Här floppar systermodellen till den kommande Volvo EX30 i älgtestet. När Smart #1 Brabus testades i undermanövertest presterade den långt under förväntan.
– Resultatet blev inte alls bra: Hjulen halkade mycket och stabilitetskontrollen arbetade inte tillräckligt hårt, berättar testarna från km77.com.
Smart är numera ett bilmärke som ägs av Mercedes-Benz och Volvos huvudägare Geely som ett joint venture. Den nya modellen Smart #1 har utvecklats i Kina och delar plattform och teknik med Volvos Cars kommande elbil Volvo EX30 som premiärvisas i juni. Även nya Zeekr X byggs på samma plattform. Utvecklingen av Geelys så kallade SEA-plattform har letts av den svenske ingenjören Kent Bovellan, som uppgett att den nya plattformen slår Tesla på 10 av 11 sätt.
Nu har prestandamodellen Smart #1 Brabus satts på ordentliga prov av det spanska testteamet km77.com som specialiserat sig på att köra nya bilmodeller i slalombana och i älgtestet, som från början är ett svenskt test som togs fram av Christer Glenning för Trafikmagasinet.
Testet börjar bra för Smart #1 Brabus som har 428 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Bilen accelererar blixtsnabbt från start och trots att den inte känns helt kontrollerad och perfekt får den en supertid i slalomtestet: 22,5 sekunder, vilket är snabbare än Polestar 2 med Performance Pack som tidigare var bäst på 22,8 sekunder.
Men i älgtestet går det inte alls lika bra. De börjar med att försöka klara undanmanövern i 77 km/h, men i den hastigheten är Smart #1 Brabus omöjlig att kontrollera och överstyr vilt. Först när farten har sänkts till 65 km/h klarar elbilen älgtestet hjälpligt. Även i den låga farten överstyr Smart #1 en hel del.
– Efter flera försök där jag saktade ned farten lyckades jag genomföra ett utan att välta koner. Det var bara i 65 km/h, en mycket blygsam siffra, men även i denna hastighet överstyrde bilen måttligt och tvingade mig att styra snabbt för att hålla den inom körfälten, berättar testföraren i Youtubefilmen.
Vad anledningen till det tveksamma beteendet i älgtestet är inte helt klarlagt. Enligt testarna kan lågenergidäcken Continental EcoContact 6 235/45 R19 vara mer optimerade på att spara bränsle än att ge optimalt väggrepp. Det kan också vara så att antisladdsystemet är allt för tillåtande för att ge ett optimalt resultat. Bilen är mycket körglad och överstyrd, men hör knappast till de säkraste i en nödsituation.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter