit till snabbladdaren. Men även utan dessa finesser är elbilen överlägsen som vinterbil. Du får ladda någon minut längre och ta en kaffe till bara!
LÄS MER Elbilars räckvidd tas fram i 23 plusgrader – nu kräver de ändring

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester