Nu visar Volvo mer av nya flaggskeppet Volvo EX90. Med en vecka kvar till världspremiären kommer de första officiella bilderna på delar av exteriören. Bilen får ett tydligt släktskap med dagens XC90 – men är kraftigt moderniserad.
Om bara en vecka sker Volvos viktigaste lansering sedan hösten 2014. Nya elbilen Volvo EX90 är Volvos första modell som är utvecklad för att vara helt elektrisk. Nu släpper Volvo de första officiella bilderna på exteriören. Chefsdesignern T. Jon Mayer berättar om hur designen tagits fram.
– Att avskaffa behovet av motorrum, transmissionstunnlar och främre grillgaller öppnar en mängd möjligheter. Det är en förbannelse och ett nöje på samma gång. Målet var att få EX90 att se ut som ett elfordon. Den lånar mycket från Volvo Concept Recharge som är ett manifest för elektrifiering ur designsynpunkt, säger han till Motortrend.
Bilen sägs ha en gyllene proportion mellan hjulbas och höjd för att skapa det skönaste tänkbara utseendet. Nyckelorden för designen sägs vara självsäker, sofistikerad och sömlös. Volvo EX90 blir mycket strömlinjeformad och har en dragkoffecient på 0,29.
Fronten får en heltäckande grill och nya Thors Hammare-strålkastare som är helt integrerade i fronten på ett nytt sätt. Från sidan finns det ett klart släktskap med dagens XC90. Modellen är en enorm framgång globalt, och av naturliga skäl vill inte Volvo bryta det arvet. Enligt bilens designer är formen starkt påverkad av att han bor i Sverige.
På taket finns den moderna formen av takgök: Lidarsensor från Luminar. EX90 uppges till skillnad från Polestar 3 få Lidar som standard. Enheten på taket är fem centimeter hög och hela 45 centimeter bred och sitter under en glaskupol.
– Vi är ganska stolta över Lidar på taket nu. Vi ser den som en bilsäkerhetsikon från 2000-talet, ungefär som trepunktsbältet var för oss under förra seklet, säger T. Jon Mayer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter