Gessle visar super-Ferrarin: ”Får spolarvätska i ansiktet”

Tylö Sun och Joyride är några av Per Gessles musikaliska guldkorn. Nu visar artisten upp guldkornen från sin otroliga bilsamling – i just Tylösand. Nio exklusiva Ferraribilar och en McLaren finns att se i utställningen med det passande namnet The Joyride Car Collection. Häng med på en sann nöjestur. 

Per Gessle har öppnat utställningen av sin bilsamling på Hotell Tylösand. Nio Ferraribilar och en McLaren visas upp i ”The Joyride Car Collection”. Det är en permanent utställning med några bilar från Per Gessles unika bilsamling. Det handlar om 10 bilar, varav nio Ferrari, som alla är mycket speciella och tillverkade i ytterst begränsat antal. Det totala värdet på utställningsbilarna ligger på över 120 miljoner kronor. 

Det är däremot inte gratis att få titta på vrålåken. Hotell Tylösand har meddelat att en visning går loss på 4000 kronor. I priset ingår då en guidad tur bland de tio bilarna av racingexperten Dick Jönsson Wigroth. Däremot kan man se bilarna genom utställningens glasrutor, om man inte vill betala 4000 kronor.

Ferrari Daytona SP3

Den kanske just nu mest omtalade bilen som visas upp i Gessles utställning är en Ferrari Daytona SP3. Daytona SP3 görs endast i 599 exemplar och har Ferraris starkaste V12-motor någonsin på 840 hk. Prislappen ligger på cirka 22 miljoner kronor och det är den tredje modellen i den superexklusiva Icona-serien efter Monza SP1 och SP2. Bilen är framtagen för att hylla Ferraris trippelseger i Daytonas 24-timmars den 6 februari 1967.
– Det är faktiskt den enda bilen jag inte kört än, den kom nämligen direkt hit från Italien, säger Per Gessle i en intervju för Di-TV.

Motorn i Daytona SP3 går att varva extremt långt och rödmarkeringen börjar först vid 9500 varv. Den är en av de snabbaste sugmotorbilarna någonsin. 0-100 km/h går på 2,85 sekunder och 0-200 tar bara 7,4 sekunder med en toppfart på över 340 km/h, imponerande med tanke på att bilen saknar turbo. Nästan allt på bilen är gjort av kolfiber, kevlar och andra kompositmaterial och bilen väger in på endast 1485 kg.

Ferrari F12tdf

F12tdf är en utvecklad version av den vanliga F12 och är en hyllning till Ferraris stora framgångar från Tour de France på 50- och 60-talet. Under motorhuven på Ferrari F12tdf finns en monstruös 6,3-liters V12-motor med hela 780 hk, vilket gör den till en av de mest kraftfulla produktionsbilarna från Ferrari. Begränsad till en produktionsserie på endast 799 exemplar, representerar Ferrari F12tdf ett stycke extrem bilkonst. 

Ferrari 458 Speciale Aperta 

Som en begränsad upplaga med öppen topp-variant av 458 Speciale är denna superbil en sällsynt pärla som kombinerar hisnande design och en fantastisk körupplevelse. Under motorhuven gömmer sig en 4.5-liters naturligt aspirerad V8-motor som släpper lös 597 hästkrafter. Motorns skrikande ljud ger 458 Speciale Aperta en acceleration från 0-100 km/h på bara 3 sekunder.
– Det här är en helt fantastisk bil, av ferraris moderna modeller är det här min favorit, säger Per Gessle till Di-TV

Ferrari 250 GTE

Denna 250 med lång hjulbas var den första mångproducerade fyrsitsiga Ferrari. Innerutrymmet utökades genom att motorn flyttades framåt i chassit. Motoreffekten var cirka 240 hk. Nästan 1 000 exemplar tillverkades av Pininfarina med prototyper som började 1959 och fortsatte genom tre serier fram till 1963. Modellen följdes av den visuellt lika 330 America, som delade chassi med 250 GTE. Den stora produktionen av GT/E var en stor bidragande faktor till Ferraris ekonomiska välmående i början av 1960-talet. i en intervju har Per Gessle har sagt att han tycker bilen är “oemotståndlig”, och att “formspråket från denna tid är makalöst”.

Ferrari SP2 Monza

Den ensitsiga versionen av Ferraris SP Monza-serie är en väldigt exklusiv upplaga bilar. Baserad på 812 Superfast, introducerades modellen på bilmässan i Paris i oktober 2018. Bilen har en helt öppen kaross utan tak, vindruta och sidorutor. Istället har den en ”virtuell vindruta” som ska styra bort luftflödet från sittbrunnen genom ett luftintag framför ratten.
– Det fungerar väl sådär halvbra, men det fungerar inte alls om bilen framför sätter på spolarvätskan, säger Gessle i en intervju.

Bilen ska byggas i färre än 500 exemplar och ska säljas till vad Ferrari kallar för ”kvalificerade kunder”. Uppenbarligen är både Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic kvalificerade då båda köpt den unika bilen. 

Ferrari La Ferrari Aperta

LaFerrari Aperta är den öppna versionen av LaFerrari. Aperta kommer med en avtagbar kolfiberhardtop och en avtagbar canvas-softtop. Andra förändringar inkluderar bland annat effektivare styrelektronik för drivlinan och omvinklade kylare för att rikta luftflödet ut längs underredet istället för över motorhuven. Bilen presenterades på bilsalongen i Paris 2016. Liksom tidigare Ferrari-modeller med öppen topp, använder den Aperta-etiketten för att beteckna dess avtagbara tak. Enligt Ferrari var alla 200 enheter som producerades redan försålda till kunder via inbjudan.

Ferrari Dino 246 GT

Ferrari Dino 246 GT är en tidlös klassiker som har en speciell plats i bilhistorien. Med sin ikoniska design är Dino 246 GT en äkta klassiker. Dino 246 GT drivs av en V6-motor och dess mittmotorlayout säkerställer en spännande körupplevelse. Dino är fortsatt uppskattad av samlare och Ferrari-entusiaster runt om i världen.
– Det var Ferrari Dino som fick mig att bli såld på Ferraribilar. Tony Curtis körde en röd Dino i ”Snobbar som jobbar”. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad, säger Per Gessle till Di-TV.

Ferrari 599 GTO

2010 gav Ferrari officiella detaljer om 599 GTO som står för Gran Turismo Omologato. Bilen var en laglig version av banbilen 599XX och vid den tidpunkten hävdade Ferrari att 599 GTO var deras snabbaste gatlegala bil någonsin. Dess motor gav en effekt 661 hk vid 8 250 varv. Produktionen var begränsad till, passande nog, 599 bilar. Ferrari har endast producerat två andra modeller som använde GTO-beteckningen: 1962 250 GTO och 1984 288 GTO. Trots namnet var dock 599 GTO inte designad för homologering i någon racingserie.

Ferrari 430 Scuderia

Per Gessles 430 Scuderia är som många andra av hans Ferraris målade i grått. Färgen på den här bilen heter Grigio Ferro och är en klassisk färg som Ferrari använt under lång tid. 430 Scuderia introducerade 2007 och är en tävlingsversion av den mer “normala” F430. Michael Schumacher tillbringade mycket tid med modellen på racerbanor när den utvecklades. 430 Scuderia har en kraftfull V8 som ger 510 hk.

McLaren Senna

Sist men inte minst på Gessles utställning finner vi en McLaren Senna. Senna är en superbil som den brittiska biltillverkaren McLaren introducerade på Genèvesalongen 2018. Bilen är uppkallad efter den legendariska racerföraren Ayrton Senna som tävlade för McLaren i Formel-1 under fem säsonger och blev världsmästare tre gånger mellan 1988 och 1991. Modellen är avsedd för både racerbana och vägkörning. Den bygger i grunden på McLaren 720S men är bland annat 220 kg lättare och har starkare motor. McLaren planerar att bygga 500 bilar och alla är redan sålda. Senna är den tredje bilen i McLarens Ultimate Series efter F1 och P1, trots att den inte är en direkt efterföljare till någon av bilarna.