Det var elbilen som skulle förändra världen och bli den elektriska motsvarigheten till Golf. Riktigt så blev det inte med Volkswagen ID.3. Men nu är bilen här i en ny uppdaterad generation där alla barnsjukdomar läkt ut. Någon billig folkbil är det fortfarande inte – men de första testerna visar att Volkswagen ID.3 blivit betydligt bättre.
Volkswagen ID.3 lanserades med buller och bång för några år sedan och i början pratades det om att den skulle kosta 350 000 kronor och vara billigare än en Volkswagen Golf att äga. Namnet ID.3 syftade på att det var Volkswagens tredje identitet efter Bubblan och Golf.
Dessvärre drabbades ID.3 av mjukvaruproblem i början och 1000-tals nytillverkade bilar fick parkeras i väntan på att mjukvaran skulle börja fungera så att bilarna kunde uppdateras. Bug var det amerikanska smeknamnet på Bubblan/Skalbaggen, men för ID.3:s del innebar det något annat, nämligen ganska besvärande buggar i mjukvaran. Riktigt den succé som Volkswagen hoppats på blev inte bilen, istället blev Volkswagen ID.4 märkets elektriska storsäljare.
Nu är alla barnsjukdomar läkta sedan länge, och Volkswagen tar omtag med en ny generation av ID.3, där bilen fått en relativt omfattande uppgradering, både interiör och exteriör har uppgraderats. Bland annat har fronten nya mer aggressiva strålkastare och huven ser längre ut, då svarta detaljer nu är lackerade i bilens färg.
Interiört sett har bilen fått en större skärm som standard och kvalitetskänslan är rejält mycket bättre genom finare material i plasten. Datorn är också rappare och har fått ny ruttplanerare för planerade laddstopp.
Batterierna är desamma som tidigare, det handlar om litiumjonbatterier med en energikapacitet (netto) på 58 kWh och 77 kWh finns tillgängliga. WLTP-räckvidden är upp till 426 km respektive 556 km. Det större batteriet är detsamma som i ID.4, och den som vill köra riktigt långt väljer med fördel ID.3 framför den stora SUV:en.
På den svenska marknaden erbjuds nya ID.3 i de två versionerna ID.3 Pro Performance från cirka 479 900 kronor och ID.3 Pro S, 4-sits från cirka 539 900 kronor med det större batteriet. Det är priser som gör ID.3 till en ganska dyr elbil jämfört med Teslas välutrustade bakhjulsdrivna instegsmodeller. En Model 3 kostar bara 30 000 kronor mer än ID.3 med minsta batteriet, och har betydligt mer säkerhets- och komfortutrustning som standard, steget upp till den stora Tesla Model Y RWD är inte heller alltför långt.
Vad säger då de första testerna? Kanske har de hittat positiva egenskaper som gör att bilen är ett bättre val än prissänkta Teslabilar? En av de första som provkört är Aftonbladets veteran Robert Collin. Han är lite tveksam till den nya vegansk ratten och stör sig fortfarande på knapplisten under skärmen. Han är tveksam till om köparna vill betala den stora prisskillnaden från en bensindriven Golf sedan elbilsbonusen slopades.
– Mycket elbil för pengarna. Men en bensindriven Golf kan man få för halva priset, eller för nästan 200 000 mindre med motsvarande utrustning. En Folkvagn för elbilsgenerationen, skrev jag för snart tre år sedan. Det gäller fortfarande. Men problemet är ju att prisskillnaden mellan el och bensin inte minskar, utan växer! Och bakhjulsdriften passar inte på vinterföre, skriver Collin.
Skribenterna på Högsta Växeln är betydligt mer juniora, men med det sagt är de inte mildare i sin kritik av Volkswagen ID.3 när summan av kardemumman räknats ihop.
– ID.3 har mycket att leva upp till efter den initialt totala försäljningssuccén. När nyhetens behag nu har givit sig av kan det emellertid bli en utmaning att snärja kunderna, eftersom de största bristerna med bilen förblir oåtgärdade. Volkswagen ID.3 är en körmässigt trevlig bil, men inte mycket mer än så. Där det verkligen räknas är Volkswagen fortsatt för snåla för att göra vad som krävs.
De ger bilen betyget tre av fem när summan, vilket känns generöst med tanke på det ljumma omdömet i texten:
– Volkswagens facelift av volymelbilen ID.3 är efterlängtad, men bemöter tyvärr inte de punkter som hade krävts för att modellen verkligen ska bli attraktiv.
Brittiska AutoExpress är en av Europas mest ansedda motortidningar och de är betydligt mer positiva till bilen jämfört med sina svenska kolleger. De ger den förnyade ID.3 betyget fyra av fem möjliga och ser faceliften som en lyckad operation.
– Den uppdaterade ID.3 visar framsteg på många ställen, men det långsamma, fläckiga infotainmentsystemet förblir en stridspunkt. Vårt råd skulle vara att vänta i ytterligare 12 månader och se om ytterligare förbättringar på detta område förverkligas – uppgraderingar av denna viktiga kontaktpunkt skulle lätt kunna ge den elektriska Volkswagen en extra halvstjärna. Speciellt som på andra håll känns ID.3 äntligen värdig sin klassning som folkets EV.
Fakta nya Volkswagen ID.3
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter