Första testet: Solbilen Lightyear 0 hyllas som ”fantastisk”

Nu har de första utomstående testerna gjorts av solbilen Lightyear 0. Bilen ska kunna köras i flera månader utan att laddas. Ska vi tro recensionerna borde bilen revolutionera bilindustrin. 
– Jag hoppas verkligen att  detta är början på ett branschomfattande skifte så att vi designar bilar med en ny tonvikt på effektivitet istället för överdrift, säger Jack Scarlett på The Fully Charged Show

Den perfekta elbilen måste vara den som kan laddas med hjälp av solen. Lightyear visade för någon månad sedan upp sin produktionsfärdiga modell Lightyear 0. Endast 964 exemplar kommer att byggas av bilen som kostar 2,6 miljoner. Nu har de första testerna gjorts, och de innehåller både ris och ros, men i stort sett håller bilen vad den lovar.  

The Fully Charged Show var med på lanseringseventet som hölls i gassande sol  och fick göra en av de första provkörningarna av bilen. De framhåller att bilen är mycket imponerande tekniskt.  Recensenten Jack Scarlett imponerades över att bilen faktiskt går att använda utan att knappt laddas om du bor i Spanien, eller ett annat soligt land. 

– Den är på riktigt och den är fantastisk. Världens mest hållbara bil, vegansk interiör och en återvunnen kaross, taket fullt med solpaneler och en hypereffektiv drivlina och det kan gå månader mellan laddningarna, säger Jack Scarlett. 

Ska man tro The Fully Charged Show fungerar solcellsladdningen som utlovat och riktigt solig dag som när bilen testas ska ge 70 kilometers räckvidd enbart från solen. Om du bor i Spanien eller Portugal kan det räcka för sex månaders körning utan att behöva ladda bilen alls. Av förståeliga skäl har de inte kunnat testa under en längre tid om det verkligen fungerar. 

Lightyear 0 laddas med solel och kan gå upp till 1100 mil per år enbart med hjälp av solcellerna.

Även brittiska motortidningen Autocar är positiva efter att ha testat Lightyear 0, om än något mer reserverade i sin hållning än The Fully Charged Show. Bilen är inte särskilt sportig eller kul att köra, men laddar solel, det gör den. 

– Att se den samla energi från solen är fascinerande. Under idealiska förhållanden kan bilens 728 solceller generera drygt 1kW effekt. Det högsta jag såg var runt 0,65 kW, även om det klättrade samtidigt med solen under dagen, under sommarsolståndet i Spanien, uppger Autocar. 

För den som bor längre norrut tycks dock Lightyear ha en del begränsningar. Den som bor i Sverige måste räkna med att ladda den ungefär som en vanlig elbil, även om den drar betydligt mindre ström än en vanlig elbil. 
– Bilens batteri på 60 kWh kan och bör laddas genom att anslutas till privata eller kommersiella laddare. Solcellerna är tänkta att komplettera snarare än att förse dig med energi.

Största nackdelen tycks vara prislappen på 2,6 miljoner kronor. Det ska komma en billigare instegsmodell för omkring 300 000 kronor om några år, det skulle kunna bli en verklig bestseller, om företaget överlever fasen från startup till etablerad biltillverkare. 

– Jag kan inte förutsäga om Lightyear kommer att överleva tillräckligt länge för att följa upp 0:an med den planerade 2:an. Om 0:an är proof-of-concept, en Tesla Roadster för solbilar, är 2:an motsvarigheten till Tesla Model 3, skriver Autocar.

Solpanelerna ska ge Lightyear 70 km extra räckvidd varje dag, utöver den vanliga räckvidden på 625 km från batteriet på 60 kW. Bilen blir den mest energieffektiva elbilen på marknaden med en förbrukning på 10,5 kWh per 100 km vid en hastighet av 110 km/h. Luftmotståndet är rekordlåga Cw 0,19, vilket är lägre än Mercedes EQS som Mercedes hävdar är den mest aerodynamiska bilen någonsin. Även vikten är låg, endast 1575 kg trots solcellerna på taket.