Nu har de allra första provåkningarna av nya Volvo EX30 gjorts. Journalister bjöds in till Volvos testbana i Hällered för att åka med i en knallgul prototyp. Volvos snabbaste bil någonsin pressas hårt med Volvos chefsingenjörer bakom ratten.
– EX30 är faktiskt en stor hit, skriver tyska Auto Bild.
Volvo EX30 visades i början av juni och har fått stor uppmärksamhet för sitt relativt låga ingångspris från 429 900 kronor. Bilen är en extremt viktig lansering för Volvo Cars som nästan ska dubbla sina försäljning till 2025 och sälja 1,2 miljoner bilar. EX30 tillverkas i en fabrik i Kina. Bilen är byggd på Geelys SEA-arkitektur som används till en rad olika modeller, men en stor del av utvecklingen har gjorts i Sverige.
Det handlar om Volvos både minsta och snabbaste bil någonsin. Bilen är inte mer än 4,23 meter lång och har en hjulbas på 265 centimeter. Baksäte och bagageutrymme är mindre än på Volvo C40 och XC40 som är de minsta modellerna idag. Med fyrhjulsdrift och 428 hästkrafter är toppversionen den snabbaste Volvon någonsin, 0-100 km/h går på bara 3,6 sekunder, det är lika snabbt som en Lamborghini Urus. Det finns också en bakhjulsdriven variant med 272 hästkrafter. Lagom till teståkningen är de officiella räckviddssiffrorna klara för de två dyraste versionerna: Single Motor Extended Range: 476 kilometer, Twin Performance 4×4 AWD: 450 kilometer, Instegsmodellen RWD Core uppskattas till 340 km.
Volvo EX30 kommer inte till de första köparna förrän i början av nästan år, och många svenskar har beställt bilen i blindo. Men redan nu har journalister bjudits in för att för en allra första provåkning av knallgula prototypbilar på Volvos testbana Hällered på landsbygden utanför Borås. De inbjudna fick inte köra själva, bakom ratten satt istället Volvoingenjörer som lett utvecklingen av bilen. På testbanan Hällered finns långa slingrande kurvor och gropigt underlag där bilarna verkligen kan sättas på prov.
En av de första att få testa bilen var Inside EVs, och de första intrycken lovar väldigt gott för lill-Volvon. De får känna på när Egbert Bakker, chef för chassidynamik pressar bilen.
– Hela tiden behåller EX30 sin balans och lugn, med lämpliga mängder sidorullning efter Bakkers mer aggressiva dragningar av ratten. EX30 ligger bra på vägen och känns solid, med färre karossrörelser än Volvos högre åkande C40 och XC40, uppger Inside EVs.
LÄS MER: Bäst och sämst med nya Volvo EX30
Car and Driver är en av världens största motortidningar och redaktören Brett Berk har tagit sig hela vägen från rostbältet i Detroit i Michigan till Hällered utanför Borås för att få åka med i Volvo EX30. Och han tycks inte ha blivit besviken, trots att han lakoniskt konstaterar att bilen byggs i låglöne-Kina istället för i det fackligt starka Sverige.
– Trots en kort hjulbas, som lättare kan överföra stigning och hopp in i kabinen, känns EX30 snyggt kontrollerad, även över den trasiga trottoaren, hackiga expansionsfogar och böljande fall på de långa sträckorna av Volvos testbana som simulerar USA:s trasiga asfalt. Återfjädringen känns stabil och saknar stötstopp, och isoleringen är beundransvärd, även jämfört med märkets vackra, större XC40, skriver Car and Driver.
Brittiska Auto Express pekar ut bilen som Volvos viktigaste på ett helt decennium, och det är säkerligen sant. De får provåka Volvo EX30 på ett område på Hällered testbana som simulerar dåliga engelska vägar med potthål och trasig asfalt. Där känns dämpningen bra och tar bort de värsta guppen, även om bilen kränger lite i kurvorna. Men EX30 skämmer heller inte ut sig i hög fart.
– Tyst hela vägen till 110 km/h och snabbare, detta är inte en bil som kommer att vara begränsad till stadens gator; även basbilen får en räckvidd på 340 km, medan stora batterimodeller officiellt maxar 476 km under officiella tester. Den vi sitter i visar nästan 500 km vid 96 procents laddning, skriver Auto Express.
Brittiska Driving Electric är helt inriktade på elbilar och och begav sig också till Hällered Proving Ground för en första provtur i passagerarsätet. De konstaterar att Volvo låtit sig inspireras av Tesla Model Y när det kommer till den rejält avskalade interiören med en stor skärm. När det kommer till komforten verkar Volvo EX30 vara bekvämare när den körs på ”English Road” än den ganska stötiga Model Y.
– EX30 är bekväm och följsam, med även de värsta stötarna förhindrade att göra sig kända inne i kupén. Kompromissen är lite rullning och karossrörelse genom svängarna, men ingenjörerna verkar ha uppnått en bra balans överlag – även på de största 20-tumshjulen. Det är tyst inuti också. Även i motorvägshastigheter förblir bilen tyst, förutom lite vindbrus runt ytterspeglarna när Bakker verkligen öppnade kranarna. Det här känns verkligen inte som en bil som kommer att begränsas till korta stadsresor eller resor till butiker; höghastighetsförfining är lätt en match för rivaler i den här klassen, skriver Driving Electric.
Sist men inte minst, även tyska Auto Bild har fått provåka Volvo EX30 från passagerarstolen. De konstaterar att bilen har dubbla personligheter, lugn och harmonisk i svängarna, men brutal när accelerationen på 3,6 sekunder upp till 100 km/h släpps loss. Ska man tro Autobild kan bilen bli en hit som de tyska prestigemärkena saknar svar på.
– Den mäter bara 4,23 meter och är den minsta bland Volvos. Men med passande teknik till attraktiva priser är EX30 faktiskt en stor hit. Med kinesisk hjälp vänder svenskarna näsan mot trion från södra Tyskland. För du hittar inget svar på EX30 hos Audi, BMW och Mercedes, är Auto Bilds omdöme.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter