Första bilderna på Audis nya elbil Q4 Sportback

Audi visar nya elbilen Q4 Sportback e-tron som konceptbil. 
Bilen får tuffa sportiga linjer och en räckvidd på 50 mil när den tas i produktion nästa år. 

– Det är den snabbaste taklinje vi någonsin designat, säger Audis designchef Mark Lichte.

Nya Audi Q4 Sportback e-tron delar teknik med den kommande elbilen Audi Q4, men har betydligt sportigare linjer. Grundbilen visades upp på Genèvesalongen förra året och går i produktion nästa år. Sportback är en så kallad suv-kupé och får en egen och mer dynamisk design. 

Bilen har tack vare den strömlinjeformade taklinjen en räckvidd på hela 50 mil.  Dimensionerna för de två Q4-modellerna är nästan identiska: Med en ängd på 4,60 meter och en höjd på 1,60 m är Sportback en centimeter längre och aningen lägre. Båda Q4-modellerna har elmotorer på 306 hk med quattro fyrhjulsdrift. Batteripacket är på 82 kWh. Och båda bilarna accelererar från noll till 100 km / h på bara 6,3 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 180 km / h.

Q4 e-tron bygger på samma teknik som Volkswagen ID.3 och ID.3, den modulära elplattformen (MEB), som kommer att användas i många elektriska fordon som produceras av Volkswagen Group.

Audi är extra stolta över Sportbackens silhuett och kallar den för en ”sexig rygg”. Enligt designchefen Mark Lichte är det den snabbaste taklinje Audi någonsin designat.  En annan detalj han är stolt över är Quattrobreddningen på alla fyra hjulhus. En designdetalj som debuterade redan på Quattro 1980 och som nu kommit till heders igen.

När det gäller interiören finns det inte någon kardantunnel som begränsar utrymmet som på Volvo XC40. En stor del av inredningen är gjord i återvunnet material. Bakom ratten finns digital en skärm med bara de viktigaste mätarna.

Dessutom får bilen en head-up display med augmented reality-funktion, vilket är helt nytt. Den kan visa viktig grafisk information, till exempel pilar för att svänga, direkt på vägen. I mittkonsollen finns en stor pekskärm på 12,3 tum. 

Bilen har en mer bakhjulsdriven karaktär. Elmotorn i bakändan har en effekt på 150 kW och ett vridmoment på 310 Nm, framhjulen har endast upp till 75 kW och 150 Nm.

Audi satsar hårt på elektrifiering. Mer än 20 elbilar ska finnas på marknaden om fem år. Då är planen att 40 procent av Audis försäljningen ska vara elbilar. 

– Vi kommer med nya modeller inom flera segment när det gäller suv:ar. Vår elbilsstrategi är robust. Vi vill få fler människor att köra elektriskt. Då är Q4 ett viktigt steg. Vi vill vara elektriska ledare, sade Audis nya vd Markus Duesmann vid ett webbsänt event om Q4. 

Markus Duesmann tillträdde som ny vd för Audi 1 april mitt under brinnande coronapandemi. Den första tiden som vd har gått åt till krishantering.
– Det var en konstig dag, produktionen stod still och kontoret var tomt. Jag skulle ha föredragit en annan start, men det är skönt att vi är i gång igen. Nu har produktionen startat upp igen, och det är skönt att Audi börjar få momentum igen, säger Markus Duesmann.

[Best_Wordpress_Gallery id=”90″ gal_title=”Q4 Spoprtback”]