Den stals för 26 år sedan och försvann spårlöst. Till slut löstes mysteriet.
– Det är bara skrot, men man kan bygga ett bord av motorblocken, säger Lowie van DE Ooyevaar till Top Gear.
För några år sedan kallades Amsterdams brandkår till Javakade i stadens östra delar. De var ute på ett rent rutinuppdrag och skulle låta sina räddningsdykare öva i de svårnavigerade kanalerna.
Det var en skön sommardag och ingen hade kunnat föreställa sig att man skulle hitta något mer än det vanliga skrotet.
Men plötsligt slog en av dykarna larm. Det låg något konstigt på botten. Man visste inte vad det kunde vara och det finns fortfarande bomber och andra farliga föremål kvar på botten sedan andra världskriget. Därför kontaktades militären som kom dit med sina röjdykare.
Snart konstaterades det att föremålet var en bil. När man sedan hissade upp den visade det sig inte vara vilken bil som helst. Utan en röd Ferrari Mondial. Genom att slå på chassinumret såg de att bilen var tillverkad 1987 i Italien och sedan anmäld stulen i Holland 1994.
Då 26 år tidigare när bilen stals hade polisen inga spår efter förövarna. Man var säkra på att bilen försvunnit ut ur landet och därför lades ärendet på högen med andra cold case-fall. Sedan flöt åren på. Ägaren fick pengar av försäkringsbolaget.
Men nu när bilen var tillbaka på torra land skulle den återföras till sin ägare. Det var numera försäkringsbolaget som förstod att det inte gick att rädda bilen.
Den skickades till ett skrotupplag. Delarna var så skadade av alla år på kanalens botten att det inte fanns någon räddning. Men en påhittig karl förstod att man kunde använda några av dem för att göra exklusiva inredningsföremål, som bord eller väggprydnader.
Ferrari Mondial var en GT modell och tillverkarens sista V8. Den designades av Pininfarina och byggdes mellan 1981 till 1993. Det är en av märkets mindre lyckade modeller.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.