Under sju år gömdes 16 splitternya Land Rover Defender undan i en lada. Bilarna ställdes undan med en hemlig plan att sälja dem. De sista nya bilarna av den ikoniska terrängbilen blev ett jätteklipp för ägaren.
Land Rover Defender är en av de mest klassiska och långlivade bilmodellerna som finns. Ursprungsmodellen lanserades redan 1948. För 40 år sedan lanserades den första Defender 110. Men inget varar för evigt, för sju år lades den klassiska modellen ner, en modern efterträdare kom 2021.
Defender-specialisten Twisted Automotive i Storbritannien måste ha haft på känn att det skulle bli en hype runt den klassiska modellen. För vid nedläggningen 2016 köpte de 16 helt nya Land Rover Defender som de ställde in i en lada. När bilarna köptes kostade de omkring 550 000 kronor.
Förra året dammades bilarna av, rekonditionerades och servades. De var i skick som en fabriksny Land Rover Defender, sju år efter att den ikoniska modellen gick i graven. De var dessutom förbättrade av Twisted Automotive. Priset hade hunnit gå upp till 1,6-2,2 miljoner kronor.
–Jag gick till Defender-produktionslinjen på Solihull för att träffa män och kvinnor som byggde fordonen. Dessa sexton 110:or handplockades för sina chassinummer och byggdatum. De registrerades alla 2016 – efter att produktionen upphörde – vilket identifierade dem bland de sista i raden och, utan tvekan, mer samlingsbara. Därför kallas den begränsade upplagan One of One, sade Charles Fawcett, grundare och verkställande direktör för Twisted Automotive.
Köparna kunde välja mellan två motoralternativ. Den twin-scroll turboladdade 2,4-liters 4-cylindriga bensinmotor ger 308 hk och 474 Nm toppvridmoment och det finns en TTD 2,2-liters fyrcylindrig dieselmotor som ger 174 hk och 420 Nm toppvridmoment.
Bilens fjädring är uppgraderad med progressiva dubbelhastighetsfjädrar, bättre stötdämpare och uppgraderade krängningshämmare. Bromsarna är också ersatta med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Bilarna har också 18-tums lättmetallfälgar med BF Goodrich terrängdäck.
Även interiören var tillpiffad. Sätena och instrumentbrädan är klädda med läder. Bilen har fått ett modernt mediasystem med Apple CarPlay, DAB-radio och backkamera. Det finns också ett ljudsystem med 8 högtalare.
Nu är alla 16 bilarna sålda, trots att de kostade en rejäl slant. Med 2,2-litersdiesel stannade prislappen på 1,6 miljoner kronor. Med Station Wagon-kaross och 308 hk bensinturbo landade priset på 2,2 miljoner kronor. Att gömma undan 16 nya Land Rover Defender i sju år blev ett klipp. Bilarna kostade omkring åtta miljoner att köpa, och såldes för omkring 30 miljoner.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter