Här är den hembyggda Golf 2:an från 1990 som äter Porschar till frukost på Nürburgring.
Britten Nigel Pinder har byggt allt själv och trimmat upp en fyrcylindrig VW-motor till 440 hästkrafter.
– Det var ett bra varv, jag tyckte det var kul! säger han efter att ha kört om flera Porschar.
Vad är egentligen en Ferrari, Lamborghini eller Porsche mot en hemmabyggd Golf?
Britten Nigel Pinder köpte en gammal Golf CL från 1990 för drygt 10 år sedan. Bit för bit har han byggt om den gamla bilen och i dag kör den ifrån den snabbaste Porsche-bilarna runt tyska Nürburgring. Porsche-förarna blir minst sagt stressade när en gammal Golf dyker upp i backspegeln, och efter någon minut ger de flesta upp och släpper förbi Nigel.
Utvändigt är mycket original från 1990, men Nigel har komplettrat bilen med en enorm fram- och bakspoiler för att ge Golfen extra downforce. Framskärmarna är rejält breddade för att få plats med de största bromsskivor som kan ha suttit på en Golf 2:a.
– Hela bygget utfördes av mig, i många fall lärde jag mig och gjorde misstag under resan. Alla delar designades och tillverkades av mig själv med hjälp av exempel från andra håll som utgångspunkt, säger Nigel som kallar sin bil för Pinderwagen.
Många tror att bilen har en sekventiell växellåda, men sanningen är att den är en vanlig Volkswagen-låda från en Touran. Motorn kommer från en Golf 3, och är en vanlig tvåliters 16-ventilsmotor. Nigel har uppdaterat den med annan insprutning, en stor Garrett-turbo och ett annat styrsystem. Dessutom sitter det att fyratums avgassystem hela vägen.
För det mesta ger motorn 360 hk, men en omkörningsknapp på styrstången gör att Nigel kan få 440 hk när det behövs.
– Om jag försöker ha fullt laddtryck på de lägre växlarna så spinner den bara det är ingen poäng att ha för mycket hästkrafter om du inte kan få ner det i banan.
Målet med bygget har varit att hålla kostnaderna på en rimlig nivå, och lära sig nya saker.
– Jag är inte en mekaniker Jag är bara en entusiastisk amatör som gillar att lära mig nya färdigheter. Vissa saker har fungerat, andra inte, det viktiga är att jag lär mig av mina misstag. Genom att göra allt själv har jag kunnat prova nya saker jag har kunnat hålla den totala byggkostnaden på förnuftiga nivåer, säger Nigel.
Fakta VW Golf CL 1990
Flerpunktssvetsatd störtbur
Cobra Sebring stolar
Schroth Profi II 6 Punkt 3 tums säkerhetsbälten
Polo skivor bak
Servostyrning från Golf 3
Mercedes A-klass servostyrningspump
Flytande BTCC 364mm skivor med sexkolvsok
Motor
2.0 16V Volkswagen Golf MK3-motor
Portat topplock med ABF-kamaxlar
Wossner smidda kolvar
DTA Fast S80Pro ECU
Bosch 1000cc insprutning
Owen Developments GT2868HTA M-Spec BTCC TurboTransmission
02J 3.6FD 5-växlad manuell växellåda
EPYTEC 4Kg svänghjul
Helix Paddle koppling
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter