Ford lovar att isläppa sin elbil Mustang Mach-E med nya billigare batterier.
LFP-batterier ska göra att tillverkaren kan kapa priset och utmana Tesla som prisdumpat sina modeller med upp till 22 procent. Ford uppger att det nya batteriet har längre livslängd än vanliga elbilsbatterier.
LFP-batterier framstår allt mer som bilindustrins väg till billigare elbilar. Tesla har redan prisdumpat sina billigaste bakhjulsdrivna modeller med LFP-batterier med upp till 150 000 kronor. Omkring hälften av Teslas bilar har redan LFP-batterier. Volvos vd Jim Rowan berättade nyligen att LFP ska sänka Volvos kostnader och öka vinsten på Volvos bilar. Prissänkningar för bilköparna är för närvarande inte på Volvos agenda.
Nu avslöjar Ford att de investerar 37 miljarder kronor i en LFP-batterifabrik i Michigan som bland annat ska tillverka billigare batterier till elbilen Ford Mustang Mach-E som ska stå klar 2026. Men redan i år släpps Mustang Mach-E med billigare batterier, något ska sänka priset på elbilen ytterligare.
– Det som en del av företagets strävan efter att göra elbilar mer överkomliga och tillgängliga för sina kunder, uppger Ford.
Som en del av sin Ford+ plan arbetar Ford mot att i slutet av detta år nå en årlig produktionskapacitet på 600 000 elbilar och upp mot två miljoner bilar globalt i slutet av 2026. Redan i år väntas Tesla nå närmare två miljoner tillverkade elbilar.
LFP-batterier har en annan batterikemi med lgtiumjärnfosfat istället för litium, nickel och kobolt som vanliga litiumjonbatterier innehåller. De är anses hållbara och tåla laddning bra, samtidigt som de är billigare än vanliga elbilsbatterier. LFP-batteriteknik hjälper också till att minska beroendet av kritiska mineraler som nickel och kobolt Nackdelen är att energitätheten är lägre och att bilarna vanligen får kortare räckvidd, desstom är räckviddsförlusten i kyla något större.
– Fords elbilssortiment har fått en enorm efterfrågan. Vi lever upp till våra åtaganden när vi skalar upp produktionen av LFP- och NCM-batterier och tusentals, snart miljoner kunder kommer att kunna ta del av fördelarna med Fords elbilar med banbrytande, hållbar batteriteknik som blir allt mer överkomlig över tid, säger vi.” Jim Farley, Fords vd och koncernchef.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter