Greenpeace anmäler BMW: ”Kraftigt missvisande”

Greenpeace anmäler BMW till Konsumentverket för den uppmärksammade Greta-annonsen. 
Endast sju biltillverkare uppges ha utvärderats i undersökningen som gör att BMW kallar sig ”Världens bästa bilmärke för klimatet”. 
– Vi har bett BMW om bevisen, men har inte fått några, säger Gustav Martner på Greenpeace Norden.  

Den 6 december tog Greta Thunberg över som chefredaktör för Dagens Nyheter för en dag. Tidningen bestod den dagen till stor del av fakta om klimatkrisen.

En av tidningens annonser har väckt starka reaktioner. Biltillverkaren BMW hade travesterat Greta Thunbergs världsberömda Skolstrejk för klimatet-plakat och bytt ut texten till: ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

Hittills har 25 anmälningar av BMW kommit in till Konsumentverket. En av anmälarna är Greenpeace Sverige. I sin anmälan mot BMW uppger Greenpeace att de granskat undersökningen och att alla bilmärken inte finns med i undersökningen, Dow Jones Sustainability Indices. Endast två av de tio mest sålda bilmärkena i Sverige ingår. Inte heller elbilstillverkaren Tesla som av många ses som den minst klimatskadliga tillverkaren finns med. Greenpeace hävdar i sin anmälan att ”annonsen är kraftigt missvisande”. De uppger att de även anmält BMW till Reklamombudsmannen.

Greenpeace anmälan av BMW till Konsumentverket.

– Grundprincipen är att reklam inte ska vara vilseledande. Vi har bett BMW om att få bevisen och bakgrundsmaterialet, och vi vill inte klaga på någon om de har fakta på sin sida. BMW har i stället bett oss att själva undersöka, men det är inte upp till någon att behöva motbevisa ett obevisat påstående i reklam. Vad vi kan utröna så är det bara sju biltillverkare som är med, säger Gustav Martner på Greenpeace Norden. 

CarUp har gått igenom undersökningen Dow Jones Sustainable Indices. De sju bilföretag som ingår i mätningarna är enligt företagets listor Honda, Hyundai, Mazda, BMW, GM, Peugeot och Mahindra. Enligt motiveringen där BMW koras till branschledare vägs även social hållbarhet och ekonomi in i hållbarhetsindexet. När det gäller låg koldioxid klassas inte BMW som bästa bilmärke, utan får 50 poäng av 100. Trots det får klimatstrategin 100 poäng av 100 möjliga av Dow Jones. 

– Våra undersökningar visar att BMW tillhör de biltillverkare som säljer flest tunga SUV:ar med stora förbränningsmotor. Det är ganska allvarligt just när bilindustrin gör sådana påståenden. För det är stora investeringar för privatpersoner som köper bilen och man har den i flera år. 

Greta Thunberg säger sig ha gapskrattat när hon fick se annonsen i förväg. 
– Jag är tyvärr van att se hur företag runt om i världen utnyttjar mitt namn. Jag tänkte att om Dagens Nyheter och BMW vill ha med den här annonsen, så okej. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen än så, säger Greta Thunberg till Dagens ETC.

Konsumentverket uppger att de kommer att granska ärendet, precis som de gör med alla anmälningar. BMW i Tyskland bekräftar indirekt att alla bilföretag inte deltar i mätningen.

– Ur vår synvinkel är det definitivt korrekt att säga att BMW-gruppen är listad som världens mest hållbara bilföretag. Så vitt vi vet är varje bilföretag fria att delta i Dow Jones hållbarhetsindex. Om några av dem inte behöver du be dem om deras skäl, säger Kai Zöberlein, presskontakt vid BMW Group i Tyskland.