Mannen som skapade den moderna Porsche-motorn har gått ur tiden.
Hans Mezger låg bakom den luftkylda boxersexan och Porsches F1-vinnande TAG Turbo-motor. Han blev 90 år.
Hans Mezger som var en av de viktigaste ingenjörerna i Porsche historia har lämnat oss. Hans största prestation är troligen utvecklingen av den ikoniska luftkylda sexcylindriga boxermotorn. Motorn debuterade i Porsche 911 i början av 1960-talet och lever kvar än i dag, men i kraftigt utvecklad form och med vattenkylning.
Men Hans Mezger gjorde mycket mer än så. Han låg bakom tävlingsbilar som Porsche 753 och 917. Och efter att ha designat boxersexan anslöt han sig till tävlingsavdelningen. en av hans största prestationer där blev att ta fram Formel1-motorn TAG Turbo Hans sista, men inte hans största prestation, var typen 3512 12-cylinder för F1. Tag Turbo vann F1-mästerskapet McLaren-TAG vann konstruktörstiteln säsongerna 1984 och 1985 och bidrog till Niki Laudas och Alain Prosts förartitlar 1984, 1985 och 1986.
Porsche tackar honom för sina exceptionella tekniska prestationer, som han har gjort för motorsport som helhet och Porsche i synnerhet.
– Nyheten om hans död representerar en mycket sorglig förlust för oss. Våra tankar är med hans familj, säger Michael Steiner, styrelseledamot, forskning och utveckling. ”Vi tackar Hans Mezger för hans extraordinära tekniska prestationer, som han har gjort för motorsport i allmänhet och för Porsche i synnerhet. Hans innovationer för våra sportbilar kommer att förbli oförglömda för alltid.
Hans Mezger föddes den 18 november 1929 i Ottmarsheim, en liten by nära Ludwigsburg i utkanten av Stuttgart. Den yngsta av fem barn, hans föräldrar drev ett värdshus. Hans Mezger beslutade att studera maskinteknik vid Tekniska universitetet i Stuttgart.
Maths Nilsson är grundare av Carup.