Den globala bristen på mikrochips har redan kostat bilindustrin 1080 miljarder.
Och än är det inte över – krisen väntas fortsätta långt in på 2023 enligt en ny prognos.
Kreditförsäkringsbolaget Allianz Trade har räknat ut att halvledarkrisen redan kostat bilindustrin 100 miljarder euro 2021 och i år. Det motsvarar 1080 miljoner kronor med dagens eurokurs.
Bristen på halvledare har påverkat många industrier i två års tid nu. Bilindustrin är värst drabbad. Orsaken är att biltillverkarna minskade sina beställningar av halvledare när fabrikerna stod stilla under coronapandemin. När ekonomin öppnade upp kunde inte halvledartillverkarna möta efterfrågan då de styrt om produktionen till andra branscher.
Följden är att biltillverkningen i världen minskat kraftigt. Den som vill köpa en ny bil får vänta betydligt längre än tidigare, ibland över ett år. Enligt Allianz Trade har 18 miljoner färre bilar tillverkats på grund av chipkrisen. Det har också gjort att priserna på begagnade bilar ökat kraftigt.
Bilindustrin har vidtagit en mängd åtgärder för att möta krisen, och vissa tillverkare har lyckats öka sin vinster trots att de levererat färre bilar. Enligt Allianz Trade kommer halvledarkrisen att fortsätta långt in på 2023.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter