Tesla Model S är den elbil som förändrade världen för några år sedan. Elbilen är enormt populär som begagnad och efter prisraset på Tesla går den att fynda för under 200 000 kronor. Men det finns vissa utmaningar med kvaliteten som du bör känna till, som vi nu ska ta en närmare titt på tillsammans.
När Tesla Model S lanserades för 13 år sedan var den helt unik. Tidigare hade elbilar en extremt låg körglädje och tog sig knappt 10 mil på en laddning. När Tesla Model S debuterade visade det sig att den erbjöd något helt annat. Elbilen var lyxig, komfortabel och erbjöd en teknologi som låg absolut i framkant.
Med Tesla Model S gick det för första gången någonsin att åka på långresa med en elbil på en laddning. Och ifall den behövde laddas hade Tesla satt upp Superchargers. Dessutom erbjöd modellen en otrolig acceleration och omedelbar gasrespons.



I dag är Tesla Model S en av de vanligaste begagnade elbilarna i Sverige. Dessutom har priserna fallit kraftigt på slutet och det är något av ett fyndläge på modellen. Därför ska vi nu tillsammans gå igenom modellen mer grundligt och ta en närmare titt på både de positiva och negativa egenskaper som Model S har.
Modell Tesla Model S
På begagnatmarknaden finns det i dag flera alternativ för Model S när det kommer till storleken på batteriet och drivlinor. Enligt verkstadsexperten Fredrik Grufman finns det vissa saker man bör känna till när det kommer till Model S olika batterier.
– Generellt bör man undvika Model S årsmodell 2013-14. Det ska finnas utrymme i budgeten för att skaffa ett nytt batteri eller en ny bakre drive unit. Det är tyvärr realiteten, säger Fredrik Grufman.



Tesla har behållit samma grundkaross, men modellen har förbättrats mycket de senaste åren. Karossen är dessutom gjord i aluminium och rostar inte. När det kommer till interiören känns den fortfarande futuristisk och precis som alla Tesla-bilar styrs det mesta från skärmen.
Motorer och batteri begagnad Tesla Model S
Den första versionen av Model S som lanserades 2012 kom med 362 hästkrafter och ett batteri på 60 kWh. Med åren har batteriet växt och finns ända upp till 100 kWh, men den versionen har endast fyrhjulsdrift. Om du främst kör korta sträckor klarar du dig med ett 60 kWh-batteri.

Den motorstarkaste versionen P100D erbjuder en otrolig acceleration och gör noll till hundra på under tre sekunder. Det största batteriet ger en räckvidd på ungefär 60 mil och med det minsta på 60 kWh får du en räckvidd på cirka 40 mil.
Problem begagnad Tesla Model S
Eftersom Tesla Model S är en av världens första massproducerade elbilar är det inte konstigt att den har en del barnsjukdomar. Som andra Teslamodeller har Model S haft problem med karosspassningen. Var noga med att kolla så att glastaket och bakluckan sitter som de ska. Annars finns det andra saker som Fredrik Grufman hävdar kan strula med Model S.
– Andra vanliga fel är strulande dörrhandtag, glappande länkarmar (känns som att bilen vill åka höger eller vänster vid gaspådrag) eller missljud när man kör över håligheter, elhissar som inte vill funka eller gör missljud, och bilar som sjunker ihop när dom står parkerade (läckage på luftfjädringen). Det felet är rätt dyrt att åtgärda eftersom det ofta gått ett tag med läckande system, säger Fredrik Grufman.
Dessutom rekommenderar verkstadsexperten att man ska titta under bilen.
– Har man möjlighet att kolla under bilen (kan vara svårt att se) är alla typer av oljeläckage en riktigt röd flagga, säger Fredrik Grufman.
Ett antal ägare har drabbats av av länkarmarna kan brista på Model S. Då kollapsar ett av bakhjulen och bilen blir omöjlig att köra. Händer det under körning finns stora risker. Ett 15-tal Teslaägare har anmält händelsen till Transportstyrelsen. Tursamt nog har inga allvarliga olyckor inträffat. Hittills har Tesla inte återkallat bilen i Sverige, utan ägarna får själv stå för reparation. Det gäller främst bilar fram till 2017.
Ekonomi Tesla Model S
Begagnatpriset på de äldsta årsmodellerna av elbilen Tesla Model S börjar hamna under 200 000 kronor. En lockande prislapp på elbilen som förändrade världen. Men mycket av Model S värde hänger på batteriet.
– Batteriet är en väldigt sur kostnad om det dyker upp. Är bilen fräsch i övrigt kan det vara värt att köpa ett nytt batteri från Tesla, men 200 000 kronor är inte kattskit. Det är dyrbara komponenter. Tyvärr är efterfrågan på batterier hög och tillgången låg, säger han.
Den som köper en äldre Tesla bör lägga undan en budget för underhåll. Om du går i tankarna på att köpa en Model S finns det några andra saker som är viktiga att tänka på.
– Generellt för äldre Model S är det viktigt att bilen servats regelbundet, framförallt med tanke på bromsar och hjulupphängningen. Vi rekommenderar att dessa bilar servas var 5000 mil. Det har visat sig vara ett rimligt miltal, säger Fredrik Grufman.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.