Första offentliga krocktestet av nya Volvo EX90

Här genomför Volvo de första offentliga krocktesterna av nya EX90. Bilen sägs vara den säkraste någonsin från Volvo – trots att den också är tyngst. 
–  Vår nya EX90 innehåller det senaste från all kunskap vi samlat in och mycket ny avancerad teknologi i form av sensorer och datorkapacitet, säger Thomas Boberg, senior säkerhetsingenjör. 

Nya Volvo EX90 uppges vara den säkraste Volvobilen någonsin. Bilen ska ha en rekordhög aktiv säkerhet, och den ska bli smartare och säkrare med tiden, eftersom den lär sig av nya data och får uppdateringar. Bilen sägs ha en typ av säkerhetssköld som skapar en 360-graders vy av omvärlden i realtid. En lidarsensor ska kunna se föremål flera hundra meter framför bilen. En varmare och kamera i kupén slår larm om föraren blir trött distraherad eller dåsig. 

Men inte ens alla säkerhetssystem kan undvika alla krockar. Volvo visar upp de första offentliga krocktesterna av den nya modellen som börjar levereras nästa år. En ny bilmodell testas idag främst i virtuella miljöer, men de fysiska, verkliga krocktesterna är viktiga för att verifiera att alla beräkningar stämmer. 

– Sedan många år tillbaka så sker huvuddelen av utvecklingen av bilens säkerhet i den virtuella miljön där vi gör tusentals krockar innan den första fysiska bilen existerar. Sedan görs prov på fysisk bilar före att verifiera men också för att certifiera för olika marknader, säger Thomas Broberg, senior säkerhetsingenjör hos Volvo Cars. 

Att krocktesta en elbil skiljer sig en del från hur testerna görs med en bil med förbränningsmotor, men i grund och botten är det samma saker som säkerhetsingenjörerna fokuserar på. 
Generellt är principerna desamma, det handlar om att hjälpa att skydda människor, i bilen och utanför, i första hand. Sedan på samma sätt behöver man också skydda det som innehåller energin för framdrivningen, batteri och högvoltssystem i en elbil respektive tank och bränslesystem i en förbränninsbil. Eftersom integrationen, var och hur det är placerat i bilen, kan skilja så kan vissa typer av krocktest ha ett större fokus. Exempelvis med fokus för att testa strukturen runt batteriet i sidokollisioner, högvolt systemet och batteri i frontala kollisioner ex vis frontal påle. Dessutom på likande sätt som man kollar efter läckor i bränslesystem på en förbränningsbil så kollar efter eventuella läckströmmar i en elbil bil efter krock, berättar Thomas Broberg.

Thomas Broberg har titeln ”Senior Technical Advisor Safety” hos Volvo Cars Safety Centre.

Volvo har fått en del kritik för att EX90 är den tyngsta modellen någonsin från märket och att den skulle vara aggressiv mot lättare bilar vid en kollision. 
– Trafiken idag innehåller många olika typer av fordon, stora och små eller tunga och lätta fordon, samt ibland även oskyddad trafikanter. Så, eftersom trafiken är inkompatibel från början så blir de kollisionsundvikande systemen av yttersta vikt. Ett område som Volvo Cars har drivit framåt under lång tid och där vi över åren släppt många teknologier som nu finns i många bilar i bilflottan i världen. När det gäller höga Volvobilar som EX90 så finns också en låg lastväg i bilens front med syfte att hjälpa till att engagera struktur och säkerhetssystem i andra bilar vid en eventuell frontkrock, säger Thomas Broberg.

Hur säker är EX90 jämfört med äldre Volvomodeller vid en kollision? Ni har sagt att det är Volvos säkraste bil någonsin?
– Med vårt arbetssätt att använda data från krockar i verkligheten, där vi också har en egen unik databas som innehåller Volvobilar som krockat i Sverige som vi samlat sedan början på 70-talet, så har vi över tid byggt och bygger ny kunskap för hur vi kan ytterligare utveckla säkerheten i våra bilar. Det gäller allt från hur vi kan ytterligare förbättra säkerhetssystem som redan finns och utveckla ny funktionalitet. 

– Vår EX90 innehåller det senaste som denna kunskap givit oss fram tills nu. Dessutom innehåller den mycket ny avancerad teknologi,  i form av sensorer och datorkapacitet, som är förberedd för att låta EX90 få uppdaterad förbättrad prestanda över tid via OTA (Over the Air) inklusive eventuella nya funktioner som vi utvecklar. Till exempel ytterligare funktioner för kollisionsundvikande och förarassistans. 

– Den har också första generationen av vårt ”Driver Understanding System” som hjälper bilen att förstå i vilken status föraren är. Att bilen har den informationen samt avancerad information om vad som händer runt bilen genom dess avancerade sensorer, gör det möjligt att anpassa funktionalitet för att undvika kollisioner genom att bilen till exempel bromsar och eller styr om en kritisk situation uppkommer. Men också att stötta föraren än bättre genom assistans för att undvika att hamna i en kritiska situation. Även detta kan uppdateras över tid genom OTA.
LÄS MER: