Första testerna: Så grym är nya Ferrari Purosangue med V12 på 725 hk

Det här är bilen som aldrig skulle tillverkas. Men Ferrari vill för guds skull inte kalla nya Purosangue för en SUV. Nu har de första testerna gjorts av Ferraris fyrsitsiga bil med V12-motor på 725 hästkrafter och hyllningskören är unison. 
– Resultatet är helt enkelt fantastiskt. Bilen går riktigt bra. Den har den berömda Ferrari-hetsigheten och är definitivt sportigare än den låga GTC4 Lusso den ersätter, skriver AutoWeek som fått göra ett av de allra första testerna. 

Nu är tillverkningen i gång av Ferraris nya, förlåt SUV, Purosangue. De första exemplaren har levererats till köparna och nu har de första motorjournalisterna bjudits in till Dolomiterna för att få testa Ferrari Purosangue på tuffa och snöiga bergsvägar. 

Under många år har Ferrari upprepat att de aldrig ska tillverka någon SUV, då de ansett att det kan urholka varumärket. Men till slut blev Lamborghinis framgång med Urus för mycket och Ferrari tvingades haka på tåget.  Men fortfarande vill de inte kalla bilen SUV, även om den konkurrerar med bilar som Lamborghini Urus, Aston Martin DBX, Porsche Cayenne Turbo GT och Maserati Levante Trofeo.

Top Gear fick förstås köra Ferrari Purosangue som en av de första och delar sitt test via Youtube.

Kanske har Ferrari en poäng för Purosangue är med en höjd på 1,59 meter betydligt lägre än de nämnda bilarna och V12-motorn sitter bakom framaxeln och är därmed mer eller mindre en mittmotor. Medan konkurrenterna skalar ner och lägger ner sina största motorer valde Ferrari en stor V12-motor med 6,5-liters cylindervolym från 812 Superfast. Motorn har 725 hästkrafter och ett maxvarv på 8250 rpm. Avgasljudet är mer diskret än på de sportigaste Ferrari-bilarna, men sägs ändå vara helt oöverträffat i klassen. 

– Gråtande och djup, full av karaktär och känslor. Du har så mycket kraft i hela varvtalsområdet att du bara kan lämna lådan i trean för all körning på en bergsväg. Men att byta är roligare såklart, skriver Autoweek i sitt test.

De flesta tror att det senare kommer fler motorer till Ferrari Purosangue. Troligen kommer bilen att lanseras med en V8 och kanske en V6-motor i kombination med laddhybrid från 296 GTB. Med V12-motor väger Purosangue sina modiga 2100 kilo, men enligt testerna är det inget som märks. Bilen har aktiv dämpning och aktiv fjädring som verkar maskera en stor del av vikten. 

Fyrhjulsdriften påminner om den som finns i GTC4 Lusso, men i Purosangue är den kompletterad med fyrhjulsstyrning och torque vectoring. Resultatet sägs vara mycket imponerande. 
– Den mäktiga V12:an rasar, sjunger och tjuter upp till 8 250 rpm och växellådan från SF90 smäller genom växlarna i rasande tempo. Ja, den här kör som en Ferrari. Ingen tvekan, skriver Autoweek i sitt hyllande test. 

Autoropa som importerar Ferrari Purosangue i Sverige har inte gått ut med något officiellt pris, modellen är ändå slutsåld och har en lång kölista. Men det lär handla om cirka sex miljoner kronor för en Purosangue i Sverige. Just nu är modellen orderstoppad då den är slutsåld, Ferrari vill för allt i världen inte bli något SUV-märke och kommer inte att tillverka så många Purosangue som man skulle kunna sälja.

Top Gear ger Ferrari Purosangue betyget 9 av 10 möjliga och imponeras stort av bilen. Framförallt är det att bilen är en praktisk version av märkets sportbilar som slår testarna. De gillar att bilen både är snabb och bullrig och har grymma vägegenskaper, precis som en Ferrari ska ha. Däremot tycker de att den kunde haft fem sittplatser istället för fyra, och priset, ja…

– Tekniken har gått vidare, marknaden har mognat och Purosangue erbjuder något som Ferrari-köpare hittills inte har kunnat komma åt: en genuin Ferrari för dagligt bruk. Det som är bra är att Purosangue lutar kraftigt mot Ferraris kärnvärden med en extra dos av daglig användbarhet, snarare än att vara omklädd SUV. Det är imponerande, och definitivt den mest övertygande ”SUV”. I själva verket är det förmodligen den enda som verkligen förtjänar namnet, skriver Top Gear.

Brittiska Autocar är översvallande positiva både i sin youtube-film och skrivna test. De framhåller att bilen har en lätthet och balans som en rallybil, och den känns varken som en terrängbil eller fyrhjulsdriven bil, den är helt enkelt en Ferrari du kan köra avslappnat utan att vara orolig att knäcka kolfiber på farthindren. 

– Det här är en bil som Ferrari var tvungen att tillverka, och även om du ursäktar vissa biltillverkare för sina SUV:ar för att de låter dem tjäna tillräckligt med pengar för att producera de sportbilar vi älskar, så gör Purosangue för sin tillverkare vad många stadsjeepar inte klarar för andra märken: Det känns faktiskt som en Ferrari, skriver Autocar. 

Evo är aningen mer reserverade i sin recension av Ferrari Purosangue. Drivlinan med V12 är superb och snudd på oöverträffad, de minus som finns är att bilen är aningen tung och att infotainmentsystemet är lite svårskött. Men det vägs upp av den otroliga väghållningen med knivskarpa reaktioner. Frågan är bara vem som ska köpa den? Evo är inte lika förlåtande som andra tidningar över att Ferrari nu tillverkar en SUV. 

– Sammantaget är Purosangue en djupt imponerande och spännande bil. Jag är bara inte säker på vad det egentligen är till för. Den är inte tillräckligt praktisk för att vara en riktig Range Rover eller Cayenmne- ersättare, men den är för stor och för komprometterad för att vara en riktig sport-GT. Den saknar också den sepiatonade glamouren som droppar från bilar som GTC4 Lusso med deras direkta koppling till de underbara GT:arna från tidigare dagar. Det känns helt enkelt inte lika speciell. Men vilken motor. De kommer naturligtvis att sälja alla de kan göra. Det är vad det är till för, i slutändan. Purosangue är en glad bil för Ferraris framtid men det är lite tråkigt att den överhuvudtaget måste åka hit, skriver Evo.

Youtubern Shmee150 är så såld att han tänker köpa Ferrari Purosangue, så hans test är kanske inte helt opartiskt, men vad gör väld det. Han har ägt både FF och GTC4 Lusso och kan sätta in Purosangue i ett sammanhang. 
– Min slutsats är att vi inte ska se på Ferrari Purosangue som en SUV, utan istället måste den betraktas som en Ferrari grand tourer, som har gjorts mer praktisk. Den låter som en 812 Superfast, den kör som en förbättrad GTC4Lusso, och den råkar ta med sig bakdörrar och gott om plats. Det behöver inte sägas att jag verkligen är väldigt exalterad över att min ska komma, säger Shmee.