Första testerna: Ford Capri startas med VW-nyckel

Nya Ford Capri sviker originalet enligt de första testerna av SUV:en. Den får också kritik för att den startas med en Volkswagen-nyckel. Däremot imponerar den på flera andra sätt. 
– Den nya Capri är inget som originalet, men som en elektrisk SUV har den mycket goda egenskaper, skriver What Car?. 

Den ursprungliga Ford Capri gjorde dundersuccé i början av 1970-talet när modellen lanserades för första gången. Modellen levde sedan fram till 1986. Och precis som en del andra bilmärken har Ford nu valt att återuppliva en klassisk modell. Men någon sportbil är det inte denna gång. Nya Capri är en elektrisk SUV med en längd på 4,63 meter. Pecis som den elektriska Mustangen har nya Capri få drag gemensamma med sina anrika förfäder. 

Prislappen på nya Capri börjar på 514 900 kronor för versionen med det minsta batteriet. Men i Sverige lär de flesta köparna välja batteriet med 77 kWh som ger Capri en räckvidd på 627 km. Den kommer dessutom med bakhjulsdrift. Det finns även en dyrare variant av Ford Capri AWD Extended Range Premium som kostar 654 900 kronor och har då en räckvidd på 592 km. Ford har en femårig garanti på Capri.

Youtube recension Ford Capri

Fully Charged Show recension Ford Capri

CarGurus UK recension Ford Capri

What Car? recension Ford Capri

What Car? ger Ford Capri tre av fem stjärnor. Motortidningen uppskattar bilens räckvidd och köregenskaper, men tycker att elbilens sikt och bromsar inte alls håller en hög nivå. De tycker dessutom att den är för dyr jämfört med konkurrenterna.
– Om man bortser från namnet är Ford Capri en bra elbil, med en imponerande räckvidd från versionen med batteriet på 77 kWh. Den har även en bekväm körning och mängder av bra standardfunktioner, skriver What Car?.

Top Gear recension Ford Capri

Top Gear har också provkört nya Ford Capri. De ger modellen åtta av tio i betyg. De gillar främst elbilens köregenskaper, räckvidd och utrymmen. Däremot tycker de inte att elbilen lever upp till sitt namn.
– Ford överanvänder Capri-namnet. Vi har varit med om det tidigare också med Puma och Mustang, men om det stoppar dig från att testa nya Capri kommer du definitivt missa något, skriver Top Gear.  

Teknikens Värld recension Ford Capri

Teknikens Värld kallar nya Ford Capri för Fords variant av Volkswagens ID.5 och uppskattar inte att den till stora delar känns som en Volkswagen. Däremot hyllar de Capri för att vara Fords bästa elbil.
– Desto tråkigare är att man som Ford Capri-köpare får en Volkswagen-nyckel i handen. Ford har inte brytt sig om att ta fram en egen nyckelklump till Explorer och Capri utan klistrar på en liten Ford-logga på VW-nyckeln. Identiskt från VW-bilarna är även knapparna för fönsterhissar, växelreglaget på rattstången och inställningspanelen för belysning till vänster om ratten, skriver Teknikens Värld. 

Auto Express recension Ford Capri

Auto Express har också testat nya Capri och ger den betyget fyra av fem stjärnor. Tidningen tycker mindre om elbilens pris och Capri-känsla, men tycker att elbilens design är bra.
– Klassiska Ford-älskare håller nog inte med, men för de flesta andra är Ford Capri en perfekt SUV med en smart utformad interiör och snygg design, skriver Auto Express

Autocar recension Ford Capri

Även Autocar har provkört nya Ford Capri. De tycker att elbilen är mer en efterträdare till Mondi än Capri och gillar inte bilens interiör eller stil. Däremot uppskattar tidningen Capris köregenskaper och acceleration.
– Capri kommer att ansluta sig till den blomstrande elektriska SUV-klassen med vissa bitar bättre än rivalerna och andra bitar sämre, men dess trumfkort förblir namnet: det säkerställer att bilen kommer att sticka ut, skriver Autocar.
LÄS MER: