Första testerna: Så bra är nya elbilen Renault 5

Nya helelektriska Renault 5 är nu testad. Elbilen hyllas stort av motorjournalisterna och modellen har stor potential att utnämnas till Årets Bil i Europa 2025.
– Den ser fantastisk ut och fungerar fantastiskt, dessutom är den ett kap, skriver Top Gear. 

Den helt eldrivna versionen av den klassiska småbilen Renault 5 visades upp för första gången 2022. Elbilen har en retrodesign som påminner stark om dess föregångare från 70- och 80-talet. Ett knep konkurrenterna Mini Cooper och Fiat 500 också använt sig av för att locka intresse till sina nya modeller.

Även R5:ans interiör är inspirerad av en mer klassisk stil. Elbilen byggs på en ny plattform som tagits fram av Renault själva. Med en längd 3,92 meter är elbilen kortare än Volkswagens kommande ID.2. 

Elbilen kommer med två olika batterier, där den större varianten är på 52 kWh med en räckvidd på 400 km. Annars kommer elbilen även i tre olika versioner med samma motor. Den med mest kraft kommer med 150 hästkrafter och ett vridmoment på 245 Nm. 

Priset på nya Renault 5 E-Tech i Sverige har fortfarande inte avslöjats. Men prislappen sägs ligga på 25 000 euro i Europa, vilket motsvarar ungefär 280 000 kronor. Elbilen tillverkas i Frankrike där också flera motorjournalister bjöds ner för att provköra den. Här är några av recensionerna. 

Youtube recension Renault 5

Top Gear recension Renault 5

Top Gear är en brittisk motortidning som provkört nya Renault 5. De ger elbilen nio av tio i betyg. De hyllar R5:an utseende och pris, men lyfter fram bilens utrymme som något negativt jämfört med konkurrenterna från Kina. 
– Den är större än Fiat 500e och går längre. Den är även mer praktiskt än Mini och klarar gropiga vägar bättre. Det är inte den billigaste elbilen, men ifall man tittar på prestandan och räckvidden hamnar den helt rätt, skriver Top Gear. 

Autocar recension Renault 5

Autocar är en annan stor motortidning som testat nya Renault 5. De hyllar elbilens pris och interiör, men tycker att R5:ans riktiga räckvidd och utrymme i baksätet är sämre.
– Renault 5 är lika bra att köra som den är att titta på, fast på ett annorlunda sätt än vad man kan tänka sig. Den är även mer bekväm än sportig, skriver Autocar. 

Teknikens Värld recension Renault 5

Den svenska motortidningen Teknikens Värld har också rest ner till Frankrike för att provköra nya R5:an. De tycker att elbilen har köregenskaper som är underhållande och en interiör som är snygg med en smart lösning på skärmarna. Teknikens Värld lyfter även upp möjligheten att just denna modell har stor potential att bli utnämnd till Årets Bil i Europa. Den kritik de har mot elbilen är dess baksäte som anses vara trångt.
– Takhöjden räcker och blir över och även om det inte är en särskilt bred kupé så sitter man inte trångt. Värre är det i baksätet som knappt kan kallas ett baksäte. Med förarstolen inställd för min körställning kommer jag knappt in i baksätet, skriver Teknikens Värld. 

Parkers recension Renault 5

4,5 av 5 ger Parkers nya Renault 5 i betyg. Tidningen gillar inte elbilens riktiga räckvidd och laddning. Däremot älskar de utseendet och köregenskaperna.
– Det är nästan som att Renault har lyssnat på våra klagomål om pekskärmar i bilar, eftersom 5:an är behagligt ergonomisk och inte alltför beroende av menyer på skärmen för att styra vardagliga funktioner, vilket vi älskar, skriver Parkers. 

Car Magazine recension Renault 5

Car Magazine ger Renaults nya elbil fem av fem i betyg. De hyllar R5:ans köregenskaper.
– Renault 5 är verkligen lysande, glad, lätt och rolig att köra, men även förvånansvärt användbar och prisvärd. Den har allt en bil ska ha som eftersträvar en stor närvaro på vägen, skriver Car Magazine.
LÄS MER: